Joko luit tai selasit uusinta Meidän Perhe - lehteä? Siinä oli artikkeli kolmen perheen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihme meininkiä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihme meininkiä

Vieras
nukkumisesta.

Oli hurjaa lukea sen ison perheen äidin tarina. Heillä isot lapset menevät toki ajallaan nukkumaan ( Siitäkin lehdessä luki tähän tyyliin, että menevät kammareihinsa iltapalan jälkeen ja pysyvät siellä. Tekevät mitä tekevät, heillä on tietokoneet tykönänsä), mutta leikki-ikäiset muksut (3kpl) saattavat hillua hereillä vielä aamuyöllä kolmelta. Syy tähän on äidin mielestä se, että lapset nukkuvat päiväunet.

Saattavat löytyä myös nukkumasta mm; olohuoneen sohvalta, lattialta, sängyn alta tai kerran yksi tenavista löytyi nukkumasta kirjahyllyn ylähyllyltä.

Perheen isäkään ei auta tilanteessa yhtään, hän sanoo, että lapset on ovat niin kiintyneitä äitiinsä, että äiti saa tuon yörumban vetää yksinään ja äiti vain hyväksyy tilanteen, koska isällä on aikainen herätys joka ikinen aamu.

Lehdessäkin oli tämmöinen pätkä heidän iltahommistaan, että

19:30 perhe katsoo Salkkareita
20:30 iltapala
21:00 isommat lapset menevät huoneisiinsa
21:20 pikku pojat tappelevat siitä kumpi pääsee tietokoneelle
22:00 isä menee nukkumaan
22:05 pikku pojat pelaavat tietokoneella ja pikku tyttö katsoo Pikku Kakkosta toiselta tietokoneelta
23:05 äiti antaa uuden iltapalan pikku lapsille
24:05 pikku tyttö nukahtaa sohvalle
01:00 pikku poika nukahtaa tietokoneen äärelle
01:30 toinen pikku poika menee isän viereen nukkumaan
02:20 äiti menee nukkumaan
05:30 äiti herättää isommat lapset uuteen aamuun

No, toisaalta! Kelle tätä elämää eletään jos ei itsellemme ja omalle perheelle? Tarkoitan, että tarviiko kaikkien perheiden tehdä asiat niin kuin kuin meistä muista on sopivaa? Kyllä ne pienet kerkeää sitten kouluiässä elää aikataulutetusti.

Tuo mulla vähän mietitytti kun koululaisilla koneet omissa huoneissan. en sallisi! Ja toisekseen tuo äidin unimäärä jää vaarallisen lyhyeksi, joka varmaan vaikuttaa koko perheen hyvinvointiin.

Meillä 1, 8 ja 9 vuotiaat passitetaan arkena 21,00 nukkumaan. vaikka pienimmällä ei ole ole tarhaan lähtöä ym.

Mutta kerta nuo pienet ovat vielä päivät hoidossa, niin ei ole hyvästä, kun heidänkin unimäärä jää liian lyhyeksi tuon yöriekkumisen takia. Taatusti ovat levottomia ja keskittymiskyvyttömiä päiväkodissa, kun ovat väsyneitä.

Äitikin vain artikkelissa sanoi, että ei hän osaa aloittaa iltarutiineja. Kun jos hän yrittää alkaa lukea kirjaa lapsille, niin pienin (2v) vain haluaa repiä koko kirjan. Tuntuu, että miten tuo äiti voi olla oin kädetön tapaus? Hällä on ikää kuitenkin yli 40v ja hällä on jo vanhin lapsista 20v eli kyllä pitäisi jotain rutiinia lastenhoidosta alkaa olla.

Aivan uskomatonta touhua. Tuollainen unirytmi on todella huonoksi lasten kannalta. Tuossa asiassa vanhemmat käyttäyy todella vastuuttomasti, jopa laiminlyövästi.

Ja te puolustelijat, ihan tosi?? Jokaisessa perheessä eletään omalla tavalla, se on ihan totta. Mutta vanhempien vastuulla on lapsen nukkuminen. Uni vaikuttaa lapsen aivoihin. Se edesauttaa oppimista ja luovuutta. Unenpuute voi myöhemmin aiheuttaa vakavia ongelmia.

Ja jos äidin puolustus on että lapset riehuvat iltatoimissa, on melko toivoton äiti. Hän ei näköjään tiedä että auktoriteettia ja kunnioitusta ei saa muuta kuin sen itse itselleen tekemällä.

Toivottavasti joku tarjoaa tukea ja apua tuolle äidille tässä tapauksessa.

Kauhea kaaos eikä tuota voi puolustella kun vaikuttaa jo perheenjäsenten terveyteen. Hyvät yöunet on yksi tärkeimmistä asioista eikä todellakaan tee lasten aivoille hyvää pelata yökaudet jotain peliä. Mitähän siten kun lapset menee kouluun? Huh!

• Tykkää
Reactions: Minni:)
Kuulostaa kieltämättä aika kamalalta. Mä tulisin itse hulluksi, jos meillä lapset hilluisivat yömyöhään ympäriinsä nukahdellen ja aamulla pitäisi kuitenkin itse nousta klo 5:30 ylös :O

• Tykkää
Reactions: Zucchini
[QUOTE="vieras";28007195]No, toisaalta! Kelle tätä elämää eletään jos ei itsellemme ja omalle perheelle? Tarkoitan, että tarviiko kaikkien perheiden tehdä asiat niin kuin kuin meistä muista on sopivaa? Kyllä ne pienet kerkeää sitten kouluiässä elää aikataulutetusti.

Tuo mulla vähän mietitytti kun koululaisilla koneet omissa huoneissan. en sallisi! Ja toisekseen tuo äidin unimäärä jää vaarallisen lyhyeksi, joka varmaan vaikuttaa koko perheen hyvinvointiin.

Meillä 1, 8 ja 9 vuotiaat passitetaan arkena 21,00 nukkumaan. vaikka pienimmällä ei ole ole tarhaan lähtöä ym.[/QUOTE]

Perheet tavallaan mutta kyllä se vaarantaa jo lasten kasvun jos hillutaan pystyssä klo 3. Vanhempien tehtävä on turvata lasten kasvu ja hyvinvointi.

En ole lehteä lukenut, mutta kuulostaa kamalalta! Miten ei toimi vaan se perinteinen sänkyyn kuskaus uudelleen ja uudelleen, vai mikähän tuossa mättää? Itse olen niin natsi, että ne menisi sinne sänkyyn tavalla tai toisella ihmisten aikoihin.

Luin.En yhtään ihmettele että ne pikku pojat (6v ja 4v) eivät saa unta,kun ensin katotaan salkkarit koko sakki,sitten pojat siirtyvät klo21 maissa pelaamaan jotain murhapelejä tietokoneelle,jotta isommat lapset saavat nukkua rauhassa.Pieni tyttökin (2v) saa katsoa läppärilta pikku kakkosta vielä klo 22 jälkeen. Jossain vaiheessa lapset sitten nukahtavat kuka minnekin.
Mitään iltarutiineja ei lapsilla ole,äiti syyttelee päiväunia.

Jos oikein kärjistää, tuota voisi sanoa lasten kaltoinkohteluksi. Tekisipä taas mieli ottaa ja ravistaa...

"Riittävää ja säännöllistä unta tarvitaan oppimiseen, muistiin, kasvuun ja tunne-elämän kehittymiseen. (Hermanson 2007, 98.) Riittävä uni ja lepo edistävät lapsen tervettä kasvua ja kehitystä. Uni tekee mahdolliseksi uuden oppimisen ja opitun muistiin painumisen. Uni on tärkeää myös lapsen tunne-elämän kannalta, sillä unessa lapsi käsittelee pelkojaan ja vaikeita asioita. Hyvä uni myös edistää lapsen luovuutta ja vaikuttaa keskittymiskykyyn ja mielialaan sekä sosiaaliseen elämään ja itsetuntoon. Hyvin yönsä nukkuneen lapsen havainnointikyky on parempi kuin väsyneen lapsen, jolloin lapsen riski joutua onnettomuuksiin tai tapaturmiin vähenee. Väsyneen, huonosti nukkuneen lapsen tekee helpommin mieli lihottavia herkkuja ja ajan mittaan univaje voi näkyä lapsen painon nousuna, kun taas pirteälle, hyvin nukkuneelle lapselle maistuu aamulla terveellinen aamupala. Nukkuminen vahvistaa lapsen sairauksista toipumista ja vastustuskykyä. Unen aikana erittyy kasvuun tarvittavaa hormonia. (Mannerheimin Lastensuojeluliitto 2008.)"

"Vastasyntynyt lapsi nukkuu vuorokaudessa keskimäärin 16 tuntia. Vauvojen unentarpeessa on paljon yksilöllisiä eroja ja vauvojen unimäärä vaihtelee 12 ja 20 tunnin välillä. (Kannas 2007, 232.) Vastasyntyneellä pisin yhtäjaksoinen uni kestää 2-4 tuntia, mutta joillain lapsilla taas yksittäinen unijakso voi olla lyhyempi, 1-2 tuntia. Vastasyntyneen unijaksot jakautuvat tasaisesti ympäri vuorokauden painottuen vähitellen yöaikaan. (Jalanko 2005.)

Puolivuotias lapsi nukkuu keskimäärin 14 tuntia vuorokaudessa ja pisin unijakso ajoittuu useimmiten yöhön. Lapsen uni etenee noin tunnin pituisina syvän ja kevyen unen jaksoina. Puolivuotias lapsi pärjää jo yön ilman ruokaa ja saattaa nukkua pitkät yöunet, mutta osa lapsista saattaa tarvita edelleen yhden yösyötön aamuyöllä. Puolen vuoden iässä lapsen liikunnalliset taidot kehittyvät nopeasti: lapsi harjoittelee uusia taitoja kuten ryömimistä tai konttaamista eikä ehkä malta nukkua. Myös ensimmäisten hampaiden puhkeaminen voi vaikeuttaa lapsen nukkumista. (Mannerheimin lastensuojeluliitto 2008.)

Vuoden iässä lapsi tarvitsee unta 14-15 tuntia ja nukkuu yleensä vain yhdet päiväunet. Liikkumaan opettelu on aktiivista ensimmäisen ikävuoden lopulla, jolloin nukkumaan rauhoittuminen voi olla joskus vaikeaa. Tärkeitä ovat myös säännöllisyys nukkuma-ajoissa sekä totutut tavat, kuten sama laulu, satu tai lapsen silittely, ja rauhallinen hetki ennen nukkumaan menoa. Lapsi nukkuu yleensä rauhallisesti, kun hänen fyysiset ja psyykkiset tarpeensa on tyydytetty. Läheisyys, hellyys ja turvallisuuden tunne rauhoittavat lasta ja edesauttavat nukkumista. (Ivanoff ym. 2001, 55.)

Leikki-ikäinen lapsi tarvitsee unta noin 10-13 tuntia vuorokaudessa, huomioitavaa on kuitenkin yksilöllisyys lasten unen tarpeessa. Riittävää unen määrää kuvastaa lapsen herääminen aamulla virkeänä ja hyväntuulisena. (Mannerheimin lastensuojeluliitto 2008.) Leikki-iän alkupuolella lapsi tarvitsee unta kohtuullisen paljon. Toisen ikävuoden aikana lapsen toiset päiväunet jäävät pois ja tällöin pitkän, yhtäjaksoisen yöunen merkitys korostuu. (Ivanoff ym. 2001, 67.)"

Mä kyllä tavallaan ymmärtän jos isä jättää ton rumban äidille. Ihan älyttömältähän noi iltatoimet kuulostaa. Jos äiti on luonut tollaset "rutiinit" eikä ole halua niitä muuttaa niin kyllä minäkin jättäisin hommat hälle ja painuisin nukkumaan jos olis vielä töihin lähtö. Eri asia jos lapset menis ajoissa nukkumaan niin, että saisi itsekkin vielä hyvät unet niin.

Toki jos koko homma on mennyt noin kaaokseksi kun äidiltä on vaan ruuti loppunut eikä isästä missään vaiheessa ole ollut apua eikä halua auttaa niin... Mulla ei pää kestäisi sillä mä en uskaltaisi jättää pieniä lapsia hereille itse mennessäni nukkumaan. En mä kyllä pystyis nukkumaankaan sillä meidän lapset pitää sellasta meteliä että ei siitä tulis mitään.

Vähän kuulostaa siltä että homma on karannut käsistä eikä äidillä enää riitä auktoriteetti/ jaksaminen korjaamaan tilannetta.

MIssä ne lapset nukkuu päikkärit? Kotona vai päiväkodissa? 5-6 -vuotias ei todellakaan tarvitse päiväunia ja sen voi myös päiväkodin kanssa sopia, ettei anneta nukkua liian kauan. Ei ihme, ettei uni tule illalla, mutta toisaalta kuulostaa siltä, että turvallisia rutiineja ei ole ja lasten pelaaminen illalla pitäisi kieltää kokonaan.

Voisiko isommat lapset tai isä vaikka lukea sille 2v:lle, että äiti saisi rauhassa lukea leikki-ikäisille. Tai vaikka pistää satukasetin soimaan! Siis aivan kädetöntä touhua!

Alkuperäinen kirjoittaja tähä;28008501:
MIssä ne lapset nukkuu päikkärit? Kotona vai päiväkodissa? 5-6 -vuotias ei todellakaan tarvitse päiväunia ja sen voi myös päiväkodin kanssa sopia, ettei anneta nukkua liian kauan. Ei ihme, ettei uni tule illalla, mutta toisaalta kuulostaa siltä, että turvallisia rutiineja ei ole ja lasten pelaaminen illalla pitäisi kieltää kokonaan.

Voisiko isommat lapset tai isä vaikka lukea sille 2v:lle, että äiti saisi rauhassa lukea leikki-ikäisille. Tai vaikka pistää satukasetin soimaan! Siis aivan kädetöntä touhua!

Ne nukkuu päiväkodissa. Itse en kunnolla ehtinyt lukea juttua. Pitää tänään lukea uudestaan.

Ei taida olla paljoa elämänhallintaa kyseisellä naisella... Lapsia vaan on hankittu eikä niihin ole mitään otetta. Vaikuttaa siltä, että ehkäisyä ei osata käyttää.

En ymmärrä miten ei tätä asiaa ole alettu hoitaa jo vuosia sitten kuntoon kun pienemmät pojat olleet pieniä. Omat hermoni ei kyllä kestäisi yhtään tuollaista menoa. Meillä lapsi täyttää pian viisi, lähes aina nukahtaa siinä yhdeksän maissa. Eikä hän edes osaa pelata tietokoneella mitään pelejä. Itse varmaan olen hieman vanhanaikainen, mutta ei meillä ole aikuisetkaan mitään pelejä pelaa.
Aina sanotaan, että nuoret vanhemmat ovat leväperäisiä, mutta ei se aina niin mene. Itse olin 22 kun lapsen sain, ja meillä kyllä on rutiinit ja lapsi tietää rajat mitä saa tehdä ja mitä ei.

Suuri osa vanhemmista ei nykyään tajua, miten PALJON pieni lapsi tarvitsee unta, ja miten TÄRKEÄÄ se on lapsen kasvulle ja kehitykselle. Unen määrä on yhteydessä sairasteluun, oppimiseen, henkiseen tasapainoon jne.

Lapset menevät jo pienenä ihan ylikierroksille eivätkä osaakaan rauhoittua ja antaa unen tulla. Sitten kun lapset yliväsyneinä riekkuvat, yksinkertaisimmat vanhemmat tulkitsevat tämän, että ei niitä väsytä - vaikka tilanne on juuri päinvastoin! Lapset riehuvat ja menevät ylikierroksille usein juuri unenpuutteen vuoksi. Kyllä käy sääliksi päiväkodin ja koulun henkilökuntaa kun ne seuraavat näitä hyperkierroksilla käyviä lapsia.

Voi älyttömyys. Joo jokainen tavallaan, mutta tuostahan nyt jo näkee ettei äidillä ole tajua asioihin ollenkaan. Ihan sama jos kaksi aikuista ihmistä valvoo ja nukkuu miten saattuu, mutta että lapset eivät nuku öisin kunnolla?! Ihan älytöntä jos pitää paikkansa!!

Yhteistyössä