Jos lapsesi hoitopaikassa olisi kouluttamaton hoitaja

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
jep!! :) ei se koulutuksesta ole tuo taito hoitaa lapsia kiinni.... siihen vaikuttaa paljon enemmän muut asiat!! :)

muoks. ja aikanaan olin 1,5 vuotta yksityisenä hoitajana kotona 2-3 lapselle ja sillon mulla ei ollut mitään koulutusta.. :xmas:
 
tilapäisesti
Kai se on mahdollista päiväkodissa, jos asuu alueella johon hoitajia vaikea saada. Anteeksi nyt kaikki lähihoitajat, mutta en nyt niin tiedä antaako se koulutus kovin hyvää "pätevyyttä" lasten kasvatuksesta. Vaatii työssäoloa, että "pätevöityy".

Väliaikaisesti siis mun mielestä ok. Koulussakin voi olla sama tilanne, jos tarvitaan sijaista lyhyeksi aikaa. Kaikki eivät ole edes alan opiskelijoita.
 
vierailija
En veisi lastani tuollaiseen paikkaan hoitoon vakituisesti. Tottakai jos tilapäistä hoitoa tarvisi niin silloin lyhyeksi aikaa. Lastenhoito on tosi vastuullista, ja siinä pitää tietää ja hoksata paljon juttuja, joita kouluttamaton henkilö ei välttämättä osaa ajatellakaan. Lisäksi haluan että hoito on laadukasta ja esim. ruoka täyttää tietyt kriteerit ym. Ensiaputaito pitää olla hallinnassa ym.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
En veisi lastani tuollaiseen paikkaan hoitoon vakituisesti. Tottakai jos tilapäistä hoitoa tarvisi niin silloin lyhyeksi aikaa. Lastenhoito on tosi vastuullista, ja siinä pitää tietää ja hoksata paljon juttuja, joita kouluttamaton henkilö ei välttämättä osaa ajatellakaan. Lisäksi haluan että hoito on laadukasta ja esim. ruoka täyttää tietyt kriteerit ym. Ensiaputaito pitää olla hallinnassa ym.

eikö esim. 3 lapsen äiti ole tarpeeksi kokenut ja hoksaava lastenhoitaja, tarvitaanko siihen lähihoitajakoulutus eli mielummin vaikka lapseton parikymppinen kunhan on koulutettu ?
 
mie
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
En veisi lastani tuollaiseen paikkaan hoitoon vakituisesti. Tottakai jos tilapäistä hoitoa tarvisi niin silloin lyhyeksi aikaa. Lastenhoito on tosi vastuullista, ja siinä pitää tietää ja hoksata paljon juttuja, joita kouluttamaton henkilö ei välttämättä osaa ajatellakaan. Lisäksi haluan että hoito on laadukasta ja esim. ruoka täyttää tietyt kriteerit ym. Ensiaputaito pitää olla hallinnassa ym.

eikö esim. 3 lapsen äiti ole tarpeeksi kokenut ja hoksaava lastenhoitaja, tarvitaanko siihen lähihoitajakoulutus eli mielummin vaikka lapseton parikymppinen kunhan on koulutettu ?
tähän on pakko vastata, minulla on myös lapsia ja nyt opiskelen lasten ja nuorten hoidon koulutusohjelmassa lähihoitajaksi, ja täytyy myöntää että kyllä meillä on paljon sellastakin käsitelty mitä en ihan pelkästään äitinä ole tiennyt.. liittyen kyllä lähinnä psykologiaan ja kiintymyssuhdeteorioihin ym.
 
Mun aiti aloitti pph:na n.20-vuotiaana eika hanella mitaan koulutusta ole. Sisarustensa lapsia oli hoitanut ennen mun saamista ja ma olin vuoden kun aloitti hoitamaan kotonamme serkkujani. Aiti on kylla vuosien varrella kaynyt kursseja, mutta hyvinpa olisi homma toiminut ilman niitakin.
 
vierailija
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
En veisi lastani tuollaiseen paikkaan hoitoon vakituisesti. Tottakai jos tilapäistä hoitoa tarvisi niin silloin lyhyeksi aikaa. Lastenhoito on tosi vastuullista, ja siinä pitää tietää ja hoksata paljon juttuja, joita kouluttamaton henkilö ei välttämättä osaa ajatellakaan. Lisäksi haluan että hoito on laadukasta ja esim. ruoka täyttää tietyt kriteerit ym. Ensiaputaito pitää olla hallinnassa ym.

eikö esim. 3 lapsen äiti ole tarpeeksi kokenut ja hoksaava lastenhoitaja, tarvitaanko siihen lähihoitajakoulutus eli mielummin vaikka lapseton parikymppinen kunhan on koulutettu ?
Jonkinlainen koulutus yhdistettynä iän tuomaan varmuuteen ja kokemukseen olisi hyvä yhdistelmä.

 
Kai se on mahdollista päiväkodissa, jos asuu alueella johon hoitajia vaikea saada. Anteeksi nyt kaikki lähihoitajat, mutta en nyt niin tiedä antaako se koulutus kovin hyvää "pätevyyttä" lasten kasvatuksesta. Vaatii työssäoloa, että "pätevöityy".

toi ei oo totta!sulla on nyt kyllä pikkusen väärä kuva lähihoitajan työstä!!mie olen kuule saanu tosi hyvän kolutuksen (lähihoitaja) lasten hoitoon koska olen erikoistunut lasten ja nuorten hoitotyöhön!! viimenen vuos pelkäsättään lasten ja nuorten hoitoon ja kasvatukseen erikoistumista ja kaikki harjottelut yms lasten/nuorten parissa et en menis kyllä sanoon et lh ei ole pätevä päiväkodin yms hoitaja varsinki jos erikoistuminen lapsiin...sitäpaitsi lähihoitajakoulussa käyvät kaikki päiväkotijakson työssäoppimassa ja tarvittavat kurssit kasvun tukemiseen ja ohjauksee.
 
No lastenhoitajana voin todeta, että kyllähän se näkyy työssä onko ihmisellä minkäänlaista koulutusta vai ei. Kuten myös näkyy se, onko minkäänlaista työkokemusta vai ei.

Itse olen valmistunut 11 vuotta sitten ja olin heti valmistuttuani vuoden töissä, sitten 8 vuotta kotiäitinä kunnen palasin päiväkotiin töihin. Voin sanoa, että kotiäitivuodet kasvatti aikalailla, mutta ehken kuitenkaan olisi sellainen työntekijä kuin olen, ilman sitä pohjalla olevaa koulutusta.

Lapsiahan osaa "hoitaa" kuka tahansa, mut pidemmän päälle pitäisi olla silmää erilaisille asioille ja valmiutta toimia erilaisissa (ongelma)tilanteissa, joten kyllä se ammattitaitoinen henkilökunta on päiväkodeissa tarpeen.
 
äiti minäkin
Siis tää on taas niin näitä etten voi ymmärtää ja saa ihan suuttumaan! Oletko käyny jonku hemmetin koulutuksen ennen ku sä oot saanu lapses?? Jos hoitaja on esim 2-3 lapsen äiti niin uskon että sillä on 100 kertaa enemmän tietoa ja taitoa kun 20vee naisen alulla jolla on koulutus muttei omia lapsia. Kyllä se käytäntö opettaa paljon enemmän kuin kirjat!
 
Alkuperäinen kirjoittaja äiti minäkin:
Siis tää on taas niin näitä etten voi ymmärtää ja saa ihan suuttumaan! Oletko käyny jonku hemmetin koulutuksen ennen ku sä oot saanu lapses?? Jos hoitaja on esim 2-3 lapsen äiti niin uskon että sillä on 100 kertaa enemmän tietoa ja taitoa kun 20vee naisen alulla jolla on koulutus muttei omia lapsia. Kyllä se käytäntö opettaa paljon enemmän kuin kirjat!
Hmmm.... totta toisaalta mut ei se koulutuskaan turha ole! Sitä paitsi tiedän loistavia lastenhoitajia joilla ei ole omia lapsia eikä ikääkään huimasti, joten onhan se ihmisestäkin kiinni.
 
Gluteus maximus
Kyllä minä pidän koulutusta tärkeänä. Ei pelkkä omien lapsien saaminen ja kasvattaminen tee sinusta pätevää hoitajaa hoitamaan muiden lapsia. Omat lapset on omat. Muiden lasten kanssa työskentelyssä tarvitaan muutakin kuin äitinä oloa, tietoa ja taitoa.

Haluaisitko, että lastasi hoitaisi sairaalassa ihminen kellä ei olisi mitään koulutusta? Taitohan opitaan vasta työssä, mutta kyllä siihen koulutus tarvitaan. Ihan sama asia!
 

Yhteistyössä