Jokohan uskaltaa vaihtaa kesärenkaat?

Ei ole kyseisiä ongelmia kun ajaa kitkoilla, voi vaihtaa hyvissä ajoin syksyllä ja keväällä pitää kunnes voi olla varma, ettei lunta enää tule. Ja aah, niin hiljaisia kun ovat 🤗

Viime kevät oli ongelmallinen nastailijoille, eräskin tuttu vaihtoi ainakin kolme kertaa nastat takaisin omaansa ja vaimon autoon, kun sitä lunta tuli taas, takatalven yllättäessä useamman kerran.

Kössikin odotti pitkään ja vaihdatti ”oikeaan” aikaan, Annien kanssa siis hoidettiin se merkkikorjaamolla, Mutta niin vaan se lumi yllätti ja kuskasin hänet myöhemmin lekurin kontrolliin omallani.
 
vierailija
Ei ole kyseisiä ongelmia kun ajaa kitkoilla, voi vaihtaa hyvissä ajoin syksyllä ja keväällä pitää kunnes voi olla varma, ettei lunta enää tule. Ja aah, niin hiljaisia kun ovat

Viime kevät oli ongelmallinen nastailijoille, eräskin tuttu vaihtoi ainakin kolme kertaa nastat takaisin omaansa ja vaimon autoon, kun sitä lunta tuli taas, takatalven yllättäessä useamman kerran.

Kössikin odotti pitkään ja vaihdatti ”oikeaan” aikaan, Annien kanssa siis hoidettiin se merkkikorjaamolla, Mutta niin vaan se lumi yllätti ja kuskasin hänet myöhemmin lekurin kontrolliin omallani.
Kitkarenkaat ovat vähän niin kuin jakoavain, voi käyttää moneen tarkoitukseen, mutta ei oikeen hyvä mihinkään.
 
Kitkarenkaat ovat vähän niin kuin jakoavain, voi käyttää moneen tarkoitukseen, mutta ei oikeen hyvä mihinkään.
Noin sanoo kokematon autoilija, minulla lienee +1 miljoonaa km alla, viimeiset 35 v kitkoilla ja ilman onnettomuuksia. Tänäkin talvena tiet on olleet pääsääntöisesti lumettomia ja kyllä silloin kitkoilla on paras pito koska metallinastasi tekevät renkaasi liukkaammiksi asvaltilla vs pelkkä kumi

Nokian renkailta lainattua

TALVIRENGASVALINNAN TÄRKEIMMÄT
Turvallisuus
Nastarenkaiden pito ja suorituskyky on useimmissa talviolosuhteissa nastattomia parempi. Nastarengas tasaa muuttuvia keliolosuhteita, se pitää tehokkaasti äkillisten tilanteiden yllättäessä. Pohjoismainen kitkarengas on oiva valinta esimerkiksi lumiselle tielle.
Ajotapa ja auton käyttö
Kitkarengas sopii mainiosti maltillisesti ajavalle kokeneelle kuskille. Nastarengas puolestaan on varmin valinta, jos auto on useamman perheenjäsenen tai kokemattomamman tiellä liikkujan käytössä, tai jos työ sekä harrastukset ajattavat matkoille eri puolille Suomea.
Mukavuus ja ympäristö
Talviautoilun mukavuutta painottavalle kitkarengas on sopivin valinta, sillä ajomelu on pienempi ja vaihtoaikataulu joustava. Kitkarenkaan etuja ovat myös säästöt polttoainekuluissa.
Muista, että kitkarengas on kelvoton kesärengas.

He ovat kyllä väärässä siinä mielessä, olen aina ajanut kitkat loppuun kesällä, ei mitään ongelmia, pehmeällä sateen kostuttamalla tiellä ne tosin hiukan vetelevät, mutta sellaista tietä tulee ajettua aika harvoin pitkiä matkoja
 
vierailija
Noin sanoo kokematon autoilija, minulla lienee +1 miljoonaa km alla, viimeiset 35 v kitkoilla ja ilman onnettomuuksia. Tänäkin talvena tiet on olleet pääsääntöisesti lumettomia ja kyllä silloin kitkoilla on paras pito koska metallinastasi tekevät renkaasi liukkaammiksi asvaltilla vs pelkkä kumi

Nokian renkailta lainattua

TALVIRENGASVALINNAN TÄRKEIMMÄT
Turvallisuus
Nastarenkaiden pito ja suorituskyky on useimmissa talviolosuhteissa nastattomia parempi. Nastarengas tasaa muuttuvia keliolosuhteita, se pitää tehokkaasti äkillisten tilanteiden yllättäessä. Pohjoismainen kitkarengas on oiva valinta esimerkiksi lumiselle tielle.
Ajotapa ja auton käyttö
Kitkarengas sopii mainiosti maltillisesti ajavalle kokeneelle kuskille. Nastarengas puolestaan on varmin valinta, jos auto on useamman perheenjäsenen tai kokemattomamman tiellä liikkujan käytössä, tai jos työ sekä harrastukset ajattavat matkoille eri puolille Suomea.
Mukavuus ja ympäristö
Talviautoilun mukavuutta painottavalle kitkarengas on sopivin valinta, sillä ajomelu on pienempi ja vaihtoaikataulu joustava. Kitkarenkaan etuja ovat myös säästöt polttoainekuluissa.
Muista, että kitkarengas on kelvoton kesärengas.

He ovat kyllä väärässä siinä mielessä, olen aina ajanut kitkat loppuun kesällä, ei mitään ongelmia, pehmeällä sateen kostuttamalla tiellä ne tosin hiukan vetelevät, mutta sellaista tietä tulee ajettua aika harvoin pitkiä matkoja
Ne sinun ajamiset jo tiedetään.
Joillakin ei ole edes muuta kuin se jakoavain.
 
Kun ilman lämpötila pysyy +5 asteen yläpuolella niin voi vaihtaa kesärenkaat autoon.
Syksyllä, kun ilmojen lämpötilat laskeutuva alle +5 asteen niin vaihdetaan kesärenkaat pois.
Eipä tuo toiminut esim viime keväänä. Ihmisillä kun on tapana hätäillä. Huhtikuun alussa oli yli plus 5 °C ainakin kolme vuorokautta, mutta sulaa oli jo paljon pidempään.

Sen jälkeen lämpötila laski pakkasen puolelle melkein viikoksi ja lunta tuli. Silloin alkoi ensimmäinen (jopa toinen joillain) renkaanvaihtorumba. Sitten taas oli sulaa aikaa yli viikon, kunnes taas tuli lunta ja pakkasta. Sen jälkeen alkoi se toinen rumba., joillain jo kolmas… Vasta huhtikuun lopussa palattiin lopullisesti plussaan.

Kitkailijoilla ei ollut mitään ongelmia koko aikana.
 
vierailija
Noin sanoo kokematon autoilija, minulla lienee +1 miljoonaa km alla, viimeiset 35 v kitkoilla ja ilman onnettomuuksia. Tänäkin talvena tiet on olleet pääsääntöisesti lumettomia ja kyllä silloin kitkoilla on paras pito koska metallinastasi tekevät renkaasi liukkaammiksi asvaltilla vs pelkkä kumi

Nokian renkailta lainattua

TALVIRENGASVALINNAN TÄRKEIMMÄT
Turvallisuus
Nastarenkaiden pito ja suorituskyky on useimmissa talviolosuhteissa nastattomia parempi. Nastarengas tasaa muuttuvia keliolosuhteita, se pitää tehokkaasti äkillisten tilanteiden yllättäessä. Pohjoismainen kitkarengas on oiva valinta esimerkiksi lumiselle tielle.
Ajotapa ja auton käyttö
Kitkarengas sopii mainiosti maltillisesti ajavalle kokeneelle kuskille. Nastarengas puolestaan on varmin valinta, jos auto on useamman perheenjäsenen tai kokemattomamman tiellä liikkujan käytössä, tai jos työ sekä harrastukset ajattavat matkoille eri puolille Suomea.
Mukavuus ja ympäristö
Talviautoilun mukavuutta painottavalle kitkarengas on sopivin valinta, sillä ajomelu on pienempi ja vaihtoaikataulu joustava. Kitkarenkaan etuja ovat myös säästöt polttoainekuluissa.
Muista, että kitkarengas on kelvoton kesärengas.

He ovat kyllä väärässä siinä mielessä, olen aina ajanut kitkat loppuun kesällä, ei mitään ongelmia, pehmeällä sateen kostuttamalla tiellä ne tosin hiukan vetelevät, mutta sellaista tietä tulee ajettua aika harvoin pitkiä matkoja
eli sulla ei ole lainkaan kokemusta nykyaikaisista nastarenkaista
 
  • Haha
Reactions: Setis.
vierailija
Kiitos kehuista, juu olen kyllä mallikelpoinen autoilija, ei ole tullut aiheutettua kolareita tai muuta ikävää.

Mene nyt ihmeessä kauppaan ja osta parempia työkaluja. Minulla on monta pakkia laidasta laitaan
Muistetaan, meinasit jäädä rekan alle, kun et älynnyt kiihdyttää vauhtiasi. ( vai oliko siihen joku muu syy)
Ja toinen tapaus, kaverisi ei jaksanut odottaa hitailuasi, vaan joi kahvinsa ilman sinua. ( sekin oli kaverin syytä)
 
  • Haha
Reactions: Setis.
eli sulla ei ole lainkaan kokemusta nykyaikaisista nastarenkaista
Väärin, Kössin laatukärry jolla myös ajelen on vm 2022, joten onko siinä sulle ”riittävän” nykyaikainen esimerkki?

Kössi näytti minulle 🖕joku vuosi sitten kun sanoin että ajan kitkoilla, viime talvena kuskasin hänet sairaalaan kontrolliin omallani, niin todistin hänelle, kuinka erinomaisesti ne toimivat, silloin oli pakkaantunutta lunta maantiellä. Hän kyllä itse hämmästyi kun kärryni pysähtyi kuin kesärenkailla kesäaikaan.

Olen aika varma että sinä et tiedä kuinka hyvin nykyaikaiset kitkat toimivat, käytin sellaisia ensimmäisen kerran jo 80-luvun 1/2 välissä työsuhdeautossani, niistä ajoista ovat huomattavasti parantuneet.
 
Viimeksi muokattu:
Muistetaan, meinasit jäädä rekan alle, kun et älynnyt kiihdyttää vauhtiasi. ( vai oliko siihen joku muu syy)
Ja toinen tapaus, kaverisi ei jaksanut odottaa hitailuasi, vaan joi kahvinsa ilman sinua. ( sekin oli kaverin syytä)
Dementikolla on kaikki väärin tuossa.

A. Koulutin ammattitaidottoman rekkakuskin ammattitaitoiseksi yhdellä pienellä koulutustempulla. Hän ajoi talvikelissä todella lähellä perälautaani, hidastin vauhtia huomattavasti, ja kiihdytin sen jälkeen.

Edessä oli pitkä jono ja hän saavutti minut mutta kävi niin kuin odotinkin, hän tajusi sen jälkeen jättää kunnollisen turvavälin 😎

B. Sovittiin kaverin kanssa että mennään yhdessä lounaalle. En ollut missään nimessä myöhässä kuin maksimissaan 5 minuuttia niin tämä heppu oli ahneuksissaan alkanut syömään yksinään lounasta.

Kuukausia myöhemmin tehtiin sama keikka. Koska tiesin jo hänet hiukan sivistymättömäksi niin olin itse siellä ehkä 10 minuuttia aikataulua ennen, hän vähän ihmetteli ”ai et alkanut syömään ja odotit minua”. Sanoin että joo kun sovittiin että syödään yhdessä niin silloin syödään yhdessä, mukavampi niin. Sinulle tämä on varmasti täysin käsittämätöntä kun joku osaa käyttäytyä sivistyneesti 😏
 
vierailija
Olen aika varma että sinä et tiedä kuinka hyvin nykyaikaiset kitkat toimivat, käytin sellaisia ensimmäisen kerran jo 80-luvun 1/2 välissä työsuhdeautossani, niistä ajoista ovat huomattavasti parantuneet.
Ei kannattas olla varma jos ei tiedä. Meillä on toisessa autossa lähes tuliterät kitkat ja mää kyllä tiiän että ne toimii tosi hyvin.
 
kirjotit ihan ite että oot vetänyt viimmeset 35v kitkoilla niin siitä vetäsin johtopäätökset

olis pitäny arvata että puhut tapasi mukaan paskaa
Törppönä et taaskaan ymmärrä, kokemusta on niinkin pitkältä ajalta. Mutta kas kun ajelen ”kahdeksilla renkailla” nykyisin. Molemmista rengastyypeistä on siis tuoretta kokemusta 😎

Menen ulkohommiin nyt, happihyppely tekisi sinullekin hyvää (edes kerran pari kuukaudessa)…
 
vierailija
Ei ole kyseisiä ongelmia kun ajaa kitkoilla, voi vaihtaa hyvissä ajoin syksyllä ja keväällä pitää kunnes voi olla varma, ettei lunta enää tule. Ja aah, niin hiljaisia kun ovat

Viime kevät oli ongelmallinen nastailijoille, eräskin tuttu vaihtoi ainakin kolme kertaa nastat takaisin omaansa ja vaimon autoon, kun sitä lunta tuli taas, takatalven yllättäessä useamman kerran.

Kössikin odotti pitkään ja vaihdatti ”oikeaan” aikaan, Annien kanssa siis hoidettiin se merkkikorjaamolla, Mutta niin vaan se lumi yllätti ja kuskasin hänet myöhemmin lekurin kontrolliin omallani.
Itse komppaan Lispettiä ja echoa kitkojen håmåudesta. Kyllä tosimies ajaa nastoilla.
Lady V8
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
Itse komppaan Lispettiä ja echoa kitkojen håmåudesta. Kyllä tosimies ajaa nastoilla.
Lady V8
Tuota en millään usko että @Lispetti olisi sanonut noin. Miten on Lissu?

Onhan se just toisinpäin. Nastarenkaita voisi verrata wanhanajan luistimiin aloittelijoille, joissa on 2 terää rinnakkain. Tai kolmipyöräisiin prätkiin, kyllä naurattaa kun niitä näkee ylipainoisten poninhäntä-karvanaamojen alla, eihän ne muuten edes pysyisi pystyssä 🤣🤣🤣
 

Yhteistyössä

Kotimaista laatusisältöä evästeiden avulla​

Keräämme yhdessä kumppaneidemme (56) kanssa eväste- ja tunnistetietoja esimerkiksi vierailluista sivuista, IP-osoitteista ja laitteiden ominaisuuksista. Tietoja kerätään, jotta voimme tarjota kävijöillemme parempia sisältöjä ja palveluita sekä kohdennettua mainontaa ja markkinointia. Tietoja hyödynnetään myös kävijämäärien ja mainonnan mittaamisessa. Hyväksymällä evästeet sallit tietojesi käsittelyn em. tarkoituksiin. Voit muuttaa valintojasi milloin tahansa evästeasetuksistasi näytön alalaidassa olevan linkin kautta.

Lue tarkemmin, mihin tarkoituksiin tietojasi käytetään:

Tällä välilehdellä voit antaa suostumuksesi evästeiden ja vastaavien teknologioiden käyttöön painamalla Hyväksy kaikki tai valitsemalla yksityiskohtaisesti, mihin tarkoituksiin annat suostumuksesi ja painamalla Hyväksy valitut. Jos valitset Estä kaikki tai et tee muokkauksia ja valitset sen jälkeen Hyväksy valitut, evästeitä tai muita vastaavia teknologioita ei hyödynnetä. Suostumuksesi vaaditaan myös siihen, että Toimittajat -välilehdellä luetellut yhteistyökumppanit saavat käsitellä tietojasi. Huomaathan, että sivuston ja palvelun toiminnan kannalta välttämättömät evästeet ovat aina käytössä.

Tarkoitukset

Evästeet, laitteet tai vastaavat verkkotunnisteet (esimerkiksi kirjautumisperusteiset tunnisteet, satunnaisesti määritetyt tunnisteet, verkkopohjaiset tunnisteet) sekä muut tiedot (esimerkiksi selaimen tyyppi ja tiedot, kieli, näytön koko, tuetut tekniikat jne.) voidaan tallentaa laitteellesi tai lukea laitteellasi laitteen tunnistamiseksi joka kerta, kun se muodostaa yhteyden sovellukseen tai verkkosivustoon yhdessä tai useammassa tässä esitetyssä tarkoituksessa.

Mainonta ja sisältö voidaan yksilöidä profiilin perusteella. Toimintaasi tässä palvelussa voidaan käyttää sinua koskevan profiilin luomiseen tai parantamiseen yksilöityä mainontaa ja sisältöä varten. Mainosten ja sisällön tehokkuutta voidaan mitata. Raportit voidaan luoda oman ja muiden toiminnan perusteella. Toimintasi tässä palvelussa voi auttaa kehittämään ja parantamaan tuotteita ja palveluita.

Erityisominaisuudet

Hyväksynnälläsi tarkkaa sijaintiasi (alle 500 metrin säteellä) voidaan käyttää tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksynnälläsi tiettyjä laitettasi koskevia ominaisuuksia saatetaan pyytää ja käyttää erottamaan se muista laitteista (kuten asennetut fontit tai laajennukset, näyttösi resoluutio) tässä ilmoituksessa kuvattujen tarkoitusten tueksi.

Hyväksymällä sallit tietojesi käsittelyn. Suostumuksesi koskee tätä palvelua, hyväksymättä jättäminen voi vaikuttaa asiakaskokemukseesi. Jotkut teknologiat saattavat perustella tietojen käsittelyä oikeutetulla edulla, voit vastustaa tätä tai muuttaa muita asetuksia klikkaamalla "Asetukset" linkkiä.

Tietosuoja