Jos jäisit pitkälle sairaslomalle, miten toimisit lapsen päivähoidon kanssa?

Keep calm and carry on

Aktiivinen jäsen
09.04.2011
2 393
0
36
Mä olen jo ratkaisun tehnyt, mutta kiinnostaisi kuulla muiden mielipiteitä.

Tilanne on siis se, että olen ollut jo pari kuukautta sairaslomalla ja tilanne jatkuu ainakin marraskuun lopulle. Olo fyysisesti vaihtelee. On parempia päiviä, jolloin jaksaa vähän touhuta, ja huonoja, jolloin pystyy vain makaamaan. Lapsi on 5-vuotias eikä kaipaa hoitoon tai kavereita sieltä. Isäänsä tapaa kun tällä on aikaa ja onneksi sitä on ollut ollut. On myös kaksi mummia, jotka ottavat poikaa mielellään hoitoon.

Päiväkodista oltiin sitä mieltä, että lapsen olisi hyvä käydä siellä. Miten sinä toimisit vastaavassa tilanteessa?

Sairausloma on tarkoitettu sairastamis- ja sairaudesta toipumisajaksi. Itse olen ollut jo reilun kuukauden sairauslomalla ja joudun kuntouttamaan itseäni. Oma lähes 5-vuotias lapsi on ollut hoidossa sairauslomani ajan, mutta olen hakenut hänet hieman normaalia aikaisemmin iltapäivällä pois hoidosta.

Riippuu sairaudesta. Jos on käsi paketissa, niin ottaisin lapsen pois hoidosta sairausloman ajaksi. Jos taas on kyse mielenterveydongelmista tai jostain muusta mikä voisi vaikuttaa lapseen, niin siinä tapauksessa veisin lapsen hoitoon.

Riippuu ihan siitä olisinko siinä kunnossa, että jaksaisin hoitaa lasta.
Itse pidän tärkeänä, että lapsi saa ulkoilla joka päivä, saa kunnollisen lämpimän ruoan jne.
Jos olisin itse niin hyvässä kunnossa, että jaksaisin nämä tehdä, pitäisin varmaan lapsen kotoana kanssani.
Jos taas kunto vaatisi todella totaalista lepoa, niin silloin lapsen varmaankin olisi parempi päiväkodissa.

Itse jäin sairaslomalle viime vuoden toukokuussa.Silloin 5-vuotias tyttö oli hoidossa osaaikasena,vapaa päiviä ja pidempiä lomia pidettiin kyllä sivussa.
Meidän tyttö selkeesti kapasi seuraa,eikä pidemmän päälle viihtynyt puolikuntoisen äidin kanssa kotona,lisäksi se katsottiinn lapsen eduksi kun hänellä on puheenviivästymä.Näin sain myös hoidettua omat toiminta,fysioterapia ja lääkäri käynnit.
Nyt tyttö aloitti syksyllä eskarin ja on siellä sen 4h päivittäin,mun sairasloma jatkuu ainakin ensi maaliskuulle,tässä välissä pääsen ehkä aloittamaan kuntoutus jakson,ja toiveissa olisi että pääsen ensi vuoden syksyllä lukemaan uutta ammattia,entiseen työhöni en siis ole palaamassa.
Mulla mies vuorotöissä,muita sukulaisia ei lähettyvillä asu,joten meille tämä on ollut paras ratkaisu,eli tyttö osaaiksena hoidossa ja nyttemmin sitten eskarissa sen 4h.

Jos lapsen hoitoon vieminen ja hakeminen olisi pienempi vaiva kuin lapsen hoitaminen kotona (tai jos joku muu hoitaisi kuljetukset) niin veisin hoitoon. Toki riippuu vähän sairaudestakin mutta yleisesti olen sitä mieltä että kunnon lepo kuitenkin edesauttaa paranemista ja siihen pyrkisin.

jäin 19. viikolla sairaslomalle.. nyt oon 32. viikolla. Lapset olleet 3pv viikossa hoidossa silti ja mie oon ottanut rennosti. Äitiysloma alkaa itseasiassa tänään mut lapset jatkaa silti hoidossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vihainen Viinirypäle;24639240:
Hmm...veisin hoitoon, jotta lapsen rytmi säilyisi sairaslomani ajankin samana tuttuna ja turvallisena. =)

Tää on myös hyvä pointti,vaikka mullakin oma elämä meni ihan sekaisin ja olin kivusta turtunut koitettiin tytön elämä pitää mahd.normaalina.Joskus tytöstä paistaa harmitus kun äiti voi tehdä jotain,tai joskus tulee hänen puheissaan ilmi että äidin sairaus on vaikuttanut tytön mieleen,uskoisin että olisi jäänyt viel enemmän negatiivisiä ajatuksia jos olis seurannut mua päivät läpeensä täällä puolikuntoisena.
Mutta jokaiselle löytyy varmasti se paras vaihtoehto omalle perheelle,se mikä meille oli hyvä voi olla jollekkin toiselle huono ja toistepäin.

Itse olen rv 31 ja viikko sitten jäin sair.lomalle. 4-v lapseni jatkaa tarhassa 10pv/kk tulevasta äitiyslomastani huolimatta, sillä lapseni saanut sieltä muutaman hyvän kaverin ja tarhatätit olivat sitä mieltä että hänen kannattaa tarhassa edelleen jatkaa. Muutoin hän on aika arka ja ei niin sosiaalinen, joten saapahan tuolta kaivattua leikkiseuraa edes silloin tällöin.

Alkuperäinen kirjoittaja KiviäkinKiinnostaa;24639268:
Mietipä mitä toivot... Vaikka huumorilla kaiketi tuon kommentin heitit.

Mä veisin hoitoon jos se suinkin vain onnistuisi.

kyllä se on pian pakko hakee kun kolmatta päivää kuumeessa ja normaalisti töissä. olo ei ainakaan ole kovin humoristinen.

Mä ilmoitin hoitoon, että saavat antaa kokopäiväpaikan jollekin muulle (tiedän että hoitopaikoista on pulaa). Lapsi saa toki käydä hoidossa, mutta eivät odota häntä joka päivä tai edes joka viikko, ja ilmoitan aina etukäteen jos on menossa.

Myönnän olevani huono äiti tällä hetkellä eikä meillä todellakaan ulkoilla joka päivä tai aina edes laiteta lämmintä ruokaa. Mutta pojan luja tahto on olla kotona äidin kanssa. Vaikka hän tietää, että äiti on kipeä eikä pysty tarjoamaan mitään ihmeellistä. Tällä hetkellä poika on ollut päivät omalla äidilläni ja yöt kotona. Tämä on toiminut ihan hyvin.

Olen toukokuun lopusta alkaen ollut yhtäjaksoisesti saikulla.Oikea käsi leikattu.Tyttö on ollut koko ajan päivähoidossa.Opintojen teoriatunneilla tosin kävin, mutta nyt kun työssäoppimista, niin en ole mennyt, koska en pysty, eikä edes saa oikealla kädellä tehdä.Saikku loppuu ensi viikolla, mutta näyttää siltä että jatkoa tarvitsee hakea, kuten leikkaava lääkäri etukäteen sanoikin. Toinen käsi leikataan lokakuun lopulla ja sitten taas tulee saikkua.Tyttö menee päivähoitoon.Lopputyötä väkerrän innostuksen mukaan.Sen on oltava valmis lokakuun loppupuolella=)

Viimeksi muokattu:
En tiedä, kun en ole siinä tilanteessa- tarkoitan sitä- etten voi täysin asettua asemaasi,
koska minulla ei ole ollut mitään vastaavaa vakavaa ja kivuliasta vaivaa / sairautta,
joka rajoittaisi minun olemistani. Joten en tiedä kuinka suurta osaa kipu ja levon
tarve tässä asiassa määrää.
Mutta jos lapsen päivittäin hoitoon vieminen tuottaisi kipua ja vaivaa en kyllä lähtisi
sen vuoksi päivittäin lasta hoitoon viemään. Joinain päivinä voisin sitten taas viedäkin,
jos oma oloni sen sallisi ja se lapsesta tuntuisi mielekkäältä. Ottaisin ns, taloudellisesti
takkiini, ja pitäisin voimassa nykyisen kk/maksun- enkä yrittäisi saada siihen maksuihin
helpotusta, koska lapsi olisi poissa. Tämä mahdollistaisi sen, että voisi olla päiviä,
joina vien ja päiviä joina en. Luottaisin omaan intuitooni, jos minusta ja lapsesta
tuntuisi hyvältä olla kotona , voisimme olla pääosin kotona- vaikka päiväkodissa toista
mieltä olisivatkin.