Jos käy yksityisellä ultrassa, näkyykö se tiedoissa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "emmanuel"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"emmanuel"

Vieras
Niin, jos on epävarma raskautensa kestosta, ja käy yksityisellä ultrassa, niin näkyykö se jossain julkisen puolen tiedoissa/papereissa? Eli näkeekö neuvolassa terveydenhoitaja tai joku, että siellä on ultrassa käyty, ja näinollen ei olisi tarvetta enää sille raskauden keston määrittävälle ultralle, joka tehdään jos hedelmöittymisen ajankohdasta ei ole tietoa?

Eli periaatteessa on mahdollista tehdä niin, että käy yksityisellä toteamassa, että raskaana ollaan, ja raskaus on vaikka rv. 6+2 tänään, ja sitten soittaa neuvolaan että joo, positiivisen raskaustestin tein, eikä mitään hajua kuin pitkällä (vaikka siis ultran takia onkin) ja pääsee neuvolan kautta ultraan jossa määritetään raskauden kesto, vaikka se on turhaa, koska oikeasti äiti sen tietää, muttei vaan kerro?

Itse en siis ole raskaana tai tällaista suunnittele, mutta aloin pohtimaan, että onko se mahdollista ylipäänsä.

[QUOTE="vieras";25258491]Mulle ainakin yksityisellä lääkäri kirjoitti neuvolakorttiin ne tiedot, joten ei ollut muuta ultraa.[/QUOTE]

Mutta jos ei korttia vielä ole?

Eli periaatteessa on mahdollista tehdä niin, että käy yksityisellä toteamassa, että raskaana ollaan, ja raskaus on vaikka rv. 6+2 tänään, ja sitten soittaa neuvolaan että joo, positiivisen raskaustestin tein, eikä mitään hajua kuin pitkällä (vaikka siis ultran takia onkin) ja pääsee neuvolan kautta ultraan jossa määritetään raskauden kesto, vaikka se on turhaa, koska oikeasti äiti sen tietää, muttei vaan kerro?

Itse en siis ole raskaana tai tällaista suunnittele, mutta aloin pohtimaan, että onko se mahdollista ylipäänsä.

On mahdollista

[QUOTE="vieras";25258491]Mulle ainakin yksityisellä lääkäri kirjoitti neuvolakorttiin ne tiedot, joten ei ollut muuta ultraa.[/QUOTE]

Sitten on olemassa mm. seuraavat vaihtoehdot:
a. neuvolakorttia ei vielä ole
b. lääkäri antaa sinulle sellaisen, mutta voit pitää sen itselläsi tallessa ja saat neuvolasta sitten uuden
c. kiellät kirjoittamasta mitään mihinkään neuvolakorttiin/jätät sen kotiin

[QUOTE="vieras";25258560]Mutta mitä ihmeen järkeä..?

Toki jos yksityisen ultra tehdään niin aikaisin, että raskauden kestoa on vaikea arvioida (voiko edes tehdä liian aikaisin tätä varten?), niin sitten voisi olla perusteltua mennä uudelleen julkiselle, mutta muuten kyllä luulisi ihan nt-ultra riittävän..[/QUOTE]

Ei periaatteessa mitään järkeä, mutta jos tahtoo vaikka nähdä sen vauvelinalun kahdesti, niin periaatteessa siis on mahdollista. Vaikka yksityisellä neuvolakortti annettaiskiin ja siihen merkittäis, niin ei antais neuvolatädille sitä, saisi uuden, sanoisi ettei tietoa raskauden kestosta, ja pääsee ultraan missä se määritetään, ja sitten uudeestaa np-ultraan.

[QUOTE="tiina";25258576]Minkätakia käyt ultrassa yksityisellä?[/QUOTE]

Siis mähän en ole edes raskaana, mieskin on vasektoitu aikoja sitten :D Pohdin vain, että onko tämmönen ylipäänsä mahdollista.

Toki jos yksityisen ultra tehdään niin aikaisin, että raskauden kestoa on vaikea arvioida (voiko edes tehdä liian aikaisin tätä varten?), niin sitten voisi olla perusteltua mennä uudelleen julkiselle, mutta muuten kyllä luulisi ihan nt-ultra riittävän..[/QUOTE]

No en mä tiedä onko siinä mitään järkeä enkä sitä asiaa mitenkään kommentoikaan. Kunhan sanoin, että mahdollista se on. Ehkä jotkut vaan tykkää käydä ultrassa tai jotain, en tiedä, itse en niin toimisi. Raskauden keston määrittämiseksi ultran voi kyllä tehdä joskus liian aikaisin, siksi sinne ei välttämättä kannatakaan mennä ihan heti kun plussaa.

minä kävin esikoisen kanssa yksityisessä ultrassa heti kun tein positiivisen raskaustestin ja sitten vasta menin neuvolaan. Neuvolassa tietysti tuli kaikki ultrat ym. ihan normaalisti. Eikä sitä missään näkynyt että olin yksityisellä käynyt :D

Kyllä sen raskauden keston pystyy ihan tarpeeksi tarkkaan sillä ultralla määrittämään. Liian aikaisin jos menee, niin silloin ei vielä mitään näy :laugh: Minun kokemukseni mukaan alkuraskaudessa on helpompi määrittää se kesto kuin loppupuolella.

Yhteistyössä