Jos äiti on sairaslomalla masennuksen tai työuupumuksen takia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mä vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mä vaan

Vieras
ja lapsella siis päivähoitopaikka niin onko väärin että äiti ottaa lapselle vapaapäiviä? Lähtee vaikka lapsen kanssa uimaan tai jotain muuta kivaa, vaikka ihan vaan ulkoilee lähileikkipuistossa?

Katsoisitko että äiti on silloin turhaan sairaslomalla kun kerta jaksaa lapsen kanssa touhuta, pitäisikö mielummin vaan pitää lapsi hoidossa pitkiä päiviä ja maata itse peiton alla?

Tottakai voi touhuta oman jaksamisen mukaan, mutta kannattaa häipyä omasta pihasta, muuten tänne tehdään taas aloitus laiskasta työttömästä, jonka lapsi on virikepaikalla :(

Äidin toipumiselle on tärkeää saada elää mahdolllisimman normaalisti. Varsinkin työuupumuksessa se lasten/perheen kanssa touhuaminen voi nopeuttaa toipumista paljonkin ja masennuksessa se voi estä masennuksen syvenemisen.
Sairasloma voi joskus olla välttämätön, koska paukut ei kerrassaan riitä töihin, muttta elämä pitä silti olla, pahin vaihtoehto on jäädä yksin peiton alle.

Mun mielestäni on hyvä että on lapsensa kanssa sen minkä jaksaa, ja muutenkin touhuaa sellaista mikä tuntuu hyvältä eikä jää kotiin makaamaan ellei siltä tunnu, auttaa kuntoutumisessa varmasti :)

olin melkein kolme kuukautta uupumuksen/masennuksen takia saikulla ja tuntui että hoidossa oltiin ihmeissään miksi vein lapset hoitoon kun oon kerran kotona..
yritin sitten selittää että on työn ja tuskan takana että jaksan ees nousta aamuisin niin tarviin aikaa olla siellä peiton alla.. tietty pidin lapsia kotonakin kun oli parempia päiviä ja sitten kun itse aloin pikku hiljaa olla paremmassa kunnossa.. meillä ainakin hoitajat olivat vaan onnellisia kun piti lapset kotona.. mutta mielestäni tarvii aikaa itselleen siinä vaiheessa, ettei tarvi tehdä yhtään mitään jos ei jaksa.. mutta oli myös ihanaa käydä just uimassa ym välillä..

Sairauden laadun huomioiden voi olla hyväkin tuo lapsen kanssa touhuilu jos se tuntuu hyvälle.
Ei se varmaan paranna jos jää peiton alle makaamaan masennuksessa.Tietenkin siinä tapauksessa jos ei tunne tarvetta siihen.

Siis mulla on ihan kamala olo ollut pitkään ja kaikki voimat pois. Nyt olen viikon saanut vaan kotona maata ja alkaa tuntua että haluaisin päästä johonkin arkeen kiinni. Tekee pahaa että lapsi on hoidossa ja ite kotona. Tiedän ettei msuta miksikään pullantuoksuiseksi kotiäidiksi ole, mutta siis tekisi mieli pitää ainakin pari vapaapäivää viikossa lapsen kanssa ja tehdä jotain kivaa mitä lapsi haluaa, vaikka just mennä uimaan.

Mut samalla mietin et mitä muut siitä ajattelee, voiko sitä tehdä lapsen kanssa jotain kivaa jos ei ole kykenevä menemään töihin? Kuitenkin menee vielä jonkin aikaa enneku olen työkuntoinen, mutten silti halua hautautua kokonaan peittojen alle. Tulee itelle parempi olo jos on saanut edes jotain hyödyllistä tehtyä päivän aikana ja parasta tietty jos sen tekee lapsen kanssa.

Yhteistyössä