Jos kävelet hautausmaalla ja huomaat kummun kukkineen, menetkö lukemaan kukkalaitteiden värssyt?

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"noh"
En. Minusta ne viestit on henkilökohtaisia, ei kuulu mulle. En nyt mitenkään kauhistele jos joku niin tekisi, mutta ehkä vaan en koe että olis mun paikka mennä "tunkeutumaan" toisten suruun/kuolleen kunnioitukseen.

000
Eipä ole tullut mieleeni mennä.. tosin en kuljeskele hautausmaalla muuten vaan, vierailen vain omien sukulaisten haudoilla.

Sinänsä mielenkiintoista olisi kyllä käydä lukemassa. En koe, että olisi törkeää, vaan minusta hienoa, että vieraatkin ihmiset jakavat toisten surun. Itse luen kyllä hautakiviä aika paljon.

"asdf"
Tottakai voin jonkun lukea jos siinä lojuvat. Mutta en nyt erityisesti. Aika tylsiä ovat yleensä.

Pakkoko on niitä kirjoituttaa niihin nauhoihin jos ne on niin salaisia...

Entä luetteko hautakivistä nimet ja kuolin- ja syntymäpäivät? Sehän on sama asia, onhan sekin henkilökohtaista...

"vieras"
[QUOTE="asdf";22274558]Tottakai voin jonkun lukea jos siinä lojuvat. Mutta en nyt erityisesti. Aika tylsiä ovat yleensä.

Pakkoko on niitä kirjoituttaa niihin nauhoihin jos ne on niin salaisia...

Entä luetteko hautakivistä nimet ja kuolin- ja syntymäpäivät? Sehän on sama asia, onhan sekin henkilökohtaista...[/QUOTE]

Eihän ne mitään salaisia ole. Mutta se hauta on kuitenkin vielä niin "tuore", etten tohtisi mennä sinne vaan seisoskelemaan ja uteliaisuuttani lukemaan muistovärssyjä. Entä jos joku omainen tulisi paikalle?

"asdf"
[QUOTE="vieras";22274581]Eihän ne mitään salaisia ole. Mutta se hauta on kuitenkin vielä niin "tuore", etten tohtisi mennä sinne vaan seisoskelemaan ja uteliaisuuttani lukemaan muistovärssyjä. Entä jos joku omainen tulisi paikalle?[/QUOTE]
En mä tiedä miten se värssyjen lukeminen olisi vähemmän kunnioittavaa kuin ohi kulkeminen niitä lukematta. Omaisena pikemminkin ajattelisin että haluan että ihmiset huomaavat että meiltä on kuollut läheinen, ja että nuo kukat ja värssyt nimenomaan kertovat myös ulkopuolisille mitä tunsimme vainajaa kohtaan. Eli jos omainen saapuisi paikalle niin varmaan sanoisin jotain kohteliasta ja osaaottavaa, kommentoisin että oli varmaan isot hautajaiset tai että paljon on muistettu että varmasti pidetty henkilö tms.

Tuota noin. Eikös ne lappuset poimita talteen hautajaisten jälkeen? Eli pitäisi mennä lukemaan kesken hautajaisten jos aikoisi lukea...?

Ja vähän offtopic: Mitä mieltä olette hautakivien teksteistä? Onko paras vain nimi , syntymä- ja kuolinaika vai pidättekö enemmän jos on myös jokin muukin teksti?

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä