Jos kolmekymppisenä on taloudellisesti enemmän aikaa olla kotona...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
kuin parikymmisillä äideillä, miksi kaikilla tuttavapiirin yli kolmekymppisillä on ollut ihan hirveä kiire töihin (kaikki menneet töihin lapsen ollessa 10kk-1v). Luulis et ois voinu vähän säästää ja olla pari vuotta kotona... Ja suurin osa näistä äideista on hyvätuloisia. Ei vaan pysty laskemaan elintasoa?

Itse taas opiskelin kun lapsi syntyi. Nyt puolitoistavuotiaana lapsi on hoidossa osa-aikaisesti eikä täyspäiväiseen hoitoon ole tarvetta ennen 2 vuoden ikää. Mun surkeilla tuloilla kuitenkin on huomattavasti enemmän aikaa lapselle ja luulen sen kyllä olevan lapselle tärkeämpää kuin raha!

Ehkäpä he kokevat työnsä mielenkiintoiseksi ja mielekkääksi, toisin kuin ehkä sinä? Tai eivät voi olla töistä vuosikausia poissa, etteivät jää alan kehityksestä jälkeen?

[QUOTE="Jenis";23451074]No kaikki mun yli kolmikymppiset kaveritpa on ollu kotona vähintään kaks vuotta joka mukulan kanssa, lällätilää :D[/QUOTE]

Joo, sama juttu. En ylestäis!

Jos niillä on ura, niin eivät ehkä uskalla olla pidempään pois. Tai jos on asuntolainaa joka on mitoitettu siten että molempien vanhempien palkkatuloja tarvitaan.

Jos ei oo kumpaakaan, niin minnekäs sieltä kotoa olisi kiire. Ei mulla ainakaan ollut :D

No voi tietty johtua et tuttavapiirissä on korkeakoulutettuja uraäitejä jotka varmaan haluaa nopeasti jatkaa uraansa... Mut luulis et hyvillä tuloilla ois ainakin varaa olla kotona!

Itse olen kolmekymppinen, ja aion mennä töihin, kun lapsi on 1,5v. Rahan takia ei olisi pakko, mutta viihdyn työssäni ja kaipaan takaisin työelämään. Uskon, että moni vaan sanoo, että taloudellisesti on mahdotonta jäädä kotiin, vaikkei se niin olisikaan.

[QUOTE="aloittaja";23451130]No voi tietty johtua et tuttavapiirissä on korkeakoulutettuja uraäitejä jotka varmaan haluaa nopeasti jatkaa uraansa... Mut luulis et hyvillä tuloilla ois ainakin varaa olla kotona![/QUOTE]

Niin, tai sitte voi olla että yhden ihmisen tuttavapiirin perusteella ei kannata vetää mitään kauheen laajoja yleistyksiä?

Mulla on nimenomaan korkeakoulutettuja uraäitejä kaveripiirissä, ja ovat tosiaan kaikki olleet kotona lastensa kanssa vähintään sen pari vuotta. Mä itsekin olen, ja maisterintutkinnolle juuri suunnittelen jatkoa tän hoitovapaan jälkeen. Työpaikkakin ois oottamassa, haastavassa kv-yrityksessä.

Ootko ajatellut, että kaikissa perheissä se ei ole äiti yksin, joka päättäisi perheen elintason tai muut talousasiat? Sillä isälläkin saattaa olla joku oma mielipiteensä asiaan.

Jos ollaan jo valmiiksi ihan persaukisia, niin sit tietty se ei varmasti miestäkään hirveästi hetkauta, onko se nainen kotona vai ei.

Joo uskon että monella on yksinkertaisesti se syy että tykkää työstään ja haluaa jatkaa uraansa ilman vuosien kotiäitiyttä. Ei tarkoita sitä että jos "myöhemmällä iällä" tekee lapset että automaattisesti tarvisi mitään vuosien pätkää pois töistä.
Itsellä ainakin on tarkoitus olla 1-1.5 vuotta lapsen synnyttyä kotona mutta sen jälkeen ehdottomasti takaisin töihin koska en ole valmis muuttamaan koko elämääni kotiin vaan siksi että lapsi syntyy. Sen verran kunnianhimoinen olen ja lapsella on kuitenkin se isäkin että käytännössä onnistuu hoitokin niin että ei tarvitse viedä ennen 2 vee hoitoon.
Eli ei ole aina taloudelliset seikat syynä vaikka tietenkin nekin ovat tärkeitä mutta ei ainakaan mulla ratkaisevia...

Itse tunnen korkeasti koulutettuja aikaisin työelämään palanneita ja pidemmäksi aikaa kotiin jääneitä. Samoin on tuntemieni matalammin koulutettujen kohdalla. Itselläni AMK tutkinto ja aion olla kotona lasteni kanssa kunnes nuorinkin noin 3 v (Lapset 2,5v ja 6kk, ehkä kolmaskin perään). Omalla alallani kotona vietetyt vuodet eivät suoraan vaikuta niin, ettei töistä pääsisi kärryille. Ajattelen myös niin, että vanhana katuisin todennäköisemmin aikaista töihin paluuta kuin kotona vietettyjä vuosia. Ja kun tämä on meille mahdollista ilman ylivoimaisia uhrauksia niin olen onnellinen näin.

Yhteistyössä