Jokos tämä oli täällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Peppari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä kyl ymmärrän, että tuetaan erikulttuureja, mutta jokavuosi yhteen hameeseen satoja euroja :headwall: Ihan mielenkiinnosta kysyisin, jos täällä olisi tietäviä, että maksetaanko saamelaisille vaateavustuksia tai jotain muita henkilökohtaisia avustuksia?

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Mä kyl ymmärrän, että tuetaan erikulttuureja, mutta jokavuosi yhteen hameeseen satoja euroja :headwall: Ihan mielenkiinnosta kysyisin, jos täällä olisi tietäviä, että maksetaanko saamelaisille vaateavustuksia tai jotain muita henkilökohtaisia avustuksia?

Ei koska saamelaiset voivat puketua normaaleihin vaatteisiin, kansallispukua käytetään melko harvoin. Romaninaiset taas käyttävät kansanpukua päivittäin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ei koska saamelaiset voivat puketua normaaleihin vaatteisiin, kansallispukua käytetään melko harvoin. Romaninaiset taas käyttävät kansanpukua päivittäin.

Ihan samalla tavalla romanikin voi pukeutua tavallisiin vaatteisiin! Saamelaisten kulttuuriin on iät ja ajat kuulunut perinteinen saamelainen vaatetus. Vieraantuminen tästä ei tarkoita etteikö olisi saamelaisia jotka vieläkin käyttävät päivittäin saamelaista vaatetusta.

Mutta eikös se ole niin, että jos teini-iässä valitsee, että kantaa romanipukua, niin ilman sitä ei voi näyttäytyä vanhemmille romaneille, eli siis silloin ei voi käyttää tavallisia vaatteita esim. ulkona liikkuessa? Voin olla väärässäkin, mutta näin muistaisin sen olevan. Toisaalta, ei meidän muidenkaan vaatteita kaupunki / sossu maksa...

Ihan samalla tavalla romanikin voi pukeutua tavallisiin vaatteisiin! Saamelaisten kulttuuriin on iät ja ajat kuulunut perinteinen saamelainen vaatetus. Vieraantuminen tästä ei tarkoita etteikö olisi saamelaisia jotka vieläkin käyttävät päivittäin saamelaista vaatetusta.

Jos romani nainen on valinnut että puketuu romani asun. Niin silloin siihen asuun pukeudutaan aina niin pitkään kuin keho jaksaa kannatella pukua. Jos nuori valitsee että pukeutuu ns. tavallisiin vaatteisiin niin pukukoodit siinäkin on, erona vain että vaatteet saa ostettua kaupasta. Suomen romaneille on kuulunut tämän tyyppinen asu aina. Itse kun yliopistolla opiskelin H. Ruotsalan opissa saamelaisuutta niin kyl suurin osa pukeutuu kansallispukuun vain juhliin ja kokoontumisiin. Arkikäytössä on ihan normi vaatteet oli henkilön ikä sitten 6v. tai 76v.

Mun muistaakseni se menee just niin, että jos valitsee romanipuvun, niin paluuta entiseen ei ole eli sitä kannetaan sitten loppuikä? Enkä yhtään ihmettele pukujen hintaa, niihin menee ihan mukavasti kangasta... Musta tuo 400? vuodessa ei todellakaan ole mikään paha hinta, jos ajattelee sitä, miten paljon ihmiset huijaa ja kinuaa sossusta rahaa mitä ihmeellisimmillä verukkeilla. Menis nekin ihmiset töihin, jotka siellä luukulla alvariinsa juoksevat :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Mun muistaakseni se menee just niin, että jos valitsee romanipuvun, niin paluuta entiseen ei ole eli sitä kannetaan sitten loppuikä? Enkä yhtään ihmettele pukujen hintaa, niihin menee ihan mukavasti kangasta...

Se menee niin, että jos on valinnut romaniasun niin silloin sitä asua myös käytetään. Ei voi esimerkiksi joka toinen päivä päättää että pidänkin ihan tavisvaatteita ja joka toinen et pistänpä puvun päälle. Vanhemmiten romaninaiset voi luopua puvun käytöstä koska kroppa ei enää kestä puvun kantamista. Ne "vanhat" romaniasut jotka jää arkikäytöstä siirtyy ns. siivousvaatteiksi eli huonommassa hameessa ja röijyssä sitten siivotaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Saraldo:
Mun muistaakseni se menee just niin, että jos valitsee romanipuvun, niin paluuta entiseen ei ole eli sitä kannetaan sitten loppuikä? Enkä yhtään ihmettele pukujen hintaa, niihin menee ihan mukavasti kangasta... Musta tuo 400? vuodessa ei todellakaan ole mikään paha hinta, jos ajattelee sitä, miten paljon ihmiset huijaa ja kinuaa sossusta rahaa mitä ihmeellisimmillä verukkeilla. Menis nekin ihmiset töihin, jotka siellä luukulla alvariinsa juoksevat :whistle:

Jep ja ostaisivat itse omat hameensa. Olen kanssasi täysin samaa mieltä.

No, oli siihen erillinen tuki tai ei, niin joka tapauksessahan ne niiden kuteet maksetaan. Ihan niinkun asunnot, ruuat ja autotkin.
Paitsi tietysti niillä (harvoilla) jotka töissä käy.

Ei ketään pakoteta käyttämään romanipukua vaikka olisi valinnan tehnytkin! Siitäkin voi erota! Ja romanit ostaa pukuihinsa kankaat mm. Dubaista, kymmeniä kiloja tuovat kerralla kangasta (ja huijaavat vielä niin ettei ylipainomaksujakaan tule, piilottelevat käsimatkatavaroita yms)

Kankaat saavat todella edullisesti ja ylihintaan "ostavat" jotta saavat hamerahat sossusta.

Ei ketään pakoteta käyttämään romanipukua vaikka olisi valinnan tehnytkin! Siitäkin voi erota! Ja romanit ostaa pukuihinsa kankaat mm. Dubaista, kymmeniä kiloja tuovat kerralla kangasta (ja huijaavat vielä niin ettei ylipainomaksujakaan tule, piilottelevat käsimatkatavaroita yms)

Kankaat saavat todella edullisesti ja ylihintaan "ostavat" jotta saavat hamerahat sossusta.

Hameet teetetään ihan romanivaatteisiin erikoistuneilla ompelijoilla. He sen hinnan määräävät. Ei toki ketään voi pakottaa käyttämään vaatetta, mutta siihen liittyy syvempiä arvoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Luksusta:
No, oli siihen erillinen tuki tai ei, niin joka tapauksessahan ne niiden kuteet maksetaan. Ihan niinkun asunnot, ruuat ja autotkin.
Paitsi tietysti niillä (harvoilla) jotka töissä käy.

Mä voin olla erimieltä, mut se johtuu varmaan siitä että itse työskentelen romanien parissa. Ehkä näkökantani on tästä syystä puolueellinen.

Kankaat tuodaan halvalla ulkomailta ja vaatteen hinnaksi ei todellakaan tule se minkä hinnan sossu laskee vaan paljon halvempi! Tässäkin huijaavat sossua! Matkustakaahan joskus kangasromanien kanssa niin lentokoneessa ei muiden käsimatkatavaroille ole tilaa, kun romanit vievät kaikki luukuut! Eräälläkin pariskunnalla oli 36 kg käsimatkatavaroita, joilla täyttivät monta säilytyslokeroa! Kaikessa huijaavat ja kieroilevat!

Juu, ei saamelaisen tarvitse uutta pukua ostaa vuosittan, jos käyttöä on vain muutaman kerran vuodessa, mutta onko heillä ylipäätään saada kulttuurinsa vuoksi henkilökohtaisesti avustuksia? Yleensä kun noi kulttuurikohtaiset avustukset käsittääkseni maksetaan yhteisöille/yhdistyksille, enkä ole koskaan aiemmin kuullut, että niitä voi saada henkilökohtaisiin tarpeisiin. :/

Kyllä saamelainenkin voi haluta käyttää kansallispukuaan päivittäin. Se on kuitenkin kuulunut hänen kulttuurinsa. Mutta hän ei pukuavustuksia saa jos niitä hakee...

Juu, ei saamelaisen tarvitse uutta pukua ostaa vuosittan, jos käyttöä on vain muutaman kerran vuodessa, mutta onko heillä ylipäätään saada kulttuurinsa vuoksi henkilökohtaisesti avustuksia? Yleensä kun noi kulttuurikohtaiset avustukset käsittääkseni maksetaan yhteisöille/yhdistyksille, enkä ole koskaan aiemmin kuullut, että niitä voi saada henkilökohtaisiin tarpeisiin. :/

No kyllä on olemassa erilaisia tukimuotoja myös saamelaisille, mutta siis vaatehankintoihin ei anneta rahaa. Tuo romanien vaatetuki liittyy aikaan jolloin romanit saivat luvan a. vuokrata asuntoja b. pistää lapset kouluun. Eli 1970-luvulta tuo lienee peräisin.

Yhteistyössä