Jos kerran karppaaminen on niin erinomaisen terveellinen keino laihduttaa,

No aika "uusi"juttuhan tuo kai on, joten ehkä aikanaan...

Kyllä se monille sopii ja monelle avun tuonut -hienoa! :)

Itse rakastan leipää ja laihdun vaikken hiilareita kartakaan. Onneksi jokainen voi itse valita dieettinsä ;)

Tuohon löydät hyvin kattavan vastauksen karppaus.infosta.

Ja vilkaisepa huviksesi joskus keitä kaikkia istuu valtion ravitsemussuositukset antavassa neuvottelukunnassa.

No mulla ainakin lääkäri katsoi vaan painoindeksiä ja totesi että hienosti oon laihduttanut, eikä sitä kiinnostanut metodi sen enempää.
Mainitsin kyllä vähähiilarisen, muttei se passittanut edes verikokeisiin. Näki varmaan päältäkin että voin erittäin hyvin. B)

Alkuperäinen kirjoittaja Elopompelo:
miksi esim. KTL ei sitä suosittele? Selittäkääpäs se!

byrokratian pyörät pyörii hitaasti. ja tutkimustuloksia tarvitaan enemmän. mutta tuskin kukaan tervejärkinen enää nykyään pitää nopeita hiilareita (vehnä, peruna) terveellisenä?!

Olis mielenkiintoista tiettää miten monta vuotta ihmiset on pisimpään eläneet karppeina ja miten se on vaikuttanut terveyteen. Jos kyseessä on joku uusi juttu niin terveysvaikutukset näkee vasta vuosikymmenten päästä.

Niinpä. Karppaaminen on uusi juttu, eikä pitkittäistutkimuksia tämän elämäntavan/dieetin vaikutuksista ihmisen terveyteen ole. Tässä onkin pointti, miksi en itse siihen sortuisi.

Mutta mites, kun tämä nykyajan suositusruokavalio on ollut iät ja ajat ja vaan sairaudet ja ylipaino valloittaa maan....ei tämä nykyinen ruokavaliokaan kovin hyvä ole, kun katsoo kansalaisia...

Alkuperäinen kirjoittaja terapian tarpeessa:
Niinpä. Karppaaminen on uusi juttu, eikä pitkittäistutkimuksia tämän elämäntavan/dieetin vaikutuksista ihmisen terveyteen ole. Tässä onkin pointti, miksi en itse siihen sortuisi.

Mutta mites, kun tämä nykyajan suositusruokavalio on ollut iät ja ajat ja vaan sairaudet ja ylipaino valloittaa maan....ei tämä nykyinen ruokavaliokaan kovin hyvä ole, kun katsoo kansalaisia...

Mutta kun pikaruoka jyllää suomessakin,terveellisen ruoan hinta pitäisi tiputtaa minimiin,sen rasvaisen sijasta.

Itseasiassa karppaaminenhan on aivan kivikautinen keksintö. Esim. perunan viljely ja tehoviljelty vehnä jne. on niitä uusia keksintöjä. :whistle: Ennen vanhaan syötiin pääasiassa lihaa ja kasviksia, pastat, patongit ja sokerin yltäkylläisyys on ihan uusi juttu.

No kukaan ei oo käskenyt syömään kiloittain karkkeja, sipsejä, perunalastuja, ranskalaisia, siideriä, kaljaa, olla liikkumatta jne. Ihan normiruualla kyl ylipainoa ei tule jos ihmiset liikkuu lisäksi liikkuu.

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Karppihan syö näköjään melko reilusti kananmunaa ja se ei ole terveellistä,kuten tossa yksi päivä ninaTT:n kanssa keskusteltiin.

Mitäh?! Mä olen luullut, että se munan kolesteroli/epäterveellisyys on viime aikoina kumottu ja taas oikein kannustetaan munansyöntiin -olenko taasen tipahtanut suositusten matkasta?

Neuvola suosittelee välttämään nopeita hiilareita, jotka nostavat sokeriarvoja, eli ohjaavat karppi-tyyliseen ruokavalioon. Tietenkin useimpia ihmisiä pelottaa käyttää voita ja kermaa, mut kun vaan jaksaa laskee kaloreita, ettei ylitä päivän tarvetta, niin karppaus toimii ja saa tosiaan syödä voita kermaa ja vaikka pekonia päivittäin.
Itselläni päivittäin aamupalana 6kpl munanvalkuaisia ja 4siivua pekonia :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:
Itseasiassa karppaaminenhan on aivan kivikautinen keksintö. Esim. perunan viljely ja tehoviljelty vehnä jne. on niitä uusia keksintöjä. :whistle: Ennen vanhaan syötiin pääasiassa lihaa ja kasviksia, pastat, patongit ja sokerin yltäkylläisyys on ihan uusi juttu.

Suomessa liha- ja kala oli aika harvinaisia herkkuja.. ainakin jos elintapoja vertaa keski-aikaan. Ruokajuomanakin oli olutta, joka on käsittääkseni viljaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

No kukaan ei oo käskenyt syömään kiloittain karkkeja, sipsejä, perunalastuja, ranskalaisia, siideriä, kaljaa, olla liikkumatta jne. Ihan normiruualla kyl ylipainoa ei tule jos ihmiset liikkuu lisäksi liikkuu.

Joo, totta, ei se välttämättä ole se suositusruokavalio, mikä mättää, vaan ihmisten laiskuus ja itsekurin puute olla mässäämättä....

Alkuperäinen kirjoittaja Sanna80:

Ja muinoin elettiin vuosikymmeniä lyhyemmin kuin nykyään =)

Yhteistyössä