Jos alkais pph:ksi, mitä pitää ottaa huomioon...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen kunnallinen pph. Jonka keskustelu asiasta päättyy nyt, jatkuu sitten tarvittaessa 16.30 jälkeen, nyt on mentävä herättämään päivän ainoa hoitolapsi unilta. :)

[QUOTE="Vieras";28213031]Pph ei voi hoitaa omia asioitaan työaikana!![/QUOTE]

Onko eskariin tai kerhoon vieminen omia asioita?Jotkut pph hoitolapsetkin jopa käyvät kerhossa jos vanhemmat itse haluavat ja pph pystyy/suostuu viemään tai hakemaan.

[QUOTE="vieras";28213012]Pph on sitten harvoja ammatteja joissa voi hoitaa omia asioitaan työaikana. Eihän opettajakaan voi lähteä luokkansa kanssa hakemaan eskari-ikäistä tai kuljettamaan kerhoon. Työaika on työaikaa ja omat jutut hoidetaan sitten sen ajan ulkopuolla. (Toki joskus jotain poikkeuksia voi olla mutta ei niin että joka viikko juostaan jossain omilla asioilla).[/QUOTE]

Mun opemies kävikin ruokatauolla aina hakemasa meidän eskarilaisen, yksin, ilman luokkaansa. Itse en hoitolasten päiväuniaikaan voinut lähteä. Mutta siis eskarilainenhan saa tosiaan kulkea yksinkin, jos on vain eskarissa eikä päivähoidossa. Tämä on fakta.

Olen ypph. Mulla on 7 paikkainen auto ja kuskaan omiani kouluun, harrastukseen ja kaverille jos tarvii. Kuskaan myös yhtä hoitolasta kerhoon. Käymme myös autolla kaikki jossakin välillä, esim joulutapahtumassa.

Kun aloitin toiminnan, liityin http://www.paivahoito.com/yhdistyksemme/minustako-ypph/ tohon. Sieltä saa kaiken tarvittavan tiedon mm. rikosrekisteriotteesta ja kotisi tarkastamisesta ja sinun hyväksymisestäsi päivahoidontuottajaksi, veroista ja yel-maksuista yms.

Googleta oman alueesi vastaava yhdistys ja tutki asiaa. Mulla on kaikkien lasten vanhemmat olleet enemmän tai vähemmän tuttuja niin hommat on sujunut.

[QUOTE="Vieras";28213083]Täällä vanhemmat kuskaavat itse lspsensa kerhoon jos haluavat sitä hoitopäivien lisäksi.
Pph ei velvoiteta kuljettamaan.[/QUOTE]

Eihän tuossa ollutkaan mistään velvoittamisesta,Siinä luki pystyy/suostuu.

[QUOTE="Vieras";28213083]Täällä vanhemmat kuskaavat itse lspsensa kerhoon jos haluavat sitä hoitopäivien lisäksi.
Pph ei velvoiteta kuljettamaan.[/QUOTE]

Ei sellaista tosiaan voi velvoittaa tekemään, pph saa itse päättää kuljettaako kerhoon, ja ketä.

Ihan mielenkiinnosta kysyn kuinka uskallatte kuljettaa omalla autolla hoitolapsia? Itse kun otin vakuutuksia kysyin sieltä asiaa ja kerrottiin ettei korvata jos hoitolapsi esim. vammautuu pysyvästi kun ajan kolarin. Oletteko siis selvittäneet mitä tapahtuu jos näin käy? Riitaa en halua haastaa, vaan ihan mielenkiinnosta kysyn.

[QUOTE="pph";28213115]Ihan mielenkiinnosta kysyn kuinka uskallatte kuljettaa omalla autolla hoitolapsia? Itse kun otin vakuutuksia kysyin sieltä asiaa ja kerrottiin ettei korvata jos hoitolapsi esim. vammautuu pysyvästi kun ajan kolarin. Oletteko siis selvittäneet mitä tapahtuu jos näin käy? Riitaa en halua haastaa, vaan ihan mielenkiinnosta kysyn.[/QUOTE]

En ole kertaakaan kuskannut hoitoaikana hoitolapsia. Jos olen autolla lähtenyt hoitolasten kanssa niin työpäivä on jo päättynyt. Mutta siis kaipa kunnalla on tähänkin vakuutukset kunnossa koska poikkeuksella kysyen saa hoitaja hoitolapsia kuljettaa tässä kaupungissa.

[QUOTE="pph";28213115]Ihan mielenkiinnosta kysyn kuinka uskallatte kuljettaa omalla autolla hoitolapsia? Itse kun otin vakuutuksia kysyin sieltä asiaa ja kerrottiin ettei korvata jos hoitolapsi esim. vammautuu pysyvästi kun ajan kolarin. Oletteko siis selvittäneet mitä tapahtuu jos näin käy? Riitaa en halua haastaa, vaan ihan mielenkiinnosta kysyn.[/QUOTE]

Vastuuvakuutus ei varmaan korvaakaan, mutta liikennevakuutuksesta maksetaan korvaukset kuten missä tahansa liikenneonnettomuudessa.

Toisaalta voiko mikään korvata vammautumista tai vaikkapa kuolemaa? Näitä molempia sattuu myös muualla kuin auto-onnettomuudessa.

Itse maksan bensat. Matka lyhyt. En ole koskaan ajatellut etten uskaltaisi kuskata. Normaalia elämää. Voisin myös ajatella että en uskalla ottaa meille lapsia koska ne voi kuolla jos tulee tulipalo tai en uskalla ulkoilla niiden kanssa jos katolta tippuu lumet niskaan. Tai ne voi tukehtua ruokaansa. Joo, on ehkä suurempi riski autoilessa mutta elämää on elettävä.

Olen kunnallinen pph ja vanhemmat on allekirjoittaneet lapun, jossa lupaavat, että lasta voi kuljettaa hoitajan autossa. Käymme esim. seurakunnan järjestämissä kirkkotapahtumissa, lasten näytelmissä ym. Mutta vaikka vanhempi on allekirjoittanut lapun, niin silti kysyn joka kerran erikseen, että onko ok. Jos joku vanhempi kieltäytyy, niin sitten ne reissut on meidän osalta käyty. Sillä asun sen verran kaukana keskustasta, että kävellen emme pääse kulkemaan.
Kerran kysyin ohjaajalta, että onko mahdollisuutta saada tapahtumiin esim. yhteistä taksikuljetusta lähiseudun toisen hoitajan kanssa, vaan ei ole, sillä määrärahoja ei ole taksikyyteihin.

Tuntuu olevan hyvinkin paikkakunta kohtaisia nämä säännöt.

Noh, OUlussa ei päivähoidon alaisena oleva eskarilainen saa kulkea yksin sillä tähän pätee päivähoitolaki.
Eskari joka on koulun yhteydessa on opetushallinnon piirissä.
Oulussa ei saa kuljettaa yksityiset autolla, tämä on suositus. Mikään laki ei sitä estä. Mutta päivähoidon valvoja on siitä erittäin kielteinen.
Oman lapsesi saat kuljettaa kävellen kerhoon . Tämä ei ole pätkääkään hoitolapsilta pois. TYö ajalla joudut käyttää lapsesi neuvolassa ellei vanhemmat voi järjestää sijaispaikkaa näille päiville pariksi tuntia. Harvempi järjestää. Ihan tavallinen työ tämä on eikä mikään orjatyö jossa kaikki edut poistettu ja omaa eläämää ei saa jatkaa perheen kanssa. Aikas moni on töistä käyttämässä lastaan neuvolassa ja voi pyrkiä tekemään sen vapaapäivänä. Pph vapita on vain viikonloput jolloin neuvolat eivät ole auki.

Ihme hitler meininkiä mitä saa mitä ei saa tehdä. Joka kunnalla oln oma käytäntö. Se mitä sallitaan pikku tuppukylässä ei olekaan luvallista suurimmissa kaupungeissa.

Ihanaa jos olet kiinnostunut tästä työstä... Meilläpäin ainakin tarvii olla alalle sopiva koulutus tai valmius opiskelemaan esim perhepäivähoitajan ammattitutkinto tai lähihoitaja... Kannattaa soittaa kunnan päivähoitotoimistoon ja kysyä sieltä..
Tavallinen koti kelpaa ja ainakin meidän kunnassa isommat tarvikkeet esim syöttötuolit, matkasängyt jne. saa kunnalta
Noista kerhoonvienneistä... minun omat lapset ainakin sai seuraa hoitokavereista ja virikettä ihan tarpeeksi ilman kerhoja... joskus alussa kävin kerran viikossa perhekerhossa hoitolasten kanssa mutta sekin jäi kun tutut äidit lähti töihin ja väki väheni...

Alkuperäinen kirjoittaja åpiou;28212040:
Tätä ei ole missään laissa. On vanhempien keksimiä sääntöjä... :P

No laissa ja säänöissä on ihan se, että hoitaja ei pph eikä päiväkodin saa kuskata autolla lapsia mihinkään ellei ole akuuttia esim. sairaanhoidon tarvetta. Siinäkin tapakusessa ensisijainen on lpasen omat vanhemmat tai ambulanssi. Eli autolla ei saa hoitaja kuljettaa vieraita hoitolapsia!

[QUOTE="a.p";28212052]hhmm... mielenkiintoinen tuo kysymys saako omia kuskata kerhoihin.... Varsinki ku osa on sitä mieltä ettei sais. Itse kyllä haluaisin kuskata.[/QUOTE]

Hoitolapsia et saa ottaa auton kyytiin, koskaan.

Siitä huolimatta mitä sinä haluat pph saa hakea eskarilaisensa eskarista sen päätyttyä. Älä ala tästä vääntämään koska sinä häviät...

Älähän sää vänkää, ei kaikissa kunnissa saa!!! Jossain eskariin on matkaa ja pitkälti, ei niitä hoitolapsiakaan miten vaan riipoteta pitkin kylää. Meillä ei ainakaan hoitajat saa hakea eskarilaisia edes omaansa, vaan koulukyyti tuo kaikki kotiin. VAIKEEKO ymmärtää että riippuu kunnasta!

[QUOTE="vieras";28213335]No laissa ja säänöissä on ihan se, että hoitaja ei pph eikä päiväkodin saa kuskata autolla lapsia mihinkään ellei ole akuuttia esim. sairaanhoidon tarvetta. Siinäkin tapakusessa ensisijainen on lpasen omat vanhemmat tai ambulanssi. Eli autolla ei saa hoitaja kuljettaa vieraita hoitolapsia![/QUOTE]

ui Ui Ui uIii vingu vaan! Kuskaan minkä kerkeen! Kävellen! Missä viestissä olen sanonut autolla kuskaamisen?

[QUOTE="vieras";28213335]No laissa ja säänöissä on ihan se, että hoitaja ei pph eikä päiväkodin saa kuskata autolla lapsia mihinkään ellei ole akuuttia esim. sairaanhoidon tarvetta. Siinäkin tapakusessa ensisijainen on lpasen omat vanhemmat tai ambulanssi. Eli autolla ei saa hoitaja kuljettaa vieraita hoitolapsia![/QUOTE]

Pakkohan tämä oli vielä kaivaa esille...

Mutta siis mikään laki ei kiellä hoitajaa tai pph:a kuljettamasta lapsia autolla. Erilaisia suosituksia ja kuntakohtaisia sääntöjä löytyy kyllä.

Lisäksi nimenomaan akuuttiin sairaahoidontarpeeseen meille kaikille voi kutsua ambulanssin. Vähemmän akuutissa tilanteessa voi käyttää taksia tai soittaa lapsen vanhemmat viemään lääkäriin.

Yhteistyössä