Jorvi, Kättäri vai Naikkari? Kokemuksia?

eva
Hei!

Ensimmäinen lapsi tuli saatettua maailmaan Tammisaaressa, mutta pahoin pelkään että toisen kanssa ei ehditä sekä saada esikoiselle hoitajaa että päästä perille asti ennen ponnistusvaihetta, joten kaipaisin vähän kokemuksia noista pääkaupunkiseudun synnäreistä.

Käsittääkseni noissa kaikissa avautumisvaiheessa liikkuminen on varsin vapaata, ponnistusasennon saa valita itse ja tarjolla on kaikki "luomuvermeet" mukaanlukien mahdollisuus päästä avautumisvaiheessa ammeeseen. Jos olette tällasia asioita itse pitäneet etukäteen synnytyksissänne tärkeinä, tuntuivatko ne jotenkin hankalasti toteutettavilta, vai menikö kaikki ihan mukavasti ja luontevasti?

Miten koitte henkilökunnan suhtautumisen? Esittäytyikö anestesialääkäri, vaikuttiko kätilö empaattiselta ja rohkaisevalta jne.?

Jos synnytys meni kaikin puolin hyvin, annettiinko teille reilusti aikaa tutustua ihokkain uuteen tulokkaaseen?

Miten hanakasti lapselle oltiin tarjoamassa lisämaitoa vedoten äidin väsymykseen, bilirubiiniin tms.?
 
Minä synnytin jorvissa ja kivasti meni, en halunnut mitään kivunlievitystä kun ne pelotti, eikä kukaan niitä sitten tuputtanutkaan, välillä vain kysyivät ettenko vieläkään halua mitään. Jumppalolla istuskelin eli ei tavinnut sängyssä maata. Ja ponnistus onnistu seisaaltaan änkyyn nojaten, ei silloinkaan tarvinnut sänkyyn mennä. Synnytyksen jälkeen sai ihan rauhassa lapsen kanssa olla ja kokeilla imettämissä. Osastollakin oli rento meininki ja sai imettää ja tehdä niin kuin itse parhaaksi koki. Kaikin puolin myönteinen kokemus ja ystävällinen henkiläkunta.
 
Mä sain pojan NKL:lla toukokuussa ja oli ihan mahtava paikka! Henkilökunta rauhallista ja asiallista, lastenklinikka vieressä jos vauvalla olisi ollut jokin hätänä, suomen parhaat lääkärit. Multa kysyttiin omia toiveita ja pääsinkin avautumisvaiheessa ammeeseen toiveideni mukaan. Kivunlievityksen sai myös itse valita, kätilö kertoi vaikutusajat ja sivuvaikutukset yms. Mä jouduin lopuksi kylläkin sektioon (ei nukutettu) ja sain kuulla ja nähdä heti pienen poikani ja sain hänet rinnalleni hetkeksi. Isä pääsi kylvettämään pojan ja minäkin pääsi luokseen tunnin päästä leikkauksesta.

Todella omaehtoisesti sain poikaa sen 2vrk hoitaa ja lisämaitoa ei kukaan edes ehdottanut vaan kannustettiin imetykseen. Maitoia toki sai hakea jos halusi ja annoinkin ekana yönä pojalle 10ml lisämaitoa. Itse koin jopa huvittavan itsenäiseksi sen menon sairaalassa ja halusin kotiin, koska kotona mulla oli mies apuna. Sairaalassa olin ihan yksin enkä edes tiennyt missä siellä ruoka tarjoiltiin tai mistä sai puhtaita vaatteita...
 
Jorvista myös positiivisia kokemuksia. Henk.kunta piti hyvää huolta, oli ammattitaitoista ja lempeää ilman painostusta mihinkään. Kannustavaa! Perhehuoeet olivat viihtyisät kuten muutenkin koko synnytysosasto.
 
Naistenklinikalta hyvät kokemukset paitsi yöhoitajan kanssa ei synkannut.oli aika tiukkis,tuntui ettei osannut ottaa huomioon juuri meidän tilannetta ja laukoi ihme juttuja mutta "päiväkätilöt" olivat ihania!
synnytyksen hoito oli todella ammattitaitoista ja olivat todella paljon meidän kanssa salissa koska oli vähän synnyttäjiä juuri silloin.
jos joskus uudelleen synnytän valitsen saman paikan uudelleen!
 
Kättärin haikaranpesässä käytiin poika synnyttämässä -02 tasan viikolla 37. Nyt viikkoja 36+1 ja Haikaraan taas jos vain pysyy tuo vaavi sisällä siihen 37 viikkoon asti ja kaikki menee ok. Itse tykkäsin kovasti henkilökunnasta ja paikasta yleensäkin. Ja osin kättäri valintana johtuu varmaankin lyhyestä matkasta, alle 10 min. taksilla tai h.autolla.

Ihokkain uuden vauvan kanssa sai olla tunnin verran ja siitä sitten siirryttiinkin suoraan perhehuoneeseen koko konkkaronkka kun isä oli kylvettänyt lapsen =) .
Lisämaitoa sai poika kerran ja saatiin syöttää pullolla kun haluttiin. Aluksi tosin yrittivät hörpityttää mukista, mutta itse emme halunneet moiseen ryhtyä.

Ainoa miinus oli tuolloin ainakin se ettei haikarassa ollut vierailuaikoja ja sukulaiset ymmärsi systeemin ihan väärin ravaamalla useasti ja kauan. Itse ainakin tällä kertaa ilmoitan noille suoraan että yksi kohtuupituinen käyntikerta riittää, ei se vauva siitä, kuten en itsekkään nauti. Itse koin sukulaiset alkuvaiheessa rasitteeksi :x <br><br>
 
Naistenklinikkaa suosittelen lämpimästi! vajaa 3 viikkoa sitten tyttö syntyi siellä.
Kätilöt oli aivan ihania ja tsemppas mahtavasti synnytyksessä vaikka olin ihan poikki ja avautumisvaiheessa tosi kipeä ennen ku sain epiduraalin. Epiduraain saaminen ksti kauan kun anestesialääkäri joutu keskellä yötä alkaa selvittelemään voiko mulle sen antaa (ois saattanu olla halvaantumisriski, joten oon tyytyväinen että selvitti!). Anestesialääkäri kävi epiduraalin laiton jälkeenvielä varmistamassa että se vaikuttaa kunnolla ja pahoittelemassa ku kesti niin pitkään.

Synnytyksen jälkeen oltiin yli tunnin verran vauvan kanssa ennen pesuja. Osastolla oli kans tosi mukavat kätilöt jotka neuvo aina ku oli jotain kysyttävää ja auttoivat hoitamisessa, kun en itse ekoina päivinä pysyny tolpillani, mut antoivat kumminki mun tehdä niin paljon ku pystyi ite. Lisämaidosta en osaa sanoa, kun meillä syödään vaan korviketta.
 

Yhteistyössä