Jos ei pysty ikinä hommaamaan omistusasuntoa niin miksi tehdä lapsia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "höh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Miksi niille pitää olla perinnöksi jätettävää? En minäkään ole vanhemmiltani perintöä saanut sen kummemmin. Rahaa tililtä tuli käteen mulle ja siskolleni 9000e kummalekin ja vanhempien uudehko asuntoauto jätettiin käyttöön, sitä käyttää kummankin perheet vuorotellen.

No meillä on omakotitalo ja omaisuutta. Mutta jos pelkkää perintöä ajattelee, niin mikäli kaikke menee niinkuin elokuvissa( ja meidän suvussa kaikki eläneet 98-105 vuotiaiks) i... kuolen esim. 85-vuotiaana, niin lapseni on silloin 67-vuotias.
67vee enää kauheasti perinnöstä hyödy. Ehkä mahdolliset lapsenlapset tai heidän lapsensa voisivat siitä jotakin iloa saada.

Voi kuule.. ei kaikkien vanhemmat aio jättää mitään perintöjä vaikka omistusasunto oliskin.
Omalla kohdallani isäni kuollessa äitini tyhjensi isän tilit juuri ennen kuolemaa (näin saa omaishoitaja tehdä) ja jätti kuolinpesän jakamattomaksi. Jäi myös hallintaoikeudella asumaan taloon ja nyt jo onnistunut alentamaan talon arvoa yli 30 tuhannella egellä.. ja sanoi tekevänsä kaikkensa ettei meille lapsille talosta mitään jää perintöä. :D leskellä on oikeus ns.rapistuttaa kotitalo halutessaan..
Olisin mieluummin ottanut varattomat vanhemmat, jotka olisivat molemmat rakastaneet lapsiaan ja myös aikuisiällä olleet tukena. Isä olikin mutta äidin kanta on, että joutui meidät tekemään elatusta vastaan yms. Jees miten ihana nainen..

Niinpä! Olen ihan varma, että kun miehen mummo kuolee, niin anoppini, nyt 60-vuotta ja velaton, oman asuntonsa omistava, on kamalan iloinen siitä, että saa noin 40 000 euron arvoisen yksiön perinnöksi! Kyllä siinä on sitten millä mällätä.

[QUOTE="Wilma";28862494]Miksi niille pitää olla perinnöksi jätettävää? En minäkään ole vanhemmiltani perintöä saanut sen kummemmin. Rahaa tililtä tuli käteen mulle ja siskolleni 9000e kummalekin ja vanhempien uudehko asuntoauto jätettiin käyttöön, sitä käyttää kummankin perheet vuorotellen.[/QUOTE]

Lapsilleenhan toivoo parempaa eli jos itse sait 9000€ niin etkö toivo että voisit jättää lapsellesi esim.50 000-100000€?

Minä muuten aattelin tehdä niin, että kun tämä talo on velaton ja muksut aikuisia ja muuttaneet pois, niin myydään tämä talo, ostetaan pienempi asunto ja rillutellaan ylijääneet rahat :)

[QUOTE="vieras";28862520]Voi kuule.. ei kaikkien vanhemmat aio jättää mitään perintöjä vaikka omistusasunto oliskin.
Omalla kohdallani isäni kuollessa äitini tyhjensi isän tilit juuri ennen kuolemaa (näin saa omaishoitaja tehdä) ja jätti kuolinpesän jakamattomaksi. Jäi myös hallintaoikeudella asumaan taloon ja nyt jo onnistunut alentamaan talon arvoa yli 30 tuhannella egellä.. ja sanoi tekevänsä kaikkensa ettei meille lapsille talosta mitään jää perintöä. :D leskellä on oikeus ns.rapistuttaa kotitalo halutessaan..
Olisin mieluummin ottanut varattomat vanhemmat, jotka olisivat molemmat rakastaneet lapsiaan ja myös aikuisiällä olleet tukena. Isä olikin mutta äidin kanta on, että joutui meidät tekemään elatusta vastaan yms. Jees miten ihana nainen..[/QUOTE]

Ohhoh. :O

[QUOTE="höh";28862525]Lapsilleenhan toivoo parempaa eli jos itse sait 9000€ niin etkö toivo että voisit jättää lapsellesi esim.50 000-100000€?[/QUOTE]

Miksi? Minä olen nyt 30-vuotias. Jos en sairastu tai muuta, niin vielä tässä yli 50 vuotta porskutellaan. Silloin on omat lapset jo yli 50-vuotiaita. Ei kai sen ikäinen nyt enää minun rahojani tartte?

[QUOTE="höh";28862525]Lapsilleenhan toivoo parempaa eli jos itse sait 9000€ niin etkö toivo että voisit jättää lapsellesi esim.50 000-100000€?[/QUOTE]

Asetat kysymyksen nyt tarkoitushakuisesti. Varmaan melkein kaikki vastaisivat "kyllä", jos kysytään, haluaisivatko he antaa/jättää lapsilleen esim. 50 000 - 100 000. Se on kuitenkin täysin eri asia kuin se, onko vanhemmuudelle enää mitään perusteita tai syitä, jos kyseistä rahasummaa ei ole lasta/lapsia varten annettavana. Harvalla varakkaallakaan lasten tekemisen motiivina lienee omaisuuden pitäminen perhepiirissä.

[QUOTE="höh";28862490]Mitä heille on sitten perinnöksi jätettävää?[/QUOTE]

Voihan sitä jättää muutakin perintöä kuin asunnon? Mikä järki siinä on, kun eihän sitä tiedä mitä lapset sitten aikuisena tekee, ammatit, mahdollinen asuinkunta ja jos lapsia enempi niin keskenäänkö ne jää sitten siihen perintöasuntoon asumaan. Myydähän sen voi, mutta asunnonarvon nousu ei ole mitenkään varma-asia päin vastoin sen lasku on.

Muista nyt semmoinen asia, että vaikka omistusasuntoa ei olisi niin omaisuutta voi silti olla ja näin lapset saattaa saadakkin perinnön. Monet myös tekevät niin, että lapset saavat perinnön jo etukäteen tai kieltäytyvät omien vanhempien perinnöstä lastensa hyväksi. Vaihtoehtoja on ja paljon.

[QUOTE="vieras";28862548]Miksi? Minä olen nyt 30-vuotias. Jos en sairastu tai muuta, niin vielä tässä yli 50 vuotta porskutellaan. Silloin on omat lapset jo yli 50-vuotiaita. Ei kai sen ikäinen nyt enää minun rahojani tartte?[/QUOTE]

Ei ehkä tarvitse mutta onhan se mukava lisä.

Minä tahtoisin tehdä niin, että kun olen lyhentänyt tätä taloa jonkin verran, myisin tämän, ostaisin rahoilla sijoitusasunnon ja muuttaisin ite vuokralle. Sitten kun tulisi voittoa, nin sijoittaisin sen uuteen sijoitusasuntoon ja taas uuteen jne. Sen verran sijoitusasuntoja, että niillä saisi helposti katettua oman vuokran ja elämiskustannuksiakin. Sitten olisi hyvä. Ei tartteisi huolehtia oman kämpän remonteista tai muusta. Jos putkiremppa vaikka uhkaisi, niin muuttaisi pois, uuteen vuokra-asuntoon.

[QUOTE="höh";28862571]Ei ehkä tarvitse mutta onhan se mukava lisä.[/QUOTE]

No toki on. Mutta minä en silti näe tarpeellisena jemmata omia rahojani lapsille. En siis ala missään vaiheessa tinkimään omasta elintasostani sillä varjolla, että jäisi perintöä.

Lapsettomana sinänsä vaikea puuttua mutta... Mulla on eräs tuttavapariskunta ja heillä on nyt velaton omistusasunto. Ovat suunnitelleet, että pian kun pääsevät eläkkeelle, niin myyvät asunnon, muuttavat vuokralle ja matkustelevat paljon. Heillä on kolme aikuista lasta. Ei kaikki halua miettiä perinnön jättämistä.

Mulla taas sellanen tilanne, että isän kuoleman jälkeen äiti jäi asumaan lesken hallintaoikeudella kotiin. Mun vanhemmilla oli avioehto, eli äiti ei tuosta asunnosta mitään omisteta vaan se on mun ja veljen puoliksi. Äidillä se lain turvaama käyttö-ja hallintaoikeus. Onhan se kuitenkin hyvä, että tuo asunto on olemassa. Mikäli asiat elämässä menee oikeassa järjestyksessä, niin onpahan mulla joskus tulevaisuudessa varaa hankkia omistusasunto. Äidin asunto kun nyt ei ole mikään yksiö pienellä paikkakunnalla vaan yli 100 neliöö Helsingin keskustassa hyvällä paikalla. Kyllä harmittas, jos mun vanhemmat olis myyny asunnon ja tuhlannu rahat. Mitään oikeutta harmitukseen ei olis, mut silti.

[QUOTE="vieras";28862548]Miksi? Minä olen nyt 30-vuotias. Jos en sairastu tai muuta, niin vielä tässä yli 50 vuotta porskutellaan. Silloin on omat lapset jo yli 50-vuotiaita. Ei kai sen ikäinen nyt enää minun rahojani tartte?[/QUOTE]

Aika mielenkiintoinen ajatus että jossakin iässä perintöraha, tai raha yleensä ei kiinnosta tai tule tarpeeseen :)
Vähän sama ajatusmaailma kuin että tietyssä iässä ihmiset lakkaa harrastamasta seksiä :D
Mahtaako tuo 50-60v. olla joku yleispätevä ikä sille ettei sitten enää mitään halua eikä tarvii, senkus kuihtuu pois ja muuttuu tuhkaksi kun on jo niin vanha :)

[QUOTE="vieras";28862980]Aika mielenkiintoinen ajatus että jossakin iässä perintöraha, tai raha yleensä ei kiinnosta tai tule tarpeeseen :)
Vähän sama ajatusmaailma kuin että tietyssä iässä ihmiset lakkaa harrastamasta seksiä :D
Mahtaako tuo 50-60v. olla joku yleispätevä ikä sille ettei sitten enää mitään halua eikä tarvii, senkus kuihtuu pois ja muuttuu tuhkaksi kun on jo niin vanha :)[/QUOTE]

No ei. Mutta yleensä 50-60 -vuotiaat on ehtineet olla töissä, tienata, maksaa omat velkansa ja jopa säästääkin. Että eivät varmaankaan oikeasti perintörahojaan tarvitse. En minäkään "tarvitse" perintörahoja edes nyt, vaikka olen vasta kolmissakymmenissä, enkä oleta, että vanhempieni velvollisuus olisi minulle mitään jättää.

[QUOTE="vieras";28862578]Minä tahtoisin tehdä niin, että kun olen lyhentänyt tätä taloa jonkin verran, myisin tämän, ostaisin rahoilla sijoitusasunnon ja muuttaisin ite vuokralle. Sitten kun tulisi voittoa, nin sijoittaisin sen uuteen sijoitusasuntoon ja taas uuteen jne. Sen verran sijoitusasuntoja, että niillä saisi helposti katettua oman vuokran ja elämiskustannuksiakin. Sitten olisi hyvä. Ei tartteisi huolehtia oman kämpän remonteista tai muusta. Jos putkiremppa vaikka uhkaisi, niin muuttaisi pois, uuteen vuokra-asuntoon.[/QUOTE]

Niin, ja niihin sijoitusasuntoihin ei tule putkiremppaa eikä muutakaan remppatarvetta että voit ihan mällätä kaikki vuokratuloina saadut rahat, niinkö luulet?
Ja pitää muistaa että muitakin kustannuksia on jos omistaa kiinteistön/kiinteistöjä. Veroa esimerkiksi, joten lainamaksun jälkeen tuskin paljoa jää käteen. Ja sitten kun vuokralainen ei maksakaan vuokraansa tai tuhoaa asuntoa niin vaikea on päästä siitä eroon.
Että mieti vielä hetki ennenkuin pääset haaveissasi pidemmälle.

Yhteistyössä