Jos isä ei tule elatussopimuksen tekotilaisuuteen

...niin kuinka monimutkaiseksi tuo homma menee, ja venyykö siis niin kauan että menee esim. oikeuteen?

Eksä maksanut nuo maksut erittäin vaihtelevasti sen jälkeen kun pääsi töihin (pari vuotta sitten), ja maksu siirtyi kaupungilta hälle. Nyt on mitta täysi, kun ovat nykyisensä kanssa eronneet ja rahavaikeuksissaan on tyhjännyt tytön tilin, kahden kuun elarit maksamatta, kaikki synttärilahjat ym. mitä luvannut ostaa ostamatta, siis ei siinä mitään mutta lupasi siitä edestä ostaa neidille tarvikkeita kun minä kustansin viime kerralla lapsen matkat tapaamaan isäänsä. Yleensä on maksettu puoliksi, joka kyllä sekin on mun opiskelijataloudelle liikaa, kun matkaa on useita satoja kilometrejä.

Huomenna ajattelin soittaa elatusturva-asioista soskuun, mutta meillä ei mitään sopimusta (kirjallista) ole ollutkaan sen jälkeen kun hän ilmoitti että itte maksaa. Hankala järjestää kun asutaan eri puolilla maata. Ja tuskin tulee mihinkään papereita allekirjoittamaan kun ei ole rahaa mihinkään muutenkaan.

Että onko tietoa miten kauan tuo prosessi sitten kestää, ilmeisesti sitä läsnäoloa tarvittais mutta jos isä ei sinne tule, kuinka monen mutkan kautta menee?
 
Jos asutte eri kaupungeissa ni meillä meni niin että itse kävin omassa kaupungissa lastenvalvojalla joka laati esityksen joka lähetettiin sen kaupungin lastenvalvojalle missä isä asuu - sieltä kutsu isälle joka antaa oman esityksen tai allekirjoittaa sen sun oman. Ja jos ei toinen mee sinne ni sitten oikeusaputoimistoon.
 
kuulostaa tutulle, meillä kanssa elarit maksettiin erittäinkin löysillä aikatauluilla ja jos ei huvittanut maksaa lainkaan niin sitten niinkin.eikä myöskään lupauksistaan huolimatta osallistunut tarvehankintojen kuluihin.nykyään elarit tulee ulosoton kautta, sossu ei kuulemma töissäkäyvien puolesta maksa, niinkuin ei toki kuulukkaan.ulosottoon riitti että minä menin paikalle ja vein tiliotteita joista selvisi siis se maksamattomuus.meillä tosin oli jo elarisopimus tehty, eli en tiedä miten teillä sitten menee.soita ulosottoon ja tiedustele.lain mukaanhan etävanhempi on velvollinen elatukseen osallistumaan.
 
yhteishuoltajuus
Alkuperäinen kirjoittaja Hewletin Paccardi:
Miten se on tytön tilin voinut tyhjentää, eikö niissä tarvita molempien suostumus?
Jos on yhteishuoltajuus.
Huoltaja voi omin luvin tehdä lapsensa tilille mitä haluaa, vaikka just tyhjentää sen. Senpä takia mun lapsilla ei ole eikä pitkään aikaan tulekaan omia tilejä. Tosin vanhempi onkin vasta sen 6 v, eli ei sillä omalla tilillä teekään vielä mitään.
Ongelmaksi asia tulee, sitten kun lapselle sen oman tilin hommaa. Tuota "oikeutta" kun voi toteuttaa sinne 18 v:ksi asti :S
 
Alkuperäinen kirjoittaja Hewletin Paccardi:
Miten se on tytön tilin voinut tyhjentää, eikö niissä tarvita molempien suostumus?
Tarvitaan, mutta eipä ole kysytty. Tili avattiin tietysti silloin kun tyttö oli vauva, ja molemmilla siihen käyttöoikeus (muuten sitä ei voi tehdäkään jos ei ole yksinhuoltajuus). Kun eksä muutti erotilanteessa eri paikkakunnalle, siis kauas, ei tuota tilijuttua ole voinut muuttaa koska tarvitaan molempien allekirjoitukset...ja sitä en saa.

 
Alkuperäinen kirjoittaja sisar puoliQ:
kuulostaa tutulle, meillä kanssa elarit maksettiin erittäinkin löysillä aikatauluilla ja jos ei huvittanut maksaa lainkaan niin sitten niinkin.eikä myöskään lupauksistaan huolimatta osallistunut tarvehankintojen kuluihin.nykyään elarit tulee ulosoton kautta, sossu ei kuulemma töissäkäyvien puolesta maksa, niinkuin ei toki kuulukkaan.ulosottoon riitti että minä menin paikalle ja vein tiliotteita joista selvisi siis se maksamattomuus.meillä tosin oli jo elarisopimus tehty, eli en tiedä miten teillä sitten menee.soita ulosottoon ja tiedustele.lain mukaanhan etävanhempi on velvollinen elatukseen osallistumaan.
Juu, siis sitä just tarkoitin, että todennäköisesti ottavat ulosoton kautta, kun on töissä. Mutta kun ei meillä ole edes mitään voimassaolevaa kirjallista sopimusta

:ashamed: Monesti kyllä totesin että jos meidän esim. ruoka olisi ollut elareista kiinni niin nälkään olisi kuoltu. Nyt ei enää pinna riitä, samoin mulla ei riitä rahat maksaa lapsen kulkua isänsä luo edes puoliksi, siihen kai jotain kautta olisi myös mahdollista saada avustusta, kun tulot pienet.
 

Yhteistyössä