Joko 4-vuotias alkaa olla "helppo"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kolmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kolmas

Vieras
Meillä on kaksi lasta, 2,5v ja 6kk. Haaveilen jo kolmannesta, ja ehdottomasti jossain vaiheessa kolmas halutaan, mutta... Näiden kahden tuholaisen kanssa on aika rankkaa... Jos yritettäis saada kolmas lapsi taas kahden vuoden ikäerolla nuorimmaiseen, niin olisiko silloin 4v esikoinen jo "helppo" hoidettava? Mulla ei oo omakohtaista kokemusta lapsista, kuin näistä omista, joten jokainen kehitysvaihe ja ikäkausi on ihan uutta.

4vee on eri tavalla hankala. Osaa jo paljon itse, että sen puoleen ihan perushoito on helpompaa. Ja 4-vuotiaalle voi myös jutella ja perustella asioita.
Mutta! Tossa iässä on monilla ihan hurjia tahtokausia, paljon pahempia kuin pikku-uhmiksilla. Ja ne oppii vääntämään joka asiaa miljoonalle mutkalle. Että siis: joka iässä on omat hankaluutensa.

nyt helppo (siis iän huomioden) 4-vuotias voi olla helppo tai hankala, on lapsikohtaista, tosin sen ikäinnen voi jo ulkoilla turvallisessa pihapiirissä niin, ettei tarvitse koko ajan seurata mitä tekee. meillä on naapurilla kolmen sarja kahden vuoden välein ja nuo on kyllä kaikki suht helppoja. ainakaan keskimmäisellä en ole nähnyt mitään hirveitä uhmaraivareita.

Joka ikäkauteen kuuluu omat "haasteensa" kyllä meilläkin on 4v uhmaa ollut paljon.

Mutta hei, sehän on vaan asennekysymys ja aika paljon myöskin lapsen luonteesta onko "helppoa" vai "haastavaa".
Mutta kyllä se oma asenne on se ratkaisevin, kaikesta katos selviää vähemmän tai enemmän "helpolla"

Meillä on 3v ja 1,5v ja kolmas tulossa. Kyllä toi 3v on jo musta aika helppo. Tosin saahan se noita uhmakohtauksia, mutta mitäs sitten. Huutakoon uhmansa pois. Ymmärtää kuitenkin paljon, sen kanssa voi jutella, keskustella ja neuvotella, on kuiva, osaa kävellä, keksii itse leikkejä, osaa antaa äidillekin rauhan syödä ja siivota yms.

1,5v nyt on mitä on, mutta kai sekin tosta helpottuu. Ja kun kolmas parin vuoden päästä alkaa helpottua, niin mikäs tässä.

Riippuu niin lapsesta. Meidän esikoinen sai ekan uhmansa 2v3kk ikäisenä ja se oli lastenleikkiä siihen mitä oli tiedossa 4v ja 5v ikäisenä. Nyt eskarissa ja uhmat näyttäisi olevan takana, vaikkakin herkästi tulistuva on edelleen.

Keskimmäinen taas on nyt 4,5v ja hänen kanssaan ollut paaaaaaljon helpompaa kuin tuon esikoisen kanssa. Kiukkumenee nopsaan ohi eikä ole ollut niin rajua mitä esikoisella. Pahimmat uhmat tulivat hänellä silti 4vuotiaana.

Kuopus pian 2v. Saas nähdä millaista uhma ahänellä on.

Alkuperäinen kirjoittaja noh:
4vee on eri tavalla hankala. Osaa jo paljon itse, että sen puoleen ihan perushoito on helpompaa. Ja 4-vuotiaalle voi myös jutella ja perustella asioita.
Mutta! Tossa iässä on monilla ihan hurjia tahtokausia, paljon pahempia kuin pikku-uhmiksilla. Ja ne oppii vääntämään joka asiaa miljoonalle mutkalle. Että siis: joka iässä on omat hankaluutensa.

Juuri näin. 4 v on hankala siksi, että ymmärrystä alkaa olla jo ihan eri tavalla kuin pienempänä. Ja käsitys siitä, että ei niin vaan kävellä tahdon yli. Mutta tosiaan helppo siinä mielessä, että osaa jo paljon käytännön asioita itse ja voi jutella ja perustella asioita eri tavalla kuin pienemmälle.

Yhteistyössä