Jos lapsi isällään 2-4 viikkoa kesälomalla, miten elarit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja elatusmaksuista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Sirkkeli";28686933]Kun jokainen isähän on niin mukava ja joustava, että osallistuu sitten yht'äkkisiin arvaamattomiin menoihin vuoden aikana. Kuten esim. sairastapauksissa. Tai että pystyis neuvottelemaan ulkomaan matkasta, jonka lapsi tekisi ilman vanhempia. Tai vaikka edes leirist tai uudesta harrastuksesta, ja siihen kuuluvista maksuista ja hankinnoista. Not, ei se mene niinkään päin. Miksi pitäisi toisten päin mennä?[/QUOTE]

No ei ne kaikki etäisät kuitenkaan ihan kusipäitäkään ole. Jotkut tietysti on, mutta ei se tarkoita että kaikissa tapauksissa kannattaa lähteä siitä oletuksesta.

No ei ne kaikki etäisät kuitenkaan ihan kusipäitäkään ole. Jotkut tietysti on, mutta ei se tarkoita että kaikissa tapauksissa kannattaa lähteä siitä oletuksesta.

Niin. Varmaan löytyy sekä etäisiä jotka välttävät viimeiseen asti laittamasta senttiäkään likoon lapsensa eteen, samoin kuin lähiäitejä jotka nyhtävät kaikki mahdolliset rahat käyttäen ne ihan muihin asioihin kuin lapseen. Tuskin noiden mukaan kannattaa kaikkia lähiäitejä ja etäisiä leimata.

Ajattelin lähinnä että kuvitelmani mukaan lasten elatuksen kai kuuluisi koostua noin molempien vanhempien osuuksista ja lapsilisistä. Jos lapsi on koko kuukauden isällä lomailemassa (oletus vielä että normaali-isä joka haluaa tarjota lapselleen kivan loman; hyvää syömistä, ehkä kauemmas sukuloimaan reissaamista, jotain huvituksia ja ostaa lapselle välillä jotain mukavaa) niin tuntuu vähän hassulta että tuon kuukauden aikana isän pitää vielä maksaa äidille lapsen elatuksesta. Jos se raha on tarkoitettu sijoitettavaksi lapseen niin eikö se paremmin löytäisi oikeita kohteita tuosta isän ja lapsen lomakassasta? Äidillehän jää tuossa vielä se oma osuutensa lapsen elatusmenoista + lapsilisä niihin vuokriin yms kuluihin.

Pakko ei ole, mutta ehkä tuollainen ele olisi omiaan saamaan aikaan sitä ettei isäkään niin tarkkaan laskisi noita menojaan ja kokisi tarvetta tuoda äidille viikonlopun jälkeen sitä antibioottikuittia maksettavaksi. (Toivottavasti kukaan kipeä lapsi ei joudu kuuntelemaan vanhempien riitaa siitä kumman velvollisuus on maksaa nuo lääkkeet!)

Omasta lähipiiristä löytyy taas äitejä, jotka eron jälkeen etäännyttävät lastensa isiä tahallaan lapsistaan, ja sitten valittavat marttyyreina tälläkin palstalla (osaisin heti nimetä ainakin kaksi tapausta, kirjoittavat mustina!), kun isät eivät tapaa lapsiaan. Suurin osa teistä marttyyreista voisi katsoa ihan sinne peiliin ja miettiä sitä, miksi hitossa se isä ei lapsiaan tapaa. Syy löytyy sieltä peilistä.

Onneksi elämässä asiat yleensä menevät niin, että sen edestään löytää, minkä taakseen jättää. Ystäväni lapsi on nyt 16 vuotta täytettyään laittanut välit poikki äitiinsä, joka on puhunut tuutin täydeltä peetä hänen isästään vuosikausia ja joka on tehnyt kaikkensa estääkseen isän ja lapsen tapaamiset. Mitään muuta syytä ei ollut kuin eron tuoma katkeruus. Nyt on ihana seurata, kun lapsi ja isä ovat löytäneet toisensa uudelleen. Lapsi haluaa muuttaa isänsä luokse asumaan (ja näin tulee tapahtumaankin).

[QUOTE="Sirkkeli";28686552]Niinpä niin. Voi raukkoja, kun eivät huoli kuin joka toinen viikonloppu korkeintaan lastaan sotkemaan elämäänsä. Voi raukkoja, kun jotkut JOUTUVAT ottamaan vielä lomillaankin lapsen luokseen. Ja jumankauta, kaiken huippu on se, että joutuvat osallistumaan lapsen elättämiseen/kustannuksiin rahallisestikin. Ihan huippupaskaa, voi raukkoja :(

HUOM! En puhu nyt oman lapsen isästä. Vaan tästä lähiympäristöstä kuitenkin.[/QUOTE]
Riippuu isästä. Yhdellä tuntemallani kela maksoi elarit ja hänelle oli suuri taloudellinen rasitus ottaa lapset pidemmäksi aikaa. En tiedä sitten miten sosku ottaa huomioon lasten luonaolon etän luona, saako hän rahaa sieltä jos on toimeentulon asiakas?

Jos aikuiset ihmiset ottaisivat nenän pois perseestään, ja laittaisi asiat tärkeysjärjestykseen, niin voisi mennä himpun verran helpommin kaikki. Ihan yhtä kusipäisiä ja katkeria löytyy sekä etävanhemmiSta, että lähi. Ja silloin kun tämä kusipäisyys ottaa jommasta kummasta vallan, niin tämä toinen osapuoli voisi vaan pitää sen lapsen parhaan mielessä, ja kiittää vaikka itseään siitä, ettei kyseisen mulkun kanssa enää ole.

[QUOTE="vieras";28686935]Jos mä olisin elättänyt lapseni tuon kaavan mukaan, niin huonosti ois lapsiraukoilla mennyt. Eivät olisi saaneet uusia vaatteita, harrastusvälineitä, päässeet minnekään lomareissuille tms. Rahat ois riittäneet varmaankin ruokaan ja just ja just pakollisiin hankintoihin kirppareilta. Tämä siitä syystä, että lasten isä on kaikki nämä vuodet jättänyt maksamatta elarit, ja olen saanut Kelalta 118e/lapsi. Samalla on kuitenkin hankkinut uuden perheensä kanssa omakotitalon, kesämökit, uudet autot, moottoripyörät, käyneet pari kertaa vuodessa ulkomailla jne. Eikä siinä mitään, en jaksa tapella rahasta, mutta sanonpa vaan että etän maksama summa ei ole sama kuin millä lähi lastansa elättää. Onneksi olen jaksanut yksinhuoltajuuden ohella opiskella itselleni akateemisen ammatin ja sitä kautta kyennyt tarjoamaan lapsilleni taloudellisesti normaalin lapsuuden. Isää ei ole asia paljoa kiinnostanut.[/QUOTE]

Valehtelija. Nytkin saat Kelalta 150 ja risat joka kuukausi + lapsilisät.

[QUOTE="vieras";28688033]Valehtelija. Nytkin saat Kelalta 150 ja risat joka kuukausi + lapsilisät.[/QUOTE]

Ei välttämättä valehtele. Kaveri saa vanhimmasta lapsestaan kelalta vähemmän kuin nuoremmista, joiden sopimukset siis tehty myöhemmin.

[QUOTE="vieras";28686935] Tämä siitä syystä, että lasten isä on kaikki nämä vuodet jättänyt maksamatta elarit, ja olen saanut Kelalta 118e/lapsi. Samalla on kuitenkin hankkinut uuden perheensä kanssa omakotitalon, kesämökit, uudet autot, moottoripyörät, käyneet pari kertaa vuodessa ulkomailla jne. [/QUOTE]

Elarit muuten menevät perintään.

No ei noita indeksi korotuksia elareihinkaan mitenkään itsestään tule, ellei sitten kela maksa koko summaa. Itse ne pitää "ruinata" niihin elareihin. Meillä summa ollut sama jo kymmenen vuotta, kun ei tosiaan jaksa alkaa riitelemään. Ja nykyisestä ns. minimi elarista en tiedä, paljonko on, meillä isä maksaa sen 113e/kk /lapsi, ja siis kaksi lasta, ja me molemmat vanhemmat työssä käyviä. Itse olen ns. matala palkka alalla ja lasten isä tienaa minua enemmän.

[QUOTE="kkkk";28689446]No ei noita indeksi korotuksia elareihinkaan mitenkään itsestään tule, ellei sitten kela maksa koko summaa. Itse ne pitää "ruinata" niihin elareihin. Meillä summa ollut sama jo kymmenen vuotta, kun ei tosiaan jaksa alkaa riitelemään. Ja nykyisestä ns. minimi elarista en tiedä, paljonko on, meillä isä maksaa sen 113e/kk /lapsi, ja siis kaksi lasta, ja me molemmat vanhemmat työssä käyviä. Itse olen ns. matala palkka alalla ja lasten isä tienaa minua enemmän.[/QUOTE]

Kelan maksamaan elatustukeen tulee. Jos ei, kyseessä on virhe, mikä tulee oikaista. Älkää naukuko, jos ette pysty asioitanne hoitamaan.

Yhteistyössä