Jos läpsäisee lasta poskelle...

• Viestiketjun aloittaja syyllisyys
  • Ensimmäinen viesti
syyllisyys
...kun tämä heittää useasti lelun toista päin / naamaan, käy päälle yms, niin onko äiti maailman surkein ja rikollisin? Tarkoitus oli toimia jonkinlaisena herätteenä, kun ei enää mikään puhe tms tehonnut, kuritusta ei meillä siis harrasteta. (Herätteenä toimikin, ei ole nyt kahteen viikkoon yrittänyt mitään heittämisiä, hyökkäilyjä tms) Tosi huono olo itselle tuosta tapahtumasta jäi, mutta jotenkin iski EPÄTOIVO (keinottomuus), kun ei-toivottu toiminta jatkui jatkumistaan (muutaman kuukauden). Huono olo tosin jäi myös siitä syystä, että lapsella ollut alkukesästä lähtien stressiä elämässään (perhesuhteista johtuen), ja osittain siitä syystä tämäkin toiminta varmasti johtuu, ja osittain varmasti myös "mallioppimisesta" (päivähoidossa nähnyt toisten lasten tappeluita nyt enemmän kuin aiemmin, on itse kertonut asiasta) Lapsi (tyttö) on reilu 5-vuotias, joten voimaakin on jo sen verran, että varsinkin 2-vuotiaalle pikkusiskolle, mutta myös aikuiselle, voisi aiheutua jo isompaakin vammaa, jos käy päälle tai heittää vaikka kovalla lelulla suoraan päin.

Mutta. Kaikesta huolimatta todella paha olo itsellä tästä, ja toki sietää ollakin. Juteltu ollaan asiasta ja asioista, mutta silti ahdistaa ihan järkyttävän paljon.

"vieras"
Ehdottomasti väärä ja laiton ratkaisu, mutta anna jo olla! Sun morkkis asiasta ja siitä johtuva stressaantuneisuus tuo sun lapselle enemmän "traumoja" kuin tuo yksi yksittäinen läpsäisy. Anna itsellesi anteeksi :)

hyveee hyvee
Kun katsoo noita nykylapsia ja nuoria niin pari läpsyä itse kullekin olisi aikoinaan tehnyt hyvää. Ei siis pahoinpitelyjö tai hakkaamista mutta reality check.

"Nanna"
Kun katsoo noita nykylapsia ja nuoria niin pari läpsyä itse kullekin olisi aikoinaan tehnyt hyvää. Ei siis pahoinpitelyjö tai hakkaamista mutta reality check.
Peesaan tätä. Ja ärsyttävää sulta tommonen puolustelu jolla kalastelet anteeksiantoa palstamammoilta. Läppäsit ja silläsiisti. Mun mielestä jokainen kuriton kakara ansaitsis joskus läppäsyn jos ei usko mitä käsketään. Överiksi ei sitä saa kuitenkaan vetää, juuri kuten lainaamani kommenttikin kertoo...

----
[QUOTE="Nanna";29104079]Peesaan tätä. Ja ärsyttävää sulta tommonen puolustelu jolla kalastelet anteeksiantoa palstamammoilta. Läppäsit ja silläsiisti. Mun mielestä jokainen kuriton kakara ansaitsis joskus läppäsyn jos ei usko mitä käsketään. Överiksi ei sitä saa kuitenkaan vetää, juuri kuten lainaamani kommenttikin kertoo...[/QUOTE]

Mutta lapset ottaa helposti itsekin tavaksi sitten läppästä. Ei se lapsi osaa arvioida milloin on sellainen tilanne, että läppäisy olisi vain joku heräte todellisuuteen. Se läppäisee esim., jos toinen lapsi ei anna lelua tai jos joutuu muuhun riitaan johon ei itse lapsen ajattelullaan löydä muuta ratkaisua.

"Vieras"
Tärkeintä on minusta, että tajuat tehneesi väärin ja olet lapsen kanssa siitä puhunut. Itse olen kerran rivakasti tarttunu tyttöä käsivarresta ja siitäkin jäi jo paha mieli.Mutta asiaa pyydettiin anteeksi lapselta ja sitten se unohdettiin.
Nykyisin kaikkialla kärjistetään vaan tuota lastenkasvatusta. Ei saa omaa lastaan kohta napata edes kainaloon, jos alkaa kiukuttelemaan keskellä katua, kun se on jotain vapaudenriistoa. Tokihan kaikki lait on hyviä ja tehty suojelemaan lapsia, kun on oikeasti selllaisia perheitä, jossa lapsia kuritetaan fyysisesti.
Joku ihminen tuossa lehden keskustelupalstalla huuteli, että voiko tehdä lastensuojeluilmoituksen kun oli nähnyt kun äiti oli huutanut lapsilleen........

"Minimii"
Mutta lapset ottaa helposti itsekin tavaksi sitten läppästä. Ei se lapsi osaa arvioida milloin on sellainen tilanne, että läppäisy olisi vain joku heräte todellisuuteen. Se läppäisee esim., jos toinen lapsi ei anna lelua tai jos joutuu muuhun riitaan johon ei itse lapsen ajattelullaan löydä muuta ratkaisua.
Mun pojat kyllä läppii välillä toisiaan ja kavereitaan vaikkei meillä fyysisesti kuritetakaan. Joten älkää pleace vetäkö nyt siitä ihan suoraa johtopäätöstä et jos lapset tappelee raisusti et se on suoraa vanhemmilta opittua.

-----
[QUOTE="Minimii";29104134]Mun pojat kyllä läppii välillä toisiaan ja kavereitaan vaikkei meillä fyysisesti kuritetakaan. Joten älkää pleace vetäkö nyt siitä ihan suoraa johtopäätöstä et jos lapset tappelee raisusti et se on suoraa vanhemmilta opittua.[/QUOTE]

Joo mutta ehkä se nyt on pikkuisen jämerämpi malli jos aikuinenkin läpsii. Sano siinä sitten lapsille, että ei saa lyödä, jos itsekin läpsäiseen tarpeen tullen. Mitä ne sitten enää uskoo... Kyllä aikuisen pitäis osata muitakin keinoja.

Hönöinen
En hyväksy minkäänlaista väkivaltaa lasta kohtaan, mutta joskus voi joutua tilanteeseen, että lapsi on ollut esim. vetämässä kattilaa hellalta päälleen. Siinä tilanteessa en kyllä yhtään miettiny, miten lapsen riuhtaisin siitä pois.

Itse jouduin lapsena kokemaan henkistä väkivaltaa. Minua ei ikinä lyöty, mutta verbaalisesti vedettiin kunnolla "turpaan". Jos en ollut vanhempieni mielestä kunnolla, niin minut uhattiin hukuttaa mökillä järveen. Sain myös kuulla, että minä olen loinen, jota on pakko elättää. Siinä vain muutamia mukavia lapsuusmuistoja. Minua uhkailtiin lapsena niin monella tavalla, että ikuinen katkeruus on jäänyt.....

vainmies
Fyysinen kuritus tulisi säästää äärimmäisiin rikkeisiin, ei lelujen heittämiseen. Ei tämä sinusta tee pahaa ihmistä, mutta toivottavasti yrität löytää jaksamista vastaisuudessa ratkaista näitä juttuja ilman läpsyjä. Huom, en siis periaatteellisesti vastusta kuritusta, mutta se on tehtävä oikeassa tilanteessa.

"vieras"
Peesaan tätä. Ja ärsyttävää sulta tommonen puolustelu jolla kalastelet anteeksiantoa palstamammoilta. Läppäsit ja silläsiisti. Mun mielestä jokainen kuriton kakara ansaitsis joskus läppäsyn jos ei usko mitä käsketään. Överiksi ei sitä saa kuitenkaan vetää, juuri kuten lainaamani kommenttikin kertoo...[/QUOTE]

Peesaan molempia. Sitä nyt nuorison käyttäytymisongelmissa yms niitetään, mitä on itse yliampuvilla kielloilla ja lasten ylenpalttisella paapomisella kylvetty. Kyllä sietäisi jokaisen haistattelevan "ES-Jonnen" saada kunnon tukkapöllyt kerran tai pari, ei yhtään tekisi pahaa. (Oikea väkivalta onkin sitten asia erikseen, mutta sen tajuaa varmasti/toivottavasti hitaimmatkin.)

"vieras"
näimpä. Läpsyllä ei opeteta että toista ei satuteta.
Sillä opetettiin tässä tilanteessa, että "ellet urpo sanasta usko, menee äitillä hermot ja sitten tiedät, miltä siitä pienestä tuntuu, kun isompana piekset sitä". Tai mahdollisesti vaan, että jos pässeilee riittävästi, voi käydä heikosti. Lapsikin tajuaa, että aikuisilla on ihan eri säännöt, kuin lapsilla, ja että aikuinen voi kasvatuksen nimissä tehdä asioita, joita lapset ei (esim määrätä toisia jäähylle, takavarioida leluja, evätä oikeuksia tai ääritilanteissa läppäistä/tukistaa).

vastaaja #
Lapsi hakee rajoja ja jossain se vanhemmankin raja "nyrkkeilysäkkinä" olemisessa tulee vastaan. Puhumalla asiat eivät silti aina ratkea, tai tiedä sitten, jos aina pitäisi heti ongelmien ilmaannuttua varata aika perheneuvolasta??

[QUOTE="vieras";29106360]Sillä opetettiin tässä tilanteessa, että "ellet urpo sanasta usko, menee äitillä hermot ja sitten tiedät, miltä siitä pienestä tuntuu, kun isompana piekset sitä". Tai mahdollisesti vaan, että jos pässeilee riittävästi, voi käydä heikosti. Lapsikin tajuaa, että aikuisilla on ihan eri säännöt, kuin lapsilla, ja että aikuinen voi kasvatuksen nimissä tehdä asioita, joita lapset ei (esim määrätä toisia jäähylle, takavarioida leluja, evätä oikeuksia tai ääritilanteissa läppäistä/tukistaa).[/QUOTE]

Siinä meillä ei oo eri sääntöä että ketään ei satuteta. Tuokin pässi on oppinut ihmisiksi ilman läpsyjä tms. Aina on vaihtoehto fyysiselle kuritukselle, siihen turvaudutaan kun ollaan jo metsässä.

Yhteistyössä