Joko kuolen nauruun tai menetän toivoni kun kaupunkijuntit taas tulee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maalla On Mukavaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
..minusta on hassua, että tässä väkiluvultaan varsin pikkuruisessa maassa, jossa iso osa kaupunkilaisten mummoloista on maalla, jaksetaan kinastella tämmöisestä asiasta..pienet on piirit, asuipa missä päin suomea tahansa..

Mua on maalle muuttamisen jälkeen eniten tympinyt täällä ikänsä asuneet tallukat joiden koko suku asuu 10 kilometrin säteellä ja pihalla ollessa vahdataan jokaista ohi kulkevaa pyöräilijää/lenkkeilijää ja autoa ("on varmaan kaupungista kun en oo ennen nähnyt!" "näitkö sä mitä pussia se kantoi, olisiko hakenut Liisalta leipää?" "Tuo nainen juoksee tästä melkein joka viikko ohi ja viime kuussa kerran pyöräilikin mutta ei koskaan nosta kättä, kenenköhän sukua on?").

Sit alkaa riemu kun mökkiläiset tulee (mökkiranta alkaa kolmen kilometrin päässä meiltä) ja tulee oikein kunnolla vahdattaa, mukavinta on kun näkee mitä ne autossaan tai peräkärryssä kuljettaa. Kaupassa koitetaan huomaamatta supista ja vahdata, ketkä on kylältä ja ketkä mökkiläisiä ja minkä merkkistä makkaraa ne mökkiläiset ostaa. Joka välissä muistetaan tietysti mainita, kuinka kaupunkilaiset on niin vieraantuneita kaikesta eikä osaa mitään, mutta silti itse ei osata eikä edes haluta oppia lukemaan kännykkään tulevia tekstiviestejä ja pitää soittaa joku (kaupunkiin muuttanut) sukulainen auttamaan kun pitäisi saada dvd pyörimään.

No joo, on täällä ihan mukavaa ja fiksuakin porukkaa :) Meidän navettaan ei ole ainakaan mun aikana kukaan tullut ilman lupaa, joku on tullut joskus pihaan kysymään, saako hevosia silittää. Mä näytän mökkiläiselle ihan mielläni mitä metsästä uskaltaa poimia tai miten nuotio sytytetään, tai menen vaikka apuun jos se puu sattuu kaatumaan tielle (ihmekään että palokunnalle soittavat, jos ympärillä olevat ihmiset on niin yrmeitä ettei niiltä uskalla kysyä neuvoa). Ja munkin mielestä olisi suotavaa, että tuolla kylän kaupassa olisi vähän monipuolisempi juusto- ja hedelmätarjonta. Luomu- ja kasvisruokia täältä tuntuu taas saavan paremmin kuin kupungista vastaavan kokoisesta kaupasta, ja tuoretta lähiruokaa ontarjolla jäätelöstä leipään.

[QUOTE="aloittaja";23740507]Edelleen perään sitä suppeuden perustelua?
Juntti on synonyymi joo maalaiselle, mutta myös parille muullekin sanalle.
Naureskelkaa vaan, mielestäni on hienoa että ihminen osaa itse toimia ja tehdä asioita ja tähän pyrin. On suorastaan häpeällistä ettei kaikki aikuiset asiat osaa perusasioita hoitaa, ja yhtään tälläistä junttia en ole maalaisissa tavannut.[/QUOTE]

Sinäkö sen määrittelet, mitkä ovat niitä perusasioita jotka kaikkien tulisi osata?
Olen varma että moni kaupunkilainen osaa tehdä monia asioita paremmin kuin sinä, sinä et osaa niitä koska ne asiat eivät kuulu jokapäiväiseen elämääsi etkä niitä taitoja tarvitse.
Aivan samoin kuin esim. joku koko ikänsä kaupungin keskustassa asunut ei välttämättä osaa käyttää ruohonleikkuria, koska ei ole sitä ikinä käyttänyt.
Miksi jokaisen kaupunkilaisen tulisi osata myös maalla tehtävät työt, jos ei maalla vieraile kuin ehkä pari kertaa vuodessa jos sitäkään?

Ihmisiä on niin paljon erilaisia,niin on myös elämäntapoja.
Sinä näät sen oman elämäntapasi ainoana oikeana ja pidät jotenkin vääränä/halveksittavana jos joku toinen tahtoo elää eri tavalla.
Se kertoo aika paljon ihmisen maailmankuvan ja ajattelun suppeudesta sekä ahdasmielisyydestä.

On se vähän huvittavaa, kun Suomen kaltaisessa periferiassa pitää alkaa pistämään porukkaa eri karsinoihin sen mukaan, missä päin tätä takapajuista pohjolan perukkaa sattuu VAKITUISESTI asumaan:D

Olkaa ihmiset iloisia mökkiläisten ostovoimasta, kesäasutus on piristysruiske pienille paikkakunnille ja mökkeily estää osaltaan maaseudun totalista autioitumista!

[QUOTE="aloittaja";23739373]Perustele suppea maailmankatsomus?
Kuhan naureskelen ja välillä menetän toivoni kaupunkilaisten suhteen, aika moni asia menee kuitenkin HEILTÄ ohi vaikka selittäskin kuinka.[/QUOTE]

Ja moni kaupunkilaisten juttu , menee sulta ihan ohi...että etteköhän ole ihan tasoissa siellä.

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä kysymys;23740906:
Niin voistteko tähän vastata? Jos ne vierailijat on niin rasittavia, niin miksi sinne pitää päästää ulkopuolisia?

liki jokaisen maitotilan ovessa on kyltti "pääsy kielletty ilman omistajan lupaa" ja alla tilanumero.
Ei sinne siis vierasita ilman lupia haluta.

[QUOTE="aha";23866088]Ja moni kaupunkilaisten juttu , menee sulta ihan ohi...että etteköhän ole ihan tasoissa siellä.[/QUOTE]

Kuten mikä, kirjoitin jo että asunut pariisissa ja helsingissä, ei taida olla mitään kaupunkilaisten juttuja ???

:hug: Kaupunkilaiset ovat vieraantuneet maalaiselämästä, tai ei voi sanoa edes vieraantuneet, jos ei ole koskaan siellä varsinaisesti elänyt. Yhtä lailla maalaisille voi olla vierasta kaupunkielämä. Yks mies joskus sanoi, että maalainen kun lähtee kaupunkiin ostoksille, se pukeutuu parhaimpiinsa. Joku kaupunkilainen menee samaan paikkaan verkkareissa ;)

Sinäkö ap siis vuokraat mökkejä? Sellaisen käsityksen tuosta saa. Jos noin jurppii, kannattaisikohan harkita uudestaan.

[QUOTE="aloittaja";23739755]No miksi sitten tunkea maalle nauttimaan elämästä kesälomaksi jos se kaupunki elämä on niin rattosaa? Siis ne ketkä tulee, eihän kaikki halua. Itse en pidä kaupungeista, kukin siis tykkää mistä tykkää. Mielestäni kuitenkin asioita pitäisi tehdä että tuntee elävänsä,oikeita töitä ei mitään hengailua päivästä toiseen, MINUN MIELESTÄNI![/QUOTE]

:laugh: Niin joo,kaupungissahan kukaan ei tee oikeita töitä,kaikki vaan "hengailee" puistojen nurkilla.

Viime kesän myrskyjen aikaan oli todellista omatoimista selvyitymistä monilla mökkiläisillä, kun puu oli kaatunut mökkitielle (ei mitään dramaattisempaa). Ratkaisu oli monilla soittaa palokunnalle. Valitettavasti palokunnalla oli kiireisempiä tehtäviä.

Toinen vaihtoehto olisi ollut pyytää naapuria sahaamaan puu poikki moottorisahalla. Hieman työläämpää olisi ollut itse sahata puu pokasahalla poikki.

Jos puut kaatuvat ristiin rastiin tielle, niin sen suman purkaminen vaatii ammattitaitoa johon sisältyy muutakin kuin se miten moottorisaha käynnistyy.

[QUOTE="vieras";23866316]Jos puut kaatuvat ristiin rastiin tielle, niin sen suman purkaminen vaatii ammattitaitoa johon sisältyy muutakin kuin se miten moottorisaha käynnistyy.[/QUOTE]

Niinpä. Ja kun se kaatunut puu kuitenkin on jonkun toisen omaisuutta. Mene siinä nyt sitten sahailemaan ja pinoilemaan. Vai kuinka moni sahaa itse puut naapurin tieltä?

Alkuperäinen kirjoittaja tyhmä kysymys;23740906:
Niin voistteko tähän vastata? Jos ne vierailijat on niin rasittavia, niin miksi sinne pitää päästää ulkopuolisia?

Ei ketään vieraita ole navettaan pakko päästääkään, mutta mielelläni esittelen navettaa, eläimiä; vasikoita ja lehmiä ja sitä mistä maito tulee myös kaupunkilaislapsille. Navetassa on kuitenkin (lievä) haju haitta ja lehmät voivat olla lapselle pelottavan isoja, joten omalla vastuulla jos hirvittää tai yököttää voi lähteä ulos navetasta. Miksi väkisin laittaa itsensä epämiellyttävään tilanteeseen.

Lypsyn ja muiden töiden aikana varsinkaan en anna omien lastenkaan juosta, riehua ja kiljua. Eläimet todella reakoivat epätavallisiin ääniin tai käytökseen. Muutenkaan navetta ei missään nimessä ole leikkipaikka ja se on mitä suurimmassa määrin myös turvallisuus kysymys.

Viimeksi muokattu:
entäpä kun landepaukut tulee Helsinkiin...ihmetellään junia, jotka kulkevat raiteilla (raitiovaunuja)
on likaista ja ei saa sitä lehmänmaitoo... on paljon ihmisiä ja ihmetellään mistäs saa ruokaa.
Taitaa toi ravintinteltkin olla outoja. Ette ole koskaan käynyt ulkona syömässä. Onko pikkukylissä
kuin kaljakapakoita. Ainoat paikat minne mennään on korkeasaari ja lintsi. Eikö niitä elukoita
ole siellä maalla navetassa sikoja, lehmiä jne.
Sitten saatetaan lähteä Tallinnaan. Ihmetellää seisovaa pöytää ja siihen sisältyviä juomia.
Työnnetään se nenä ruokiin ja ihmetellään mitäs sapuskaa täällä on (ainakin eläkeläiset jostain
peräkylältä. Kokekamusta löytyy.) Tallinnasta tuodaan kauheet lastit kaljaa, kuin omasta osuukaupasta ei saa kaljaa tai alkosta viinaa.
Valitettavasti olen kaupunkilainen ja osaan myös käyttää maalla ruohonleikkuria, viikatetta, sirppiä
jne. Lypsää en osaa, kun en kerrostaloon ei voin noita lehmiä tuoda.
Kuulepa ketjun aloittaja on paljon lapsia, jotka eivät ole koskaan nähnyt lehmiä tms.
Suotakoon heille se ilo ja aikuisille. On se hyvä, että edes kiinnostaa.

Yhteistyössä