Jos kotihoidontukea saisi vain alle 2 v lapsista muuttaisiko se hoidonaloitusikää?

• Viestiketjun aloittaja Muuk
  • Ensimmäinen viesti
Muuk
Uutisia kuunnellessa tuli mieleen, että laittaisivatko useammat lapsensa jo 2 vuotiaina hoitoon Vai onko kotihoidontuki näille "ehdottomasti hoidettava lapset kolmivuotiaiksi kotona" ihmisille vain kiva pieni lisä mitä ilmankin tulee loistavasti toimeen? Mitä luulette kuinka tulisi käymään?

"joo"
Vaikuttaisi varmasti. Ohjailu tässä on ilmeinen - kun vertaillaan muun maailman toimitaa. Minulla on työnpuolesta tuttuja ja ystäviä ympäri maailmaa ja tämä myyttinen 3v raja ei kyllä ole mitenkään tuttua muualla...

"murmeli"
Ei vaikuttaisi. Olen nyt kotona ja nuorin on 4 vuotta. Eskari-ikään asti olen vielä kotona ja sitten lähden varmaan itsekkin jatkokouluttautumaan tai olisi tuossa yks mahdollinen työkin tarjolla edeltäjän jäädessä eläkkeelle parin vuoden päästä.

äiti ja lastenhoitaja
Vaikuttaisi, koska ei ilman sitä pienituloisina saatais laskuja maksettua. Minusta silti 3v. on parempi hoidonaloitusikä kuin 2v. Mielellään pitäisin kotona pidempäänkin, mutta taloudellisesti ei mahdollista. Eikös kotihoidontuen tarkoitusnimenomaan ole paremmin mahdollistaa hoitovapaalle jäämistä?

"pph"
Itse olen omien lasten hoidon ohessa toiminut perhepäivöhoitajana ja kotihoidontuen lyhentäminen olisi suuri taloudellinen ongelma sillä oma lapsi vie hoitopaikan ryhmästä. Mikäli kotihoidon tuki pienenee tai lyhenee niin käy mahdottomaksi jatkaa pph töitä, ellei sitten yksityisen hoidon tukea aleta maksaa hoitajan omista lapsista myös.

Hyvin todennäköisesti meidän kohdallamme se muuttaisi.

Itse kuulun heihin, jotka ehdottomasti haluavat hoitaa lapsensa kotona sinne 3v ikään saakka, koska sellainen on meille mahdollistettu. Mikäli tuo mahdollisuus vietäisiin pois, niin sitten sitä mahdollisuutta ei enää olisi ja lapsi olisi vietävä hoitoon jo aiemmin, halusin tai en.

Ei me ihan pyhällä hengellä elämään pystyttäisi, joten töihin olisi palattava, jos kotihoidontuki lopetettaisiin, kun nuorin olisi 2v.

"vieras"
Luulen, että yhteiskunta joutuisi varautumaan päivähoidon tarpeen äkilliseen kasvuun, jos ikärajaa laskettaisiin kotihoidontuen maksun osalta 2 vuoteen. Meillä varmaan myös vaikuttaisi, mutta kuopus ehtii olla kotona ihan rauhassa, sillä muutokset eivät niin nopeasti tapahdu.

"vieras"
Kyllä vaikuttaisi jo senkin vuoksi, että millä perusteella voisi olla pidempään töistä pois, jos hoitovapaa kestäisi vain kaksi vuotta. Pakkohan se olis sitten töihin palata jos haluaa työpaikan pitää.

"vieras"
Ei muuttaisi, koska esikoinen jouduttiin laittamaan hoitoon jo 1v7kk iässä ja kuopus joko 1v3kk tai 1v7kk mikäli saan räävittyä kasaan tarpeeksi säästöjä, että voin olla ensi elokuun sijaan vielä vuoden loppuun asti kotona.

Pin
No eikö ne pahimmat huutelijat juuri olleet sen kannalla että asuisivat mieluummin kadullakin kuin lapsensa sinne helvetin esikartanoon laittaisivat. Makselevat pelkkiä korkoja talolainasta, myyvät huonekalunsa, autot ja kyllähän sitä nyt on näytön paikka että onko se lapsi tärkein vai ei kun niin kovasti ovat osanneet näitä neuvoja antaa jos ajallisesti kht muuttuu. :whistle:

No vitsit sikseen, meillä se ei vaikuttaisi, mutta yleisesti ihan varmasti vaikuttaisi.

"vieras"
[QUOTE="vieras";28916760]Kotihoidontuki on niin pieni että ei merkitystä saako sitä vai ei. Ei omaa elämää tukien mukaan suunnitella vaan oman itse ansaitun varallisuuden.[/QUOTE]

Sinun kanssasi olen samoilla linjoilla.

Mutta joo, ei vaikuttaisi minuun tuo päätös mitenkään. Olen kotona sen ajan minkä olen ja that´s it.

"vieras"
Esimerkiksi yh äitien olisi pakko laittaa lapsi hoitoon ja yrittää saada töitä, koska ei saisi muuten toimeentulotukea. Kotihoidontuki 3 vuotiaaseen asti mahdollistaa siis myös näiden äitien kotona olemisen. Työkkäri velvoittaa laittamaan lapset päivähoitoon ja vastaanottamaan lyhyelläkin varoitusajalla töitä (lyhyemmällä mitä kunnan pitää antaa hoitopaikka) ja jos ei lasten hoidon takia voi töitä vastaanottaa, saa karenssia kelalta sekä toimeentulotukea -20% vähennettynä, koska omasta syystä ei saa työmarkkinatukea.

Eli siis ehdottomasti laittavat hoitoon 2 vuotiaan siinä tapauksessa. Sehän on näitten päättäjien tarkoituskin, saada äidit nopeammin työelämään.

Äiti x 1
Ei muuttaisi meillä. Muutenkin lapsi menee hoitoon 1,5 vuotiaana. Ihan viimeistään kaksivuotiaana.

Ja ei ole kiinni rahasta. Meillä on velaton asunto, ja eläisimme melko leveästi pelkästään miehenkin palkalla. Minäkin tahdon aikanaan taas töihin, tosin en ala tehdä täyttä päivää, vaan osa-aikaista.

Ei vaikuttaisi. Kuten joku jo sanoi ei tuo kotihoidontuki päätä huimaa, eli ei sitä pelkästään sillä toimeen tulisi kuitenkaan. Itse saan työttömyystukea omaehtoiseen opiskeluun, jota teen iltaisin (jolloin mies hoitaa lapsia), joten sen avulla voin hoitaa lapsia kotona äitiysloman jälkeenkin. Nuorempi on tarkoitus pistää hoitoon jokatapauksessa 2 vuotiaana, jolloin mun opiskelut loppuu.

vierasäiti
No eikö ne pahimmat huutelijat juuri olleet sen kannalla että asuisivat mieluummin kadullakin kuin lapsensa sinne helvetin esikartanoon laittaisivat. Makselevat pelkkiä korkoja talolainasta, myyvät huonekalunsa, autot ja kyllähän sitä nyt on näytön paikka että onko se lapsi tärkein vai ei kun niin kovasti ovat osanneet näitä neuvoja antaa jos ajallisesti kht muuttuu. :whistle:

No vitsit sikseen, meillä se ei vaikuttaisi, mutta yleisesti ihan varmasti vaikuttaisi.
Mä en kyllä ole mikään huutelija, mutta joo, kyllä me maksetaan pelkkiä korkoja asuntolainasta, huonekaluja ym on todellakin myyty ropojen takia, autot on myyty JO NYT, että voin hoitaa lapset kotona kunnes nuorinkin on 3 v. Lisäksi teen keikkaa aina kun sitä irtoaa miehen vapaapäivinä, joita on siis aika rajallisesti. Kadulla suomessa ei kai lasten kanssa voi asua, enkä kyllä usko että kukaan sellaista on ohjannut tekemäänkään. (vaikka tää oli puolvitsi, juu)

En sanoisi että meidän talous on totaalisesti laskettu kht varaan, koska hätätilanteessa aina pääsee töihin kokoaikaiseksi. Mutta tällä hetkellä, jos kht vietäisiin, en voisi enää olla kotona hoitamassa lapsia. Minusta aika normaalia että hoitovapaalle ei juuri kukaan voi jäädä ilman sitä kotihoidontukea, vaikka se pieni summa onkin palkkaan verrattuna.

"vieras"
[QUOTE="tuulia";28917005]Yksi asia ainakin muutuisi: Sisarrusten välinen ikäero pienee... nythän se on sillei sattumalta sopivasti monasti sen vähän päälle 2 vuotta...[/QUOTE]

No onhan se kaikkien kannalta usein järkevin ikäero. Pienemmät ikäerot voi olla aika rankkoja vanhemmalle, kaks vaippaikäistä jne... toisaalta ei ole mitään järkeä esim. tunkea töihin takaisin esim. puoleksi vuodeksi, ja sit taas jäädä äippälomalle. Ihan turhaa työtä työnantajalle sijaisjärjestelyjen jne kanssa. Samaten olisi typerää laittaa isompi siksi aikaa hoitoon päiväkotiin, ja sit taas ottaa kotiin kun vauva syntyy. Ymmärrän täysin miksi tuo usein on se ikäero, vaikka sä varmaan koitit vihjaista että KHT on se ainoa tekijä. Se nyt ei niin iso summa ole että sen takia kotiin mielellään jää.

Yhteistyössä