Jos lapsenne päiväkotiryhmään olisi tullut/tulossa erityislapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohjosen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohjosen äiti

Vieras
niin haluaisitko vanhempana siitä informaatiota? Oma lapseni aloittaa tarhan myöhemmin kesällä ja hänellä on downin syndrooma. Hän aloittaa oman avustajan kanssa.
Mietin tässä että pitäisikö tehdä päiväkotiin jaettavaksi lehtisiä liittyen Downiin.
Haluaisitko sinä äitinä tietää asiasta enemmän? Että mikä on lapsen dg. Ja miksi hänellä on oma avustaja mukanaan ja ehkä myös joitain apuvälineitä ja miksi tämä lapsi on tullu juuri sinun lapsesi tarharyhmään.

Mietin että jos itse olisin "tyypillisen" normaalin lapsen äiti niin ehkä haluaisin tietää enemmän.

Päiväkodin henkilökuntahan ei saa lapsista diagnooseja tai muutakaan muille vanhemmille levitellä joten tekisin tämän ihan omasta aloitteestani ja voisin kirjoittaa lyhyen tekstin aiheesta joita henkilökunta saisi jakaa vanhemmille.

Mitä mieltä sinä olet?

Kuulostaa ihan hyvältä ajatukselta. Itse painottaisin tekstiä niin että siinä olisi vaan lyhyesti diagnoosi ja siihen liittyvät ja ennemmin tietoa vanhemmille miten käsitellä lapsen kanssa erilaisuutta liittyen downiin.

Mä kertoisin päiväkodin henkilökunnalle että jos joku tästä ryhmästä (vanhemmat siis) ihmettelevät tms. niin saisivat kertoa mikä on ja miten se vaikuttaa.

[QUOTE="mAM";23698172]Mä kertoisin päiväkodin henkilökunnalle että jos joku tästä ryhmästä (vanhemmat siis) ihmettelevät tms. niin saisivat kertoa mikä on ja miten se vaikuttaa.[/QUOTE]

Ei ne paljoa voi kertoa vaikka vanhemmalta luvan saisikin.

Oletko ajatellut, että kerrot teistä lyhyesti esim vanhempainillassa? Se on minusta hyvä tapa kertoa tilanteesta, jos siltä tuntuu. Diagnoosi varmaan kiinnostaa kyllä toisia vanhempia vasta jos jotain negatiivista tulee eteen...

[QUOTE="mAM";23698172]Mä kertoisin päiväkodin henkilökunnalle että jos joku tästä ryhmästä (vanhemmat siis) ihmettelevät tms. niin saisivat kertoa mikä on ja miten se vaikuttaa.[/QUOTE]

Tämäkin mulla ehdottomasti kävi mielessä hyvänä vaihtoehtona :)

Joten kumpi ois sitten parempi... Suullisesti hoitajien suusta kerrottuna vai mustaa valkoisella? Ehkä mulla vaan arveluttaa millaiseksi hoitajat asian suussaan vääntävät ja kertovatko asiaa sitten niinkuin lapsen kannalta ois parhaaksi.

[QUOTE="qwe";23698179]Ei ne paljoa voi kertoa vaikka vanhemmalta luvan saisikin.[/QUOTE]

Diagnoosin saa kertoa ja vastata avustajaan ja apuvälineisiin liittyviin kysymyksiin. Näin ainakin meillä KELTo kertoi. (kiertävä erityislasten tarhanopettaja)

Oma lapseni oli pk-ryhmässä, jossa oli down-lapsi. Mitään sen kummempaa tiedotusta en koe/kokenut tarvitsevani, mutta eräs asia oli mielestäni todella kiva. Tuo lapsi käytti puheen rinnalla viittomia ja kaikki ryhmän lapset opettelivat viittomakieltä ymmärtääkseni juurikin tästä syystä.

Mun mielestäni se oli ihan huippuhyvä idea. Oma lapseni innostui viittomakielestä jopa siinä määrin, että kouluun mennessään hän aloitti viittomakieli-kerhossa, jossa hän oppi viittomaan lisää. Osaan itse viittomakielellä aakkoset, joten olemme treenanneet myös kotona.

Oma lapseni oli pk-ryhmässä, jossa oli down-lapsi. Mitään sen kummempaa tiedotusta en koe/kokenut tarvitsevani, mutta eräs asia oli mielestäni todella kiva. Tuo lapsi käytti puheen rinnalla viittomia ja kaikki ryhmän lapset opettelivat viittomakieltä ymmärtääkseni juurikin tästä syystä.

Mun mielestäni se oli ihan huippuhyvä idea. Oma lapseni innostui viittomakielestä jopa siinä määrin, että kouluun mennessään hän aloitti viittomakieli-kerhossa, jossa hän oppi viittomaan lisää. Osaan itse viittomakielellä aakkoset, joten olemme treenanneet myös kotona.

:) :)

Viittomaopetusta tulee opettaja opettamaan hoitajille ja on myöskin puhuttu tästä, että yleensä lapsetkin innostuvat :) meidän lapsemme viittoo ahkerasti nyt kaksivuotiaana.
Tässä tarhassa mihin lapsi menee on ollut aiemmin kaksi downlasta.

Meillä laitettiin mun pitkäaikaissairaasta lapsesta infovihkonen päiväkodin ilmoitustaululle lapsen ryhmään. Siitä selviää miten sairaus vaikuttaa lapseen ja miksi lapsi ei voi tehdä aina samoja juttuja kuin terveet lapset. Kyllä tuolla ainakin hoitajat ovat jollekin asiaa ihmettelevälle lapselle selittäneet miksi xxxx ei pysty tekemään samaa juttua kuin toiset lapset. Mutta se potilasjärjestön infovihkonen on lapsen pk-ryhmän ilmoitustaululla ja siitä voi jokainen vanhempi päätellä että ryhmässä on ainakin yksi sairastava lapsi.

Juu, ja tiedän ettei downin syndrooma ole sairaus.

Minusta se olisi kiva juttu, silloin olisi helpompi jutella asiasta omankin lapsen kanssa. Nyt kun ei useinkaan tiedä päiväkodin asioista on välillä vähän hankala ottaa kantaa lapsen juttuihin.

En tarvitsisi lisäinfoa. Kotona kylläkin kertoisin lapselleni että ryhmään tulee lapsi, joka tarvitsee avustajaa. Toivoisin ehkä enemmän sitä, että päiväkodissa puhuttaisiin suoraan lapsille asiasta. Ihan vain siksi, että kaikki askarruttavat asiat tulisi puitua. Eikä lapsilla ole ennakkoluuloja, mutta kaikenlaisia kysymyksiä kylläkin esim: miksi tarvitaan pyörätuolia, miksi hän ei osaa pukea, miksi ei osaa puhua, miksi ..miksi miksi... lapsia kiinnostaa erilaisuus.
Toivottavsti lapsesi saa paljon ystäviä, sellaisia jotka ovat vielä koulussakin ystävänä ja tukena.

kysyt kyllä vaikeita. Tätä asiaa joutui oikein kunnolla pohtimaan. Periaatteessa kuvittelin Downin olevan niin 'tavallinen' erityispiirre ettei siitä tarvitse lisäinfoa, mutta voi olla että omatkin tiedot on ihan todellisuudesta poikkeavia.

Itse en ainakaan muiden käsiin jättäisi asiasta kertomista, mutta onko kirjallinen esite se paras mahdollinen vaihtoehto, sitä en tiedä. Asiat kuitenkin tahtovat kuulostaa/näyttää erilaisilta kirjoitettuna, tulee helposti väärinkäsityksiä tai liian virallista kun äänensävyt puuttuvat.

Lapsistahan ei tarvitse huolehtia, he kyllä hyväksyvät erityislapsetkin joukkoonsa, jos vanhemmat eivä tee asiasta numeroa.

Vanhempainillassa puhuminen olisi hyvä vaihtoehto, mutta ei ainakaan meilläpäin enää ole sellaisia. Vaan vanhempain vartteja jossa ei ole muita vanhempia paikalla.

Ehkä päätyisin ohjeistamaan henkilökuntaa kysymään teiltä jos jokin asia mietityttää. Jäyhät suomalaiset sitä tuskin tekevät.

[QUOTE="qwe";23698170]Kuulostaa ihan hyvältä ajatukselta. Itse painottaisin tekstiä niin että siinä olisi vaan lyhyesti diagnoosi ja siihen liittyvät ja ennemmin tietoa vanhemmille miten käsitellä lapsen kanssa erilaisuutta liittyen downiin.[/QUOTE]

Tää on niin hienosti ilmaistu ja yhdyn tähän ajatukseen myös itse.

Kenenkäänhän ei ole pakko ottaa sitä tiedotetta vastaan, mutta ne jotka asiasta toivoisivat tietoa sen myös saisivat.

Vanhempainiltoihin ku eivät läheskään kaikki pääse paikalle, niin siellä asiasta kertominen saattaa tavoittaa ne joita asia ei kiinnosta ja ne joita se kiinnostaisi jäävät tiedottamisen ulkopuolelle.

[QUOTE="a p";23698204]Miksi? Miksi ajatus on ettei voisi vähempää kiinnostaa? Onko se lähinnä sitten sen takia että -lapsi muiden joukossa, vai mikä? :)[/QUOTE]

Juuri se, että lapsi muiden joukossa ja joukkoon kirjavaan mahtuu kaikenlaisia ihmisiä. Mielestäni on riittävää, että hoitajat infoavat lapsiryhmää aina tilaisuuden / tarpeen tullen jos tarvitaan erikoisjärjestelyä tmv.

Hyviä mielipiteitä tullut... Ja paljon erilaisia. Mikä toki vaikeuttaa mun päätöstäni :D
Uskoisin että on kuitenkin hyvin paljon sellaisiakin vanhempia jotka eivät tiedä juuri mitään ks. oireyhtymästä, ja taas toisaalta paljon heitäkin joille Down on "vaan Down", eli ei mikään iso asia sen yleisyyden vuoksi. Ehkä kuitenkin kallistuisin infovihkon puolelle... Joka olisi kaikkien luettavissa mutta ei sitä olisi pakko lukea.

Juuri se, että lapsi muiden joukossa ja joukkoon kirjavaan mahtuu kaikenlaisia ihmisiä. Mielestäni on riittävää, että hoitajat infoavat lapsiryhmää aina tilaisuuden / tarpeen tullen jos tarvitaan erikoisjärjestelyä tmv.

Toisinaan toiset lapset kyselevät enemmän kotona asioista.

Miten niihin vastata siellä kotona, mikäli ei itsellä ole mitään tietoa asiasta

Minusta ei ole tarpeellista infota vanhempia etukäteen, että ryhmään on tullut down- lapsi. En itsekään kovin paljoa tiedä downin syndroomasta, mutta en koe että se on sellainen asia, että minua tarvisi erikseen informoida ryhmään tulleesta lapsesta ja hänen diagnoosistaan. Tulee jotenkin sellainen olo, että minun ja lapseni pitäisi hänet jotenkin erikseen huomioida tai pitää jopa jonkin asteisena uhkana. En minä tarvitse informaatiota niistä äidinkielenä muita kieliä puhuvista lapsista tai niistäkään lapsista joilla on jokin muu sairaus. Eikö tarkoituksena kuitenkin ole, että lapsesi on yhtenä lapsena toisten joukossa? Joku vihkonen tai esim. linkki sivustolle jossa on tietoa downin syndroomasta voisi olla ihan hyvä idea yhteisellä infotaululla ja myöskin se, että hoitajat saisivat avoimesti (sen mitä salassapitovelvollisuuksien rajoissa voivat) kertoisivat mistä on kyse, jos joku kysyy, olisi hyvä. Lapsillekin olisi varmasti parempi, että ryhmään vain tulee uusi lapsi ja sitten jos ja kun lapset huomaavat erilaisuuden siitä puhuttaisiin päiväkodissa lasten kanssa, kuin se, että vanhemmat puhuvat kotona lapselle, että ryhmääsi tulee erilainen lapsi. Lapsesi kun voi kuitenkin olla ihan samalla tavalla kaveri lapselleni kuin kuka tahansa, niin en turhaan korostaisi erilaisuutta.

[QUOTE="a p";23698204]Miksi? Miksi ajatus on ettei voisi vähempää kiinnostaa? Onko se lähinnä sitten sen takia että -lapsi muiden joukossa, vai mikä? :)[/QUOTE]

No minä itse osaan kyllä hakea tietoa netistä ja päiväkodissa ei ole aikaa lukea lippulappusia jos ne ovat pidempiä. Jotenkaan down on minusta aika "tavallinen" juttu, josta noin yleissivistyksen puolesta tietää jo jotain. Jokainen lapsi toki on yksilö, mutta eihän päiväkotikavereiden tarvitse koko sairashistoriaa tai vaikkapa kehitysvamman tasoa sen syvällisempiä asioita edes tietää. Se on teidän ihan yksityisasia.

Yhteistyössä