Jos haluaa vauvan syntyvän vasta ensi vuonna...?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyselee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyselee

Vieras
Niin millon pitää aloittaa yritys? En nyt jostain syystä osaa tätä laskea :/ Joku tietenkin vetää nyt herneen nenään mutta ihan sama. Päätettiin mieheni kanssa, että kolmas saa tulla, mutta itse en halua loppuvuodesta synnyttää. Tai siis, toki, mutta kaksi edellistä on syntyneet loka- ja marraskuussa enkä haluaisi enää joulukuussa pitää synttäreitä yms. Tiedän, ettei heti tärppää, ei ehkä koskaan, mutta koska asialla ei ole niin kiirettä, miksei voida aloittaa yritystä vasta myöhemmin kun varmasti ei ainakaan enää osu loppuvuodelle syntymä? :) Edelliset on tärpänneet vasta yk 8 ja yk 3 joten en mitään pikaista tärppiä odotakaan, ja voihan tässä käydä niin et jos edes tärppää, on laskettuaika joulukuussa 2010 :D

Meillä on kaksi tammikuussa syntynyttä lasta, ja he ovat saaneet alkunsa huhtikuun lopulla - toukokuun alussa. Eli ihan hyvin voitte tuossa kohta alkaa yrittelemään, jos tärppää heti, syntyy ihan alkuvuonna.

No eiks sen voi alottaa jo vaikkapa huhtikuussa? Tai saman tienkin, jos kerrta ei oo ennenkään heti tärpännyt. Eiku joo, nythän on tosiaan 31.pv =D Siis eiks sen voi alottaa jo heti.

Muakin vähän arveluttaa joulukuun ym vauvelit..tai oikeestan koko talven. Kku mietin, et miten hitossa mahdun sit kunnolla lämpimiin vaatteisiin X) Mut en jaksa tuolla päätä vaivata.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Mitäs jos on keskonen vaikka kuinka laskeskelet ensi vuoden puolella vasta syntyväksi.

Voi tulla keskonen, voi tulla yliaikainen, voi mennä kesken, voi olla muuta häikkää, jne. jne. KAIKKEA ei voi suunnitella, mutta voi yrittää ennakoida. Sitten käy niin kuin käy. Tuskin ap:n maailma kaatuisi siihen, jos lapsi syntyisikin loppuvuodesta keskosena, jos kuitenkin selviäisi ja olisi terve - siinä tilanteessa ei luulisi syntymävuodella olevan juurikaan merkitystä. Mutta miksi ei saisi kuitenkin toivoa (ja ehkä hieman ajoittaakin) lasta johonkin tiettyyn aikaan syntyväksi; miksi ei saisi edes kokeilla?

no onpas taas pipot kireellä joillain. Tiedän, ei ehkä tärppää enää koskaan ikinä. Tiedän, lapsi saattaa tulla vasta 3 vuoden päästä, hoitojen avulla ja syntyä jouluaattona. Tiedän, jokin saattaa mennä pieleen ja lasketusta ajasta huolimatta, vauva saattaa syntyä ennen aikoja ja syntyy vaikka uuden vuoden aattona. Ei, en abortoisi vauvaa jos laskettuaika ei osukaan juuri siihen mihin "haluan". Ei, en rakastaisi vauvaa yhtään vähemmän.

Mutta kai sitä saa jonkin verran edes elämäänsä suunnitella? Kaikille kun ei lapset tule aina "yllätyksenä" tai "vahingon seurauksena". Olen nyt kierron puolessa välissä, kondomit käytössä, joten jos vielä odotan yhdet menkat ja sitten jätetään ehkäisy pois, niin mitä haittaa tästä on?

Alkuperäinen kirjoittaja Vivian:
Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Mitäs jos on keskonen vaikka kuinka laskeskelet ensi vuoden puolella vasta syntyväksi.

Voi tulla keskonen, voi tulla yliaikainen, voi mennä kesken, voi olla muuta häikkää, jne. jne. KAIKKEA ei voi suunnitella, mutta voi yrittää ennakoida. Sitten käy niin kuin käy. Tuskin ap:n maailma kaatuisi siihen, jos lapsi syntyisikin loppuvuodesta keskosena, jos kuitenkin selviäisi ja olisi terve - siinä tilanteessa ei luulisi syntymävuodella olevan juurikaan merkitystä. Mutta miksi ei saisi kuitenkin toivoa (ja ehkä hieman ajoittaakin) lasta johonkin tiettyyn aikaan syntyväksi; miksi ei saisi edes kokeilla?

Peesi. Aina voi sattua kaikenlaista, mutta miksi ei voisi yrittää? Meidän esikoinen "ajoittui" sattumalta tammikuulle, ja kuopuksen kohdalla kokeilimme onneamme, josko sattuisi yhtä hyvä tuuri. Loppuvuonna syntyneillä lapsilla (etenkin pojilla) on useammin vaikeuksia koulussa pysyä mukana jne., kun ovat vielä niin kovin pieniä kouluun mennessään. Kouluikään mennessä ei vielä "oteta kiinni" sitä lähes vuoden ikäeroa, mikä on alkuvuonna syntyneisiin. Lapset ovat lahja, ja ei ole vanhemmista ja heidän toiveistaan kiinni milloin lapsi saa alkunsa, mutta mikä siinä on niin suuri synti, jos yrittää ajoittaa lapsen syntymön suunnilleen toivomaansa vuodenaikaan? Sitähän ei sitten tiedä milloin tärppää ja onko lapsi täysiaikainen jne., mutta en kyllä osaa tuota ajoittamisen yrittämistä niin kamalan paheksuttavana pitää.

Olkaa onnellisia, kun saatte lapsia. Itse kärsin lapsettomuudesta ja ei todellakaan kävis mielessäkään ajoittaa lapsia tiettyyn aikaan . Kasvakaa aikuisiks ja ottaakaa se lahja vastaan silloin kun se olis tulossa älkääkä pelleilkö ja leikkikö asian kanssa. Miettikääpä sitä niin.... :(

Veikkaanpa, että monikin olisi elämäänsä paljon tyytyväisempi, kun jättäisi tuon liian suunnitelmallisuuden pois. Lapsi tulee silloin kun on tullakseen, muistakaa edelleenkin ettei niitä tehdä vaan saadaan.

Alkuperäinen kirjoittaja liian monesti petynyt...:
Olkaa onnellisia, kun saatte lapsia. Itse kärsin lapsettomuudesta ja ei todellakaan kävis mielessäkään ajoittaa lapsia tiettyyn aikaan . Kasvakaa aikuisiks ja ottaakaa se lahja vastaan silloin kun se olis tulossa älkääkä pelleilkö ja leikkikö asian kanssa. Miettikääpä sitä niin.... :(

No mutta kai tekin mietitte missä elämänvaiheessa jätätte ehkäisyn pois? Siis, sillä tavoin, että tuskin sä olet koko elämäsi ajan ollut käyttämättä ehkäisyä? Eli olethan säkin jossain vaiheessa tehnyt sen päätöksen että NYT saisi se vauva tulla? Ja todennäköisesti jossain elämänvaiheessa ollut myös sitä mieltä että nyt se vauva ei sopisi?

Meillä on esikoinen syntynyt tammikuun 23 päivä ja mulla on viimeset menkat alannu alussa ja lapsi on saanut alkunsa 30.4 eli vappuaattona ja mistä tiedän? Mies oli reissussa siihen saakka. Laskettu aika mulla oli jotain 21.1

Mun mielestä ihan fiksu aloitus. Lapsia edelleenkin saadaan eikä tehdä, mutta on todellakin fiksua suunnitella asioita. En tiedä mitään typerämpää, että täräytetään hetken mielijohteesta lapsi! Varisnkin kun nämä vähemmän fiksut yleensä lisääntyvät vielä nopeampaa..sitten on lapsia yhdelle sun toiselle kun liian nopeeta tehdään kaikki.

Mun mielestä on ok ajatella, että mihin aikaan ajoittuis..juuri esim onko alku- vai loppuvuodesta. Ite en ois missään nimessä halunnut syntyä loppuvuodelle. Ja on totta, että varsinkin pojilla voi olla loppuvuonna syntyneenä enemmän ongelmia. Toki nämä ovat aina tapauskohtaisia.

Ei se lapsi ole yhtään vähemämn toivottu, jos sitä on suunniteltu. Päinvastoin. En silti väitä, etteikö nopeesti lapsen tehneet ym vähemmän suunnitelleet olisivat hyviä vanhempia, mutta en ymmärrä sitä että heti suunnittelevat ihmiset haukutaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vv:
sä joudut maksaa vuoden pitempää hoitomaksuja sitte jos pukkaat alkuvuodesta kersan, loppuvuoden lapset ku menee eskariin jo 5v. :D

Aha, no meillä tammikuussa syntynyt tyttö on nyt 4v ja on ollut hoidossa reilun vuoden. Jäi pois kun pikkusisko syntyi.

ap: Joo tietysti olen ehkäisyä käyttänyt. Kun olimme jättämässä ehkäisyä pois emme niinkään kattoneet siihen et mihin aikaan vuodesta lapsi syntyis vaan siihen, että me olimme molemmat valmiit kokeilemaan, voidaanko me edes lapsia saada. Ja muutenki, meillä oli molemmilla työt ja olimme valmiita tulemaan vanhemmiksi. Minulle ei niinkään ole merkitystä millon lapset syntyy....itellä hoitojen tuloksena marraskuussa syntyny poika ja nyt jos nämä uudet hoidot tuottavat tulosta, niin laskettuaika olis joulukuussa...ja ei se minua haittaa..päinvastoin...jos meillä on mahdollista vielä pikkukakkonen saada niin tulipa se milloin tahansa, niin tervetuloa.

Eli koska sulla ei ole mahdollisuutta "tehdä" lasta suunnilleen toivomaasi ajankohtaan tai ylipäänsä mihinkään ajankohtaan, niin kenelläkään muullakaan sitä mahdollisuutta ei saisi olla? En oikein ymmärrä tuota logiikkaa.

Alkuperäinen kirjoittaja liian monesti pettynyt...:
ap: Joo tietysti olen ehkäisyä käyttänyt. Kun olimme jättämässä ehkäisyä pois emme niinkään kattoneet siihen et mihin aikaan vuodesta lapsi syntyis vaan siihen, että me olimme molemmat valmiit kokeilemaan, voidaanko me edes lapsia saada. Ja muutenki, meillä oli molemmilla työt ja olimme valmiita tulemaan vanhemmiksi. Minulle ei niinkään ole merkitystä millon lapset syntyy....itellä hoitojen tuloksena marraskuussa syntyny poika ja nyt jos nämä uudet hoidot tuottavat tulosta, niin laskettuaika olis joulukuussa...ja ei se minua haittaa..päinvastoin...jos meillä on mahdollista vielä pikkukakkonen saada niin tulipa se milloin tahansa, niin tervetuloa.

Ei tässä pointtina ollutkaan se, että vain suunniteltuun aikaan syntynyt lapsi olisi tervetullut. Ihmisten tilanteet on erilaisia, ja mun mielestäni suunnittelu on ihan paikallaan, jos siihen on mahdollisuus. Kuten joku ketjussa aiemmin totesi, ei suunnitteleminen tarkoita sitä, että rakastaisi lastaan vähemmän, tai lapsi olisi vähemmän tervetullut. Kaikkea ei voi hallita, mutta jos raskaaksi tulemisen kanssa ei ole suuria ongelmia, miksi ei voisi suunnitella.

Olkaa onnellisia, kun saatte lapsia. Itse kärsin lapsettomuudesta ja ei todellakaan kävis mielessäkään ajoittaa lapsia tiettyyn aikaan . Kasvakaa aikuisiks ja ottaakaa se lahja vastaan silloin kun se olis tulossa älkääkä pelleilkö ja leikkikö asian kanssa. Miettikääpä sitä niin....
Juu juu. Minäkin olin ihan varma että näin päälle kolmekymppisenä joudun taatusti yrittämään vuosikausia ennen kuin tärppää, ja turvautumaan ehkä lapsettomuushoitoihinkin, joten ehkäisy jätettiin pois tyyliin "ei se kuitenkaan heti onnistu, ei sitä turhaan kannata ruveta liikaa suunnittelemaan". Ja niinpä se vaan tärppäsi heti, ihan liian aikaisin. Mokoma perhana. Ei se nyt harmittanut, olitiin hirveän iloisia, mutta tuumittiin että jos pari kuukautta olisi malttanut odottaa niin olisi tehnyt ison ero rahallisesti.

Eka meni sitten kesken ja nyt on tulossa uusi, ihan heti keskenmenon jälkeen tärppäsi tämäkin ja paljon parempaan aikaan.

Minun neuvoni: Kyllä sitä kannattaa suunnitella. Ei ikinä tiedä mitä tapahtuu, mutta vain tyhmä ei edes yritä suunnitella.

Ihan eri asia aikatauluttaa raskaaksitulo ja laskettuaika kun lopettaa ehkäisy sopivassa elämäntilanteessa! Meinaatko ap lopettaa yrittämisen vuoden lopussa/ensi vuoden alsussa, ettei vaan synny sitä loppuvuoden vauvaa?!

Täällä yksi, joka kärsii lapsettomuudesta ja ei haittaa vaikka vuoden viimeisenä päivänä syntyisi, suurena lahjana häntä pitäisimme silti.

Yhteistyössä