Miksi ei?Kuolema on luonnollinen asia, jonka hyvin selitettynä kyllä 3-vuotiaskin voi omalla tasollaan ymmärtää.Isovanhempien hautajaisiin en, mutta oman vanhemman kyllä.
Miksi ei isovanhempien hautajaisiin, meillä on mun isovanhempien hautajaisissa olleet myös kaikki lapsenlapset myös.Isovanhempien hautajaisiin en, mutta oman vanhemman kyllä.
Siksi kun mun mulla ei ole mitään tarvetta viedä lapsia hautajaisiin. Kyllä siitä kuolemasta voi muutoinkin kertoa ja sitä selventää, kuin hautajaisiin viemällä. Mun mielestä hautajaiset on itseasiassa ihan naurettava keksintö kaikenkaikkiaan.Miksi ei?Kuolema on luonnollinen asia, jonka hyvin selitettynä kyllä 3-vuotiaskin voi omalla tasollaan ymmärtää.
Vähän se mustakin tuntuu hullulta. :ashamed: Mulla on itselläni 3- ja 4-vuotiaat lapset, ja heillä on isovanhempiinsakin hyvin läheiset välit, musta olis aika outo ajatus estää heitä osallistumasta rakkaan mummin ja vaarin hautajaisiin. Tietysti tilanne olisi ehkä eri jos isovanhemmat olisivat ihan vieraat... Omat lapseni eivät isäänsä muista, mutta jos hän kuolisi, niin kyllä lapset lähtisivät kanssani hänen hautajaisiinsa. Kuten varmasti kaukaisemmankin sukulaisen. Mielestäni hautajaisissa ei ole mitään pahaa, pelottavaa, outoa tai lapsille sopimatonta.Minun kolmevuotiaani (ja kaikki sisaruksensa) oli mukana isänsä hautajaisissa.
Hän myös hyvästeli isän elossa muutamaa tuntia ennen tämän kuolemaa ja uudestaan noin tunti tämän kuoleman jälkeen.
Ajatus ettei tuota sallittaisi lapselle tuntuu minusta absurdille.