Jos katsotaan oikeinkirjoituksen perusteella

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harmaa nyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Elopompelo ja Keittis, minun itseni lisäksi B)

Oikeinkirjoitus ja älykkyys eivät tosin taida juurikaan liittyä toisiinsa, vaikka ihmisestä saakin tosi tahvon vaikutelman, jos hän ei osaa kirjoittaa yksinkertaisintakaan yhdyssanaa oikein (esim. liha pulla, matka laukku).

just joo.. mä olen lukenut suomen kieltä yliopistolla perusopintojen verran ja olen kielioppifriikki :D mut ei se täällä palstalla näy.. alykäshän mä en toki väitäkään olevani, erityisen...

mä en ainakaan jaksa kiinnittää huomiota kyseisiin asioihin :| palstailen pikaisesti iltaisin, työpäivän päätteeksi, ja evvk kielioppiasiat...eli, ihmiset jotka haluaa lukea "älykkäitä" viestejä, älkää avatko mun juttuja :laugh:

Uskomattominta kuraa oikeinkirjotuksen suhteen tiedän kirjoittavan erään yliopiston professorin. Sähköpostiviestinnässä jokaisessa sanassa on näppivirhe, mutta sanoma tulee esiin hyvin. Myös esim. Osmo Soininvaaran blogissa on erittäin paljon vastaavia hutilyöntejä.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Elopompelo ja Keittis, minun itseni lisäksi B)

Oikeinkirjoitus ja älykkyys eivät tosin taida juurikaan liittyä toisiinsa, vaikka ihmisestä saakin tosi tahvon vaikutelman, jos hän ei osaa kirjoittaa yksinkertaisintakaan yhdyssanaa oikein (esim. liha pulla, matka laukku).
Kiitos, mutta kyllä mä teen kirjoitus- ja kielioppivirheitä. Korjaan niitä vain silloin, jos virheellä voisi olla vaikutusta asiani ymmärtämiseen. En aina silloinkaan. Olen jo kohta 9 vuotta sitten huomannut sen, että näpyttelemäni koodi ei mene kääntäjästä läpi, jos siellä on kirjoitusvirhe :D

Alkuperäinen kirjoittaja nytkypylly:
just joo.. mä olen lukenut suomen kieltä yliopistolla perusopintojen verran ja olen kielioppifriikki :D mut ei se täällä palstalla näy.. alykäshän mä en toki väitäkään olevani, erityisen...

Harva meistä kai miettii oikeinkirjoitussääntöjä kun palstalle näpyttelee :D. Saatikka sitä, miten lähdeviitteet tulee sijoittaa tekstiin oikealla tavalla :laugh:

Mutta nämä lihapullat yms tulee tottakai ihan luonnostaan oikein.

Mäkin oon tietynlainen kielioppifriikki.

Harva meistä kai miettii oikeinkirjoitussääntöjä kun palstalle näpyttelee :D. Saatikka sitä, miten lähdeviitteet tulee sijoittaa tekstiin oikealla tavalla :laugh:

juu, kyl mäkin yhdyssanat heitän selkä rangasta ;) mut en kiinnitä pahemmin huomiota muiden virheisiin...

Alkuperäinen kirjoittaja letkukinttu:
älykkyys on muutakin kuin virheetöntä kirjoitusta, hö

Niin on :)
Siksi kysyinkin nimenomaan oikeinkirjoituksen perusteella. Kun puhuttiin ettei korkeasti koulutettujen "tarvi" kuulemma osata kirjoittaa oikein, kun sitä varten on oikolukijat, mutta yleisesti ottaen silti oikein kirjoittavat mielletään koulutetuiksi älykkäiksi. Kun mun mielestä tällä palstalla semmoset elämänkokemusta omaavat, suvaitsevaiset, sillä tavalla älykkäät ihmiset nimenomaan kirjoittavat oikein. Niinkuin esim Turkilmas.

En nyt ketään silti tuomitse oikeinkirjoituksen perusteella, se oli vain ajatus ja gallupintynkä huvin vuoksi :)

Hä ..i-han-ko to-sis-san-ne te seu-raat-te tääl-lä to-is-ten oi-ke-in kir-joi-tus-ta .. :D ei voi ollatotta! Ketä kiinno-staa? On teil-lä e-lä-mä!!! ..niin javielä tiiätttttte nimi merkistä kukakirjottaa oikein ..här-re guuuuuuuuuuuud!

Kiitos vaan :). Vaan en minäkään mikään täydellinen kirjoittaja ole, itse asiassa kaukana sellaisesta. Vaan ei tää elämä onneksi niin kamalan vakavaa ole, että kannattaisi välittää :). Typojakin tulee, etenkin nyt, kun tää mein näppis on sökö.

Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa nyt:
Niin kuka tai ketkä palstalaisista on teidän mielestä älykkäitä? Joka ei tee yhdyssanavirheitä, välimerkkivirheitä ym?

Mnä itse :laugh: :saint: :attn:
Oikeinkirjoitus kuuluu työhön ja kyllä aina silloin tällöin tulee vastaan suomen kielen sanoja, joista ei tiedä kirjoitetetaanko se sana miten..

Tosin täällä se ei aina ja välttämättä näy, tämä minun kirjallinen viisauteni, kun tämä on pelkkä nettisaitti, eikä varsinkaan nyt, kun kirjoitan miehen kannettavalla, jossa kursorsi saattaa hyppiä minne sattuu ja tekstiä tulee sitten sinne minne tuleekin, joten kirjaimia saattaa olla missä sattuu, sanat mitä tahansa..

juu, kyl mäkin yhdyssanat heitän selkä rangasta ;) mut en kiinnitä pahemmin huomiota muiden virheisiin...

Mä joudun nyt (vuosien tauon jälkeen) kiinnittämään enemmän huomiota kieli oppiin ja oikein kirjotukseen kun oon ammatti korkea koulu opiskelia ja pitää kirjoittaa raportteja ja semmosia :xmas:
Muiden virheet ärsyttää mua vain silloin, jos koko tekstinpätkässä ei ole vahingossakaan saatu yhtään ainoaa yhdyssanaa oikein, eikä ole käytetty välimerkkiä missään kohtaa :snotty:

Mä joudun nyt (vuosien tauon jälkeen) kiinnittämään enemmän huomiota kieli oppiin ja oikein kirjotukseen kun oon ammatti korkea koulu opiskelia ja pitää kirjoittaa raportteja ja semmosia :xmas:
Muiden virheet ärsyttää mua vain silloin, jos koko tekstinpätkässä ei ole vahingossakaan saatu yhtään ainoaa yhdyssanaa oikein, eikä ole käytetty välimerkkiä missään kohtaa :snotty:

:D no joo, semmost on häiritsevä lukee jos kaikki yhtä pötköö, eikä pilkkuja tai pisteitä...

Alkuperäinen kirjoittaja hei haloo:
Alkuperäinen kirjoittaja Harmaa nyt:
Niin kuka tai ketkä palstalaisista on teidän mielestä älykkäitä? Joka ei tee yhdyssanavirheitä, välimerkkivirheitä ym?

Mnä itse :laugh: :saint: :attn:
Oikeinkirjoitus kuuluu työhön ja kyllä aina silloin tällöin tulee vastaan suomen kielen sanoja, joista ei tiedä kirjoitetetaanko se sana miten..

Tosin täällä se ei aina ja välttämättä näy, tämä minun kirjallinen viisauteni, kun tämä on pelkkä nettisaitti, eikä varsinkaan nyt, kun kirjoitan miehen kannettavalla, jossa kursorsi saattaa hyppiä minne sattuu ja tekstiä tulee sitten sinne minne tuleekin, joten kirjaimia saattaa olla missä sattuu, sanat mitä tahansa..

Se on kursori, eikä kursorsi ..joten se siitä oikeinkirjoituksesta!

Sellasta on todella vaikea lukea. Ja sit kun ihmisen ei osaa käyttää kappalejakoja!!!! Että kaikki pitää tunkea samaan... Raskasta luettavaa :(

Mä oon ite "tosielämässä" tosi tarkka kirjoittamisestani, mutta kyllä täällä tulee virheitä varmasti jokaiselle, kun kiireessä ja kiukkusena mielipiteitä söhitään menemään :D

Kun viilaa pilkkua työkseen, sitä väkisinkin kiinnittää huomiota oikeinkirjoitukseen myös työn ulkopuolella. :ashamed:

Peesailen åboriginaalia (oletkos muuten entinen Ravistettava?) ja sanon, että esimerkiksi Keittiönoidan, Elopompelon ja åboriginaalin kirjotuksia on kiva ja helppo lukea, koska heidän kohdallaan ei tarvitse pysähtyä ihmettelemään, mitäköhän he yrittävät sanoa, tai taivastelemaan alakoulutasoisia yhdys_sana_virheitä. Muitakin hyviä kirjoittajia täältä löytyy, mutta just nyt ei tuu muita nikkejä mieleen.

Yhteistyössä