Jos alkion koko nt-ultrassa ei vastaa viikkoja, niin tarkoittaako se......

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mamma"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mamma"

Vieras
Jos ar-ultrassa vastaa just viikkoja (8+2) mutta nt-ultrassa ei (vaan on viisi päivää pidemmällä) niin tarkoittaako se, että alkio on kasvanut tavallista nopeammin, hedelmöitys onkin tapahtunut aiemmin vai mittavirhe jommassakummassa ultrassa (kummassa?)?

Varmaan sitä tarkoittaa, että hedelmöitys taoahtunut aiemmin. Esikoisen kohdalla todettiin ekassa ultrassa, että "on vähän kookas" ja papereihin merkittiin + 1 viikko. Tämä viimeistään todisti sen, että olin todella tuntenut hedelmöittyneen munasolun kiinnittymisen epätavallisen aikaisin kuukautiskierrossa. Eli se minkä olin jo melkoisella varmuudella tiennyt, sai vahvistuksen ultrassa. Viikot korjattiin papereihin.

Kyllä, suunnilleen noin se meni minulla. Tiesin olevani raskaana, kun edelliset kuukautiset olivat vasta muutamaa päivää aiemmin loppuneet. Tuntemukset olivat hyvin voimakkaat eikä epäilylle jäänyt sijaa. Sanoin heti miehelleni, että meille tulee vauva. Ultrassa sitten todettiin tuo vauvan isokokoisuus kuukautisista laskettuihin viikkoihin nähden.

mulla oli kaikissa ultrissa vauva viikolla isompi, 2 ultraajaa sanoi että on vaan saanut hyvin ravintoa tod.näk ja siksi isompi. Lääkäri ultratessaan epäili että syön liikaa karkkia, ja pelkäs että vauva kasvaa ylisuureksi. Viikkoja ei koskaan muutettu papereihin, kun toi 1 viikko on aika yhdentekevä...

Vauva syntyi 5 päivää ennen laskettua aikaa, liekö sit ollut oikeasti viikolla vanhempi vai vaan hyvin ravintoa saanut ja siksi "isompi". Oikeastaan hänestä veikattiin 4 kiloista, mutta oli vain 3,4 kg syntyessään. Itse epäilin aina että hedelmöitys on tapahtunut jo aiemmin ja on vanhempi kuin mitä laskettiin...

tuossa vaiheessa sikiön kasvussa ei ole vielä juurikaan yksilöllisiä vaihteluita eli laskettua aikaa siirretään mikäli sikiön koko ei vastaa kuukautisista katsottua laskettua aikaa. Ei kp 9 kuulosta lainkaan mahdottomalta. Mittavirke on toki myös mahdollinen, ihan minimaalinen heitto tekee jo tuon 5 päivää noilla viikoilla.

[QUOTE="mamma";27486461]Sillon hedelmöitys olis tapahtunu jo kp9, jos toi viis päivää edellä olis se oikea arvio :O[/QUOTE]
Kyseessä voi myös olla vähän molemmat. Eli ei olis tapahtunut viisi päivää aiemmin, mutta kumminkin aiemmin. Minä tiedän tarkalleen koska meillä on hedelmöittyminen tapahtunut hoitojen takia. Silti alkio oli viikolla 7 päivän isompi ja viikolla 12 2 päivää isompi kuin käyrien mukaan pitäis. Koossa voi vähän olla vaihteluakin, mutta epäilen tosiaan että ovis on ollut aiemmin.

Oma tapaus:alkuraskauden ultrassa alkio oli viikon pienempi, kuin mitä kuukautisista laskettiin. La muutettiin tuo 7 pv. myöhemmäksi. Itse sanoin kyllä tietäväni kiertoni (e ole ensimmäinen raskaus) ja tuntevani aina ovulaation, niinpä epäilin koko ajan tuota la:n siirtoa. Alkuraskauden ultraaja (gyne)totesi ar-ultran pitävän aina paikkaansa. Nt-ultrassa koko vastasi kuitenkin täsmälleen menkoista laskettua ja la siirrettiin takaisin alkuperäiseen. Nut tämä nt-ultraaja sanoi kokemuksen näyttäneen, että alkuraskauden ultrat saattavat näyttää vähän sinne päin /alkio kasvaa omaa tahtiansa.

Mut jos kummassakin ultrassa sattunu mittavirhettä pari päivää mut eri suuntiin nii sittenhän se alkio ois vaan pari päivää vanhempi... Yhdynnät joista on voinu hedelmöittyä on olleet kp 6 ja kp14 niin sekin vaan mietityttää.

[QUOTE="mamma";27499529]Että onko varsinki poikasiittiöt elelleet tuon kolme vuorokautta.[/QUOTE]
Kyllä ne kaikki siittiöt voi kepeesti elellä sen 3 päivää. Tai no ei kaikki, mutta siis molemmat sukupuolet.

Tuossa vaiheessa puhutaan niin pienistä eroista mitoissa, että "mittavirhe" on vähän syyllistävä sana mittaajia kohtaan. Eli viisi päivää heittoa ultrien välillä voi tulla ilman että kukaan tekee mitään virheitä.

Lopulta hedelmöitysajankohta on melko turha tieto. Sen pointtina on lasketun ajan määrittely. Ja laskettu aikahan kestää periaatteessa kuukauden verran :)

Yhteistyössä