Jos kävisi näin niin kertoisitko ja haluaistko että sinulle kerrottaisiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liiba-laaba
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liiba-laaba

Vieras
Lapsesi menee sukulaisille (kummila) viikoksi. Siellä on perheessä lapsesi ikätoveri, serkku siis. Sinun lapsesi, tämä isäntäperheen lapsi ja pari isäntäperheen lapsen kaveria saa päähänsä kisata siitä kuka heittää kiven pisimmälle. Sinun lapsesi kivi osuu naapurin ikkunaan rikkoen sen. Isäntäperheen isä luunapittaa lastasi rangaistukseksi mutta myös omaa lastaan. Lapset saavat parin päivän arestin ja joutuvatkäydä pyytämässä anteeksi ikkunanrikkomista ja muutenkin selvittämässä asian. Isäntäperheen väki lupaa maksaa rikkoutuneen ikkunan, koska lapsesi on ollut heidän vastuullaan.

Nyt haluan tietää
A) Haluaisitko tietää tapahtuneesta isäntäperheeltä?
B) Isäntäperheen aikuisena kertoisitko itse lapsen vanhemmille?
C) Isäntäperheenä maksaisitko ruudun itse?
D) Vaatisitko maksun lapsen vanhemmilta?
E) Rankaisisitko lastasi vielä kotonakin tapahtuneesta, jos siitä saist tietää?

Alkuperäinen kirjoittaja Liiba-laaba:
Lapsesi menee sukulaisille (kummila) viikoksi. Siellä on perheessä lapsesi ikätoveri, serkku siis. Sinun lapsesi, tämä isäntäperheen lapsi ja pari isäntäperheen lapsen kaveria saa päähänsä kisata siitä kuka heittää kiven pisimmälle. Sinun lapsesi kivi osuu naapurin ikkunaan rikkoen sen. Isäntäperheen isä luunapittaa lastasi rangaistukseksi mutta myös omaa lastaan. Lapset saavat parin päivän arestin ja joutuvatkäydä pyytämässä anteeksi ikkunanrikkomista ja muutenkin selvittämässä asian. Isäntäperheen väki lupaa maksaa rikkoutuneen ikkunan, koska lapsesi on ollut heidän vastuullaan.

Nyt haluan tietää

a) no haluaisin ehdottomasti tietää jos lapseni tekisi jotain tommosta
b) kertoisin
c) en maksais kokonaan, puolet maksaisin
d) velottaisin siis puolet lapsen vanhemmilta koska heidän lapsi oli kyseessä ja puolet maksaisin itse sen vuoksi että lapsi oli minun vastuullani
e) keskustelisin lapsen kanssa asiasta ja siitä mitä seuraamuksia siitä on

a) Haluaisin tietaa.

b) Kertoisin lasten vanhemmille.

c) Maksaisin ruudun itse mutta toivoisin, etta lasten vanhemmat korvaisivat sen minulle.

d) En vaatisi, mutta odottaisin sita heilta.

e) Kovia keskusteluja asiasta kaytaisiin, ja iasta riippuen saattaisin laittaa paiskomaan hommia, etta saisi itse ikkunan korjattua.

kyllä
kyllä
C+D odottaisin, että lapsen vanhemmat tarjoutuvat maksamaan ruudun
E) Rankaisisitko lastasi vielä kotonakin tapahtuneesta, jos siitä saist tietää? En

Nyt haluan tietää
A) Haluaisitko tietää tapahtuneesta isäntäperheeltä? KYLLÄ
Isäntäperheen aikuisena kertoisitko itse lapsen vanhemmille? KYLLÄ
C) Isäntäperheenä maksaisitko ruudun itse? KYLLÄ (lapsi oli vastuullani)
D) Vaatisitko maksun lapsen vanhemmilta? EN (jos kyseessä ei olisi ´mikään hirvittävän kallis lasi)
E) Rankaisisitko lastasi vielä kotonakin tapahtuneesta, jos siitä saist tietää? En (jos tietäisin hänen jo saaneen rangaistuksen)

Alkuperäinen kirjoittaja Töllin Ruusa:
Öh, siis, turpiin vetäisin, jos lastani joku luunapittaisi noin idioottimaisesta syystä.

No peesi melkein! (mutta en nyt turpiin vetäisi) Mutta siis kukaan aikuinen ei kurita lasta fyysisesti, mistään syystä ja piste. En jaksa vastailla muihin, mutta asia selvitettäisiin oikealla tavalla, oikea tapa EI OLE fyysinen kajoaminen lapseen.

***Kyllä
B ) Isäntäperheen aikuisena kertoisitko itse lapsen vanhemmille?
***Kyllä
***Puolet voisin maksaa, lapsen vanhemmat sais maksaa puolet.
***Kts. ed.
***En rankaisisi, mutta asiasta kyllä vielä puhuttaisiin.

Siis oikeasti kaikista on okei luunapittaa lasta jos vahingossa heittää kiven ikkunaan? :o

En nyt mistään ikkunan rikkomisesta, mut itse oon tarttunut toisen mukulaa tukasta kun nakkeli kivillä koiraa ja ei lopettanut pyynnöistä huolimatta. Ja ihan aiheesta sai ja olis joutanut saada kovempaakin pöllyytystä.

Siis oikeasti kaikista on okei luunapittaa lasta jos vahingossa heittää kiven ikkunaan? :o

Siis ei tosiaan ole okei, eikä pitäisi olla kenenkään vanhemman mielestä. Ihan hakoteillä kasvatus jos tommosesta käyttää väkivaltaa. Ja rankaiseminen ei ehkä muutenkaan tuossa ole parhaaseen tulokseen johtavaa.

Alkuperäinen kirjoittaja puutarhatonttu:
Öh, siis, turpiin vetäisin, jos lastani joku luunapittaisi noin idioottimaisesta syystä.

Minusta tuossa ei ollut mitään idioottimaista. Kivien heittely on ehdottomasti kielletty. Mieti jos se olisi lentänyt jonkun päähän ja joku olisi kuollut! |O

No miksi hitossa ei antanut niitä pöllyjä jo ennen kuin ikkuna meni rikki?

Sen mäkin sulattaisin, ellei kielto tehoa.

Vai eivätkö vahtineet lapsia?

Alkuperäinen kirjoittaja Niskalaukaus Varmistus:

En nyt mistään ikkunan rikkomisesta, mut itse oon tarttunut toisen mukulaa tukasta kun nakkeli kivillä koiraa ja ei lopettanut pyynnöistä huolimatta. Ja ihan aiheesta sai ja olis joutanut saada kovempaakin pöllyytystä.

No sittenhän teit itsekin väkivaltaa lapselle.Ja tarkotuksenasi opettaa, ettei saa satuttaa (siis tietenkään ei voi sallia kivien heittelyä), mutta aika ristiriitaisen viestin annat lapselle, jos sitten ITSE tartut tukkaan ja satutat lasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tytönjapojanmamma:

No sittenhän teit itsekin väkivaltaa lapselle.Ja tarkotuksenasi opettaa, ettei saa satuttaa (siis tietenkään ei voi sallia kivien heittelyä), mutta aika ristiriitaisen viestin annat lapselle, jos sitten ITSE tartut tukkaan ja satutat lasta.

Ei ttukasta tarttuminen mitään satu kun ei revi. Se voi jo sattuakin kun se kivitetty koira ottaa ja puree penskalta pään irti... Että kumpi sitten on pahempi.

ja tuo hymiö tuli taas itsestään tuohon, ei kuulunut asiaan

A) Haluaisitko tietää tapahtuneesta isäntäperheeltä? Ha

Haluaisin tietää.

Kertoisin, mutten tottavie olisi tukistanut toisen lasta.

Maksaisin.

En, jos se oli vahinko, eikä kukaan kieltänyt.
Ja vakuutus sen meillä korvaisi

Ei ttukasta tarttuminen mitään satu kun ei revi. Se voi jo sattuakin kun se kivitetty koira ottaa ja puree penskalta pään irti... Että kumpi sitten on pahempi.

No tietenkään ei sitä kivien heittelyä voi sallia, mutta ei ole oikea viesti lapselle ottaa tukasta kiinni. Muut keinot täytyy olla, vaikka sitten taluttaa pois paikalta tai pitää käsistä kiinni, ettei heitä, jos ei muu auta, viedä pois paikalta.

Haluaisin tietää lapseni kolttosista ja kertoisisin myös lapsen vanhemmille.
Mielestäni kaikki leikissä mukana olleet / heidän vanhempansa saisivat kimpassa maksaa laskun. Tai hinnasta riippuen menisi kotivakuutuksen piikkiin.
Isommalta lapselta perisin muutman viikon viikkorahat, mutta pienemmälle riittäisisi se isäntäperheen rangaistus.

Yhteistyössä