Jos lapselle "nimiäiset",eikä ristiäisiä niin millaiset juhlat???!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vici
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meillä nimiäisissä on ollut perinteinen kahvitarjoilu kuten yleensä juhlissa. Jotkut vieraat ovat halunneet lukea jotain runoja tms. Lähinnä tilaisuus meillä ollut sellainen virallisempi "vauvan esittely" suvulle ja tuttaville. Muistaakseni Pro-seremoniat tai joku vastaava auttaa niiden järjestelyjen kanssa, jos niin haluaa.

Onko lapsella sitten ollenkaan kummeja? Kukas nimiäisissä puhuu papin sijaan ja mitä? Tilanne siis se, että lapsen isä ei kuulu mihinkään uskontoon, eikä salli perinteisiä ristiäisiä!

Senhän voi järjestää ihan sellaiseksi kuin haluaa. Todella virallista, tai ihan rentoa. Pro-seremonioilta voi hankkia puhujan, ja heillä on kivat kummitodistukset.

Meillä oli kahvitarjoilu ja juuri tuolta pro seremonialta tilattiin kummitodistus pojan kummille. Esiteltiin vauva, kerrottiin nimi ja tarina joka nimeen liittyy, annettiin kummitodistus kummille.

Alkuperäinen kirjoittaja Vici:
Onko lapsella sitten ollenkaan kummeja? Kukas nimiäisissä puhuu papin sijaan ja mitä? Tilanne siis se, että lapsen isä ei kuulu mihinkään uskontoon, eikä salli perinteisiä ristiäisiä!

Lapselle voi nimetä vaikka jonkun luottoaikuisen tms. Kummin tehtävä on tukea lapsen kristillisessä kasvatuksessa, eikä nimiäisissä yleensä kenestäkään tehdä lapsen kummia.

Nimiäisissä voi puhua kuka tahansa, ken vain haluaa. Voi vaikka lukea jonkun kauniin pätkän jostain innoittavasta tai vaikka vanhemmille tärkeästä kirjasta. Oma mielikuvitus saa lentää.

Meillä oli tosit pienet ja rennot =) Vieraina lähinnä ystäviä (samana kesänä niin halvatusti muita sukujuhlia niin ei jaksanu turhaan raahata kaikkia tänne) tarjoiluna kaikkee hyvää. En ottanu mitään puhujaa, ei oikeastaan ollut mitään virallista ohjelmaa. Talo oli täynnä lapsia :D

Laitan kuvan tytön mekosta, se oli ihana :heart:

Alkuperäinen kirjoittaja Vici:
Jaa. Tuntuu ihan kunnon "kukkahattu-täti" jutulta koko nimiäiset :(

Niistä voi tehdä ihan omannäköiset tai lapsensa oloiset. Ei ole mitään rajoituksia! Olen kuullut esim. puun istutuksesta lapsen kunniaksi tms.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Meillä oli tosit pienet ja rennot =) Vieraina lähinnä ystäviä (samana kesänä niin halvatusti muita sukujuhlia niin ei jaksanu turhaan raahata kaikkia tänne) tarjoiluna kaikkee hyvää. En ottanu mitään puhujaa, ei oikeastaan ollut mitään virallista ohjelmaa. Talo oli täynnä lapsia :D

Ihana mekko, mistä tuo on?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Ihana mekko, mistä tuo on?

Riihipeikon tuotantoa, ostin lapsimessuilta 20? halvemmalla ku mitä näkyi yhesä kaupassa olevan :whistle:

meillä näin;

Vauvalla oli ihan normaali kastepuku.

ekana otettiin vieraat sisään, iskä piti siinä lyhyen ja ytimekkään puheen jossa paljastettiin nimi kokonaisuudessaan.

Meillä lapsella kaks kummia ja kirjoitettiin heidän kanssane kummitodistukset ja kierrätettiin vieras kirja, johon kaikki sai laittaa lapselle lyhyet elämän viisaudet tai ihan vaan nimet, miten vaan.

Sit laitettiin poronkäristystä(ollaan lapista =) ) ja muuta ruokaa pöytään.

Hyvin siinä aika meni ilman sen kummempia seremonioita, vieraat seurusteli ja ihasteli vauvaa.

Ruuan jälkeen oli kakkukahvit ja herroille konjakit ;)

Hyvä mieli jäi. :heart:

Meillä kohotettiin alkuun onnittelumalja, sitten minä pidin tervetuliaispuheen, sitten mies piti puheen nimestä (mitään paljastusta meillä ei asiaan liity, nimi tiedossa heti syntymästä lähtien), anoppi piti puheen ja lopuksi minä esittelin siviilikummit ja allekirjoitimme kummitoditukset. Sitten oli ruoka päälle ja sen päälle kakkukahvit avec (whiskyä oli tytön nimiäisillä, nyt konjakkia). Mukavaa jutustelua ja oleskelua, nauttimista lapsesta, hyvästä ruuasta ja seurasta.

Meillä on pidetty ihan tavalliset ristiäiset, mutta tässä kun näitä lueskelin niin rupes kiinnostaa, että miksi nimiäisissä käytetään kummeja ja kastepukua kun ne on aika kristillisiä symboleja?

Tai no kummit kyllä ymmärrän, se nimitys on ihan ok eikä enää nykypäivänä niin kristillistä latausta kuin ennen, mutta toi valkoinen pitkä kastepukuhan kuvaa jotain kristuksen puhtautta tms.?
Ja varsinkin kun olis niin paljon ihania vaihtoehtoja, esim. toi ninaTT:n tytön mekko on aivan ihana!

Alkuperäinen kirjoittaja kertokaas mulle:
Meillä on pidetty ihan tavalliset ristiäiset, mutta tässä kun näitä lueskelin niin rupes kiinnostaa, että miksi nimiäisissä käytetään kummeja ja kastepukua kun ne on aika kristillisiä symboleja?

Tai no kummit kyllä ymmärrän, se nimitys on ihan ok eikä enää nykypäivänä niin kristillistä latausta kuin ennen, mutta toi valkoinen pitkä kastepukuhan kuvaa jotain kristuksen puhtautta tms.?
Ja varsinkin kun olis niin paljon ihania vaihtoehtoja, esim. toi ninaTT:n tytön mekko on aivan ihana!

Meillä on siviilikummit siksi, koska ajattelen, ettei lapsella voi olla liikaa läheisiä ihmisiä ympärillä. Kummallakin on siis normaalin lähipiirin lisäksi muutama speliaali-ihminen.

Kastepukua meillä ei ollut. Olin ommellut kummallekin lapselle hääpukuni jämäsilkeistä puvun, tytölle mekon ja pojalle haalarin

Alkuperäinen kirjoittaja kertokaas mulle:

Mä halusin "kummit" lapselle, jotta olisi muitakin aikuisia lapsen elämässä. Eivät ne ole pelkästään kristittyjen yksinoikeus, monessa muussa uskonnossa ja kulttuurissa on kummien tapaiset aikuiset lapsen elämässä.

Jos mun lapsen kummiks halajaa, niin sit pitää olla protulainen :p

Kastemekkoa en käyttänykään, kuten mainitsit, mutta monen mielestä kastemekot on varmaan kauniita =) Mun mielestä nuo Riihipeikon tylli-ihanuudet on hienompia :p Ja niitä saa persoonallisissa väreissä.

Meillä oli n.30 vierasta ja oltiin pitopalvelun tiloissa. Eka piti ukki pienen tervetulopuheen ja sit yks siviilikummi esitti poikaystävänsä säestyksellä yhden laulun.
Sit mä kerroin nimen historiaa ja nimen valinnasta ja sit julistettiin nimi ja sit skoolattiin. Sit oli taas musiikkiesitys ja sen jälkeen kummien esittely ja kummitodistusten jako.
Meillä oli ihan lämmin ruoka salaatteineen ja lohineen. Ruuan jälkeen oli mun serkkutyttöjen yllätysnumero, he esitti yhden ihanan lastenlaulun<3
Sit oli kakkukahvit ja lahjojen ihastelua ja tietty vauvan ihastelua ja yleistä seurustelua.
Musta oli ihanat juhlat ja tuntu vieraatkin tykkäävän. Et terkkuja vaan jos joku vieraista otti ja tunnisti:)

Meillä pojalla oli asuna kauluspaita, liivi ja samettihousut, kastemekko olisi ollut saatavilla muttei tuntunut meistä luontevalta. Tarjottavat oli perinteiset. Pari kuivakakkua, keksejä, karjalanpiirakoita, täytekakku ja karkkia. Valitsimme lapselle "luottoaikuiset", joita kutsumme kummeiksi.

Vieraita oli 15 kpl, eli vain lähimmät sukulaiset oli paikalla (asuntoomme ei olisi enempää mukavasti mahtunutkaan). Olimme etukäteen kertoneet vieraille, että meillä saa halutessaan pitää puheen, lausua runon tms. Miehen äiti ja minun tätini pitivätkin mieleenpainuvat "esitykset". Kaikki vieraat saivat myös paperilaput, joille he ennen nimen ilmoittamista kirjoittivat oman arvauksensa nimestä. Nämä laput liimasimme lapsen albumiin nimiäispäivän kuvien joukkoon. Kukaan ei arvannut lähellekään :) Minä kerroin nimen taustasta ja valintaperusteista sekä lopulta pojan nimen.

Juhla oli tiivis ja lämminhenkinen. Sen sisältö oli meidän perheen näköinen.

Yhteistyössä