Jos äiti polttaa koko raskausajan askin päivässä niin onko vauvalla hengitysvaikeuksia lähes 24/7?

  • Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"aloittaja"
En oikeasti tiedä näistä asioista juurikaan ja haluaisin tietoa. En siis ole tupakoitsija enkä raskaana. Miksei tupakoiville äideille ole samanlaista hoitoa tarjolla kuin alkoholi/huumeriippuvaisille äideille? Tiedän, että sikiö kärsii tupakoidessa hapenpuutteesta ja tupakointi lisää riskiä moniin ongelmiin ja että vauva kärsii synnyttyään vieroitusoireista, mutta miten se tupakointi vaikuttaa sikiöön tupakoimishetkellä? Tunteeko se kipua? Jos tuntee niin mistä se johtuu, kun eihän tupakoiva äitikään kärsi millään tavalla vaikka saa ne samat myrkyt...johtuuko se "vain" siitä hapenpuutteesta?
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;25361218:
Kysy neuvolasta/äitipolilta, saat varmasti 100x asiallisempia vastauksia, kuin täältä.
Olen vain tiedonhaluinen, en ole tuossa tilanteessa. Haluaisin oikeaa tietoa aiheesta, en liioiteltua tai myöskään vähäteltyä.
 
"Kifa"
Häkä sitoutuu vauvan hemoglobiiniin huomattavasti hanakammin kuin aikuisen, joten vauvan veressä häkäpitoisuus on käytännössä aina suurempi kuin äidillä. Kyllä tuolla ihan ultraäänessäkin nähtäviä vaikutuksia vauvan vointiin on. Synnytyksen jälkeen runsaasti tupakoineen äidin vauvalla voi olla vaikeitakin vieroitusoireita jotka voivat vaatia useiden päivien osastohoitoa, käytännössä tällaiset vauvat ovat itkuisia, kosketusherkkiä, täriseväisiä, eivät rupea syömään, hengittävät tiheästi jne.
 
"aloittaja"
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä;25361244:
No tämä ei ole oikea paikka faktatiedon hakemiseen :D
Yrittäkää edes. :D Ei jaksa just nyt kysyä muualta. Vois kyllä jossain vaiheessa selvittää joltain asiantuntevammalta taholta.

Kiinnostaa erityisesti se, miksi tupakoinnin kohdalla korostetaan usein vain niitä riskejä ja mahdollisia ongelmia, mutta harvoin puhutaan siitä, miltä sikiöstä tuntuu niinä hetkinä, kun äiti tupakoi. Miksi vain tulevalla on väliä?

Ei sitten mitään tappeluketjua tästä.
 
sh
[QUOTE="Kifa";25361248]Häkä sitoutuu vauvan hemoglobiiniin huomattavasti hanakammin kuin aikuisen, joten vauvan veressä häkäpitoisuus on käytännössä aina suurempi kuin äidillä. Kyllä tuolla ihan ultraäänessäkin nähtäviä vaikutuksia vauvan vointiin on. Synnytyksen jälkeen runsaasti tupakoineen äidin vauvalla voi olla vaikeitakin vieroitusoireita jotka voivat vaatia useiden päivien osastohoitoa, käytännössä tällaiset vauvat ovat itkuisia, kosketusherkkiä, täriseväisiä, eivät rupea syömään, hengittävät tiheästi jne.[/QUOTE]


Eipä meien sairaalassa ainakaan hoideta tupakasta johtuvia viekkareita..
 
"aloittaja"
[QUOTE="Kifa";25361248]Häkä sitoutuu vauvan hemoglobiiniin huomattavasti hanakammin kuin aikuisen, joten vauvan veressä häkäpitoisuus on käytännössä aina suurempi kuin äidillä. Kyllä tuolla ihan ultraäänessäkin nähtäviä vaikutuksia vauvan vointiin on. Synnytyksen jälkeen runsaasti tupakoineen äidin vauvalla voi olla vaikeitakin vieroitusoireita jotka voivat vaatia useiden päivien osastohoitoa, käytännössä tällaiset vauvat ovat itkuisia, kosketusherkkiä, täriseväisiä, eivät rupea syömään, hengittävät tiheästi jne.[/QUOTE]

Sen jo tiesinkin, että pitoisuus on suurempi. Aiheuttaako ne myrkyt huonoa oloa vai ihan kipua tupakoimishetkellä? Ja johtuuko ne tuntemukset juurikin siitä hapenpuutteesta?
 
"aloittaja"
Jos äiti polttaa jopa askin päivässä niin onko koko raskausaika vauvalle kärsimystä? Vai "turtuuko" se siihen raskauden kuluessa? Ihmetyttää, miten vauva selviytyy, jos saa lähes koko ajan heikosti happea.
 
"vieras"
[QUOTE="aloittaja";25361267]

Kiinnostaa erityisesti se, miksi tupakoinnin kohdalla korostetaan usein vain niitä riskejä ja mahdollisia ongelmia, mutta harvoin puhutaan siitä, miltä sikiöstä tuntuu niinä hetkinä, kun äiti tupakoi.

[/QUOTE]

No mistä sitä voisi tietää, miltä sikiöstä tuntuu? Eihän sitä voi edes tutkia millään.
 
"aloittaja"
[QUOTE="vieras";25361313]No mistä sitä voisi tietää, miltä sikiöstä tuntuu? Eihän sitä voi edes tutkia millään.[/QUOTE]

Onhan sitä ainakin ultrassa seurattu. Ja asiantuntijat varmaan tietää, mitä tuntemuksia tupakointi mahdollisesti aiheuttaa. Olen aina ihmetellyt, miksi verrataan odottajan ylipainoa tai epäterveellisiä ruokia tms. tuohon tupakointiin, kun kerran tupakointi aiheuttaa varmasti kärsimystä joka tupakan kohdalla. Ei aiheuta vaan riskejä vaan niitä hengitysvaikeuksia ym. jatkuvasti.
 
Sybil
[QUOTE="aloittaja";25361267]Yrittäkää edes. :D Ei jaksa just nyt kysyä muualta. Vois kyllä jossain vaiheessa selvittää joltain asiantuntevammalta taholta.

Kiinnostaa erityisesti se, miksi tupakoinnin kohdalla korostetaan usein vain niitä riskejä ja mahdollisia ongelmia, mutta harvoin puhutaan siitä, miltä sikiöstä tuntuu niinä hetkinä, kun äiti tupakoi. Miksi vain tulevalla on väliä?

Ei sitten mitään tappeluketjua tästä.[/QUOTE]

Sinähän olet asiasta täällä ennenkin kysellyt. Etkö saanut riittävästi vastauksia?
 
Sybil
[QUOTE="aloittaja";25361415]En :D Tuntui, että tuli vähän kärjistettyjä vastauksia.[/QUOTE]

Mikset kysy joltakin asiantuntijalta, lääkäriltä, joka on tutkinut näitä asioita?
Kai tiedät, että on melko epätodennäköistä, että saat täältä sellaista tietoa, joka sammuttaa tiedonjanosi.
 
"vieras"
Sä jo tiedät, että asiaa on ultralla tutkittu ja tiedät senkin, että sikiö kärsii kun äiti polttaa. Miksi vielä kyselet? Ilmeisesti haluat juurikin tappelua aikaiseksi.
 
"Kifa"
Itse olen ollut töissä vastasyntyneiden teholla ja kyllä nuo vastasyntyneiden nikotiinivieroitusoireet ovat siellä ihan normaalia kauraa. Usein hoidetaan aluksi infektiona ja aloitetaan antibiootitkin, sitten saadaan normaalit labrat ja todetaan että vieroitusoireita olivat.

Eipä tuota millään selville saa miten sikiö tarkalleen ottaen sen hapenpuutteen kokee mutta liikkeiden määrässä, pulssissa jne. ainakin havaitaan selviä muutoksia.
 
"vieras"
On kyllä oikeasti outoa, ettei tupakoiville äideille järjestetä mitään oikeaa apua. Minä ainakin toivoisin pääseväni vieroitukseen, jos polttaisin raskausaikana. Pidetäänköhän odotusajan tupakointia niin pienenä pahana vai onkohan kyse vain rseursseista.
 
"Kifa"
Resurssit ovat tietysti yksi syy, toinen on se että jos ei ole raskausuutisen kuultuaan pystynyt röökiä jättämään niin harvalta se sitten raskauden hormonihuuruissakaan onnistuu. Moni vain suuttuu kun asiasta neuvolassa mainitaan. Siksi useimmiten tyydytään vain ehdottelemaan että mitä jos nyt edes vähän vähentäisit.
 
"vieras"
Minusta raskausajan tupakointia vähätellään aika törkeästi ihan kaikilla tahoilla. Siihen pitäisi suhtautua oikealla vakavuudella, kysehän on pahoinpitelyyn rinnastettavissa olevasta asiasta. Ymmärrän, että kyseessä on riippuvuus eikä nämä äidit ole mitään hirviöitä, mutta sitä vauvaa se ei lohduta tai vähennä sen kärsimystä. Siitä ei voi puhua samana päivänäkään muiden "pikkuvirheiden" kanssa, kuten epäterveellisten ruokien nauttiminen silloin tällöin raskausaikana tms.
 
röökiäiti
Mä poltin raskausaikana noin kymmenen röökiä päivässä, eikä mua kaduta se oikeastaan yhtään. Mua kaduttaa se että oon alottanu polttamaan. Olen riippuvainen ollut jo 11vuotiaasta saakka. Miksi kukaan ei ole välittänyt mun terveydestä silloin?
 
[QUOTE="aloittaja";25361337]Onhan sitä ainakin ultrassa seurattu. Ja asiantuntijat varmaan tietää, mitä tuntemuksia tupakointi mahdollisesti aiheuttaa. Olen aina ihmetellyt, miksi verrataan odottajan ylipainoa tai epäterveellisiä ruokia tms. tuohon tupakointiin, kun kerran tupakointi aiheuttaa varmasti kärsimystä joka tupakan kohdalla. Ei aiheuta vaan riskejä vaan niitä hengitysvaikeuksia ym. jatkuvasti.[/QUOTE]


Kun sulla näyttää jo olevan kuitenkin tietoa on aivan älytöntä tentata täällä. Ota yhteyttä asiantuntijoihin ja keskustele heidän kanssaan asiasta vai haetko jotain kärjistystä jälleen ?
 

Yhteistyössä