Jos kaverinne/sukulaisenne sanoo, et nyt on paljon omppuja voitte tulla keräämään..

metsänpeitto
Jos ei halua, että toiset poimivat niitä priimoja, niin silloin kyllä pitää sanoa että nyt on maassa paljon omenoita, niitä saa sieltä maasta tulla poimimaan ettei mene pilalle. Ei moni välttämättä valikoi priimaa, mutta ei tule ajatelleeksi, että noukkisi ensin maasta eikä puusta, jos joku tulee sanomaan että meillä on niin paljon omenaa, että liikenee muillekin.
 
vieras
No täällä maalla ne maasta syötetään lähinnä sioille, että kunnollisia odotan saavani jos joku mainostaa niitä antavansa ja ellei ole kunnollisia se tulee mainita mainostettaessa. Huonojen ja maassa olevien takia en kyllä autoa käynnistäisi, jos naapurissa niin eri asia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kyllä tuo mun mielestä koskaa ihan vapaastivalittavia omppuja. Jos sukulainen tarkoittaa sillä kolhiintuneempia, maassa olevia jne niin olettaisin hänen myös tarkentavan asian. "Voitte ottaa kaiken minkä maasta löydätte" tai "ottakaa noita vähän kolhiintuneita, halutaan säästää priimat itselle".


Ihan vapaasit voipi priimat puusta valita maksua vastaan, niin mä voin niillä rahoilla ostaa sitten tuoremehut kaupasta ilman vaivaa

;)
Ihan ok noin, teidän omeniahan ne on. Tarkoitin vain että tuollaisen käsityksen tuosta aloituksessa olleesta tarjouksesta sain. Meinaan etten pitäisi ihmeenä jos joku muukin käsittäisi sen väärin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenni:
Kannattaa tosissaan ilmaista asia suoraan jo omenia tarjotessa ettei tule väärinkäsityksiä. Jos kukaan ei maassaolevia omppuja huoli niin ei voi mitään.


Ihan totta. Mä vain kun kerostalossa asuessani olin niin innoissani kaikista mahdollisista kotimaisista ompuista, joita sain, niin mun on vaikea ymmärtää toisten vaativuutta. Mä oon jo lapsesta asti tottunut, ettei sukulaisten puista mennä omppuja ottamaan vaan kerätään ne mitä he eivät itse varmasti tarvitse eli kaikista huonoimmat
:eek:
 
Ehkä tää mun vitutus onkin vain hetkellinen, kun kaverilleni (kävelymatkanpäässä) sanoin, että nimen omaan piirakoihin ja hilloa varten on omppuja ja puissa olevat ovat vielä raakoja. Ja ihan automaattisesti oletti, että he saavat sitten meiltä omppuja ja vesi kielellä katseli puihin...

Muutenkin vain olen huomannut, että nykyään ei tosiaan ihmisille kelpaa kuin se priima ilmaiseksikaan oli kyse ompuista tai mistä vain.
 
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja viiviliina:
Mä kärrään kaikki maassa olevat kompostiin... Lapsilla lupa syödä vain puusta.



Miksi?
Ällöjä ovat maasta. Puolet myyrien, oravien, lintujen jyrsimiä ja nokkimia. Kolhiintuneesta kohdasta se "mätä"leviää alta aikayksikön ja sit ne on ihan pilalla.

En vaan tykkää, priimaa ei juuri maasta löydä..Kompostiin vaan..Me ei kyl koskaan tehdä noista mitään. Että niin paljon riipiköön puusta ja maasta se joka tykkää.

Ai niin.. Ja pelkään myyräkuumetta

:eek:
 
metsänpeitto
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Muutenkin vain olen huomannut, että nykyään ei tosiaan ihmisille kelpaa kuin se priima ilmaiseksikaan oli kyse ompuista tai mistä vain.
Mutta sitten siinä on se toinenkin puoli, että yritetään tarjota toisille käyttökelvotonta tavaraa. En nyt tarkoita juuri sinua tai sinun omenoitasi, vaan sitä että tarjotaan tavaraa jota ei kenellekään enää kannattaisi antaa, ja jos sitä ei ota vastaan on "nirso".

Minä luulen, että osittain on kyse vain siitä, että oikeat ihmiset eivät kohtaa =)

 
Mie taas olisin ihan nolona jos hakijat joutuisivat maasta noukkimaan huonompia... itse ainakin olen tarkoittanut että kaiken saa viedä mitä irtoaa, kun olen kutsunut ihmisiä ompunhakuun. Meillä on 5 isoa ja vanhaa puuta, jotka tekee omenaa ihan tolkuttomasti. Ei siinä tartte sekundaa noukkia kenenkään. Sama luumujen kanssa, joita tulee taas ihan liikaa, puusta jo oksat katkeilee taakan alla :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Kun minä kohta sanon kaikille ystäville ja tuttaville, että tulkaa auttamaan omenoiden kanssa, sanon että jos omena ei kelpaa, se pitää kanssa heittää kompostiin... Pieni työ, mutta iso apu mulle.


Hyvä idea, mutta suostuisikohan kukaan
Meille ei sitten tartte tulla. Oikeasti sitten on asenne vähän vinksallaan, että otetaan omppu käteen ja todetaan sen olevan matoinen ja heitetään maahan. Sen sijaan että viskataan se kohti kompostia. Lapsilta en toki tätä vaadi, mutta kyllä meidän 2v "pääsee" jo mukaan omenatalkoisiin. Mimimerkillä 7 puuta, yhä...
 
hmmmh
Mä sain kans just tarjouksen että äkkiä hakemaan kun alimmat jo kohta mätänee... Eli maasta pitäis siis oimia. Isällä oli kesällä myyräkuume, joten ei hirveesti innosta....
 
memmu
Kunhan ei ihan mädänneitä ole ja jää muutakin ompusta jälelle ku madon reijät niin mulle kelpais. Meillä viime vuonna kävi niin, et omput oli ihan täynnä pihlajanmarjakoita ettei niistä jääny ku reijät jälelle, eli niistä ei ollu mitään iloo. Mutta kyllä mä niitä kolhiintuneita voisin sieltä maasta käydä hakeen :)
 
Mä olen vähän sellainen etten kehtaa antaa kenellekään huonoa tai huonohkoa. Jotkut antaa esim. huonot käsityöt lahjaksi, mutta itse en edes parhaimmistoani kehtaa antaa. Jonkinsortin ongelma tämäkin. Itse kanssa olettaisin saavani kunnon omenia, jos joku sanoisi että voi tulla keräämään kun on yli oman tarpeen...
 
Luulen, että ihmiset eivät tiedä, että omenat ovat puussa kypsymässä ja kypsyttyään pipahtavat maahan.

Ensin noukin maasta hyvät omenat ja jos puutarhuri-emäntä senkin jälkeen tyrkyttää omenia, otan puusta. Pidän raakojen omenoiden mausta ja kirpeydestä, mutta säilöntäjutut ovat erikseen.
 
No, en tod. menis toisten puusta ottamaan vaan juuri niitä jotka ovat tipahtaneet maahan mutta ovat vielä suht hyvälaatuisia, pienet kohlut ei haittaa.
Mäkin kerään sitten syksymmällä puusta ne omput ja ne menee mehuksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenni:
Kannattaa tosissaan ilmaista asia suoraan jo omenia tarjotessa ettei tule väärinkäsityksiä. Jos kukaan ei maassaolevia omppuja huoli niin ei voi mitään.


Ihan totta. Mä vain kun kerostalossa asuessani olin niin innoissani kaikista mahdollisista kotimaisista ompuista, joita sain, niin mun on vaikea ymmärtää toisten vaativuutta. Mä oon jo lapsesta asti tottunut, ettei sukulaisten puista mennä omppuja ottamaan vaan kerätään ne mitä he eivät itse varmasti tarvitse eli kaikista huonoimmat
:eek:
Mä olen asunut koko ikäni kerrostalossa tai rivarissa ja omppuni aina kaupasta ostanut, joten en olisi varmaan edes tajunnut, että maastakin voi omenoita kerätä. Olisin siis suunnannut sieltä oksilta niitä parhaita keräämään, jos joku olisi mulle vastaavan tarjouksen esittänyt sen enempiä tarkentamatta.
 
No riippuu vähän... jos niitä "priimoja" on vain muutama, niin tokikaan en niitä "pihistä". Mutta jos on suurin osa hyviä ja pieni osa madonsyömiä ja kolhuisia, niin otan siinä tapauksessa hyviä. Mitään puolimätiä ja täysrupisia en ota missään tapauksessa.
 
Reilua olis sopia, mitä omenoita saa ottaa. Jos vaan lupaa, että saa tulla hakemaan omenoita, niin kyllä minä ymmärrän sen niin, että saan ottaa just ne omenat mitkä haluan. Kun ei kerran mitään lisäehtoja kerrota.
 
toki
Alkuperäinen kirjoittaja d u m b o:
Tarjolla olisi omppuja piirakoihin tai hilloihin. Oletatteko saavanne puusta priimat vai kelpaako matoset ja kolhiintuneetkin? Olettaen, ettette ole ajatelleet niistä maksaakkaan missään muotoa.
no en mä mätiä ota ilmaseksikaan, hyvänen aika.

Tottakai jos joku sanoo että saa poimia omenia niin oletan että ne on kelvollisia.
 
Ei maahan pudonneissa omenoissa ole mitään vikaa, pientä kolhiintumaa ehkä (kaneli kestää vähän kovempaakin käsittelyä ), eli katsoisin maasta "paremmat päältä" ensin.

Mun vanhemmilla on omenapuita. Ensin myyvät osan, sitten saa kylän ihmiset tulla ottamaan omansa Yleensä vanhemmat antavat kyllä maahan pudonneet omenat peurojen ruoaksi (yksi tuttu niitä aina käy keräämässä. Puuhun jätetään pieniä ja huonolaatuisia (pientä rupea tms, joka estää myynnin) ja niitä saa keräillä.

Kerran vein hehtosäkillisen kunnon omenoita pojan puolipäivähoitoon. Oli muuten kaupunkilapset tyytyväisiä. Moni ei ollut kotimaista omenaa ennen syönyt.

Muoks. Mä en kyllä matosia omenoita käytä, enkä oleta muidenkaan niitä ottavan/käyttävän
 

Yhteistyössä