Jos lähden lapsien kanssa matkalle, niin en tarvitse lapsien isältä lupaa, mutta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "shihtzu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"shihtzu"

Vieras
Jos lapsi lähtee vaikka laivalle isovanhempien kanssa, niin silloin tarvitaan lupa molemmilta vanhemmilta.
Mikä tuossa on takana?

Kaveri tuossa vähän aikaa sitten puhui, että he ovat menossa perheen kanssa laivalle ja mukaan lähtee siskon poika, niin tämän siskon piti pyytää lupapaperi myös pojan isältä asiaan. Pojan vanhemmat ovat eronneet ja asuvat eri puolilla Suomea, että aikamoista ruljanssia kuulemma on kun aina pitää hankkia siihen ja tähän lupa myös isältä.

no minä olen sitä mieltä että tämä on vaaan hyvä.
Meidän uusioperhettä tämä ei kosketa koska olemme lapsen isän kanssa tosi hyvissä väleissä, ei tarvii lupia kysellä että saa viedä rajojen yli.. mut on PALJON tilanteita joissa lapsi kaapattaisiin mukaan ja häivyttäis maan kamaralta!

eiköhän tuo ole jo ihan järkevääkin kaikkien kannalta. jos siellä toisessa päässä kysytään asiakirjoja tai henkilöpapereita niin pystytään sitten todistamaan kenen lapsi on ja, että lupa on kummaltakin vanhemmalta. Eipähän kukaan voi alkaa syyttelemään, että joku on siepannut lapset tmv.

Alkuperäinen kirjoittaja ihan järkevää;22330508:
eiköhän tuo ole jo ihan järkevääkin kaikkien kannalta. jos siellä toisessa päässä kysytään asiakirjoja tai henkilöpapereita niin pystytään sitten todistamaan kenen lapsi on ja, että lupa on kummaltakin vanhemmalta. Eipähän kukaan voi alkaa syyttelemään, että joku on siepannut lapset tmv.

Kyllä^^ ja näin ollen myös poissuljetaan sieppaukset, kun ei päästetä rajojen yli ilman lupalappua!!

meidän tyttöon ollut useamman kerran isovanhempiensa kanssa ulkomaanreissulla ja joka kerta ilman erillistä lupalappua meiltä vanhemmilta...kuinkakohan usein niitä sitten tarkistavat kun lapsella kuitenkin eru sukunimi kuin isovanhemmilla?

Jos kaverisi on exänsä kanssa hyvissä väleissä, kannattaa pyytää tältä exältä valtakirja lapsen asioiden hoitamiseen. Sen valtakirjan voi tehdä vaikka määräajaksi, jos ei halua kerralla tehdä sitä siihen asti, että lapsi on 18 v. Mä tarvitsin exältä allekirjoituksen kaikkien 18 vuoden aikana vain 4 kertaa ja niistä 3 oli juurikin valtakirjoja, joilla exä valtuutti mut allekirjoittamaan kaikki lippulaput, mihin edellytetään yhteishuollossa molempien allekirjoitusta. Se yksi kerta oli passi, mutta senkin olisin voinut hoitaa valtakirjalla...sattui vaan olemaan muita hoidettavia asioita, joihin exä halusi osallistua. Ja me ei edes asuta kaukana toisistamme, mutta todettiin tuo valtakirjajuttu käteväksi, kun varsinkin koulusta tuli aina välillä kaikenlaista huoltajien allekirjoitettavaa paperia.

Saattaa koskea vain laivayhtiöitä. Passihakemukseen vaaditaan molempien huoltajien allekirjoitus. Se on samalla lupa viedä lapsi pois maasta ilman erillistä suotumusta. Näin mulla sanottiin kun kysyin asiaa passitoimistosta.

Lapseni on matkustellut siskoni perheen kanssa ilman mitään lupia ulkomailla, oma passi mukanaan eikä heillä ole sama sukunimi.

[QUOTE="vera";22330530]Kyllä^^ ja näin ollen myös poissuljetaan sieppaukset, kun ei päästetä rajojen yli ilman lupalappua!![/QUOTE]

Kyllä oman lapsensa voi viedä ulkomaille jos hänellä on oma passi. Meinaatteko että rajalla (missä niitä tarkastuksia enää eden on) kysellään kenen huollettava lapsi on ja onko toisen vanhemman lupa???

Multa ei ikinä ole mitään kysytty. Lapsella on eri sukunimi kun mulla eikä ole edes ihonväriltään samanvärinen kuin minä.