Jos joutuisit syömään jotain todella kallista lääkettä

• Viestiketjun aloittaja "kipe"
  • Ensimmäinen viesti
"kipe"
ja olisit sairaslomalla tai vaikka työtön, eikä niinollen varaa sitä lääkettä syödä. Niin hakisitko sossusta toimeentulotukea lääkekustannuksiin? Vai oletko sitä mieltä, kalliiden lääkkeiden pitäisi olla saavuttamattomissa toimeentulotukiasiakkaille?

Ja kyseessä siis olisi sairauden hoitoon tarkoitettu, lääkärin määräämä lääke.

Hakisin. Mulla on ollut käytössä lääke joka silloin ei ollut kelakorvattava, mutta maksoi noin 3000 euroa/3kk. Ei ollut kyllä syötävää. Itse maksoin omavastuun joka oli jotain 750 egee per kalenterivuosi. Nykyään onkin 100% korvattava.

"tiit"
Hakisin tottakai.
Onneksi minulla vakuutusyhtiö maksaa lääkkeet,reilusti yli 500€ menee kuussa lääkkeisiin,ja jos eivät niitä maksaisi niin tokkakai hakisin maksusitoumuksen sossusta.Ei olisi yksinkertaisesti varaa muuten noitä lääkkeitä syödä.

Tukea hakisin... ...tähän mennessä onneks sukulaiset jelpannu tarvittaessa.
Omalla kohdalla on valittava kumpi on parempi; maata päivätolkulla tk:ssa tippassa vai hakea ne s'tanan kalliit esto- ja täsmälääkkeet että migreeni pysyy aisoissa, kaikki lääkkeet ei oo ees kelakorvattavia.

[QUOTE="vieras";27146691]Täällä saa sossun asiakkaat apteekkiin maksetut rahat takas, kunhan vie sossuun kuitit ja reseptikopiot.[/QUOTE] Ongelma vain on se että esim. mun olis tarvinnu ensin jostain saada se 750 euroo sinne apteekkiin että olisin saanut sieltä sen kuitin sossuun. Jos olisin oikeasti ollut jo valmiiksi toimeentulotukiasiakas niin mistä hitosta olisin sen rahan tehnyt. Lääkäri kertoi että monet lykkää lääkkeen aloittamista esim vuoden ja säästää sen 750 ja aloittaa vasta sitten.

"vieras"
Ongelma vain on se että esim. mun olis tarvinnu ensin jostain saada se 750 euroo sinne apteekkiin että olisin saanut sieltä sen kuitin sossuun. Jos olisin oikeasti ollut jo valmiiksi toimeentulotukiasiakas niin mistä hitosta olisin sen rahan tehnyt. Lääkäri kertoi että monet lykkää lääkkeen aloittamista esim vuoden ja säästää sen 750 ja aloittaa vasta sitten.
Tälläisessä tapauksessa pyytäisin maksusitoumusta

kyllä-ei
Kyllä ja ei. Kyllä hakisin apua lääkkeiden saamiseen, mutta ensin pitäisi katsoa, onko kalliille lääkkeelle muita vaihtoehtoja. Esimerkiksi diabeteksen hoidossa ruokasuositus on: "Diabeetikolle sopii ruokavalio, jossa on runsaasti hiilihydraatteja eli leipää, viljaa, perunaa, riisiä, pastaa, hedelmiä ja kasviksia." Lainaus on kopsattu suoraan lääkefirman sivuilta. Eikö olisi järkevämpää vähentää hiilihydraattien määrää, jotta vähempi insuliini riittää ja saadaan lääkekustannukset alemmas.

"Eräs"
Kerran olen joutunut hakemaan toimeentulotukea ms-taudin lääkityksen. Sain omavastuuni (vajaa 700 euroa) sossulan. Nostin siis ensin 700 euroa opintolainaa, joilla ensin maksoin lääkkeet, ja sitten kuittia vastaan sain takaisin. Ennen kuin joku kysyy, miksi hain toimeentulotukea, kun pystyin lainalla maksamaan, vastaus on yksinkertainen. Koska jos en olisi hakenut ja saanut toimeentulotukea, olisi se tarkoittanut, että olisin kayttänyt kahdelle seuraavalle kuukaudelle varatun opintolainamäärän etukäteen. Tämä puolestaan olisi tarkoittanut, että ei minä eikä lapset olisi syöneet mitään pariin kuukauteen.

Ja ei, en lykännyt lääkkeen jatkamista sen vuoksi, että kunta joutui sen maksamaan. En muutoin ole tt-tukea hakenut, minkä lisäksi, jos tuo lääke ehkäisee yhden pahenemisvaiheen, on tuo uhrattu 700 euroa pienempi raha, kuin se, minkä kunta joutuisi maksamaan pahenemisvaiheen hoidon vuoksi.

[QUOTE="kipe";27146534]ja olisit sairaslomalla tai vaikka työtön, eikä niinollen varaa sitä lääkettä syödä. Niin hakisitko sossusta toimeentulotukea lääkekustannuksiin? Vai oletko sitä mieltä, kalliiden lääkkeiden pitäisi olla saavuttamattomissa toimeentulotukiasiakkaille?

Ja kyseessä siis olisi sairauden hoitoon tarkoitettu, lääkärin määräämä lääke.[/QUOTE]

En hakenut tukea.
Mutta se johtui siitä ettkä kylä&läheiset kantoivat.
Muuta olisin kyllä, rakkaudesta lapsiini, hakenut tukea.

Outo kysymys.
Kuka EI hakisi tukea?

.,.
Miksi tälläistä edes kysytään? Jos tulot ovat vähemmän kuin hyväksytyt menot, saa toimeentulotukea. Ja silloin otetaan myös resepitlääkkeet huomioon, ja niihin voi saada maksusitoumuksen, jotta saa ne apteekista. Kun eihän köyhä voi ruokarahojaan apteekkiin hussata.... Jos tulot ovat suurinpiirtein samat kuin hyväksytyt menot, lääkärin määrämät reseptilääkkeet menevät yli tulojen.
Silloin on tosi asiallista ja järkevää pyytää sossusta toimeentulotukena maksusitoumus apteekkiin, jolla saa reseptilääkkeet. Niin minä teen.

Yhteistyössä