Jos alkais pph:ksi, mitä pitää ottaa huomioon...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hhmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hhmm

Vieras
Olen tällä hetkellä työttömänä ja hoidan kahda lastani kotona. Omat lapset ovat 2.5 v ja 4.5 v ja lisäksi on koululaisia. Tiedän että tässä kunnassa on valtava pula hoitopaikoista ja tässä ois mulla mahdollisuus työllistyä jotenkin ja muutama lapsi sais hoitopaikan. Yksi asia kuitenki mietityttää: asutaan taajaman ulkopuolella ja mietin asutaanko liian kaukana...mutta toisaalta, joku hoitopaikkaa tarvitseva saattaa asua täälläkin päin. :)

Mitä pitäisi ottaa huomioon esim tilojen kannalta jos alkaa perhepäivähoitajaksi? Montako lasta voisin ottaa hoitoon?

Saa kertoa kokemuksia.... ja mielipiteitä.. =)

2 saat hoitoon.
Omia et saa kuskata työaikana kerhoihin ym.

Normaali koti riittää hoitopaikaksi.
Kysy asiaa perhepäivähoidon johtajalta.
Sopimus voidaan tehdä 1-3 kk kerralla.

[QUOTE="Vieras";28211896]2 saat hoitoon.
Omia et saa kuskata työaikana kerhoihin ym.

Normaali koti riittää hoitopaikaksi.
Kysy asiaa perhepäivähoidon johtajalta.
Sopimus voidaan tehdä 1-3 kk kerralla.[/QUOTE]

Tuosta tuli mieleen että omia ei saisi kuskata kerhoon... yksi pph ainakin tästä lähistöltä kuljettaa ja sanoi olevan juuri hyvä asia kun voi hoitaa samalla omat lapset kotona ja käyttää kerhoissa ja samalla hoitaa muitakin....

Saa kuskata omansa kerhoon. Mulla oma kerhossa ja viedään hoitolasten kanssa kävellen se sinne. Siitä jäädään ulkoilemaan tunniksi , syödään ja käydään hakemas muksuni. Päivälepo alkaa noin klo 12 .Hoitolapset tykkää tuosta kun käydään viemässä. Poikkeamme aina taikametsässä, leikkipuistossa ja milloin missäkin.Ihan hoitajan asenteesta se on kiinni onko se rasite lapselle kulkeminen vai ei. Nykyajan lapset saa liaan vähän kävelyliikuntaa koska vanhemamt kuskaa kaikki pikkumatkat. Itse perustelen tuon 150metriä kävellen että ei tule ummetusta , jalkalihakset saa vahvistusta ja mahtava tilaisuus seurata luontoa!
Mutta moni äiti on sitä mieltä että EI mun lapsen liikkumisella kukaan saa hyötyä. Ollaan niin kateellisia että!

No tällä omalla on tuentarve ja ihan lääkärin pakottamana sinne joutui. Omaa saa kuskata mutta harvemmin autolla.

[QUOTE="vieras";28211994]Pph saa käydä hoitopäivän aikana kerhoissa lasten kanssa, ei siis niin että kuskaa omansa sinne ja tulee hoitolasten kanssa kotiin.[/QUOTE]

Tätä ei ole missään laissa. On vanhempien keksimiä sääntöjä... :P

[QUOTE="a.p";28212052]hhmm... mielenkiintoinen tuo kysymys saako omia kuskata kerhoihin.... Varsinki ku osa on sitä mieltä ettei sais. Itse kyllä haluaisin kuskata.[/QUOTE]

Jooh, jotkut vanhemmat on sitä mieltä kun heidän nuppunsa menee hotioon on sitten se AINUT lapsi hoidossa ja kaikki pyörii heidän mielen mukaan.
Kun otat hoitoon lapsia , ei ole tarkoitus että sun lapsen lapsuus kerhoineen jää kokematta. Höpö Höpö! Sun lapsella on yhtälaiset oikeudet kerhoihin yms.
Jos ajatellaan tilannetta , että pph on eskarilainen. Eikä tätä saisi kuskata eskariin? Jos eskari on päiväkodinyhteydessä ei sieltä voi lapsi yksin lähtä kulkeen. Toisin on jos eskari on koulun yhteydessä. Laki pykäliä.

Kuten huomaat, on onni löytää perhe joka ei pidä sinua orjana ja sinun lasta heidän lasten leikkikaverina vaikka väkisin. Ei sinun lapsesi ole sen takia että hoitolaisella on leikkikaveri varsinkaan jos ei kemiat täsmää. Pätee myös toisin päin.

Jos olisin uskonut hoitolapsen äitiä etten saa kuskata puheen viivästymisestä kärsivää lastani kerhoihin olisin ollut pian lastensuojelun asiakas koska lakiin on kirjotiettu , että vanhempien pitää vioda tarjota lapsen erityinenkin tuen tarve mahdollisimman normaalin kehitykseen.

Kannattaa THL sivuilla yms. uilla asiantutnija sivuilla joissa tekstit painottuu lakiin ja säädöksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja åpiou;28212096:
Jooh, jotkut vanhemmat on sitä mieltä kun heidän nuppunsa menee hotioon on sitten se AINUT lapsi hoidossa ja kaikki pyörii heidän mielen mukaan.
Kun otat hoitoon lapsia , ei ole tarkoitus että sun lapsen lapsuus kerhoineen jää kokematta. Höpö Höpö! Sun lapsella on yhtälaiset oikeudet kerhoihin yms.
Jos ajatellaan tilannetta , että pph on eskarilainen. Eikä tätä saisi kuskata eskariin? Jos eskari on päiväkodinyhteydessä ei sieltä voi lapsi yksin lähtä kulkeen. Toisin on jos eskari on koulun yhteydessä. Laki pykäliä.

Kuten huomaat, on onni löytää perhe joka ei pidä sinua orjana ja sinun lasta heidän lasten leikkikaverina vaikka väkisin. Ei sinun lapsesi ole sen takia että hoitolaisella on leikkikaveri varsinkaan jos ei kemiat täsmää. Pätee myös toisin päin.

Jos olisin uskonut hoitolapsen äitiä etten saa kuskata puheen viivästymisestä kärsivää lastani kerhoihin olisin ollut pian lastensuojelun asiakas koska lakiin on kirjotiettu , että vanhempien pitää vioda tarjota lapsen erityinenkin tuen tarve mahdollisimman normaalin kehitykseen.

Kannattaa THL sivuilla yms. uilla asiantutnija sivuilla joissa tekstit painottuu lakiin ja säädöksiin.

Kiitos tästä. =) Uskoisin olevani samaa mieltä kanssasi.

[QUOTE="a.p";28212108]Kiitos tästä. =) Uskoisin olevani samaa mieltä kanssasi.[/QUOTE]

Tää on ihana ala ja kannatta hankkia ammattipätevyyttä eli koulutus, samalla voit tehdä töitäkin. Tuo ammattipätevyys tuo sulle varmuutta ( ei töykeyttä) asioihin ja tiedät miten toimia lapsen eduksi. Sinulla on vastulla toisen lapsi mutta omaa ei voi unohtaa :)

Täällä omien lasten kuskaaminen työaikana on ehdottomasti kielletty.
Jos oma ekaluokkalainen alkaa koulussa oksentaan. En saa noutaa sitä kahden hoitolaisen kanssa autolla. Pitää soittaa taksi.

Myös kerhoon ja eskariin kuskaaminen kielletty.

Kannattaa alkaa yksityiseksi. Saat itse määrätä enemmän asioista ja palkkakin on yleensä parempi.

Tuosta kuskaamisesta... meillä pph:n ohjaaja sanoi, että se on harkittavissa oleva asia.

Alkuperäinen kirjoittaja åpiou;28212096:

Ensinnäkin, pph ei voi olla eskarilainen (oli ihan pakko tämä sanoa). Toiseksi, esiopetus on koululainsäädännön alaista toimintaa riippumatta siitä, missä esiopetus järjestetään. Eskarilainen saa siis kulkea itse matkat, vaikka eskari olisi päiväkodissa.

Ensinnäkin, pph ei voi olla eskarilainen (oli ihan pakko tämä sanoa). Toiseksi, esiopetus on koululainsäädännön alaista toimintaa riippumatta siitä, missä esiopetus järjestetään. Eskarilainen saa siis kulkea itse matkat, vaikka eskari olisi päiväkodissa.

Monessakaan päiväkodissa ei anneta eskarilaisen kulkea itsekseen. Vastuu on päiväkodilla, jos jotain matkalla sattuu.

mitä pitää ottaa huomioon....
ensimmäiset kuukaudet voi olla niin että omat saavat kaikki maholliset flunssat ja muut hoitolapsilta sillä vanhemmat eivät jää kotiin aina hoitamaan sairasta vaan lapsi tuodaan hoitoon.
huoneiston kulutus kasvaa samoin lelut ovat sitten yhteisiä ja usein sattuu että leluja menee rikki enemmän kuin ennen.
siivoamaan ja siistimään joutuu enemmän kuin omalla sakilla
ruokaa menee tietysti enemmän ja sitten se miten nirsoja hoitolapset ovat joutuu joskus olemaan keksijä että kelpaa muukin kuin se omassa kodissa syöty ruoka.(aika usein nykyään eines on se josta joutuu vierottamaan)
työaika ei ole aina se mitä papereihin laitetaan toiset tulkitsevat kelloa aika suurpiirteisesti. On myös niitä jotka ovat sitä mieltä ettei hoitajalla ole omaa elämää vaan olet 24h/7pv vain heitä varten
ulkoilua pitää harrastaa säällä kuin säällä.
omat voi olla mustiksia uusille lapsille.
miten onko miehesi valmis siihen että teillä pyörii vieraita lapsia.
hoitoon saat ottaa 4 kokopv ja 1 puolikkaan joka esikoululainen. Eli sinä saisit 2.5 hoitoon kun kotona 2 omaa
Jos on valmis katsomaan huumorilla ja maalaijärjellä elämää. Valmis uhrauksiiinkin niin kiva ammatti jos sattuu mahtavat lapset ja vanhemmat kuten itselläni on käynyt.
Mutta hyvä tiedostaa myös ne miinukset.
Yksityisenä on oma herransa kunnalla sitten palkka varmasti tilillä kun tilipv.
Tsemppiä ja voimia jos päädyt alalle.

[QUOTE="vieras";28211994]Pph saa käydä hoitopäivän aikana kerhoissa lasten kanssa, ei siis niin että kuskaa omansa sinne ja tulee hoitolasten kanssa kotiin.[/QUOTE]

Lässynlää... minä ainakin veisin omani kerhoon, ihan niinkuin on ennenkin tehty.
Hoitolapset jatkais mun kans ulkona olemista

Voi voi voi...Älkää neuvoko jos ette tiedä. Pph saa kuljettaa kävelleen omiaan kerhoon hoitolasten kanssa. Kannattaa ap kysellä ihan omasta päivähoitotoimistosta tietoa yms. täällä tulee auttamatta aina jotain väärääkin tietoa.

Uusimmat

Yhteistyössä