Jos lapsenne päiväkotiryhmään olisi tullut/tulossa erityislapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohjosen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;23698203:
Meillä laitettiin mun pitkäaikaissairaasta lapsesta infovihkonen päiväkodin ilmoitustaululle lapsen ryhmään. Siitä selviää miten sairaus vaikuttaa lapseen ja miksi lapsi ei voi tehdä aina samoja juttuja kuin terveet lapset. Kyllä tuolla ainakin hoitajat ovat jollekin asiaa ihmettelevälle lapselle selittäneet miksi xxxx ei pysty tekemään samaa juttua kuin toiset lapset. Mutta se potilasjärjestön infovihkonen on lapsen pk-ryhmän ilmoitustaululla ja siitä voi jokainen vanhempi päätellä että ryhmässä on ainakin yksi sairastava lapsi.

Juu, ja tiedän ettei downin syndrooma ole sairaus.

Pitäisin tätä parempana vaihtoehtona kuin kaikille jaettavaa tietopakettia. Ne jotka tietoa haluavat sitä tarvittaessa löytävät, mutta kenellekään ei tule tunne että sitä tietoa on pakko hankkia tai ottaa vastaan.

[QUOTE="vieras";23698264]Minusta ei ole tarpeellista infota vanhempia etukäteen, että ryhmään on tullut down- lapsi. En itsekään kovin paljoa tiedä downin syndroomasta, mutta en koe että se on sellainen asia, että minua tarvisi erikseen informoida ryhmään tulleesta lapsesta ja hänen diagnoosistaan. Tulee jotenkin sellainen olo, että minun ja lapseni pitäisi hänet jotenkin erikseen huomioida tai pitää jopa jonkin asteisena uhkana. En minä tarvitse informaatiota niistä äidinkielenä muita kieliä puhuvista lapsista tai niistäkään lapsista joilla on jokin muu sairaus. Eikö tarkoituksena kuitenkin ole, että lapsesi on yhtenä lapsena toisten joukossa? Joku vihkonen tai esim. linkki sivustolle jossa on tietoa downin syndroomasta voisi olla ihan hyvä idea yhteisellä infotaululla ja myöskin se, että hoitajat saisivat avoimesti (sen mitä salassapitovelvollisuuksien rajoissa voivat) kertoisivat mistä on kyse, jos joku kysyy, olisi hyvä. Lapsillekin olisi varmasti parempi, että ryhmään vain tulee uusi lapsi ja sitten jos ja kun lapset huomaavat erilaisuuden siitä puhuttaisiin päiväkodissa lasten kanssa, kuin se, että vanhemmat puhuvat kotona lapselle, että ryhmääsi tulee erilainen lapsi. Lapsesi kun voi kuitenkin olla ihan samalla tavalla kaveri lapselleni kuin kuka tahansa, niin en turhaan korostaisi erilaisuutta.[/QUOTE]

Lasten keskuudessa se erilaisuus tulee erilailla esille kuin vanhempien. Itse ajattelen asiaa niin että kun lapsemme ulkonäkö poikkeaa, liikkumatapa poikkeaa ja muu käytös poikkeaa muista lapsista niin vanhemmilla varsinkin saattaa herätä kysymyksiä. Ja koska lapsellamme on oma avustajakin niin sekin saattaa herättää kysymyksiä. kuten "-miksi tuolla lapsella on oma hoitaja kun meidän lapsella ei ole?", "-miksi tuo lapsi tarvitsee tuota ja tuota apuvälinettä?". "-miksi lapsi viittoo eikä puhu?". Ja näihin kysymyksiin minä haluaisin ensi sijaisesti vastata. Juurkin vaikka sillä infolehtisellä joka tulisi olemaan ilmoitustaululla. Kuitenkin sellaisiakin vanhempia on joilla ei ole downin syndroomasta mitään tietoa.

Lapseni toki on lapsi muiden joukossa, ja on aina ollutkin kerhoissa ja muissakin. Erilaisuutta en tahdo korostaa missään nimessä, vaan pitää asian avoimena ja sellaisena josta saa vapaasti jutella. Ja ensisijaisesti tieto asiasta auttaa kaikkia sen hyväksymisessä.

Alkuperäinen kirjoittaja Black Diva´s;23698262:
Toisinaan toiset lapset kyselevät enemmän kotona asioista.

Miten niihin vastata siellä kotona, mikäli ei itsellä ole mitään tietoa asiasta

Google kyllä kertoo tai sitten voi sanoa lapselle, että minä en oikeastaan tiedä kovinkaan paljoa, mitäpä jos kysyisit vaikka päivkodista asiasta tai lapsen äidiltä.

No minä itse osaan kyllä hakea tietoa netistä ja päiväkodissa ei ole aikaa lukea lippulappusia jos ne ovat pidempiä. Jotenkaan down on minusta aika "tavallinen" juttu, josta noin yleissivistyksen puolesta tietää jo jotain. Jokainen lapsi toki on yksilö, mutta eihän päiväkotikavereiden tarvitse koko sairashistoriaa tai vaikkapa kehitysvamman tasoa sen syvällisempiä asioita edes tietää. Se on teidän ihan yksityisasia.

Toivottavasti huomasitkin kun kerroin että esim se vihkonen tulisi olemaan lyhyt ja ytimekäs jossa olisi vain dg, lapsen avustajaan liittyvät asiat ja apuvälineistä jotain lyhyesti. Ei monen sivun pläjäystä vaan ihan kaksi osainen pikkuvihko.

Tyyliin

Lapsenne päiväkotiryhmään on tullut erityistätukea tarvitseva lapsi. (NIMI)lla on Downin syndrooma joka johtuu kromosomipoikkeamasta joka aiheuttaa kehitysvammaisuutta. (NIMI) tarvitsee avukseen omaa avustajaansa ja joitain apuvälineitä, joita ehkä tulette näkemään tarhassa. (luetellaan apuvälineitä)
(NIMI) käyttää kommunikoimiseen tukiviittomia ja tukiviittomien opettaja tulee käymään tarhassa opettamassa niitä myöskin hoitajille. Muilla lapsilla on mahdollisuus halutessaan opetella viittomia myös.

Mitä muuta tohon tulis lisätä... Raakaveriso suoraan näppikseltä :) Suuntaa antava.

[QUOTE="a p";23698300]Lasten keskuudessa se erilaisuus tulee erilailla esille kuin vanhempien. Itse ajattelen asiaa niin että kun lapsemme ulkonäkö poikkeaa, liikkumatapa poikkeaa ja muu käytös poikkeaa muista lapsista niin vanhemmilla varsinkin saattaa herätä kysymyksiä. Ja koska lapsellamme on oma avustajakin niin sekin saattaa herättää kysymyksiä. kuten "-miksi tuolla lapsella on oma hoitaja kun meidän lapsella ei ole?", "-miksi tuo lapsi tarvitsee tuota ja tuota apuvälinettä?". "-miksi lapsi viittoo eikä puhu?". Ja näihin kysymyksiin minä haluaisin ensi sijaisesti vastata. Juurkin vaikka sillä infolehtisellä joka tulisi olemaan ilmoitustaululla. Kuitenkin sellaisiakin vanhempia on joilla ei ole downin syndroomasta mitään tietoa.

Lapseni toki on lapsi muiden joukossa, ja on aina ollutkin kerhoissa ja muissakin. Erilaisuutta en tahdo korostaa missään nimessä, vaan pitää asian avoimena ja sellaisena josta saa vapaasti jutella. Ja ensisijaisesti tieto asiasta auttaa kaikkia sen hyväksymisessä.[/QUOTE]

Minusta taas nuo ovat niitä kysymyksiä joita lapset esittävät, ja joihin ensimmäisenä vastaavat päiväkodin hoitajat ja varsinkin sen henkilökohtainen avustaja. Aikuinen kyllä näkee, että kyseessä on erityislapsi joka tarvitsee eri tavalla apua, kuin mitä esim. oma lapsi. Aikuinen myös osaa kysyä asiaa hoitajalta (hoitajat kyllä saavat kertoa, että kyseessä on downin syndrooma, vaikka et sitä erikseen sallisikaan) ja googlettaa tietoa lisää.

[QUOTE="vieras";23698313]Google kyllä kertoo tai sitten voi sanoa lapselle, että minä en oikeastaan tiedä kovinkaan paljoa, mitäpä jos kysyisit vaikka päivkodista asiasta tai lapsen äidiltä.[/QUOTE]

Juu tiedän että google kertoo. Käytän sitä itsekin aika paljon. Ajattelin myös että on henkilöitä jotka eivät käytä tietokonetta, joten heille google ei välttämättä kerro edes sitä yleistä tietoa Downista.
On myös lapsia jotka eivät koe hoitajilta kysymistä niin omana asianaan kuin kysymistä omilta vanhemmiltaan.
En siis ajatellut asiaa vain omalta kohdaltani, vaan yleisellä tasolla.

[QUOTE="vieras";23698313]Google kyllä kertoo tai sitten voi sanoa lapselle, että minä en oikeastaan tiedä kovinkaan paljoa, mitäpä jos kysyisit vaikka päivkodista asiasta tai lapsen äidiltä.[/QUOTE]

Monessa sairaudessa tai vammassa netti ei ole paras tapa aloittaa tiedon hankkimista, varsinkaan jos ei tiedä mistä tietoa hankkii. "Tietoa" netistä löytyy niin laidasta laitaan että siihen on osattava suhtautua pienellä varauksella.

[QUOTE="vieras";23698359]Minusta taas nuo ovat niitä kysymyksiä joita lapset esittävät, ja joihin ensimmäisenä vastaavat päiväkodin hoitajat ja varsinkin sen henkilökohtainen avustaja. Aikuinen kyllä näkee, että kyseessä on erityislapsi joka tarvitsee eri tavalla apua, kuin mitä esim. oma lapsi. Aikuinen myös osaa kysyä asiaa hoitajalta (hoitajat kyllä saavat kertoa, että kyseessä on downin syndrooma, vaikka et sitä erikseen sallisikaan) ja googlettaa tietoa lisää.[/QUOTE]

Lapsen diagnoosia eivät saa kertoa jos ei ole vanhempien lupaa. Mutta tiedän, että tulevat varmaan kertomaan joka tapauksessa... Ei sitä niin tarkkaan missään noudateta.

Mutta mielestäni asiasta saa vapaasti puhua ja kysellä. Infovihkosessa en näkisi mitään väärää.

Minusta riittää, että esim. vanhempain illassa esittelyjen yhteydessä kertoo omasta lapsestaan.

Näin meidän lapsen ryhmässä, jossa on erityislapsi (kehitysvammainen )

Monessa sairaudessa tai vammassa netti ei ole paras tapa aloittaa tiedon hankkimista, varsinkaan jos ei tiedä mistä tietoa hankkii. "Tietoa" netistä löytyy niin laidasta laitaan että siihen on osattava suhtautua pienellä varauksella.

Mutta on ihan eri asia hakea yleistietoa kuin esim syvällistä tietoa. Tunnustan, että tuossa ap:n tietopaketissa ei olisi minulle mitään "tietoa". Siis se tieto tulisi, että päiväkodissa/ryhmässä on yksi erityistarpeinen lapsi, jolla on Down. Mutta en sitä kuitenkaan minkäänlaisena tietopakettina pidä,
Downista

Mikäli kuulisin/näkisin että lapseni pk- ryhmässä on erityistä hoidon tukea tarvitseva lapsi, niin en mä siitä mitään erikseen laadittua kirjallista selostusta suinkaan haluaisi. Ajatuksenakin jotenkin...kamala, ts. onko ihan pakko nostaa sitä ko. lasta "kartalle".

Jos sitä asiaa mukamas pitää ryhtyä selittelemään tai jotain aikuisille ihmisille - pk- henkilökunta varmasti kertoo ryhmän lapsille ko. asiasta lapsen tasoisesti - niin sitten vanhempainillan yhteydessä lyhyesti, ja silloinkin harkitusti ja pk- henkilökunnalta tulleen pyynnön/kehoituksen pohjalta. Muutoin antaisin asian olla.

Ylle kirjattu lyhyt info vaikutti musta ytimekkäältä tavalta ilmoittaa asiasta. Meidän lapsen ryhmässä oli yksi diabeetikko jolta tarkistettiin sokereita useamman kerran päivän aikana ja joskus niitä korjailtiin extra välipaloin. Kyllä musta oli kiva saada tieto että tällainen "erikoistapaus" on ryhmässä jotta osasin selittää omalle lapselle miksi N.N. saa joitain erityisvapauksia. Meillä tosin hoitajat hoiti ilmoittamisen ihan suullisesti kun vein lasta hoitoon ja samalla esiteltiin lapsen avustaja joka toki oli tekemisissä myös muiden ryhmän lasten kanssa. Eli maininta vanhempainillassa, pieni infolappu tai maininta hoitajalta on kaikki hyviä tapoja. Enempää tietoa en kuitenkaan olisi kaivannut vaan jos sitä tarvii niin normaali ihminen osaa etsiä tai kysyä. Jos ei mitään ilmoita niin helposti alkaa huhumylly pyöriä.

Sellaista "huhumyllyä" tässä pelkääkin, siksi haluaisin asian jotenkin tuoda esille ja että vanhemmilla olisi edes se mahdollisuus lukea asiasta jostain, eikä vaan kotona netistä joka antaa yleensä niin vääristyneen kuvan. Kiitos teille jotka ymmärtävät mitä ajan takaa :)

Mutta on ihan eri asia hakea yleistietoa kuin esim syvällistä tietoa. Tunnustan, että tuossa ap:n tietopaketissa ei olisi minulle mitään "tietoa". Siis se tieto tulisi, että päiväkodissa/ryhmässä on yksi erityistarpeinen lapsi, jolla on Down. Mutta en sitä kuitenkaan minkäänlaisena tietopakettina pidä,
Downista

Niin... minä laittaisin siihen tietopakettiin esim. netti osoitteita joista voi halutessaan etsiä lisätietoa, ehkä yhteystiedot josta vanhemmilta voi kysyä miten vamma/sairaus näkyy tai vaikuttaa juuri tämän lapsen kohdalla. Ehkä laatisin tietopaketinkin juuri ko. lapsen ja hänen vammansa näkökulmasta.

Aikoinaan kerroin lyhyesti vanhempainillassa kehitysvammaisen poikani persoonasta ja arkipäivän toiminnasta,mm. viittomista. Muut vanhemmat ovat aina suhtautuneet häneen myönteisesti. Muut lapset ovat kysyneet joko minulta tai henkilökunnalta lisää.
Downin syndroomastahan on opas,kylläkin jo 10 vuotta vanha. Kehitysvammaliiton julkaisu. Senvoit varmasti jättää paiväkodissa esille,mikäli haluat.
Sinänsä jokainen downin syndrooma dg on yksilö ja korostaisin hänen persoonaansa, johon dg tuo omat haasteensa.
Onnea matkaan ja hyvin kaikki varmasti menee!

Hei,
minua kiinnostaa kyllä ja ihan hyvässä mielessä :)
Ei sinun tarvitse mitään liian tarkkaa kertoa lapsestasi, mutta sen verran mitä itse haluat.

Erilaisuus on hyväksi jo päiväkotiryhmissä. Lapset oppivat sitä kautta suvaitsevimmiksi aikuisiksi.

Lopuksihan siihen voisi laittaa downiasten yhdistyksen nettiosoitteen josta saisi halutessaan lukea lsiää infoa downista. Koska en usko että alkaisin kirjoittamaan sitä tuohon vihkoseen, siitä tulee liian pitkä muuten eikä kukaan jaksaisi ehkä lukea.

Mutta kyllä kallistun sen tietovihkosen puolelle. Lyhyesti kertoisin lapsen dg, ja muut tarvittavat jotka ehkä herättävät kysymyksiä. Kysyn mielipiteen vielä päiväkodinhoitajilta.

Yllätyin ehkä useistakin kommenteista, ksoka jos ajattelisin itseni tyyppillisen-normi-lapsen vanhemmaksi niin kuuluisin heihin jotka ehdottomasti haluavat tietää, ihan mielenkiinnosta erilaisuutta kohtaan. Jo ennen tätä omaa erityislastani olin kiinnostunut kehitysvammaisuuksista ja sairauksista. Ja minusta olellista on se että minä itse tiedän minkälaisia lapsia oman lapseni ryhmässä on. Lapseni tulee viettämään siellä useita tunteja päivässä, viikossa. Jos ryhmässä sattuisi olemaan joku muukin erityistätukea tarvitseva lapsi niin mielelläni siitä haluaisin tietää enemmänkin :)

Sellainen tuli mieleen että jos tiedotteen laitat niin voisi olla maininta että jos jokin asia askarruttaa tai on mielenkiintoa niin vanhemmilta saa kysyä (jos siis olet valmis asiasta juttelemaan jos joku kaipaa lisäinfoa).

No ei todellakaan tarvitse mitään selitellä kellekään:( Riittää kun henkilökunta tietää lapsen sairauden. Ja lapsethan ne siellä päikkärissä varmaan ihmettelee ja kyselee eniten, henkilökunta osaa vastata ja kertoa heille.

[QUOTE="Vilukissa";23698441]Mikäli kuulisin/näkisin että lapseni pk- ryhmässä on erityistä hoidon tukea tarvitseva lapsi, niin en mä siitä mitään erikseen laadittua kirjallista selostusta suinkaan haluaisi. Ajatuksenakin jotenkin...kamala, ts. onko ihan pakko nostaa sitä ko. lasta "kartalle".

Jos sitä asiaa mukamas pitää ryhtyä selittelemään tai jotain aikuisille ihmisille - pk- henkilökunta varmasti kertoo ryhmän lapsille ko. asiasta lapsen tasoisesti - niin sitten vanhempainillan yhteydessä lyhyesti, ja silloinkin harkitusti ja pk- henkilökunnalta tulleen pyynnön/kehoituksen pohjalta. Muutoin antaisin asian olla.[/QUOTE]

Juuri näin!

[QUOTE="a p";23698341]Toivottavasti huomasitkin kun kerroin että esim se vihkonen tulisi olemaan lyhyt ja ytimekäs jossa olisi vain dg, lapsen avustajaan liittyvät asiat ja apuvälineistä jotain lyhyesti. Ei monen sivun pläjäystä vaan ihan kaksi osainen pikkuvihko.

Tyyliin

Lapsenne päiväkotiryhmään on tullut erityistätukea tarvitseva lapsi. (NIMI)lla on Downin syndrooma joka johtuu kromosomipoikkeamasta joka aiheuttaa kehitysvammaisuutta. (NIMI) tarvitsee avukseen omaa avustajaansa ja joitain apuvälineitä, joita ehkä tulette näkemään tarhassa. (luetellaan apuvälineitä)
(NIMI) käyttää kommunikoimiseen tukiviittomia ja tukiviittomien opettaja tulee käymään tarhassa opettamassa niitä myöskin hoitajille. Muilla lapsilla on mahdollisuus halutessaan opetella viittomia myös.

Mitä muuta tohon tulis lisätä... Raakaveriso suoraan näppikseltä :) Suuntaa antava.[/QUOTE]

Minä suosittelen, että jaatte jokaisen lokeroon tuollaisen lippusen, missä on kutakuinkin tuo teksti. Ei kannata runoilla yli puolta A4:sta. Tarkempaa infoa voi sitten laittaa vaikka sinne ilmoitustaululle, mistä kukin voi halutessaan katsella, jos enempi kiinnostaa. Vanhempainilloissa ei ole koskaan kaikki paikalla. Esim. esikoisen vanhempainiltaan en päässyt, en tiedä kerrottiinko siellä heidän ryhmänsä kahdesta erityislapsesta mitään tarkempaa.

Meidän erityislapsen integroidussa erityisryhmässä ei juuri noita diagnooseja ja erityisyyksiä käyty läpi, kaikki silti tiesivät missä mennään.

Mä koen että MINUN ei tarvi tietää muiden lasten asioista yhtään mitään. En koe tarpeelliseksi että joku äiti tiedottaa että miksi juuri heidän lapsi tekee tai ei tee jotain. En vaan tee sillä tiedolla mitään :)
Mä en mitenkään aliarvioi ap.n tapausta. Mutta en näe tarvetta että miksi minun pitäis ihmetellä toisten lasten asioita. Jos lapsi kyselee niin kerron mutta en siis tarvi ko asiasta mitään infoa.

Minua ainakin ahdistais ja suorastaan ärsyttäis jos saisin lapun jonku toisen lapsen diaknooseista ja erityuspiirteistä. Tuskin edes lukisin.
Jos haluat asiasta tiedottaa niin sit vanhempain illassa mainitset vaan asiasta. Ja jos jotain vielä asia kiinnostaa niin voivat tulla sinun kans jutteleen.

Yhteistyössä