jos äiti sairastuu?

Hei, jos äiti on äitiyslomalla työ eli hoitokyvytyön, saako mies olla pois töistä? onko tästä kokemuksia`? selkä meni, sattuu ihan kamalasti nostaa lasta, ei saisi nostaa mitään. vähän vaikeaa olla yksin lapsen kanssa, mikäli ei huudata häntä samassa paikassa 12 tuntia....

arh!
 
Kotiäiti vastaa
\
Alkuperäinen kirjoittaja 24.07.2006 klo 00:52 sammakko kirjoitti:
Hei, jos äiti on äitiyslomalla työ eli hoitokyvytyön, saako mies olla pois töistä? onko tästä kokemuksia`? selkä meni, sattuu ihan kamalasti nostaa lasta, ei saisi nostaa mitään. vähän vaikeaa olla yksin lapsen kanssa, mikäli ei huudata häntä samassa paikassa 12 tuntia....

arh!
En muista olinko vielä äitiyslomalla vai jo hoitovapaalla kun tästä asiasta neuvolassa kyselin. Mutta eiköhän tuo ole ihan sama, joka tapauksessa: EI! Joskus mietin että ompa ihanaa olla kotiäiti; olet kotona pienten lasten kanssa pienillä tuloilla. No, mikäs siinä sehän on toisaalta oma valintani, mutta usein mietin että kuinka olisikaan helpompaa käydä töissä ja "olla jotain". Tällä tarkoitan sitä kun tuntuu usein kotiäitien arvostus olevan ihan hukassa. Kaiken lisäksi jos minä sairastun, saan kärsiä ihan itsekseni, ja hoitaa samalla lapset, mies ei siis ole oikeutetu vapaaseen/sairaslomaan puolestani. Mutta jos mies sairastuu, hän jää tietenkin sairaslomalle, ja sa levätä ja olla sairas rauhassa. Jos haluan että mies jää minun sairastaessani hoitamaan lapset, hän voi ottaa palkatonta vapaata, jos työnantaja suostuu, eikö olekin järkevää?! JOs kävisimme molemmat töissä, ja toinen vanhemmista sairastuisi, voisin sairastaa minäkin rauhassa vuorollani; lapsenhan saa viedä hoitoon, jos ei itse kykene kipeänä häntä hoitamaan, ja voi olla koton parantumassa.

Eikö olekin ihanaa olla kotiäiti aina välillä. Tämmöisissä asioissa tuntuisi olevan parantamisen varaa.
 
Oletko kysynyt neuvolasta? Kodinhoitajaa tms.? Varmaan täytyy olla tosi kipeä että tällainen tulisi, mutta voihan todella olla tapaus että äiti vaikka joutuu sairaalaan eikä todella voi hoitaa lastaan. Mihinkä se raja sitten vedetään?
 
meille neuvoi
sairaalan sosiaalihoitaja näin; Äiti menisi takas töihin ja jäis samalla saikulle, iskä puolestaan jäisi ÄITIYSVAPAALLE! Näin on kuulemma mahdollista tehdä ja on tehtykin. Meillä onneksi mun selkäkivut lieveni isyysloman aikana sen verran että pakosta pärjäsin, vaikeeta kyllä oli.
 
kiitos teille vastanneille, huomenna menen kiropraktikolle, saa nähdä tulenko sieltä tanssien kotiin vai halvaantuneena... jotain radikaalia on keksittävä. Tähän saakka eri kaverit ovat auttaneet vuoropäivinä.

 
Mulla meni osa äitiysloman ilosta juuri kipeän selän kanssa taisteluun, ehdin alkaa hoidattaa sitä vasta äitiysloman lopulla, mutta hyvä fysioterapeutti auttoi minua tulemaan toimeen selän kanssa. Tosin kunnolla se toipui vasta kun vaavi alkoi itse kävellä eikä tarvinnut koko aikaa nostella.

Kaveripiirissä kyllä yhdellä jos toisella on ollut "vauvaselkäkipua", jonka kanssa kannattaa opetella elämään!
 
Jos toinen vanhemmista on kotona vanhempaislomalla/hoitovapaalla, toisella ei ole oikeutta jäädä palkalliselle vapaalle hoitamaanlasta, Toki palkattomasta vapaasta voi keskustella työnajantajan kanssa.

SInuna kysyisin apua neuvolan kautta, sieltä pitäisi saada kodinhoitaja apuun pikaisesti.
 
gdd
\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.07.2006 klo 22:33 Lumimetsä kirjoitti:
Minusta tuntuu että jos äiti on sairaalassa sairaana niin silloin mies voisi saada sairaslomaa lapsen hoitamiseen.
Oikaskaa jos olen väärässä!!
Tuttavaperheen ainakin piti viedä lapset päiväkotiin hoitoon.
 
Itse olin vastikään lähes viikon kestäneessä kovassa kuumeessa (hoitovapaalla olen vauvan kanssa) ja yksin hoidin. Mies oli töissä ne päivät. Ja juuri niille päiville, jolloin mulla oli kuumetta 40c, oli miehellä työvuorot kellon ympäri. Olihan se aika tuskaista, mutta minkäs teet... :/
 
niinpä
joo ei mies saa työstä sairaslomaa jos äiti sairastuu. Se on sitten palkatonta omaa lomaa. Jos äiti on kykenemätön hoitamaan lasta, lapsen paikka on hoidossa tai kotiin hoitaja. Ikävä kyllä näin sanoo työehtosopimus. Jos taas äiti joutuu sairaalaan, isällä on oikeus sairaslomaan lapsen hoidon takia.
 
Kokemusta
On minullakin. Häntäluun loukkasin ja ensimmäisen viikon vain makasin. isommat onneksi katto pienemmän perään ja tekivät jopa ruokaa (ranskalaisia, makaronia ym). vanhin oli 8v silloin. Miehen äiti kävi sitten loppu viikosta siivoamassa kun ei enää lattiaa näkynyt.
Seuraavat pari viikkoa meni sitten niin että kävin hetken pystyssä ja kohta taas maate. Tämä vielä juuri ennen joulua. Mutta ei kyllä enää joulusta paljoa ressannu. Monta viikkoa saikin sitte siivota kun jalkeille pääsi..
 

Yhteistyössä