Jos kerran raskaana ei saa laihduttaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja gygggyyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tosi mielenkiintoista! Kuinka paljon sinulla muuten oli ylipainoa tullessasi raskaaksi? Olisi kyllä hienoa tuo ettei tulisi enää enempää painoa, olen itsekin ylipainoinen.. :( Ja nyt tosiaan raskaus ihan alussa.

Riittävästi. =) Useampi kymmenen kiloa.

Mun neuvo: käy heti alusta asti joka päivä pienellä kävelyllä (ehkäisee myös raskausajan kipuja) ja katso tarkkaan, mitä syöt. Ei ylimääräisiä herkkuja ...ja mä katsoin hyvin tarkkaan koko hiilarimäärän + -saannin, kun ei sokerit antaneet niitä syödä lainkaan. Insua en halunnut enkä sitten tarvinnut, mutta leipäläpi oli todella pidettävä kurissa.

[QUOTE="Anne";25571162]OT Eihän laihduttamisen koskaan pidä mitään nälässä olemista olla.
Ja jos ei tule grammaakaan painoa, niin sehän on silti laihtumista.[/QUOTE]

Siis tuli mulle raskausaikana, mutta en lähti kaikki ja 200 g ylimääräistäkin synnytyksessä pois. :) Eli en laihtunut, mutten lihonutkaan. Se paino tuli, mitä vauva, istukka, lapsivesi yms. painoi, ei muuta.

Niin ja nälässä olemisella tarkotan sitä, että syödään alle oman energiatarpeen.

[QUOTE="vieras";25571184]Ainakin se auttaa, että on tuuria raskausajan himojen kanssa: mulla oli hirveä hinku esim. omeniin ja kuivatettuun ruisleipään :D .[/QUOTE]

Minulla myös maistuu hedelmät, kaikki rasvainen ja raskas ruoka ällöttää.

Toivottavasti tämä menee näin tästä eteenkin päin, eikä kiloja tulisi montaa...

[QUOTE="vieras";25571184]Ainakin se auttaa, että on tuuria raskausajan himojen kanssa: mulla oli hirveä hinku esim. omeniin ja kuivatettuun ruisleipään :D .[/QUOTE]

Oli mulla himoja. Oisin voinut syödä säkeittäin salmiakkia.

Mutta tuossa mielessä rd:stä oli myös hyötyä. Kun ei voinut, ei voinut. Ei yhtäkään. =)

Mä olen raskausaikana alussa aina laihtunut, minkäs teet ku oksennat 3-4kk. Loppuraskaudessa paino tietysti noussut.
Synnytyksen jälkeen paino pudonnut nopeesti 10-15kg ja imetyksen aikana laihtunu reilusti vaikka söin ku possu. Mun vauvat on varmaan saanu isot annokset myrkkyjä sit :(

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;25571209:
Siis tuli mulle raskausaikana, mutta en lähti kaikki ja 200 g ylimääräistäkin synnytyksessä pois. :) Eli en laihtunut, mutten lihonutkaan. Se paino tuli, mitä vauva, istukka, lapsivesi yms. painoi, ei muuta.

Niin ja nälässä olemisella tarkotan sitä, että syödään alle oman energiatarpeen.

Se nyt on ihan normaalia että sitä painoa tulee raskausaikana ja se lähtee synnytyksessä pois.
Mutta tarkoitin tilannetta jossa pyritään siihen ettei painoa tule grammaakaan, eli oikeasti odottaja kevenee samaa tahtia kun vauva kasvaa ja synnäriltä lähtää tyyliin 12kg kevyempänä.

tämä ylipainoinen oksensi alkuraskuadesta niin että paino utos kuukaudessayli 10kg. lopputuloksena, synnärillä paino 3kg vähemmän kuin ekassa neuvolassa :) mikä oli vaan iha hyvä sekä oamsta mielestä että neuvolaterkan mielestä koska lähtöpainoa oli liikaa

Miksi läskeille ei painoteta että sellaset 10-12 pitää tulla? Ettei vaan sitä myrkkyä irtoa siitä rasvasta?

siksi koska ylipainoisella ei saa tulla painoa lisää. mulle ekassa nauvolassa sanottiin että maa painoa pitäs saada pois koska painoa oli niin paljon että odotusaikana oli varaa saana 2-3kg että oltiin turvallisissa lukemissa. mitä haittaa luulet olevan jos ylipainoisella paino putoaa ja äiti voi paremmin ja on terveempi. siitä mitään myrkkyä irtoa. ylipaino on haitaksi raskaudelle sekä vauvalle.

Ensinnäkin ap, käytä vain yhtä nimimerkkiä yhdessä ketjussa. Se lukee ihan palstan säännöissä.

Mä olin n.20kg ylipainoinen raskautuessani. Aluksi paino tippui vaikka en laihduttanut, söin normaalisti ja liikuin. Vasta puolessa välissä raskautta paino alkoi nousta ja sitä tuli n. 15kg. Synnytyksen jälkeen painosta lähti parissa päivässä 12kg.

Missään en ole lukenut tai kuullut, että ylipainoisia käskettäisiin laihduttamaan. Painonnousua suositellaan seuraamaan ettei paino nousisi aivan älyttömästi, mutta tuohan on suositeltavaa normaalipainoisillekin. Ei missään käsketä normaalipainoisen keräämään läskiä 30kg raskausaikana.

Ennenkun raivosit ja haukuit ihmiset kusi- ja vittupäiksi, niin tuliko mieleen että alkuraskauden oksentelu voi johtaa vahingossa painon putoamiseen?
Ylipainoisille ainakin täälläpäin on ohjeena, että painoa ei tarvitse TULLA. Huom: ei käsketä laihduttamaan.

Näinhän se vaan valitettavasti on, että se äidin ylipaino on riski itse äidille kun lapsellekin, jos sinä et sitä tosiasiaa kestä, niin itke itsesi uneen. Harmi että olet ylipainoinen, älä pure kiukkuasi keskustelupalstoille vaan katso peiliin? Toivottavasti ymmärrät tilanteesi vakavuuden, etä enää edesauta sitä.

Ja jos nyt kysyt niitä riskejä, niin sinulla ensinnäkin raskausdiabetes ja -myrkytys, siinä pari keskeisintä mutta muutakin voi tulla. Lapsi taasen voi kasvaa sokerin syönnistä/raskausdiabeteksesta yllättävän isoksi joka voi olla joko hänen kohtalokseen tai tehdä synnytyksestä vaikean. Lisäksi hän voi saada synnytyksessä olkapunoshermovaurion, joka voi olla lopunikäinen vamma.
Raskausmyrkytyksestä kenenkään ei varmaan tarvitse kysyä mitenkä vaarallinen se on ja kenelle? Se on teille kummalekin hengenvaarallinen.

Yhteistyössä