Jos en toimita mitään verokorttia nyt kelaan niin meneekö 20%?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli olen ollut äitiyslomalla ja nyt tammikuun alusta asti kotihoidontuella. Olen lasketuttanut sosiaalietuudelle kortin ja viime vuosi ja tammikuun kotihoidontuki meni sillä eli prosentti oli 19%.

Nyt jos en toimita mitään uutta korttia niin meneekö siis se 20%?. Kotiin tuli joku verokortti postissa, en muista mikä prosentti siinä oli mutta joku 13 varmaan tai sinnepäin.

Vai onko vaara, että tosta menee joku tyyliin 65% jos en toimita korttia?

Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
No miksi et toimittaisi sitä korttia?

No siis kun tarkotus olisi lasketuttaa se verokortti sosiaalietuudelle, mutta kun en ole saanut tällä viikolla aikaiseksi hoidettua asiaa kun ollaan sairasteltu enkä tiedä että ehtisikö se edes sitten enää ensi viikolla niin että se tämän kuun kotihoidontuki menisi sillä? Vai ehtiikö? En halua hoitaa asiaa netissä vaan menen verotoimistoon ja täällä taitaa olla keskiviikko ainut päivä kun se onnistuu joten kerkiääkö tämän kuun kotihoidontukeen.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
20 menee, mutta se ei välttämättä riitä tai sitten se on ihan liikaa. Mikset voi tilata uutta verokorttia kelaa varten? Kyllä kannattais

20 on liikaa, koska mulla huomioidaan asuntolainan korot myös siinä prosentissa. Äitiyslomalla ja kotihoidontuella olen ollut tässä nyt vaihdellen jo pian 4 vuotta ja prosentti on ollut 17-19 koko ajan ja joka kerta on tullut takaisinkin.

Ja siis aion sen uuden kortin hankkia, mutta kun ollaan sairasteltu niin en ole tällä viikolla päässyt verotoimistoon enkä tiedä että kerkiääkö ensi viikolla hankittu kortti enää helmikuun kotihoidontukeen?

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Ei sosiaalietuueelle taida edes saada netin kautta sitä verokorttia. Menee 20 automaattisesti, ei siis mitään 65%.

Selvä homma sitten. Ei sillä ole väliä jos menee 20, koska se on kuitenkin hiukan liikaa mutta 65 ois jo liian huima. Hoidan jutun sitten maaliskuulle vasta.

mä just tilasin uuden verokortin kun oon kotihoidontuella ja 0-2 viikonloppua kuukaudessa töissä. Kävi nimittäin niin että ekasta (tammikuun erästä) meni lisäprosentilla 40,5% se kotihoidontuki,koska mulla satunnaisesti myös töitä. Työn antajalle olen toimittanu verokortin jossa 23,3% menee veroo. Nyt tuli postissa uus kortti työnantajalle jossa 13,5%, mutta en sitä toimita vaan pidättäköön sen 23,5% niin eipähän mee tulot ainakaan yli :). Ja lupas sieltä verotoimistosta laittaa kelaan tiedon et menee vaan 13,5%. Koko viimme vuosi meni veroa 25% et palautuksissa olis tulossa reilu 1500,jos verolaskuri paikkansa pitää :)

Mulla meni tammikuussa 29 % viime vuoden tulojen mukaan tehdyn verokortin mukaan. KELAn kirjeessä luki, että veroa menee aina vähintään toi 20 %. Nyt kun toimitan 19 %:n muutosverokortin, niin oon ymmärtänyt, että menee sitten 21 % (19 + 2) %.

Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Mulla meni tammikuussa 29 % viime vuoden tulojen mukaan tehdyn verokortin mukaan. KELAn kirjeessä luki, että veroa menee aina vähintään toi 20 %. Nyt kun toimitan 19 %:n muutosverokortin, niin oon ymmärtänyt, että menee sitten 21 % (19 + 2) %.

Jos muutosverokortti on laskettu sosiaalietuudellen niin menee juuri se prosentti mikä siinä onkin eli se 19 sun tapauksessa. NOrmaalin verokortin päälle ne laittaa kelassa sen +2.

Ja veroa ei mene sitä 20% vähintään jos sosiaalietuudelle laskettu kortti on sen alle. Jos taas normi kortti ja on alle sen niin silloin menee vähintään toi 20.

Yhteistyössä