Jos lapsesi hoitopaikassa olisi kouluttamaton hoitaja

  • Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
Kyllä koulutus on tärkeää, mutta muistan kuinka minä olen aloittanut 90 luvun alussa kouluttamattona hoitajana psykogeriatrisella osastolla ja silloin se oli ihan tavallista, eikä kukaan sitä ihmetellyt.Nyt kyllä jo ollut valmiina sairaanhoitaja yli 10v
 
äiti minäkin
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Kyllä minä pidän koulutusta tärkeänä. Ei pelkkä omien lapsien saaminen ja kasvattaminen tee sinusta pätevää hoitajaa hoitamaan muiden lapsia. Omat lapset on omat. Muiden lasten kanssa työskentelyssä tarvitaan muutakin kuin äitinä oloa, tietoa ja taitoa.
Kerros esimerkkejä.
Tietysti jos on erityislapsi niin sillon pitää olla tietoa heistä. Mutta mitä muuta tarvitaan. Kuulisin mielelläni.
 
Gluteus maximus
Alkuperäinen kirjoittaja äiti minäkin:
Alkuperäinen kirjoittaja Gluteus maximus:
Kyllä minä pidän koulutusta tärkeänä. Ei pelkkä omien lapsien saaminen ja kasvattaminen tee sinusta pätevää hoitajaa hoitamaan muiden lapsia. Omat lapset on omat. Muiden lasten kanssa työskentelyssä tarvitaan muutakin kuin äitinä oloa, tietoa ja taitoa.
Kerros esimerkkejä.
Tietysti jos on erityislapsi niin sillon pitää olla tietoa heistä. Mutta mitä muuta tarvitaan. Kuulisin mielelläni.
Ensiaputaitoja, psykologista tietoa, lukihäiriöiden, dysfasian ym. erityislasten tarpeiden tietämystä, kasvatustietoa jne.
 
Mä en jätä omaa ujoa lastani kuin koulutetun hoitajan hoitoon. En voi häntä (heitä) jättää edes kaverilleni, vaikka äiti olisikin. Tai on mulla onneksi muutama muuten vain sellaista tuttua, jolle uskallan lapsen jättää vaikka huutavana, koska tiedän heillä olevan kokemusta niin paljon, että luotan heidän pärjäävän.
Mutta esim. kokemattomalle harrasteen vetäjälle en pysty häntä jättämään.
 
olisiko, ei mua ainakaan ole äidiksi koulutettu, itse olen oppinut ja hyvin pärjännyt, ja uskon, että tavalisesta hoitamisesta selviää kyllä kouluttamattakin, koulutetutkin voi tehdä virheitä ja olla huolimattomia, ja kouluttamattomat voi ola vaikka kuinka hyviä hoitajia
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Mä en jätä omaa ujoa lastani kuin koulutetun hoitajan hoitoon. En voi häntä (heitä) jättää edes kaverilleni, vaikka äiti olisikin. Tai on mulla onneksi muutama muuten vain sellaista tuttua, jolle uskallan lapsen jättää vaikka huutavana, koska tiedän heillä olevan kokemusta niin paljon, että luotan heidän pärjäävän.
Mutta esim. kokemattomalle harrasteen vetäjälle en pysty häntä jättämään.
tarkistatko aina hoitajan koulutuksen jos esim. sijainen on ottamassa lastasi vastaan hoitopaikassa ?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Mä en jätä omaa ujoa lastani kuin koulutetun hoitajan hoitoon. En voi häntä (heitä) jättää edes kaverilleni, vaikka äiti olisikin. Tai on mulla onneksi muutama muuten vain sellaista tuttua, jolle uskallan lapsen jättää vaikka huutavana, koska tiedän heillä olevan kokemusta niin paljon, että luotan heidän pärjäävän.
Mutta esim. kokemattomalle harrasteen vetäjälle en pysty häntä jättämään.
tarkistatko aina hoitajan koulutuksen jos esim. sijainen on ottamassa lastasi vastaan hoitopaikassa ?


Tämä 5v käy kerhossa ja sielä on aina alhaalla koulutettu henkilö ottamassa vastaan (ylhäällä saattaa olla sijainen). Jos lapseni on sillä tuulella, että ei kerhoon jää, niin en voisi häntä kelle vain sijaiselle jättää. Ei se paperi kenestäkään parempaa tee, mutta ihminen jolla on koulutus (tai vankka ammattitaito työnohessa kertynyt), osaa olla varma myös epävarman lapsen kanssa.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Mä en jätä omaa ujoa lastani kuin koulutetun hoitajan hoitoon. En voi häntä (heitä) jättää edes kaverilleni, vaikka äiti olisikin. Tai on mulla onneksi muutama muuten vain sellaista tuttua, jolle uskallan lapsen jättää vaikka huutavana, koska tiedän heillä olevan kokemusta niin paljon, että luotan heidän pärjäävän.
Mutta esim. kokemattomalle harrasteen vetäjälle en pysty häntä jättämään.
tarkistatko aina hoitajan koulutuksen jos esim. sijainen on ottamassa lastasi vastaan hoitopaikassa ?


Tämä 5v käy kerhossa ja sielä on aina alhaalla koulutettu henkilö ottamassa vastaan (ylhäällä saattaa olla sijainen). Jos lapseni on sillä tuulella, että ei kerhoon jää, niin en voisi häntä kelle vain sijaiselle jättää. Ei se paperi kenestäkään parempaa tee, mutta ihminen jolla on koulutus (tai vankka ammattitaito työnohessa kertynyt), osaa olla varma myös epävarman lapsen kanssa.
riippuu niin ihmisestä. ammatin omaava hoitaja voi olla myös epävarma.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
riippuu niin ihmisestä. ammatin omaava hoitaja voi olla myös epävarma.


Voi olla, mutta yleensä esim. päiväkodeissa työskentelevillä on selvät toimintaohjeet (ovat sitten koulusta saaneet tai töistä tai mistä vain), jolla heidät on opastettu miten minkäkinlaisen lapsen kanssa toimia. Jos vuosia ovat töitä tehneet se varmuuskin tulee varmasti, jos ei niin on väärällä alalla.

Toisella äidillä taasen ei välttämättä ole minkäänlaista taitoa käsitellä mun lasta, jos on tottunut vain omiin eri tempperamentin omaviin.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett-79:
Mun aidilla ei tosiaan ole varsinaista koulutusta, mutta eikohan yli 25 vuotta pph:na tuo aika paljon kokemusta erilaisista lapsista. Kun omat kolme lastaankin ovat erilaisia.
tuskin on kun koulutuksella vasta osaa hoitaa lapsia
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras79:
hehee!!!! kuinkahan moni äidiksi tuleva nainen opiskelee äityittä vuosia??? ei kukaan! ja kumminkin suurimmassa osassa tapuksia on hyvä äiti kyseessä...


Ei äidiksi opiskella, äidiksi kasvetaan. En mä ainakaan ole heti ollut valmis äitiyden saralla, jatkuvasti lapseni opettavat mulle jotain uutta.

Mun mielestä äitiä, joka osaa hoitaa omansa ja hoitajaa, joka hoitaa vuosittain useampia eri persoonia, ei voi verrata keskenään. Olisi kauheaa, jos hoitaja joutuisi käymään saman kasvamisen joka lapsen kohdalla, kuin äiti omansa.

 

Yhteistyössä