Jos kerran mukavuudestaan pitää tinkiä että voisi hoitaa lapsen kotona mahd pitkään...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
...niin miksi sitten kuitenkin kaikki taivastelevat, jos oikeasti tinkii mukavuudestaan? Täällä kun vaan oli yhtenä päivänä ko. aiheeseen liittyvä keskustelu, jossa arvosteltiin naista joka aikoi laittaa vauvan pienenä hoitoon suurien menojen takia.

Me nimittäin aiomme hoitaa lapsen kotona 3-vuotiaaksi, olemme vuorotellen hoitovapaalla. Koska olemme pienituloisia, se edellyttää sitä että meidän pitää asua ahtaasti ja olla ilman autoa, emme voi ostaa pahemmin vaatteita uutena, emme voi matkustella tms. Emme kuitenkaan näe nälkää, saamme laskut maksettua ja muutenkin kaikki pakolliset menot hoidettua.

Lähes kaikkin tuttavamme kehottavat hankkimaan isomman asunnon tai auton tms. Jos tekisimme noin, joutuisimme laittamaan lapsen hoitoon. Joka kerta kun tapaan jonkun tuttavani vaikka parin viikon tauon jälkeen, tämä sanoo melkein ensiksi, että joko meinaatte hankkia isomman asunnon... asumme 38 m2 pikkukaksiossa- minä, mies ja 10 kk vauva.

Yksikään tuttumme ei ole sanonut että ratkaisumme olisi hänestä hyvä.

Mitä mieltä täällä ollaan?

Olen sitä mieltä, että ratkaisunne on todella hienosti ajateltu lapsen kannalta. Kyllähän se lapsi kasvaa ja sitten ehtii töihin ja voi sen isomman asunnonkin hankkia. Lapsenne varmasti saa elämälleen hyvän pohjan sillä kotoahan ne elämän ensi eväät tulisi saada :)

Jos pitäisi valita viekö pienen hoitoon ja hankkii isomman asunnon ja auton, vai hoitaako lasta 3-vuotiaaksi kotona, asuu ahtaasti ja on ilman autoa, valitsisin jälkimmäisen vaihtoehdon ilman muuta. Ei pieni lapsi ymmärrä asunnoista tai autoista, vaan siitä onko äiti/isä lähellä.

Meillä on tehty samanlainen valinta. Muutamaan vuoteen en ostanut muuta kuin ruokaa ja lapselle kirppikseltä vaatteita. Elämäni parhaat vuodet! Nyt olen taas työelämässä mukana.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on tehty samanlainen valinta. Muutamaan vuoteen en ostanut muuta kuin ruokaa ja lapselle kirppikseltä vaatteita. Elämäni parhaat vuodet! Nyt olen taas työelämässä mukana.

Kiva kuulla että ne olivat elämäsi parhaita vuosia!! Itse olemme myös tyytyväisiä valintaamme, mutta muut ihmettelevät..:-/

Meillä oli saman kokoinen pikkuasunto ja mahduttiin siihen neljästään (2+2). Ahdasta oli mutta pärjättiin. Nyt kun lapset on jo isompia ja hoidossa muutettiin isompaan. Älä välitä muista, ennättää sitä niitä "mukavuuksia" hommata myöhemminkin.

Meillä on naapurissa perhe, jossa on vaan yks makkari ja kaks lasta: vauva ja taapero.

Ja se äiti HUUTAA todella usein kaikille...
Tulee mieleen, että SEN (ja lasten Ja miehen) mielenterveyden kannalta kannattais ostaa isompi talo JA mennä töihin, kun huutaa ahtaissa tiloissa kaikille.

hienoa. Mites sitte kun on jo se talolaina ( 2 lasta ja 2 aikusta eli tilaakin tarvii) ja kolmas tulossa niin laitanko talon myyntiin ja muutamme 38neliön vuokrakaksioon, jotta voin hoitaa lapseni kotona. Todellakin haluaisin jäädä äippäloman jälkeen kotiin, mutta..

No mikas siina ap jos sun hermot kestaa. Itsellani ei kestaisi noin pienessa asunnossa, ilman autoa ym. Tai ehka se vauva-aika menettelisi, mutta kyllahan parivuotiaalla on jo lelujakin sen verran, etta kuinka te kaikki sinne mahdutte. Ja kohta joku tietty tulee sanomaan, etta mita ne lapset turhilla leluilla ja materialla |O Suomessa nyt vaan on luterilainen ajattelutapa syvaan iskostettu; karsi karsi saat kirkkaamman kruunun. Jokainen tavallaan, mutta ei sopisi mulle, olen sen verran materialisti myonnan.

No on täytynyt tinkiä siitä, et enää ei ole uutta volvoa pihassa ja omat vaatteet hankitaan h&M:ltä nykyään. Ja parturissa+kosmetologilla ei enää joka kuukausi asiaa, eikä baareihin, mut niihin ei kaipaakaan.
Ja lapset kotihoidossa, kunnes pienempi yli kaks, sit on pakko päästä töihin, ihan vaan siks et mulle ei riitä edes 120 neliötä...

Alkuperäinen kirjoittaja ???:
hienoa. Mites sitte kun on jo se talolaina ( 2 lasta ja 2 aikusta eli tilaakin tarvii) ja kolmas tulossa niin laitanko talon myyntiin ja muutamme 38neliön vuokrakaksioon, jotta voin hoitaa lapseni kotona. Todellakin haluaisin jäädä äippäloman jälkeen kotiin, mutta..

Meillä on talolainaa, 4 lasta, nuorin jo täytti 3, eli mun tulot 0 euroa. Ei tarvitse myydä taloa, autoja eikä edes moottoriyörää. Valintoja...

Alkuperäinen kirjoittaja Foortti harmaana:
Meillä on naapurissa perhe, jossa on vaan yks makkari ja kaks lasta: vauva ja taapero.

Ja se äiti HUUTAA todella usein kaikille...
Tulee mieleen, että SEN (ja lasten Ja miehen) mielenterveyden kannalta kannattais ostaa isompi talo JA mennä töihin, kun huutaa ahtaissa tiloissa kaikille.

Ja niitä töissä käyviä huutavia äitejä ei ole yhtään olemassa? Aikamoista yleistämistä.

Mulla ei pää kestäisi olla ahtaissa tiloissa edes yksinäni. Eikä varsinkaan silloin jos rahasta pitää huolehtia jatkuvasti. Ainoa hyvä puoli opiskeluaikojen 28 neliön yksiössä oli että sen pystyi pitämään helposti siistinä. Miehen kanssa kaksin asuessa meillä oli 69 neliön kolmio ja se oli ihan sopivan kokoinen. Nyt on vauva ja taapero, neliöitä 143 joista asuinp-a 125 5h+k. Yhtään tämän pienemmässä en suostuisi asumaan tällä porukalla. Velkaa on, mutta meillä hyväpalkkaiset ja mukavat työt joten 15 vuoden kuluttua talon pitäisi olla näillä näkymin oma. Molemmat muksut hoitoon kun nuorempi 1,5 v.

On varmaan ihan hienoa jos joku kitkuttelee jossain kopissa pennosia laskien ja makaronia syöden, kysellen palstalta miten ruokkisi perheensä seuraavan viikon kun tilillä on 5?. Eri asia sitten onko se aina lapsen paras.

Asioita voi todellakin miettiä etukäteen, esim säästäminen on aika hyvä juttu. Jos joku haluaa hoitaa itse omat hankkimansa lapset, niin hattua nostan hänelle. Hoitaa itse, ei hoidatuta muilla.

Alkuperäinen kirjoittaja d:

Meillä on talolainaa, 4 lasta, nuorin jo täytti 3, eli mun tulot 0 euroa. Ei tarvitse myydä taloa, autoja eikä edes moottoriyörää. Valintoja...

Totta, pitää valita rikas mies :D Tai asua pikkupitäjässä.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
...niin miksi sitten kuitenkin kaikki taivastelevat, jos oikeasti tinkii mukavuudestaan? Täällä kun vaan oli yhtenä päivänä ko. aiheeseen liittyvä keskustelu, jossa arvosteltiin naista joka aikoi laittaa vauvan pienenä hoitoon suurien menojen takia.

Me nimittäin aiomme hoitaa lapsen kotona 3-vuotiaaksi, olemme vuorotellen hoitovapaalla. Koska olemme pienituloisia, se edellyttää sitä että meidän pitää asua ahtaasti ja olla ilman autoa, emme voi ostaa pahemmin vaatteita uutena, emme voi matkustella tms. Emme kuitenkaan näe nälkää, saamme laskut maksettua ja muutenkin kaikki pakolliset menot hoidettua.

Lähes kaikkin tuttavamme kehottavat hankkimaan isomman asunnon tai auton tms. Jos tekisimme noin, joutuisimme laittamaan lapsen hoitoon. Joka kerta kun tapaan jonkun tuttavani vaikka parin viikon tauon jälkeen, tämä sanoo melkein ensiksi, että joko meinaatte hankkia isomman asunnon... asumme 38 m2 pikkukaksiossa- minä, mies ja 10 kk vauva.

Yksikään tuttumme ei ole sanonut että ratkaisumme olisi hänestä hyvä.

Mitä mieltä täällä ollaan?

Mun mielestä todella hyvä ja oikea ratkaisu!

Alkuperäinen kirjoittaja Tilaa kaipaava:
Mulla ei pää kestäisi olla ahtaissa tiloissa edes yksinäni. Eikä varsinkaan silloin jos rahasta pitää huolehtia jatkuvasti. Ainoa hyvä puoli opiskeluaikojen 28 neliön yksiössä oli että sen pystyi pitämään helposti siistinä. Miehen kanssa kaksin asuessa meillä oli 69 neliön kolmio ja se oli ihan sopivan kokoinen. Nyt on vauva ja taapero, neliöitä 143 joista asuinp-a 125 5h+k. Yhtään tämän pienemmässä en suostuisi asumaan tällä porukalla. Velkaa on, mutta meillä hyväpalkkaiset ja mukavat työt joten 15 vuoden kuluttua talon pitäisi olla näillä näkymin oma. Molemmat muksut hoitoon kun nuorempi 1,5 v.

On varmaan ihan hienoa jos joku kitkuttelee jossain kopissa pennosia laskien ja makaronia syöden, kysellen palstalta miten ruokkisi perheensä seuraavan viikon kun tilillä on 5?. Eri asia sitten onko se aina lapsen paras.

Eikös toi ap sanonut, että ruokaa on ja lehdet saa maksettua? Että mikä 5?/viikko? En saanut ap:n tekstistä yhtään sitä kuvaa, että "voi, voi, kun on kurjaa kitkuutella kopissa"

Yhteistyössä