Jos haluaa vauvan syntyvän vasta ensi vuonna...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja tyhjä syli:
Ihan eri asia aikatauluttaa raskaaksitulo ja laskettuaika kun lopettaa ehkäisy sopivassa elämäntilanteessa! Meinaatko ap lopettaa yrittämisen vuoden lopussa/ensi vuoden alsussa, ettei vaan synny sitä loppuvuoden vauvaa?!

Täällä yksi, joka kärsii lapsettomuudesta ja ei haittaa vaikka vuoden viimeisenä päivänä syntyisi, suurena lahjana häntä pitäisimme silti.

Osanottoni.
Mutta älkää nyt hittovie tiukkapipoiksi alkako! Tuo menee jo naurettavuuksiin. Ihan pilkunviilaamista! Mikä teihin akkoihin välillä iskee?

Enhän niin väittänytkään että vaan suuunniteltu lapsi olis tervetullut. jos nyt jonkun kumman syyn takia pitää niin tarkkaan miettiä, että saanko lapsen joulu vai tammikuussa niin huh huh. Kuullostaa niin omaan napaan tuijottamiselta...mitä valiä sillä on millonka ne lapset syntyy. Mikä on niin suuri syy ruveta noin tarkkaan suunnittelemaan, että jopa yhdellä kuukaudella on merkitystä.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhjä syli:
Ihan eri asia aikatauluttaa raskaaksitulo ja laskettuaika kun lopettaa ehkäisy sopivassa elämäntilanteessa! Meinaatko ap lopettaa yrittämisen vuoden lopussa/ensi vuoden alsussa, ettei vaan synny sitä loppuvuoden vauvaa?!

Täällä yksi, joka kärsii lapsettomuudesta ja ei haittaa vaikka vuoden viimeisenä päivänä syntyisi, suurena lahjana häntä pitäisimme silti.

En. Kuten jo sanoin, kyse on nyt vaan siitä jätetäänkö heti tänään illalla ehkäisy pois vai vasta 2 viikon päästä :) Ei tämä niin vakava asia, ja totta kai kaikki lapset otetaan vastaan sillon kun ne on tullakseen. Mutta, jos mä saan valita, jos mulle jostain syystä suotaisi se valta päättää, niin mieluummin niin, että vauva syntyy ensi vuonna (ihan sama missä kuussa) kun että nyt heti joulukuussa. Eli näin karkeesti, elämäntilanne ei sitten tällä hetkellä ole sopiva. Ja monesti olen jo sanonut, voihan se olla ettei tärppää enää koskaan tai suunnittelusta huolimatta vauva syntyy loppuvuodesta, mutta edelleen en ymmärrä miksei saisi edes vähän YRITTÄÄ suunnitella? Vai pitäisikö koko loppuelämän elää ilman ehkäisyä koska eihän sitä voi koskaan tietää tuleeko niitä vauvoja sitten kun ne haluaisi?

Apua ongelmaasi:
Jos menkat alkoi 27/03/09 (28pvän kierto) ja seksiä harrastaa n. 10/04/09 tulee LA 01/01/10. Noin ainakin täällä meni viime vuonna. Paitsi et halusin suunnitellun sektion ja sain vauvani jouluksi. :xmas: Et silleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Maaria -76:
Kuulostaa ihan siltä kuin kaikki lapsettomat kääntyisivät vähitellen katolisiksi :whistle:

Kyllä ne (tapa)katolilaisetkin suunnittelevat perheenlisäyksen ajankohtaa ja ehkäisevät siinä missä tavalliset tapaluterilaisetkin. Nimim. Kokemusta on ;)

Onkos sulla hormonaalinen ehkäisy? Mulla ainakin meni lähes puolivuotta pillerien jälkeen ennkuin alko olemaan normaali ja lapsi sai silloin sitten alkunsa ja kakkonen ilman hormonaalista ehkäisyä alle niin alkoi ekasta kierrosta.

Omaan napaan tai ennemmin lapsen napaan tuijottamista, niin kyllä minäkin ennemmin haluaisin vauvan syntyvän alkuvuodesta kuin loppuvuodesta.
Jos verrataan tammikuussa -08 syntyneitä ja joulukuussa -08 syntyneitä, ero on iso ja tulee olemaan myös koulunaloitusvaiheessakin.

Alkuperäinen kirjoittaja liian monesti pettynyt....:
Enhän niin väittänytkään että vaan suuunniteltu lapsi olis tervetullut. jos nyt jonkun kumman syyn takia pitää niin tarkkaan miettiä, että saanko lapsen joulu vai tammikuussa niin huh huh. Kuullostaa niin omaan napaan tuijottamiselta...mitä valiä sillä on millonka ne lapset syntyy. Mikä on niin suuri syy ruveta noin tarkkaan suunnittelemaan, että jopa yhdellä kuukaudella on merkitystä.

No syy on ehkä typerä, mutta kai sitä saa edes yrittää jos haluaa? Syy on niinkin itsekeskeinen kuin en halua että kaikki juhlat painottuvat loppuvuoteen. Kuopuksen synttärit on lokakuun lopussa, esikoisen marraskuun puolessa välissä, sitten tulee jo meidän hääpäivä joulukuun alussa, sitten on joulu ja uusi vuosi. Itsekästä, ja kovin typerää ja merkityksetöntä, mutta onko se silti muka paha asia? Mun veljellä on synttärit jouluaattona (oikeesti on) ja ihan rehellisesti on siitä lapsena kärsinyt. Joten jos mä voin siihen jotenkin vaikuttaa, niin ehkäisy jää pois vasta ensi kierrossa.

Mulla oli kakkosesta LA 5.2. ja vikat menkat alkoi edellisenä vappuna. Eli jos tuosta miettiin niin huhtikuun puolelle jos menkat osuu niin LA olisi vuodenvaihteen jälkeen.

Onnea vaan yritykseen. =)

Just, että helposta raskautumisestaan ei saa puhu, koska voi loukata niitä, joille se on vaikeaa. Ja sujuvasta imetyksestä ei saa puhua, koska joillain ei ehkä tule maitoa. Helposti menneestä synnytyksestä tulee myös olla hiljaa, koska joillekin se on ollut yhtä helvettiä. Ja varokaa missään mainitsemasta terveen lapsenne kehityksestä, sillä loukkaatten niitä, joilla on vammainen lapsi... Plääh.

Mutta siis apn alkuperäiseen kysymykseen. Odotuspuolen joulukuun ketju on aloitettu 25.3. joten kuukauden päästä jos olet asialla, niin aika todennäköisesti osut jo tammikuulle.

No suunnitelkaa ihmeessä elämänne...! Sitten sitä itketään, kun se lapsi ei synnykkään just siihen aikaan, kun oli suunniteltu...

Voi hyvä päivä! Ymmärrän että sinä olet itkusi itkenyt, mutta älä manaa muille samoja itkuja! :hug:
Ja eihän se sinulta ole pois jos joku toinen haluaa suunnitella elämäänsä vaikkei sinun elämä ole suunnitelmien mukaan mennytkään!

Mä tein plussa testin huhtikuun loppupuolella muistaakseni ja mulla oli la 1.1... se meni sit kesken ja plussasin sit 2 kk päästä uudelleen ja siitä oli sit la 25.3... Ja niin tuli meille kevät vauva..

No suunnitelkaa ihmeessä elämänne...! Sitten sitä itketään, kun se lapsi ei synnykkään just siihen aikaan, kun oli suunniteltu...

Kyllä mua ainakin itketti, halusin kakkosen tuohon syyskuulle mutta jouduinkin leikkaukseen ja sain sen vasta marraskuussa. Ja olisin kyllä ennemmin halunnut alkuvuoteen, muttei uskaltanut riskeerata kun ykkönen täytti tammikuussa 3v ja olisi saanut sitten pienemmän päivärahan jos laskettu aika olisi mennytkin yli tammikuun.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Onkos sulla hormonaalinen ehkäisy? Mulla ainakin meni lähes puolivuotta pillerien jälkeen ennkuin alko olemaan normaali ja lapsi sai silloin sitten alkunsa ja kakkonen ilman hormonaalista ehkäisyä alle niin alkoi ekasta kierrosta.

Kondomi on käytössä, siksi kyselinkin :) Eli kierron puolessa välissä mennään ja mietin jättäisikö jo nyt heti pois. Todennäköisesti ei tärppää heti, mutta tässä tilanteessa en ole vielä valmis ottamaan sitä riskiä. Jos odottamalla sen pari viikkoa että tulee ensin nämä menkat ja sitten vasta jätetään ehkäisy pois, voin varmistaa (joo joo moni asia saattaa mennä pieleen) ettei ainakaan joulukuussa ole laskettu aika, niin sen teen :)

Alkuperäinen kirjoittaja Vivian:
Alkuperäinen kirjoittaja Maaria -76:
Kuulostaa ihan siltä kuin kaikki lapsettomat kääntyisivät vähitellen katolisiksi :whistle:
Kyllä ne (tapa)katolilaisetkin suunnittelevat perheenlisäyksen ajankohtaa ja ehkäisevät siinä missä tavalliset tapaluterilaisetkin. Nimim. Kokemusta on ;)
Juu, no OT, mutta itselläkin itse asiassa on kokemusta juuri tuosta tapakatolisuudesta, mutta sen kautta myös oikein kunnon vakaumuskatolisuuteen on tullut tutustuttua, ja sieltä tulee välillä juuri tuollaista "perhesuunnittelu on itsekästä ja syntiä"-saarnaa ;)

ap:
Joo jokainen tekee miten haluaa, mutta mua oikeesti ihmetyttää se mikä sen eron tekee jos se lapsi syntyy sit tammikuussa....ne juhlat ja muut on kuitenki peräjälkeen ja tammikuussa sen uuden lapsen syntymä. Ei se oo paha asia ja hienoahan se on jos joku voi saada lapsia noin vaan. Kait sitä on vaan jotenki kateellinen muille kun oma tilanne on mikä on...anteeks!!!

siis mikä ihme täällä ihmisiä vaivaa?!? minusta ap kysyi ihan asiallisesti häntä askarruttavaa asiaa, ei provonnut tai haukkunut ketään ja silti sai ryöpytyksen osakseen. miksi ihmeessä tähän ketjuun vastaavat semmoiset, joilla ei ole mitään sanottavaa apn asiaan?

onhan se traagista jos ei voi lasta saada, mutta tämä ketju ei taida olla oikea paikka sitä alkaa vatvomaan,anteeksi nyt vaan. koitetaan edes pysyä asiassa. mikäli se onnistuu.

aplle: kannattaa aloitella toukokuussa niin sitten on ainakin alkuvuoteen mahdollisuuksia. meillä aloiteltiin kesäkuussa ja heinäkuussa ja saimme lapset ns alkuvuodelle. ei suunnittelemisessa mitään pahaa mielestäni ole, luonto ei vaan aina ole samaa mieltä kanssamme, mutta ei se siltikään yrittämästä estä...vai pitäisikö lopettaa lottoaminenkin vain sen vuoksi, että voiton mahdollisuus on häviävän pieni? :D

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Kondomi on käytössä, siksi kyselinkin :) Eli kierron puolessa välissä mennään ja mietin jättäisikö jo nyt heti pois. Todennäköisesti ei tärppää heti, mutta tässä tilanteessa en ole vielä valmis ottamaan sitä riskiä. Jos odottamalla sen pari viikkoa että tulee ensin nämä menkat ja sitten vasta jätetään ehkäisy pois, voin varmistaa (joo joo moni asia saattaa mennä pieleen) ettei ainakaan joulukuussa ole laskettu aika, niin sen teen :)

Jep, odota vielä yhet menkat, mulla oli tärppimenkat 14.4 alkaen ja laskettu aika se 21.1 kirjottelin tuola aikasemmin mutta oli jäänyt toi menkka-aika pois.

Olisit nyt ap kirjoittanut viela sukupuolitoiveenkin tahan niin oisiin saatu viela mehevampi riita! Kylla on vanne tiukalla. Harva asia elamassa loppujen lopuksi menee niin kuin on suunnitellut mutta se ei esta meita suunnittelemasta, eika pidakaan estaa. Kenelta se on pois jos ap toivoo alkuvuoden lasta?

Yhteistyössä