jos lapsesi perhepäivähoitajalla olisi allaolevan ruokalista, mitä tykkäisit?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="torsti";22500695]Meillä syödään joka aamu puuroa, mutta sitä toki vaihdellaan. Lounaat kuulostaa hyvältä,mutta syökö lapset raakaa sipulia salaatissa? Meillä ei ainakaan.

Joskus mietinkin miksi lapsi on aina nälkäinen ja äkäinen, kun hain pph:lta kotiin, mutta enää en ihmettele jos välipalat noin köykäisiä. Päiväkodista haettaessa ei onneksi tarvinnut HETI antaa lapselle ruokaa. Muutenkin päiväkodeissa on paremmat ruoat, kun niissä ei hoitajat pysty "pihistelemään" ja ruoka tulee yleensä keskuskeittiöltä ja on maistuvaa, ainakin täällä päin.[/QUOTE]

Millaisia puurovaihtoehtoja teillä on sitten? Meillä syödään joka aamu neljänviljan puuroa ja hyvin on maistunut. Hilloja vaihtelen päälle. Mutta voishan tuota jotain muutakin puuroa tehdä aamuisin.

No kyllä ne kala-ateriat pitää syödä kotona. Jos niitä on vielä pph:lla, niin plussaahan se vaan on. Tiedättekö te kaikki muuten lastenne ruokalistan pph:lla? Mä en ole tajunnut edes hoitajalta sitä kysyä, lapset vaan aina kertoo mitä ovat syöneet tyyliin "tänään oli kanaa ja perunaa ja salaattia. Tänään oli nakkikeittoa. Aamulla oli puuroa/leipää ja välipalalla keittoa (kiisseliä, oletan), muroja tai omenaa" Välipalakin on riittävä, koska haen lapset heti sen jälkeen. Eiköhän pph:t tajua antaa leipää niille jotka pitkään ovat hoidossa? Meillä sais sitten vielä päivällisen syödä jos joutuu olemaan hoidossa pidempään.

Tuossa päiväkodin ruokalista vertailuksi ensi viikolle.

PÄIVÄKOTIEN RUOKALISTA Viikko 46

Maanantai Aamupala: Kaurapuuro, leipä, sose
Lounas: Nakkikastike, perunat, salaatti
Välipala: Mustikkakiisseli, leipä, tuorepala

Tiistai Aamupala: Neljänviljanpuuro, leipä, tuoresose
Lounas: Tonnikala-pastavuoka, salaatti
Välipala: Appelsiinikiisseli, leipä, tuorepala

Keskiviikko Aamupala: Vehnähiutalepuuro, leipä, tuorepala
Lounas: Jauheliha-kasviskeitto, leipä, tuorepala
Välipala: Pannukakku, hillo, leipä, tuorepala

Torstai Aamupala: Ruiskauralesepuuro,leipä, tuorepala
Lounas: Kinkkukiusaus, salaatti
Välipala: Vadelmarahka, leipä, tuorepala

Perjantai Aamupala: Riisipuuro, leipä,kalkkunaleike, tuorepala
Lounas: Jauhelihapihvi, kermaperunat, porkkanaraaste
Välipala: Luumukiisseli,leipä, tuorepala

Meillä lapset syövät todella hyvin päiväruokansa ja sitten päikkäreille. Parin tunnin kuluttua kun heräävät niin eipä siinä paljon välipalaa mahdu masuun. Kiisselin kanssa ei leipä kelpaa. Välipalan ei kuulukaan olla täyttävä vaan että sillä just jaksetaan sinne päivälliselle. Itselläni on käytössä päiväkotien ruokalista mutta jätän suosiolla pois sellaiset joista oma ryhmäni ei pidä. Tällä porukalla se on hernekeitto ja se oli edellisen porukan herkkuruokaa. Perhepäivähoidossa voi onneksi ottaa tälläiset asiat huomioon :)

Kalaa täytyy tarjota joka viikko. Ei riitä ruokakorvaukset seuraavan kuukauden ruokiin, jos haluaa tarjota monipuolista ja terveellistä ruokaa. Muista myös maksa- ja veriruoat, niitä ei kotona tarjota monessakaan perheessä, joten eivät muuten opi syömään. Yllättäen monen herkkua onkin veriletut tai maksalaatikko.

No kyllä ne kala-ateriat pitää syödä kotona. Jos niitä on vielä pph:lla, niin plussaahan se vaan on. Tiedättekö te kaikki muuten lastenne ruokalistan pph:lla? Mä en ole tajunnut edes hoitajalta sitä kysyä, lapset vaan aina kertoo mitä ovat syöneet tyyliin "tänään oli kanaa ja perunaa ja salaattia. Tänään oli nakkikeittoa. Aamulla oli puuroa/leipää ja välipalalla keittoa (kiisseliä, oletan), muroja tai omenaa" Välipalakin on riittävä, koska haen lapset heti sen jälkeen. Eiköhän pph:t tajua antaa leipää niille jotka pitkään ovat hoidossa? Meillä sais sitten vielä päivällisen syödä jos joutuu olemaan hoidossa pidempään.

En mä mitään listaa pph:lla nähny. Jokapäivä se kertoi ja jokaviikko oli sitäkin kalaa. Ja mitä lehestä luen koulujen/päiväkotien listaa niiin kalapäivät on jokaviikko. Jos ei olis niin kaik ei söis sitä koskaan, voi kodeissa olla esim pahaa allergiaa.

Kun mä täällä muutama viikko sitten kyselöin ruokalista apuja niin jokainen oli sitä mieltä että KALAA pitää ehdottomasti olla. Taisin laittaa meidän kunnan tulevan ruokalistan näkyville ja siinä ei ollut sillä viikolla kalaa niin heti tuli kommenttia että kalaa pitää olla.

Mutta pääsääntöisesti vaikuttaa ruokalista varsin hyvälle.

En mä mitään listaa pph:lla nähny. Jokapäivä se kertoi ja jokaviikko oli sitäkin kalaa. Ja mitä lehestä luen koulujen/päiväkotien listaa niiin kalapäivät on jokaviikko. Jos ei olis niin kaik ei söis sitä koskaan, voi kodeissa olla esim pahaa allergiaa.

No ei se mun mielestä ole hoitajan ongelma jos jollaki on kotona kala-allergia. Ja ajatteleppa jos jollain ryhmässä on, silloin ei pph voi välttämättä edes tehdä mitään kalaruokia. Mä ainaki olen tyytyväinen siihen, että lapset saa ruuan lisäksi kasviksia, salaatteja ja hedelmiä. Kalaruuat teen mielelläni itse 2xvko ihan jo itseni ja miehenikin takia, me emme ainakaan niitä työpaikkaruokailuissa saa jos en niitä ensin kotona tee.

Eikä tää nyt mikään kiistelyn aihekaan pitäis olla, saahan sitä olla eri mieltä mun kanssa, mut ei niitä hoitajia tartte kokoajan jostain moittia. Hyvä, että omasi sai kalaa hoidossa. Mä en tiedä saako mun omat :D

Aika sokeripitoisia välipaloja, kun kiisseliä, rahkaa ja jäätelöä. Ja tosiaan ei joku kiisseli ja jäätelö paljon mahaa täytä, että niiden kanssa oltava muutakin

Kyl se pitäs olla kerta viikkoon kalaa. kattoo päiväkotien ja koulujen listoja niin aina on kalapäivä. Eihän kaikkien kotona syödä kalaa.

Koulussa töissä olevana voin kertoo, että toi kalaruoka on useimmiten paneroituja eineskalapihvejä, eli voitte päätellä siitä paljono siin on kalaa.....

Menneitä on ne päivät kun kun saatii n kunnon uunikalaa koulussa :(

Ei siis kantsi vatii PPH:ltakaan mitään kalaruokia.

No ei se mun mielestä ole hoitajan ongelma jos jollaki on kotona kala-allergia. Ja ajatteleppa jos jollain ryhmässä on, silloin ei pph voi välttämättä edes tehdä mitään kalaruokia. Mä ainaki olen tyytyväinen siihen, että lapset saa ruuan lisäksi kasviksia, salaatteja ja hedelmiä. Kalaruuat teen mielelläni itse 2xvko ihan jo itseni ja miehenikin takia, me emme ainakaan niitä työpaikkaruokailuissa saa jos en niitä ensin kotona tee.

Eikä tää nyt mikään kiistelyn aihekaan pitäis olla, saahan sitä olla eri mieltä mun kanssa, mut ei niitä hoitajia tartte kokoajan jostain moittia. Hyvä, että omasi sai kalaa hoidossa. Mä en tiedä saako mun omat :D

Et tiedä? Miksi et? Ettekö keskustele päivänruoista, ja eikö ruokalistaa ole eille, vaikka kuuluu olla?

[QUOTE="vieras";22500980]Et tiedä? Miksi et? Ettekö keskustele päivänruoista, ja eikö ruokalistaa ole eille, vaikka kuuluu olla?[/QUOTE]

En hoitajan kans keskustele kuin aamupalasta. Lapset kertoo kotona mitä ruokaa oli, enkä muista yhtään kalaruokaa kuulleeni. Tosin he eivät ole joka päivä hoidossa, yleensä n.3pv/vko. Mä tosiaan välitän vain siitä, että lapset saa salaatteja. Kalat kun joka tapauksessa syödään kotona.

Meillä lapset syövät aamulla puuroa, hedelmää, marjoja/hilloa, maitoa ja lisäksi leipää/näkkäriä leikkeleen kera. Lounas on kotiruokaa salaatin kera. Lapset syövät tosi hyvin aamupalan ja lounaan, mutta välipalla eivät monesti jaksa leipää syödä vaan mieluummin hedelmää, kiisseliä, jogurttia, mysliä, muroja jne. Ovat kuulemma vielä kotonakin "täynnä" ja ei meinaa enää päivällinen mahtua =) Oma lapsi syö eskarissa eli päiväkodissa ja kehuu, että äidin laittama ruoka on paljon parempaa kuin päiväkodin. Päiväkodissa on liiaksi eineksiä tai puolivalmisteita. Minä käytän eineksistä vain makkaraa.... Lihapullat, broileripyörykät ja jopa kalapullat teen itse.

että suositus on pari kala-ateriaa viikossa. Jos hoidossa syö toisen niin toinen on saatava kotona. Tiedän monta perhettä, joissa kalaa ei valmisteta, koska ei osata tai vanhemmat eivät itse tykkää. Ehkä tässä suurin syy, että lapset saavat aivan liian vähän kalaa. Tai sitten kala on kalapuikkojen muodossa :/

Hyvältä kuulostaa, mutta välipalat on sellaisia, että oma lapseni ei olisi perhepäivähoitoikäisenä niitä syönyt eli siihen olis hyvä varata vaikka edes näkkileipää jos ei muu maistukaan lapselle. Mun lapseni lemppareja välipaloina oli sämpylät ja kaakao, pannukakku, suklaapuuro, jugurtti esimerkiksi. Rahka ja kiisseli jäi aina syömättä.

[QUOTE="torsti";22500695]Meillä syödään joka aamu puuroa, mutta sitä toki vaihdellaan. Lounaat kuulostaa hyvältä,mutta syökö lapset raakaa sipulia salaatissa? Meillä ei ainakaan.

Joskus mietinkin miksi lapsi on aina nälkäinen ja äkäinen, kun hain pph:lta kotiin, mutta enää en ihmettele jos välipalat noin köykäisiä. Päiväkodista haettaessa ei onneksi tarvinnut HETI antaa lapselle ruokaa. Muutenkin päiväkodeissa on paremmat ruoat, kun niissä ei hoitajat pysty "pihistelemään" ja ruoka tulee yleensä keskuskeittiöltä ja on maistuvaa, ainakin täällä päin.[/QUOTE]

Meillä lapsi oli pph:lla 2 vuotiaasta lähtien ja siirtyi 6 v. päiväkodin eskariin ja päivähoitoon. Päiväkodin ruoka tulee koulun keskuskeittiöltä ja kyllä pph:n ruoka maistui lapselle paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22500026:
Lounasruoat kuulostaa liikaa liha-lisäke -tyyppisiltä. Kasviksia vois olla monipuolisemmin. Siis muutakin kuin sipulia ja tomaattipyrettä.

no tuon tyylistä se nykyään kyllä kouluissakin on. Rovaniemellä on myös päiväkodeila sama ruoka. joka viikko ei ole koulussakaan kalaa, vaika sielläkin yritetään sitä vikottain tehdä, kouluissa/ päiväkodeissa on täällä smat ruuat, yhtenäinne ruokalista.

keittoa on ylensä kerran viikossa.

ja aas sitten kun välipala on kauheen täyttävä niin lapselle einmaistu klio 16.17 pääruoka. Ne ruoat on kuitnekin tärkeämpiä kuin välipalat. ja mulle neuvolassa sanottiin että välipalan voi jättää pois jos päivällinen ei tahdo maistua

Hyvältä kuulostaa, mutta minä sanoisin, että ei aamulla tarvitse tarjota puuron lisäksi leipää. Esim. päiväkodissa saavat näkkäriä puuron lisäksi tai jonkun tuorepalan, puolikas banaani tai esim. porkkanaa. Välipalalle sitä näkkäriä myös.

Ja minäkin kaipasin kalaa yhdelle päivälle ja mahdollisesti keittoruokaa.

Muuten ihan ok, mutta kyllä munkin mielestä välipalalla pitää olla aina lisäksi leipää/hapankorppua/näkkäriä. Ja 1 kalaruoka viikossa, ei sen tarvii olla mitään kallista, mie teen esim. kalakeittoa pakasteseistä, tonnikala-makaronilaatikkoa, uunikalaa pakasteseistä, lohi/tonnikalavuokaa (peruna-sipuli/kasvissuikalesekoitusta ja kermaa vaan sekaan) ja sit uunilohta laitan silloin kun se on tarjouksessa.
Keitettyjä kasviksia voisi myös olla välillä ruoan lisukkeena.

ja aas sitten kun välipala on kauheen täyttävä niin lapselle einmaistu klio 16.17 pääruoka. Ne ruoat on kuitnekin tärkeämpiä kuin välipalat. ja mulle neuvolassa sanottiin että välipalan voi jättää pois jos päivällinen ei tahdo maistua

Mulla taas lapsilla on aina ollut päiväkotipäivän jälkeen kauhea nälkä, hyvä kun jaksavat ruokaa odottaa. Kuopuksen kanssa, kun oli puolen tunnin kotimatka, ja pihassa edessä lumityöt, mulla piti olla pojalle eväät matkassa.

Kaikki eivät myöskään välipalalla syö kiisseleitä, mun pojille ne ei vuosien harjoittelusta huolimatta maistu, siksi mieluusti sitä näkkäriä tarjolle myös!

Ei välipalan tarvitse olla kauhean täyttävä, mutta niin riittävä, että pärjää ruokaan asti. Erittäin harvassa perheessä syödään ruokaa jo klo 16.00, tavalliset ihmiset pääsee tuolloin töistä. Me oltiin kotona yleensä 17.00 jälkeen, ja nälkäiselle lapselle ruokaa oli loihdittava vartissa.

Jos lapsi on syönyt kunnon ruoan klo 11 ja seuraavan kerran syödään klo 17-17.30, niin olisi erittäin suotavaa että välipalana olisi jotain muutakin kuin kiisseliä. Meidän pph:lla välipalalla oli lisäksi esim. leipää tai karjalanpiirakkaa ja hedelmää.

No voihan niitä hedelmiä ja kalaakin sitten tarjota kotona, kyllä sen luulisi onnistuvan sillä kai kaikki vanhemmat antaa lapselleen vielä kotona toisen lämpimän ruoan ja niitä hedelmiä voi tarjota vaikka jälkiruoaksi tai iltapalalla! Minusta ihan hyvä ja monipuolinen lista kaiken kaikkiaan.