Joku oikeesti suuttuu, jos on eroteltu tyttöjen ja poikien teemat?! :D

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mehukatti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hienoa, ettet erottele lapsien leluja sukupuolen mukaan. Niinhän sen pitääkin mennä. Vanhempien tehtävä onkin opettaa lapsille, että saa olla juuri sellainen kuin haluaa. Tuo konsulttimimmi on ollut vain tyhmä eikä tilannetajua näköjään ollut!

Silti, en näe Tiimarin mainoksessa mitään vikaa.

Minun "suuttumukseni" kohdistuu ennen kaikkea esim. kyseisen cittarin luokitteluun, jossa prinsessanuket, tms. ovat "tyttöjen lelut" -nimisellä hyllyllä ja junaradat, tms. ovat "poikien lelut" -nimisellä hyllyllä. Miksi ei voi nimetä hyllyjä sen mukaan mitä siellä on, vaan ne pitää nimetä sen mukaan kuka kyseisellä hyllyllä olevilla leluilla saa yhteiskunnan mukaan leikkiä??? Sama koskee monia muita kauppoja. Tai sitten se vaatteiden luokittelu. Meillä kummatkin lapset rakastavat kirkkaita värejä, mutta "poikien vaatteet" hyllyt notkuvat mustaa ja tumman sinistä. Niin, humasinko jo sanoa kuinka paljon vihaan tuota värien sukupuolikoodittamista... ARGHHHHHH!

Mutta taidan siinä mielessä olla itse poikkeuksellisen kasvatuksen saanut tyttö, että lapsuudessa minulta vaadittiin aivan samalla lailla tiskien tiskaamista siinä missä auton renkaiden vaihtamista. Koulussa sain kärsiä siitä, etten osannut olla "tyttö". Vasta kun lukiossa jouduin luokalle jossa oli pelkästään tyttöjä, en enää ollut häirikkö, vaan sain olla oma itseni. Olin saanut tyttöluokassa sen "pojan" roolin ja pojathan saavat tunnetusti ilmaista mielipiteitään ja ottaa tunnin kulkuun aktiivisesti osaa.

[QUOTE="...";27189572]Pippelilläkö sinä autoa ajat tai käytät tietokonetta? Miten se pimppi liittyy siihen, että pitää pukea pinkkiä päälle ja leikkiä keijukaista?[/QUOTE]

Naulan kantaan. :D :D

[QUOTE="vieras";27189426]Kohta miehetki saa mainostaa naisten alusvaatteita että ois niinku tasapuolista. Miks naiset vaan saa esitellä naisten alusvaatteita mainoksissa? Syrjintää!!! Nyt äkkiä jollekki miehelle rintsikat ja pikkarit päälle ja kuvauksiin![/QUOTE]

Ei siinä ole mitään vikaa, että naisten tuotteita mainostetaan vain naisen käyttämänä. Siinä on vikaa, jos "sukupuolettomasta" tuotteesta (kuten auto tai pyykkikone) tehdään miesten tai naisten tuote.

Meillä jäi yhdestä liikkeestä astianpesukone ostamatta, kun myyjä luuli että vain minä sitä käytän. Asenne oli tosi kuvottava. Meillä mieskin onneksi osaa täyttää ja tyhjentää astianpesukonetta. :D Miehen sukuelimistä ei ole siinä(kään) touhussa mitään haittaa.

Meillä siis kummatkin saavat mitä haluavat ja yleensä he haluavat samoja asioita. Välillä autoja ja junia ja välillä taas prinsessanukkeja ja kotileikkejä.

Näin meilläkin. Biologinen ero näkyy lapsissa siten, että tyttö on hieman hoivaavampi ja poikaa kiinnostaa enemmän, miten kaikki vempeleet toimivat. Kuitenkin yhteisleikit sujuvat mainiosti, koska kumpikin saa leikeissään toteuttaa itseään, eikä tytön autoinnostusta tai pojan viehtymystä pinkkiin ole hämmästelty.

En tajua tuossa Tiimarin maailmassa sitä, mikseivät pojat ja tytöt mahdu samoihin juhliin. Meillä ainakin lasten kaverit ovat valikoituneet persoonien eivätkä sukupuolen mukaan. Siksi tuntuisi tyhmältä järjestää juhlat tuollaisella ylilyödyllä tyttö/poikateemalla, koska vastakkaisen sukupuolen kavereilla voisi tulla ulkopuolinen olo. Tämä siksi, että vaikka ipanat on saatu kasvatettua suht hyvin rooliodotuksista vapaiksi, niin eiväthän ne kuitenkaan pullossa ole kasvaneet. Joku haju noista yhteiskunnan muka-normeista jo on.

Varmaan siksi, että yleensä kukaan ei halua olla se prinssi. Aivan samoin, kun jokainen supersankari -leikkijä haluaa olla se batman eikä Robin. Vai oletko koskaan nähnyt mitään Robin -teemaa?

No sitten me ollaan törmätty erilaisiin ihmisiin, kyllä meidän kylällä pojat pienenä halusi leikkiä prinssiä. Tai kuninkaita! En ole törmännyt Robin teeman, mutta uskon sellaisiakin maailmasta löytyvän.

Mistä johtuu, että prinssi on sitten sivurooli? Miksei prinssi voi olla pääroolissa ja prinsessa avustavana?

Ei se ole sivurooli jos antaa mimmin sählätä ja karauttaa lopulta paikalle pelastamaan tilanteen. Mut toisaalta, jos ne molemmat olis pääroolissa niin mitä siitä tulisi? Päärooleja taitaa olla kaikkiaan vain yksi kappale. Oli sitten prinssejä tahi printsessoja.

Meillä jäi yhdestä liikkeestä astianpesukone ostamatta, kun myyjä luuli että vain minä sitä käytän. Asenne oli tosi kuvottava. Meillä mieskin onneksi osaa täyttää ja tyhjentää astianpesukonetta. :D Miehen sukuelimistä ei ole siinä(kään) touhussa mitään haittaa.

Meillä jäi kauppaan turvaistuin, koska myyjän mielestä pojilla ja tytöillä on matkustajina niin kovin erilaiset tarpeet. Ja vieläpä niin, että ihannoitiin meidän lapsemme sukupuolen edustajia ja vähäteltiin sitä toista...

No sitten me ollaan törmätty erilaisiin ihmisiin, kyllä meidän kylällä pojat pienenä halusi leikkiä prinssiä. Tai kuninkaita! En ole törmännyt Robin teeman, mutta uskon sellaisiakin maailmasta löytyvän.

Oletko varma, etteivät he olleet prinssejä vain siksi, että heiltä oli jo kättelyssä evätty mahdollisuus olla prinsessa? Tämä kysymys siksi, että sanoit "meidän kylällä POJAT", eli vain pojat halusivat olla prinssejä, muttei tytöt? Lapsille oli ilmeisesti jo heti alkuun opetettu se, kumpi rooli sukupuolen mukaan heille käy?

Oletko varma, etteivät he olleet prinssejä vain siksi, että heiltä oli jo kättelyssä evätty mahdollisuus olla prinsessa? Tämä kysymys siksi, että sanoit "meidän kylällä POJAT", eli vain pojat halusivat olla prinssejä, muttei tytöt? Lapsille oli ilmeisesti jo heti alkuun opetettu se, kumpi rooli sukupuolen mukaan heille käy?

Äh, nyt alan olla tässä keskustelussa jo pihalla kuin lumiukko (tai -akka, ketään syrjimättä). Kirjoitit, että kukaan ei halua olla prinssi! Miksi ei? Tarkoitin, että kyllä meidän kylällä haluttiin olla yhtä lailla prinssejä kuin prinsessoja. Miksi pojat ovat prinssejä, ehkä siksi kun poikapuolisia siniverisiä nyt kutsutaan prinsseiksi ja tyttöpuolisia prinsessoiksi. En ole törmännyt elämässäni sellaiseen käsitykseen, että prinssit eivät olisi yhtä iso juttu kuin prinsessa.

Jotenkin itse kyllä karsastan, että yhteiskunta kertoo lapselle, mistä hänen tulee pitää ollakseen normaali.

viitsitkö hiukan selventää?

Yhteiskuntahan ei kerro kenellekkään mistä tulee tykätä. On annettu vaihtoehtoja. Jotkut tykkää prinsessoista ja jotkut autoista. Kukaan ei ole kieltänyt etteikö poika sais pitää hello kitty-synttäreitä ja tytöt vaikka spiderman-kestejä.

Kaikkiko pitää olla niin pärkeleen neutraalia??

Menee jo ihan yli oikeesti kaikki sukupuolineuraalihössötykset. Miksi ei enää saa olla tyttö ja poika!?!!!!?!?

Sukupuolineutraali kasvatus häritsee itseidentiteetin ja seksuaalisuuden normaalia kehitystä. Kuka hyötyisi siitä että tytöistä kasvaisi sukupuolettomia rekkalsboja?

Minun "suuttumukseni" kohdistuu ennen kaikkea esim. kyseisen cittarin luokitteluun, jossa prinsessanuket, tms. ovat "tyttöjen lelut" -nimisellä hyllyllä ja junaradat, tms. ovat "poikien lelut" -nimisellä hyllyllä. Miksi ei voi nimetä hyllyjä sen mukaan mitä siellä on, vaan ne pitää nimetä sen mukaan kuka kyseisellä hyllyllä olevilla leluilla saa yhteiskunnan mukaan leikkiä??? Sama koskee monia muita kauppoja. Tai sitten se vaatteiden luokittelu. Meillä kummatkin lapset rakastavat kirkkaita värejä, mutta "poikien vaatteet" hyllyt notkuvat mustaa ja tumman sinistä. Niin, humasinko jo sanoa kuinka paljon vihaan tuota värien sukupuolikoodittamista... ARGHHHHHH!

Mutta taidan siinä mielessä olla itse poikkeuksellisen kasvatuksen saanut tyttö, että lapsuudessa minulta vaadittiin aivan samalla lailla tiskien tiskaamista siinä missä auton renkaiden vaihtamista. Koulussa sain kärsiä siitä, etten osannut olla "tyttö". Vasta kun lukiossa jouduin luokalle jossa oli pelkästään tyttöjä, en enää ollut häirikkö, vaan sain olla oma itseni. Olin saanut tyttöluokassa sen "pojan" roolin ja pojathan saavat tunnetusti ilmaista mielipiteitään ja ottaa tunnin kulkuun aktiivisesti osaa.

jos saa kysyä et mitä väliä sillä on mitä siin hyllys lukee jos sieltä se laps sen lelun hakee!?!?

Ja mitä väliä sillä on kummalta puolelta te ne vaatteet ostatte!?!?

Jos teille tyttöjen puolelta löytyy kiva paita tai housut tai jotain niin onko sillä V-Ä-L-I-Ä et se on tyttöjen puolelta ostettu?

Mäki ostan likalle poikien puolelta joskus jotain housua tms.. Miten joku oikeesti jaksaa stressata moisesta?? Luulis elämässä olevan muitakin ongelmia.. Tai jos ei niin hyvä niin.

jos saa kysyä et mitä väliä sillä on mitä siin hyllys lukee jos sieltä se laps sen lelun hakee!?!?

Jos teille tyttöjen puolelta löytyy kiva paita tai housut tai jotain niin onko sillä V-Ä-L-I-Ä et se on tyttöjen puolelta ostettu?

Mäki ostan likalle poikien puolelta joskus jotain housua tms.. Miten joku oikeesti jaksaa stressata moisesta?? Luulis elämässä olevan muitakin ongelmia.. Tai jos ei niin hyvä niin.

Ehkäpä ihmisellä menee aika hyvin, jos Tiimarin teemajuhlat ovat ne suurimmat ongelmat. Kävin tyttärenii kanssa juuri vaatekaupassa, jossa oli selkeästi eroteltu tyttöjen ja poikien vaatteet. Silti ostin poikien puolelta housut hänelle, koska ne nyt sattuivat olemaan hienoimmat. Enkä kokenut siinä jaottelussa mitään ongelmaa.

• Tykkää
Reactions: chrissy
[QUOTE="...";27189050]No ihan yhtä soopaa se on, että poikien teemavalikoimaan ei kuulu prinsessateemaa tai tyttöjen teemoihin autoteemaa.

Ja kuten sanoin, lue välillä muuta kuin tätä hölynpöly-palstaa, niin opit jotain asioiden oikeasta laidasta.
Voit toki omassa päässäsi kuvitella olevasti niin mahtava, että pystyt opettamaan lapsesi aivan juuri sellaiseksi, kun itse haluat. Valitettavasti se ei vain oikeassa elämässä ole mahdollista, joten kannattaisi vähän tutustua esim. aiheesta tehtyihin tutkimuksiin, niin nuo harhasi ehkä edes hiukan hälvenisivät.[/QUOTE]

Voi jee! Sithän mä olen supernainen joka on onnistunut kasvattamaan hyvällä itsetunnolla varustettuja lapsia. Ja ennen kaikkea olen itsekin saannut kotoani kasvatuksen että on ok olla erilainen tai samanlainen tai mitä ikinä. Kunhan itsestä hyvältä tuntuu. Ei ole tarvinnut laumassa mennä ryyppäämään teininä tai valita niitä opiskelualoja mitä muut on valinnut vaan voinnut tehdä mikä itsestä parhaalta tuntuu.

Tärkeitä on OMA malli. Koska se on ihan kaiken pohja. Pohja miten lapset tulkitsevat ympäristöä. Toinen hyväksyntä. Pitää hyväksyä lapsen ajatuksia, vaikka ne poikkeaisivat omista ajatuksista. Pitää kannustaa - kuunnella ja kannustaa. Jos lapsi rakastaa prinsessaleikkejä, tyttö siis, hänelle on sen riemu suotava. Mutta samalla voi kertoa että naapurin Reetta joka tykkää kiipeillä puissa on ihan tavallinen pikkutyttö hänkin.

Mä en edes käsitä miksi tyttöjen ja poikien jaottelu jossain mielessä pitää poistaa? Väliin pitäisi vaan tulla se "välivyöhyke". Kohta ollaan siinä tilanteessa että kaikkien pitää olla yhtä sukupuoletonta mömmöä. Ja se on paska juttu. Koska meillä naisilla on paljon annettavaa miehiseen maailmaan - ja miehillä naistenmaailmaan. Hyödytäen kummankin sukupuolen hyviä puolia. Miehillä järkijohteisuutta ja rationaalisuutta ja naisella hoivaavuutta ja tunnepuolta. Meidän aivoissa kun nyt on tutkitustikin eroja.

Itse olen miesvaltaisella alalla ja voin sanoa homma toimii todella hyvin. Nainen tuo tilanteisiin toisenlaista näkökulmaa. Siellä se "hoivavietti" on uskomaton voimavara. Kun taas olen ymmärtänyt että mies hoitoalalla on tehopakkaus, koska kykenee rationaalisempaan ajatteluun, nopeampiin päätöksiin jne. Miksi MEIDÄN ERILAISUUS PITÄÄ NÄHDÄ NEGATIIVISENA? KUN se on oikeasti voimavara. Kun vaan opimme sitä käyttämään. Silloin ei tarvita tätä yhtä sukupuoletonta mössöä.

Sillä ei todellakaan ole V-Ä-L-I-Ä kummalta puolelta meidän lasten vaatteet ja lelut ostetaan. Pointti oli siinä, että yhteiskunta luokittelee tietyt vaatteet ja lelut sukupuolen mukaan. Näin ollen siitä normista poikkeava lapsi (oman kokemukseni mukaan eteenkin pienet pojat) saavat osakseen ihmetystä ja naureskelua. Yksittäiset asiat ja "hyllyt" eivät todellakaan ole tämä asian pointti, vaan (kuten joku jo aikaisemmin taisikin sanoa) se että lähes lelu kun lelu, vaate kun vaate, jne. on jo etukäteen luokiteltu jommalle kummalle sukupuolelle "sopivaksi" ja sen mukaan sitten pitäisi normien mukaan mennä. Tai jos ei mene, niin kiusataan, koska on erilainen.

Tosiasia kuitenkin on, että lapset eivät miellä itseään pienenä minään sukupuolisina olentoina, vaan he ovat pelkästään lapsia. Toiset heistä tykkää autoista ja toiset nukeista, jne. Tämä vaihe kestää juuri niin kauan, kunnes heille joko suoraan tai välillisesti opetetaan mikä on "sopivaa" ja mikä ei. Ja vaikka kuinka yrität omassa kodissasi antaa lasten olla vain lapsia, tulet häviämään sen taistelusi tuulimyllyjä vastaan.

Lyhyesti sanottuna, väliä on sillä, kun pienelle lapselleni joko suoraan sanotaan tai ainakin osoitetaan, että hän ei saisi pitää jostain leikistä, koska on ns. "väärää" sukupuolta. :(

viitsitkö hiukan selventää?

Yhteiskuntahan ei kerro kenellekkään mistä tulee tykätä. On annettu vaihtoehtoja. Jotkut tykkää prinsessoista ja jotkut autoista. Kukaan ei ole kieltänyt etteikö poika sais pitää hello kitty-synttäreitä ja tytöt vaikka spiderman-kestejä.

Kaikkiko pitää olla niin pärkeleen neutraalia??

Menee jo ihan yli oikeesti kaikki sukupuolineuraalihössötykset. Miksi ei enää saa olla tyttö ja poika!?!!!!?!?

Kaikki lastenjuhliin Tiimarista! | Tiimari

Tuo nyt on vain yksi esimerkki siitä jaottelusta ja tuota on vähän hankala ymmärtää väärin. On pinkit tyttöjen teemat, kaikille sopiva Nalle Puh-teema ja pojille sopivat teemat. Eli teemat on valittu nimenomaan sukupuolen mukaan sopiviksi.

Väitätkö, ettei tuossa kerrota mistä pitää tykätä ja tuota samaa on koko lasten mainokset täynnä. Voitko rehellisesti väittää, ettei tuolla ole mitään vaikutusta lapsen persoonan ja sukupuoliroolien hahmotuksen kehittymiseen? Koska ainoastaan meidän lapset eivät noita näe ja ime vaikutteita vaan ne näkevät muut lapset ja heidän vanhempansa.

En itse halua piilottaa lapsen sukupuolta, mutta en halua sen olevan mikään rajoittava piirre. Kukin saisi tykätä mistä itse haluaa ilman konkreettista todistetta, että se on väärin ja sitä voidaan pilkata.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="minttu";27190108]Miehillä järkijohteisuutta ja rationaalisuutta ja naisella hoivaavuutta ja tunnepuolta. [/QUOTE]

Voiko tämä sukupuoliroolittaminen enää tämän kliseisempää olla???

Tottakai sukupuolissa on eroja (ja luojalle kiitos siitä!), mutta erot eivät todellakaan ole noin yksiselitteisiä. Erot ovat paljon hienovaraisempia ja monimuotoisempia. Suurin osa em. "sukupuolieroista" on puhtaasti yhteiskunnan ja kasvatuksen tulosta.

Itse haluan omien lapsieni olevan ylpeitä siitä, että ovat joko tyttöjä tai poikia, mutta ennen kaikkea halua(isi)n kasvattaa heidät olemaan OMANLAISIAAN tyttöjä tai poikia. Tämä kuitenkin on vallitsevassa kulttuurissamme taistelua tuulimyllyjä vastaan. MIKSI minun pitää opettaa pojalleni, että on ok leikkiä nukella? Eikö sen pitäisi olla jo itsestään selvyys, että poika voisi opetella leikkiensä myötä (toivottavasti) tulevaa isän roolia aivan siinä missä tyttökin voi opetella äidin roolia? Tutkittuahan on myös se, että miehillä on vastaavanlainen biologinen hoivavietti mitä naisilla, mikäli sen vain annetaan tulla esiin.

• Tykkää
Reactions: No'One

Yhteistyössä