Jos lapset ovat 3 ja 5-vuotiaat vanhemman kuollessa - miten toimisitte, veisittekö lapset hautajaisiin

• Viestiketjun aloittaja g
  • Ensimmäinen viesti
"vieras"
Veisin ehdottomasti, mutta varaisin molemmille omat hoitajat (esim tutut, kaukaisemmat sukulaiset) jotka voisivat olla taka-alalla muuten mutta ilmestyä pitelemään lapsia tarvittaessa. Että leski saa keskittyä rauhassa, mutta olla lasten kanssa jos pystyy olemaan.

kaalimaan vartija ejk
Siis lapsen oman vanhemman hautajaiset kyseessä? Mulla on ollut lapset iältään 3kk, 2v, 3,5v, 6v,8v ja 11v kun ovat osallistuneet lähisukulaisten hautajaisiin. Miksi lapsia ei saisi viedä hautajaisiin? Ja ehdottomasti jos mun mies eli lasten isä kuolisi niin tietenkin lapset osallistuisivat hautajaisiin.

kaalimaan vartija ejk
Niin siis mulla on lapset osallistuneet mun isovanhempien hautajaisiin. Miksi ihmeessä lapsia ei pitäisi ottaa mukaan hautajaisiin. Lapsethan edustavat elämän jatkumista. Moni vanhempi väki ainakin jaksaa muistaa että näin se elämä tavallaan jatkuu. Lapsissa.

Miksi ei?Kuolema on luonnollinen asia, jonka hyvin selitettynä kyllä 3-vuotiaskin voi omalla tasollaan ymmärtää.
Siksi kun mun mulla ei ole mitään tarvetta viedä lapsia hautajaisiin. Kyllä siitä kuolemasta voi muutoinkin kertoa ja sitä selventää, kuin hautajaisiin viemällä. Mun mielestä hautajaiset on itseasiassa ihan naurettava keksintö kaikenkaikkiaan.

Juu ottaisin. Ja oon ollut aikanaan 4,5v kun oon ollut oman isoisäni hautajaisissa. Ja kummasti siellä oli myös äitin serkut, joista suurin osa on suht samaa ikäluokkaa kuin minä. Vai ajateltiinko 20v sitten jotenkin normaalimpana tapahtumana noita hautajaisia?

totta kai otan
Otin kyllä 2 ja 5v. :n mukaan isäni hautajaisiin. Totta kai lapsellekin hyvä, tajuavat että se läheinen on mennyt pysyvästi pois ja saavat vielä hyvästellä.

"kkk"
kyllä veisin. en ymmärrä miksi ei voisi viedä. meidän lapset oli 5v ja 2v kun olivat mun isotädin hautajaisissa. Ennen ja jälkeen on keskusteltu aiheesta ja lapset suhtautuvat asiaan ihan ok. en ymmärrä miksi asiaa pitäisi salata lapsilta, kun vain selittää asiat heidän kehitystasonsa mukaan.

Kyllä minä otin molemmat lapseni, silloin 4v ja 1v mukaan pikkuveljeni hautajaisiin. Juteltiin ennen hautajaisiin menoa ja hautajaisten jälkeen. Pikkuveljeni kuolema kun näkyi muussakin päivittäisessä elämässä niin selvästi, niin en nähnyt mitään syytä miksei lapsia olisi voinut hautajaisiin ottaa mukaan.

Minun kolmevuotiaani (ja kaikki sisaruksensa) oli mukana isänsä hautajaisissa.
Hän myös hyvästeli isän elossa muutamaa tuntia ennen tämän kuolemaa ja uudestaan noin tunti tämän kuoleman jälkeen.
Ajatus ettei tuota sallittaisi lapselle tuntuu minusta absurdille.

Minun kolmevuotiaani (ja kaikki sisaruksensa) oli mukana isänsä hautajaisissa.
Hän myös hyvästeli isän elossa muutamaa tuntia ennen tämän kuolemaa ja uudestaan noin tunti tämän kuoleman jälkeen.
Ajatus ettei tuota sallittaisi lapselle tuntuu minusta absurdille.
Vähän se mustakin tuntuu hullulta. :ashamed: Mulla on itselläni 3- ja 4-vuotiaat lapset, ja heillä on isovanhempiinsakin hyvin läheiset välit, musta olis aika outo ajatus estää heitä osallistumasta rakkaan mummin ja vaarin hautajaisiin. Tietysti tilanne olisi ehkä eri jos isovanhemmat olisivat ihan vieraat... Omat lapseni eivät isäänsä muista, mutta jos hän kuolisi, niin kyllä lapset lähtisivät kanssani hänen hautajaisiinsa. Kuten varmasti kaukaisemmankin sukulaisen. Mielestäni hautajaisissa ei ole mitään pahaa, pelottavaa, outoa tai lapsille sopimatonta.

"vieras"
ehdottomasti, ei tuonikäiset mitään tyhmiä ole ja kuulevat asioista enemmän kuin uskotkaan ja jos et ota heitä mukaan he laskevat pahimmassa tapauksessa mielikuvituksen valloilleen. sitäpaitsi hautajaiset ovat kaunis tilaisuus surra ja muistella.

"Minä vaan"
Tottakai veisin! Ei tulisi mieleenikään jättää kotiin. Omat lapseni ovat olleet hautajaisissa 2-3 kertaa lapsesta riippuen. Iältään ovat olleet 2kk- 2v 2kk ja jatkossa vien kyllä ihan varmana mukana myös. Mielestäni on ihan luonnollista ottaa lapset mukaan "juhlaan" kuin "juhlaan".

Yhteistyössä