Jos lähiomainen kuolee, tuleeko poliisi ovelle kolkuttelemaan niinkuin elokuvissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joo vai ei?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joo vai ei?

Vieras
Tällainen mietityttää tänä aamuna.

Isäni asuu Suomen toisella puolella melkolailla erakoituneena ykä yksinäisenä. Mitä jos hän kuolee, kuinka minä saan tietää siitä? Otaksun että minä aikuisena tyttärenä olen hänen ns. lähiomaisensa.

Tuleeko poliisi ovikelloa rinkuttelemaan hattu kädessä niinkuin elokuvissa vai mistä sen lopulta saa tietää, jos isäni kuolee? Emme todella pidä usein yhteyttä (syitä en ala ruotia), hyvä jos kerran kuukaudessa soitan ja kyselen kuulumiset. Ollaan nähty viimeksi toissavuonna.

Isäni kuoli toisella paikkakunnalla kotonaan. Olin juuri tavoittamattomissa ulkomailla, joten en tiedä/muista enää olivatko viranomaiset tavoitelleet minua, mutta veljelleni oli soitettu asiasta, hänkin asui eri paikkakunnalla kuin isämme. Kuulin sitten asiasta veljeltäni suoraan, kun palasin Suomeen samana päivänä.

Kun lasteni isä kuoli (olimme jo eronneet tuolloin), niin ei tullut poliisit ilmoittelemaan mitään. Jos en olisi saanut tietää asiasta muuta kautta, niin todennäköisesti vasta perunkirjoitusten ilmoituslappu olisi tiedon meille tuonut. En ymmärrä, miksei poliisista tms kukaan ilmoittanut mitään, vaikka lapset miehen tiedoissa näkyvätkin.

Kun isäni kuoli yöllä niin hänellä oli kaveri siellä vieraana silloin. Aamulla soitti kaveri minulle.. poliisit oli soitellu isän veljelle toiselle paikkakunalle vaikka me kaksi lasta asuttiin samassa kaupungissa O.o

Mun yhdeltä kaverilta kuoli äskettäin isä. Mies oli erakoitunut ja asui yksin mökillään. Hänellä oli paha alkoholiongelma. Yksi kaverin isän ryyppykavereista oli mennyt käymään mökillä. Ovet oli kai auki, koska ryyppykaveri oli päässyt sisään ja löytänyt ruumiin ja soittanut hätänumeroon. Vielä samana päivänä poliisit tulivat kaverini työpaikalle tuomaan suruviestiä. En tiedä yhtään, miten asioita oli selvitetty, mutta näin kuitenkin kävi.

Poliisit pyrkivät tulemaan henkilökohtaisesti ilmoittamaan lähiomaiselle, kun vainaja löytyy kotoaan, onnettomuuspaikalta tai muualta esim. luonnosta menehtyneenä. Sairaalasta tietenkin ilmoitetaan sitä kautta.

poliisit kävivät eteisessä kertomassa kun isäni kuoli yllättäin sydänkohtaukseen. Asui yksin toisessa kaupungissa,työkaveri oli tullut ikkunoista kurkkimaan kun ei tunnollinen työntekijä saapunut työvuoroonsa. Minun tehtäväksi vanhinpana lapsena jäi ilmoitella muille sukulaisille.

Kiitos kaikille! Toivotaan siis että joku minulle jotenkin ilmoittaa kun aika on.

Isäni on hiukan enemmän kuin hiukan viinaan menevä ja viettää paljon aikaansa yksin erämaissa Lapissa, työn puolesta ja muutenvaan. Ja ikääkin alkaa jo olla. Joko ahmat syö tai löydetään ja minulle toivonmukaan ilmoitetaan.

Kukaan ei lähde häntä kyselemään jos ei muutamaan päivään näy, se on ihan normaalia tälle miehelle. Reppu selkään ja menoksi, ainiin pitikö jollekin ilmoittaakin.. Onneksi näitä reissumiehiä ei kai nykypäivänä enää paljoa liiku omaisiaan hermostuttamassa.

Mun isä kuoli 2009 ja olin merkitty lähiomaiseksi. Ei oltu missään tekemisissä oltu vuosiin ja häne oli kotoaan kuolleena löydetty. Mulle tuli poliisit asiasta kertomaan.

Yhteistyössä