Joko uskotte lamaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Kun taantumakin on nyt ihan virallinen, niin uskotteko että mennään ihan lamaan asti? Mä pahoin pelkään niin, TODELLA monen tutun ja sukulaisen työpaikalla yt-neuvottelut menossa ja täälläkin tuntuu ikävän montaa perhettä koskevan myös nämä uutiset.

No kovasti on enteet olleet samanlaisia kuin oli ennen 90-luvun alun lamaa... Toivon sydämestäni ettei samanlaista lamaa enää tälle sukupolvelle tulisi mutta jonkinlainen lama taitaa kuitenkin tehdä tuloaan.

Eiköhän se sieltä tule. Mutta mun järki (ja maalaisjärki tässä tapauksessa) sanoo että joskus on pakko laman tulla. Ei talous voi vaan koko ajan kasvaa ja kasvaa. Ihan ku mä näistä jotain tajuaisin :snotty:

Uskon.

Miehen työpaikaltakin potkittiin ulos ihmisiä, mies ei saanut potkuja. On tosin vaihtamassa työpaikkaa, että sama olisi ollut antaa miehelle potkut ja antaa jonku jatkaa miehen tilalla.

Uskon että tulee, mun mielestä se on ollut jo pidempään nähtävissä. Ja mun mielestä se on kanssa selvää että se tulee myös ajoittain. Tää pieni ihminen vaan jaksaa toivoa että oma työpaikka ois sen verran tärkeä, että se pysyis. Kun on ollut ylennyksistä sun muista puhetta. Vaan mikään ei ole sen varmempaa kuin epävarma.

Alkuperäinen kirjoittaja Orion:
Mua huolettaa vaan asuntolainan korot. Ettei nouse takaisin johonki pilviin. :|
Kun tässä muutenki jo ootellaan joulukuuta että korko päivittyis.

Me jätettiin tämän takia nyt talo ostamatta, vaikka laina luvattiinkin ja oltiin käyty talokin jo katsomassa.

Ei uskallettu ottaa riskiä ja alkaa yhden palkalla lainaa maksamaan (ole kotiäitinä, eikä työpaikkaa ole odottamassa).

Korkotaso taas ei ole minun huolenaiheenani, jos vain rahoituslaitosten keskinäinen luotto jotenkin säilyy??
Nyt jonkin aikaa se on säilynyt kun valtiot lähtivät takausvastuisiin mukaan aika suurellakin porukalla.
Ennenminkin talouden hidastuessa EKP pyrkii laskemaan korkotasoa, elvyttääkseen.
Korkotaso onkin laskenut huomattavankin nopeasti, itse en uskonut noin nopeaan laskuun.

Työttömyys on minusta se uhka joka kamelin selän katkaisee jos on katkaistakseen.

Taantuma on minusta ollut melkolailla varma jo pidempään, voi mennä myös lamaksi mutta sen aika näyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja dd:

täh? nehän laskee just kun lehmän häntä??

Tolla laskulla yritetään estää tilanteen pahaks menemistä ettei kävisi kuten viimeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja Champion:
Alkuperäinen kirjoittaja dd:

täh? nehän laskee just kun lehmän häntä??

Tolla laskulla yritetään estää tilanteen pahaks menemistä ettei kävisi kuten viimeksi.

jos viimeksi oli se markan devalvoituminen, niin siitä tuskin on pelkoa..

Alkuperäinen kirjoittaja Jessiinah:
Lama on todellakin tulossa. Joka päivä kaupassa saa huomata kuinka jonkun tuotteen hinta on taas noussut. Ja eurohan vastaa enää 5,3markkaa.

Mistä tuon olet kuullut? kuka määrittää minkä arvoinen euro on? miten se määritellään?
Hmmm. mielenkiintoista. luulin, että on 6 mk.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Jessiinah:
Lama on todellakin tulossa. Joka päivä kaupassa saa huomata kuinka jonkun tuotteen hinta on taas noussut. Ja eurohan vastaa enää 5,3markkaa.

Mistä tuon olet kuullut? kuka määrittää minkä arvoinen euro on? miten se määritellään?
Hmmm. mielenkiintoista. luulin, että on 6 mk.

Oli 6mk, OLI...

Ihmiskunnan kannalta nään kyllä laman/talouden taantuman hyvänä asiana, eri asia, mitä se sitten yksilötasolla tarkoittaa. Ihmisillä vähemmän rahaa-> vähemmän ns. turhaa kulutusta.

Oman työpaikkani puolesta en pelkää, työskentelen Helsingin kaupungilla, kotihoidossa. Arvelisin, että kotihoito on viimeinen, josta leikkauksia tehdään. (Luulisin, että sairaalaosastoja voidaan sulkea-> kotihoidossa entistä enemmän asiakkaita. Uusia vakansseja ei ehkä perusteta, mutta tuskin vanhoja, varsinkaan vakituisia työntekijöitä, ihan heti pois potkitaan. )

Yhteistyössä