jos jollain olisi antaa ruokavinkkejä ylipainoiselle lapselle, olisin kiitollinen!

• Viestiketjun aloittaja "Mansikkamamma"
  • Ensimmäinen viesti
ggghh
[QUOTE="ihmettelen";29776909]Ja siinä toinen rasvattomuuden ehdottelija![/QUOTE]

Kukaan ei puhunut rasvattomuudesta. Vaan arkikäytössä rasvattomista maitotuotteista niin kuin nykysuositus on. :)
Hyviä rasvoja toki me kaikki tarviimme, kaloista, hedelmistä(avokado) öljystä, mutta emme eläinrasvoja joita maitotuotteissa ja voissa/margariineissa (suurimmaksi osaksi) on.

eläinrasva
Kukaan ei puhunut rasvattomuudesta. Vaan arkikäytössä rasvattomista maitotuotteista niin kuin nykysuositus on. :)
Hyviä rasvoja toki me kaikki tarviimme, kaloista, hedelmistä(avokado) öljystä, mutta emme eläinrasvoja joita maitotuotteissa ja voissa/margariineissa (suurimmaksi osaksi) on.
Kyllä eläinrasvaakin tarvitaan. Sitä paitsi rasvattomat maidot eivät painonhallintaa eikä terveyttä edistä.

Huutelen puskista
Juoko tyttö vettä? Jos juo janoon esim. jalkapallon tai muun liikkumisen jälkeen maitoa tms., se tuo turhia kaloreita. Lapsikin voi opetella juomaan pienen lasin vettä "ruoan alle" tai ainakin janoonsa. Vesi laittaa kuona-aineetkin liikkeelle :).

"Heta"
Minä vähentäisin rutkasti ruutuaikaa ja kannustaisin lasta ulkoiluun ja liikkumiseen senkin ajan. Vähintään yksi liikunnallinen ohjattu harrastus myös, läpi vuoden.

Onko lapsella mahdollisuus saada herkkuja kodin ulkopuolella, niin että te ette edes tiedä koko asiasta? Kaverit, mummola tms.?

Eihän lapsi napostele ruoka-aikojen ulkopuolella?

Lisää vedenjuontia, mehu ja ylenmääräinen maidonlitkiminen pois. Annoskoko järkeväksi ja jatkuvan santsaamisen tilalle lisää kasviksia. Antaisin juuri ennen ruokaa juoda vettä ja täyttää vatsaa jo salaatilla ja eri kasviksilla.

Myslit, jurgurtit jne. paljon sokeria sisältävät pois ruokavaliosta ja tiallle esim. kohtuullisesti maustamatonta jugurttia ja marjoja. Leipää vain vähän, esim. 1 pala päivässä ja sekin ruisleipää. Pastaa, riisiä, perunaa kohtuullisemmin.

"joooo"
Muista tarjoilla kasviksia ennen ruokaa, mahaa voi täyttää niillä ruokaa odotellessa. Huomio piilosokereihin, esim murot, myslit, jogurtit pois. Koko perhe liikkumaan. Pyöräily, uinti, patikointi, marjaretket on tosi kivaa koko perheen liikuntaa. Peliaikaa on omiin korviin aika paljon.

ggghh
Alkuperäinen kirjoittaja eläinrasva;29776966:
Kyllä eläinrasvaakin tarvitaan. Sitä paitsi rasvattomat maidot eivät painonhallintaa eikä terveyttä edistä.
Rasvaton maito= 33kcal/desi
Jos juodaan 2desiä kerrallaa, kaksi lasia päivässä, joka viikon päivä koko vuoden ajan on kalorimäärä n.48 000kcal
Kevyt luomumaito=46kcal/desi
Jos juodaan sama määrä on vastaava kalorimäärä n.67000kcal

Se on aika monta pitsaa mitä vuoden aikana saa syödä että tuon erotuksen täyttää.

miten lapsi syö koulussa? Entä syökö kavereilla, ostaako itse herkkuja..?

Turhaa nillittämistä jostain banaanista ja lähes sokerittomasta myslistä, mutta mitä muuta palstalta voi odottaakaan. Reippaasti liikuntaa, normaalit annoskoot, ei herkkuja kuin kerran viikossa, niillä pääsee jo pitkälle :)

Syökö mielellään kasviksia ja hedelmiä? :)

vieras*
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29777396:
miten lapsi syö koulussa? Entä syökö kavereilla, ostaako itse herkkuja..?

Turhaa nillittämistä jostain banaanista ja lähes sokerittomasta myslistä, mutta mitä muuta palstalta voi odottaakaan. Reippaasti liikuntaa, normaalit annoskoot, ei herkkuja kuin kerran viikossa, niillä pääsee jo pitkälle :)

Syökö mielellään kasviksia ja hedelmiä? :)
Oletko koskaan katsonut minkä verran myslissä voi olla energiaa? Osa aamupaloista on kuin karkkia söisi rasvaa ja sokeria riittää.

kohtuus ja kotiruoka
miten teidän perhe syö? tavallinen kotiruoka ja kohtuudella, ei herkkuja eikä turhia jälkkäreitä. Kerran viikkoon karkkipäivä ja silloinkin kohtuudella!

vieras*
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29777410:
Olen, oletko itse? Osassa niistä on energiaa paljon vähemmän kuin luulisi ja btw mysliä voi tehdä myös itse. Se aamulla syöty kulhollinen mysliä ei tee lapsesta lihavaa.
Todennäköisesti lapsi syö muutenkin epäterveellisesti, lapsen serkut vetelevät aamupalaksi suklaamuroja ja kahvipöytä tyhjenee hetkessä kekseistä, toisaalta syövät yllättävän pieniä ruoka-annoksia siihen nähden miten ylipainoisia ovat.

"Niin"
Alkuperäinen kirjoittaja neljäs_tulossa;29777410:
Olen, oletko itse? Osassa niistä on energiaa paljon vähemmän kuin luulisi ja btw mysliä voi tehdä myös itse. Se aamulla syöty kulhollinen mysliä ei tee lapsesta lihavaa.
no aloittajan tapauksessa jos lapsi muutenkin on isoruokainen, niin varmasti on syytä tarkastella näitä valintoja myös. Mieluummin katsoo mitä syö, kuin että joutuisi kohtuuttoman pieneksi annoksia rajoittamaan. Varsinkin kun kerran lapsi ei saisi huomata olevansa laihdutuskuurilla. Ja sen varmasti huomaa jos niitä huonolaatuisia annoksia pienennetään.
Ainakin minä ajattelisin että on mukavampi syödä iso satsi jotain kasviksia kuin lusikallinen jotain mysliä.
Eri asia tietysti jos jollekin se mysli on joku erikoisherkku, niin kaipa sitä voi joskus syödä. Mutta jos se on vain vatsan täyte, mielikuvalla "sehän on varmaan terveellistä ja vähäkalorista", ja sitä vedetään pari desiä joka aamu ja ilta, niin voisi kyllä harkita jotain muutakin.
Tai usealla oleva ajatus että "banaani on kasvis, joten sehän on laihdutusruokaa."
Tässä vastaajat ovat parhaansa mukaan yrittäneet tehdä huomioita sillä ajatuksella, että aloittaja ei ole kenties huomannut verrata syömisten kalorimääriä.
Sun anti keskusteluun on vain ilmeisesti "anna sille vähemmän ruokaa." Tätähän aloittaja ei ole varmaan hoksannutkaan.

Wwieras
Kyllä perimälläkin voi olla osuutta. Meillä tyttö syö tosi paljon ruokaa, kun lähdemme ruokapötdästä kotos, niin mummulassa heti pöytään. Herkkuja ei niin kauheasti syö. Pituus 140 ja paino 30. Harrastaa jonkin verran liikuntaa. Ei siis vain liho.

ggghh
Ja eikai kukaan henno ton ikäsen annoskokoja rajoittaa muutenkaa, jossei kyse selvästi ole mistää syömishäiriöstä josta tuskin nyt kuitenkaa on kyse.
Sen sijaan voi miettiä "ihannoidaanko" perheessä "hyvin syömistä". Tyyliin kehutaanko hirveesti jos syö "vielä yhden lusikallisen", "tuliko maha täyteen?" "Hienoa kun otit vielä lisää", "lautanen tyhjäks",iskä kehuu kun tyttö syö hyvin iskän kanssa kunnon annoksen jne.

Ja täysjyvätuotteet tosissaan. Esim riisi täysjyvänä, pastat täysjyvänä tai esim sitä ruispastaa. Kasviksia joukkoon sen kalan kanssa.
Myslit kunnon myslinä, ei mitää muromyslejä. Normimysliin voi tuoda rapeutta pähkinöillä.
Leipää voi mun mielestä rajottaa, ei sitä tarvii aikuistenkaan niin paljoa syödä. Ruisleivät esim ovat voimakassuolaisia.
Tuoremehuja jos juo, nii kohtuudella niitä. Esim vedellä 50/50 laimentaminen eikä kukaan perheessä huomaa mitää.

Ja kotoa ehkä kannattaa karsia herkut pois. Osasin minäkin jo eppu-toppuluokalla mennä salaa keittiön kaapille syömää kaakaojauhetta.

maito
Rasvaton maito= 33kcal/desi
Jos juodaan 2desiä kerrallaa, kaksi lasia päivässä, joka viikon päivä koko vuoden ajan on kalorimäärä n.48 000kcal
Kevyt luomumaito=46kcal/desi
Jos juodaan sama määrä on vastaava kalorimäärä n.67000kcal

Se on aika monta pitsaa mitä vuoden aikana saa syödä että tuon erotuksen täyttää.
Kumpikohan maito on terveyden kannalta parempaa?
Vähäkalorinen ei aina tarkoita samaa kuin terveellinen.

Kiinnittäisin huomiota piilosokeriin ja -rasvaan.

Meillä myös tyttöä seurattu tuon painonnousun takia, nyt onneksi paino ja pituus hyvässä suhteessa.

Meillä helpottaa se, että lapsi pitää kasviksista on aina pitänytkin. Hälle ei maistu useinkaan sokerijugurtit, murot tms. Karkkia syö kohtuudella. Monesti käynnyt niin, että itse olen syönnyt jotain karkkia, tarjonnut lapselle ei ole halunnut. Häneltä yleensä jää myös karkkipäivän karkeista jotain syömättä.
Nyt kun olen itse vähentänyt karkin syöntiä ( olen siis karkkilakossa) lapsi syö vielä vähemmän karkkia.
Herkkuja meillä ei ole kotona ollut koskaan, siis sellaista jemmaa kun siellä ole säilynyt mikään ( minä syönnyt ).
Tuolloin kun tytöllä oli tuota painoa liikaa asuimme kauempana koulusta, kulki matkat kävellen / pyörällä. On liikuntaharrastusta, mutta paino oli mtä oli.

Kyllähän se on vanhempien vastuulla mitä sieltä lapsen lautaselta löytyy...

no haloo
Yhden päivän ruoat, eihän sitä nyt yhden päivän vertailulla voi todeta, et ai kauhee kun sun lapsi on noin iso, vaikka syö noin vähän... järki käteeen

[QUOTE="mie";29776939]Eli sitä vaan ihmettelen kun oma lapsi syö enemmän kuin aloittajan ja on silti tosi hoikka[/QUOTE]

Yhteistyössä