Jolulahjoista ja määrästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sirkka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Sirkka

Vieras
Syksy tulee ja lahjat pitäisi hankkia.

Kuinka paljon te olette ostaneet lapsillenne lahjoja? Minun mielestä kymmenen pakettia on jo aika paljon. Perheessä on kaksi kouluikäistä tyttöä ja yksi päiväkoti-ikäinen poika.

Miä yritän pysyä tässä että yksi dvd/kirja lahja, yksi pehmeä paketti (jotain teen itse) ja 2 toivotuinta lelua B) kummallekin ja todellakin joulun suunnittelu alkaa tässä kuussa jos meinaa itse tehdä lahjoja

Meillä ei osta kukaan muu lahjoja kuin me itse. Joten mummut/sukulaiset on unohdettava tästä paletista. Kymmenisen lahjaa on kukin lapsista saanut melkein joka joulu. Yksi isompi ja sitten muutama pienempi. Sekä tytöille yhteiseksi jokin peli yms.

Meillä lapset saa vaan meiltä vanhemmilta paketteja. Joskus joku kummeista muistaa pienesti.
Olemme näitä köyhempiä ihmisiä (palstan mittapuun mukaan:) ), mutta joulu on vain kerran vuodessa ja siksi lapset saa 10-20 pakettia. Vähän liikaa se on mutta mitä sitä suremaan :)

yritetään pitää pienenä. Meiltä ehkä kolme ja tavarakalenteri joulukuussa. Siinä on kirpparilöytöjä. Meillä.kin on jo lahjat ostettu koska kaapissa on alelegoja ja alekirjoja piilossa riittävästi. Saa lahjoja myös mummuilta ja meillä on tapana antaa esim legoja, dvdtä ja kirjoja ympäri vuotta. Jouluna siis ei vedetä elämää risaiseksi.

Mietin miksi lahjoja ei vooi antaa usemmin vuodessa vaan jouluna kamalasti. Eihän niillä ehdi leikkiä kunnolla silloin jos lahjoja vaan avataan tauotta.

Korkeintaan yksi on ostettu. Mielelläni ostaisin pari enemmän, mutta en voi, koska sukulaiset ja kummit ostavat niin paljon. Olen laittanut rajan, että jokainen saa ostaa korkeintaan yhden, mutta joka vuosi siitä seuraa riitaa. Todella kurjaa, koska haluaisin lasteni oppivan, että kerskakulutus on tyhmää ja että joulussa on paljon muutakin kuin lahjat.

Mä itse asiassa kävin ostamassa pojalle koulureppua, ja katsastettiin Anttilankin tarjonta. Niin leluosastolla totesin, että pitäisipä käydä uudestaan ilman poikia. Oli nimittäin niin valtavan hyviä tarjouksia legoista. Esim. duplo-ritarilinna 52 euroa, normaalihinta yli 70 euroa, Star Wars -legoja näytti olevan myös tarjouksessa.

Eli nyt kannattaisi hankkia jo jotakin, mullakin on ensimmäinen legopaketti jo ostettuna.

Ei mene sitten joulun aikaan niin valtavasti rahaa.

Ihan liikaa tulee ostettua lahjoja.

Ja sattu aiheeseen niin hyvin ku poitsu just tuossa tokas et pitäs hakea jo nyt valmiiksi se joulukuusi olohuoneeseen ettei sitten jouluna tarvisisi sitä lähteä etsimään... :D
Voisi olla kaunis kuusi joulun aikaan :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Sirkka:
Syksy tulee ja lahjat pitäisi hankkia.

Kuinka paljon te olette ostaneet lapsillenne lahjoja? Minun mielestä kymmenen pakettia on jo aika paljon. Perheessä on kaksi kouluikäistä tyttöä ja yksi päiväkoti-ikäinen poika.

Kun lapsi oli pieni, tuli paketteja aivan sairaasti. lapsi ei edes jaksanut avata kaikkia :/.

Nyt kun lapsi on jo koululainen, saa YHDEN ison ja hartaasti toivomansa kalliimman lahjan ja muutaman lisäpaketin sitten vaatetta ja jotain muuta pientä.

Me olemme mittapuun mukaan köyhiä, nettotulot on alle 4000?/kk. Joten kovin paljon ei voida ostaa. Koululaisillemme tää onkin rankkaa koska koulumaailma on raakaa ja brutaalia jos hiukankin poikkeat massasta. Nyt kuudennelle menevä tyttömme ei omista omaa tietokonetta eikä digikameraa ja on siksi syrjitty ja kiusattu. Olen yrittänut sanoa että hänellä on sentään koti, ruokaa ja vaatteet päällä. Ei tarvitse miettiä että onko tänään puhdasta paitaa vai ei. Mutta meillä ei ole varaa ostaa tytölle tietokonetts. Käyttää tätä meidän konetta. Ja aika on rajallista.

Joulu tuo siis meille kovat paineet ja yritämme toteuttaa yhden tytön toiveista koska lapsia on kaksi vielä lisää. Yhdelle ei voida ostaa monen sadan euron lahjaa.

Vaihtelee. En ole koskaan ajatellut, että lahjoja pitäisi olla jokin tietty kappalemäärä. Lasten toivomuksista, niiden toiveiden hinnasta sekä lasten iästä on ollut kiinni, paljonko lahjoja saavat.

Yhteistyössä