Joko luit tai selasit uusinta Meidän Perhe - lehteä? Siinä oli artikkeli kolmen perheen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihme meininkiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En ole lukenut, enkä lukematta ala tuomioita jaella. Tai muutenkaan perhettä tuntematta.

Mutta. Luulisi, että kolmen tunnin yöuni rikkoo tuon äidin ennen pitkää ihan täysin. Univaje vastaa humalatilaa vaikutuksiltaan tarkkaavaisuuteen ja keskittymiseen, sekä vaikuttaa suoraan myös mielialaan. Unen puute todella altistaa esimerkiksi masennukselle.

Ymmärrän, että väliaikaisesti voi pärjätä todella vähäisellä unella, varsinkin pikkuvauva-aikana, kun hormonit tekevät tehtävänsä, mutta käsitinkö oikein, ettei perheessä ole enää niin pieniä, että imetyshormoneistakaan olisi apua? Unettomuus voi olla myös kierre sekä äidille että lapsille - uni tuleekin huonommin, kun sitä ei saa tarpeeksi.

Sillä lähinnä ihmettelen, että itselle jo yöunen jättäminen 6-7 tuntiin on paha virhe, noin 8 tunnilla menee elämä huomattavasti paremmin. Saati että menisin vasta aamuyöstä nukkumaan. Varmasti olisin aivan järkyttävä raivopää, ja lisäksi sähläisin aivan armottomasti.

Mä oon ollut huolissani jo meidän 9-vuotiaasta esikoisesta, kun se hilluu hereillä joskus vielä puoli yhdentoista maissa arkisin. Se kyllä menee nukkumaan iltapalan jälkeen n. ysin maissa, mutta ei tahdo saada unta.

En vois edes kuvitella, että meillä lapset pelais vielä puolen yön maissa tietokoneella :O . Enkä ikinä jaksais valvoa puoli kolmeen jos pitäis aamulla herätä puoli kuudelta. Siis kävikö tämä äiti töissä? Ketkä lapsista olivat päiväkodissa? Ne, jotka kuppasivat koneella yhteen?

Mä en ihan ymmärrä toa nukkumaanmenon vaikeutta. Alle 3 vuotialla tajuan sen että niitä pitää erikseen nukuttaa, mutta eikö sitä vanhemmille vain sanota että nyt alkaa uniaika, hyvää yötä.

Meillä saa kahdeksaan asti lueskella petissä tai joskus jopa puoli yhdeksään. Mutta sitten sanotaan hyvää yötä ja tää pätee myös 13 vuotiaaseen.

Jos me vanhemmat ei olla kotona lasren nukkumaanmenoaikana, ne osaa mennä nukkumaan myös itse kun kellonajat on sovittu.

Kuulostaa aika hurjalta! Herranen aika... moneltahan ne lapsiparat herää aamuisin? Ei ihme jos käydään aivan ylikierroksilla kun valvotaan yökaudet ja pelaillaan/katsellaan telkkua tuntitolkulla. :(

Täytyykin ostaa lehti jotta saa kauhistella... sillä ap:n kirjoituksen perusteella kauhistuttaa kyllä!

Meillä 1 ja 4v. nukkuu päiväunet, käyvät nukkumaan klo 20. 6 ja 9v. käyvät nukkumaan klo 20.30 ja heräävät aamulla klo 6-7.

se äiti vielä jutun lopussa totesi jotenkin,että tämmöistähän tämä on varmasti muillakin=D
Itselläkin iso perhe,ja varmasti saattaa kakrut olla kurittomia mutta pienet on unessa 20.00 ja koululaiset 21=)

Eihän se äiti olekaan aina pystynyt valvomaan,vaan on ollut niin väsynyt että on itse nukahtanut ja lapset jääneet keskenään touhuamaan.Kerran oli ollut ulko-ovi aukia aamulla,joku lapsista oli käynyt ulkona,ja tyttö oli aamulla löytynyt nukkumasta kirjahyllyn ylähyllyltä.

Aamuisin äiti herättelee lapsia milloin mistäkin;sohvalta,lattialta,sängyn alta jne..
Ei ole enää ihan normaalia touhua tuollainen.Kyllä tuohon pitäisi jo puuttua,koska vanhemmat eivät näköjään itse osaa laittaa lapsille rajoja.

Hui.

Itse jo vähän mietin tätä iltaa kun mies on ekakertaa vauvalomien jälkeen iltavuorossa ja saan yksin pistää koko poppoon nukkumaan. Tarkoitus kuitenkin että miehen kotiutuessa siinä 20.30-21.00 nukkuvat 7v, 6v ja 2v. Vauva valvoo jos valvoo. Mutta saa nähdä...

miten se syyttelee päiväunia, miks sitten laittaa lapset päiväunille. Ei antais niiden nukkua, niin menis varmaan illallakin aikasemmin sinne kirjahyllyyn nukkumaan.

Ihme jengiä tässä maailmassa.

tuos noi pienimmät oli muistaakseni 2, 4 ja 6. aika mukavaa tulossa kunisoin lähtee eskariin aj kouluun...

meillä lapsi, 2v, menee nukkumaan klo 20-20.30 jotta aikuiset saa rauhoittua ja nauttia hiljaisuudesta sen kaks tuntia ennen kun itse menee nukkuun. mulla hajois pää jos koko pehe riekkuis yhteentoista ja menis yhtäaikaa nukkuun. kuitenkaan sitä ei tulis aamul herättyä aikasemmin et sais hiukan hiljaisuudessa olla. ja haluan antaa miehellekin hetken rauhaa työpäivän jälkeen.

Päiväunet pilaavat kaiken

Vanhemmat äiti 46 v ja isä 42 v
Lapset 20v, 18 v, 15v, 13v, 11v, 6v, 4v ja 2 v = kahdeksan lasta

Pahimmillaan meillä on ollut täysi hulina päällä vielä varttia vaille kolme yöllä. Isompien lasten kanssa ei ole ongelmia. He menevät kammareihinsa iltapalan jälkeen ja pysyvät siellä. Tekevät mitä tekevät, heillä on tietokoneet tykönänsä. Mutta nuo pienet!

Jos on käynyt niin iloisesti, että Karri (6v) on mennyt salaa nukkumaan eskarin jälkeen päiväunet ja Pyry (4v) on nukkunut päiväkodissa, niin eihän poikia saa illalla rauhoittumaan ollenkaan. Ne pyyhältelevät edestakaisin, tappelevat ja nujakoivat ja villitsevät samalla Ennankin (2v).

Tässä talossa ovat seinät kuin munakennoa, kaikki äänet kuuluvat läpi. Yritänkin kymmenen jälkeen komentaa pienet olohuoneeseen, että edes koulukkaat saavat lepoa. Kyllä nistä nimittäin meteliä lähtee.

Olkkarissa pojat katsovat lastenohjelmia tai pelaavat tietokoneella. Murhapelejä, sanoo Karri (6v). Eivät ne niin vaarallisia ole. Enna (2v) pyörii siinä jaloissa, jotain keppihevonsensa kanssa touhuaa ja hakee välillä keittiöstä syötävää.

Itse yritän pysyä valveilla, ulkona on pimeää kokoajan väsyttää, aamulla pitää taas herätä seitsemältä laittamaan isot kouluun. Eihän se väsymys mikään mukava tunne ole.

Joskkus olen nukahtanutkin ennen lapsia. Eivät Pyry ja Karri onneksi ole silloin pahojaan tehneet. Kerran joku oli käynyt ulkona, kun ovi oli auki. Ja Enna (2v) on nukahtanut kirjahyllyn ylähyllylle. Huhhuh! Siitä piti ottaa ihan valokuva muistoksi.

Aamulla herättelen lapsia milloin mistäkin: olohuoneen sohvalta, lattialta, sängyn alta. Mitä noiden kanssa pitäisi tehdä? En ymmärrä. Syytän päiväunia. Niiden takia uni ei illalla tule. Tänääänkin yritin pitää Karrin päivällä hereillä, mutta sitten poika vain häipyi ja löytyi jostain nukkumasta. Olen yrittänyt sellaisia iltarutiineja, sitä lukemishommaakin. Mutta Enna kiskoo kirjan kädestä, eivät nuo jaksa kuunnella.

Ehkä auttaisi, jos saisin isännältä apua. Mutta hän vain tuumaa, että lapset ovat niin kiintyneitä äitiinsä, että minun on parempi hoitaa asiat. Ja onhan Jannella aina aikainen herätys, navettaan pitää lähteä ennen kuutta.

Jospa tämä joskus tasaantuisi. Sellaisesta haaveilen, että kymmeneltä talo olisi hiljainen ja minulla olkisi pari tuntia omaa aikaa. Istuisin tietokoneella. Tai istuisin vain, ilman tietokonetta. Mutta kaikki ei näköjään mene niin kuin amerikkalaisissa elokuvissa. Meneekö kenelläkään niin, ihan oikeasti?

Loppuyö menee näin:

24:05 Enna 2 v nukahtaa sohvalle
1:00 Pyry 4 v nukahtaa tietokoneen ääreen
1:30 Karri 6v menee isän viereen nukkumaan
2:20 perheen äiti pääsee nukkumaan
7:30 äiti herättää koululaiset

Herttinen sentään, olenpa minä onnellisessa asemassa, kun kympin uutisten jälkeen äitikin painuu jo pehkuihin :D
Lapset sänkyyn noin 20-20.30, yhdeksältä nukkuvat jo.

Vaikka meidän 5-vee nukkuukin päiväkodissa 1-2 h unet, niin kyllä se viimeistään 20.30 on Höyhensaarilla...

Olisi kyllä ihan kamala tilanne tuollainen, hirvittää ajatellakin. Mutta kyllähän mukelot saa yleensä noin viikossa opetettua uusille tavoille, kunhan vaan on ite sitkeä.

hyvänen aika, tuossa kaivattaisiin kyllä kiireesti jonkinlaista perhetyöntekijää opastamaan kädestä pitäen, kuinka saadaan koko perhe normaaliin elämänrytmiin. Aikuiset toki voivat valvoa ja nukkua miten lystää, mutta ei tuo ole oikein, että lapset nukahtelevat miten sattuu ja nukkuvat ties missä, aamulla revitään aikaisin kesken unien päiväkotiin ja kouluun. Liikaa lapsia, huono elämänhallinta, ei kasvatustaitoja...

• Tykkää
Reactions: astrolabe
[QUOTE="vieras";28010282]Päiväunet pilaavat kaiken

Vanhemmat äiti 46 v ja isä 42 v
Lapset 20v, 18 v, 15v, 13v, 11v, 6v, 4v ja 2 v = kahdeksan lasta

Pahimmillaan meillä on ollut täysi hulina päällä vielä varttia vaille kolme yöllä. Isompien lasten kanssa ei ole ongelmia. He menevät kammareihinsa iltapalan jälkeen ja pysyvät siellä. Tekevät mitä tekevät, heillä on tietokoneet tykönänsä. Mutta nuo pienet!

Jos on käynyt niin iloisesti, että Karri (6v) on mennyt salaa nukkumaan eskarin jälkeen päiväunet ja Pyry (4v) on nukkunut päiväkodissa, niin eihän poikia saa illalla rauhoittumaan ollenkaan. Ne pyyhältelevät edestakaisin, tappelevat ja nujakoivat ja villitsevät samalla Ennankin (2v).

Tässä talossa ovat seinät kuin munakennoa, kaikki äänet kuuluvat läpi. Yritänkin kymmenen jälkeen komentaa pienet olohuoneeseen, että edes koulukkaat saavat lepoa. Kyllä nistä nimittäin meteliä lähtee.

Olkkarissa pojat katsovat lastenohjelmia tai pelaavat tietokoneella. Murhapelejä, sanoo Karri (6v). Eivät ne niin vaarallisia ole. Enna (2v) pyörii siinä jaloissa, jotain keppihevonsensa kanssa touhuaa ja hakee välillä keittiöstä syötävää.

Itse yritän pysyä valveilla, ulkona on pimeää kokoajan väsyttää, aamulla pitää taas herätä seitsemältä laittamaan isot kouluun. Eihän se väsymys mikään mukava tunne ole.

Joskkus olen nukahtanutkin ennen lapsia. Eivät Pyry ja Karri onneksi ole silloin pahojaan tehneet. Kerran joku oli käynyt ulkona, kun ovi oli auki. Ja Enna (2v) on nukahtanut kirjahyllyn ylähyllylle. Huhhuh! Siitä piti ottaa ihan valokuva muistoksi.

Aamulla herättelen lapsia milloin mistäkin: olohuoneen sohvalta, lattialta, sängyn alta. Mitä noiden kanssa pitäisi tehdä? En ymmärrä. Syytän päiväunia. Niiden takia uni ei illalla tule. Tänääänkin yritin pitää Karrin päivällä hereillä, mutta sitten poika vain häipyi ja löytyi jostain nukkumasta. Olen yrittänyt sellaisia iltarutiineja, sitä lukemishommaakin. Mutta Enna kiskoo kirjan kädestä, eivät nuo jaksa kuunnella.

Ehkä auttaisi, jos saisin isännältä apua. Mutta hän vain tuumaa, että lapset ovat niin kiintyneitä äitiinsä, että minun on parempi hoitaa asiat. Ja onhan Jannella aina aikainen herätys, navettaan pitää lähteä ennen kuutta.

Jospa tämä joskus tasaantuisi. Sellaisesta haaveilen, että kymmeneltä talo olisi hiljainen ja minulla olkisi pari tuntia omaa aikaa. Istuisin tietokoneella. Tai istuisin vain, ilman tietokonetta. Mutta kaikki ei näköjään mene niin kuin amerikkalaisissa elokuvissa. Meneekö kenelläkään niin, ihan oikeasti?[/QUOTE]

Minä kun luin tuon niin luulin että tämä on lehden provo tai vitsi. Ei kai sitten ollutkaan.

Kamalaa. Onneksi mä joudun hyppäämään lasten luona vaan klo 21 asti. Sänkyyn mennään 20.15 ja viimeinenkin nukkuu huuteluitten jälkeen viim. 21.30. Jee!

Jotain kädestä pitäen opastusta toi äiti kyllä tarttis.

Kamalaa. Onneksi mä joudun hyppäämään lasten luona vaan klo 21 asti. Sänkyyn mennään 20.15 ja viimeinenkin nukkuu huuteluitten jälkeen viim. 21.30. Jee!

Jotain kädestä pitäen opastusta toi äiti kyllä tarttis.

No meillä ei ole ikinä juoksuralleja ollut. Lapsia kaksi ja heidän sänkynsä vanhempien makkarissa. Nukutan lapset itsekkin muka käymällä nukkumaan. Lapset 2 v ja 5 v. Nukahtavat klo 19:15 mennessä, ilman yhtään huutoa tai sängystä ylösnousua (näin on ollut aina). Aamulla heräillään klo 6 aikoihin. miehen kanssa keskinäinen aika vietetään keittiö/olkkari linjalla, joka ilta aivan ihanasti parisuhdeaikaa!! :)

Veikkaan, että päästään helpolla sen takia, kun lapsia ei jätetä yksin huoneeseen koskaan (mitään juoksurallia ei siis koskaan tule), poistun huoneesta vasta heidän nukahdettuaan ja öisin jos heräävät, jatkavat unia ilman tarvetta nousta sängystä, koska turva on lähellä. Illan ensimmäisinä tunteina eivät edes herää.

Yhteistyössä