Jokapäiväistä ruoan mietintää :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tossuliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tossuliini

Vieras
Mä sitten inhoan sitä että joka päivä joutuu miettimään että mitäköhän syötäisiin. No onneksi tänään se ruoan miettiminen ei mennyt pitkäksi kun aattelin että laitetaan ranskikset uuniin, lisäksi jauhelihapihvejä sekä makkaraa. No huomenna taas uusi päivä ja uudet mietinnät. Onko teillä sama juttu ja miten aina keksitte joka päivä mitä teette ruoaksi?

Meillä on harvoin keittoja koska niitä pitää sitten syödä vähintään se kaksi päivää ja haluaisin tietysti monipuolista ruokaa tehä mutta kun toi päävärkki on aina sellanen ettei sieltä välttämättä tule mitään ajatuksia mieleen silloin kun pitäisi. Kastikeruokia teen pari kertaa viikossa, laatikoita vähän harvemmin. Kertokaa omat vinkkinne mulle.

Lomalla ollessa ruokaa usein mietittiin samana päivänä. Arkipäivisin se ei toimi jos meinaan täysjärkisenä pysyä. Pakko miettiä ainakin muutoma päivä etukäteen. Teen joskus ruokalistoja pidemmällekin ajalle, vaikka en sitten niitä aina nuodatakkaan, vaan on sitten ainakin idéat valmiina jos ei muuta keksi.

Mä teen mielelläni enemmän ruokaa kerralla ja valmistan "puolvalmiiks" muitakin aterioita kun sen yhden. Sitten voi toisina päivinä päästä helpommalla.

Esim. toissapäivänä oli broileriaa vihreessä curryssä ja kookosmaidossa, keitin reilusti riisiä. Eilen tein lasagnea, tein jauhelihakastiketta niin että siitä riitti kastiketta pakkaseen jonka voi syödä spagetin kaa joku päivä. samalla oli uunissa lihapullia jotka olis vopinu syödä tänään vaan pakastin ne. Jauhelihakastikkeeseen laitoin porkkonoita (keitin niitäkin reilusti). Säästin vähän sitä samaa paistettua jauhelihaa, ja voilá... nyt paistoin riisiä, jauhelihaa ja papuja curryssä, kaveriks porkkanasalaattia. Tänään siis supernopee ja helppo ruoka.

Mä teen viikon ruokalistan kerrallaan. Paljon syödään ihan perusruokia, ei mitään erikoista. Ja meillä kyllä keittojakin syödään vaan yhtenä päivänä... Kun kerran näkee sen vaivan, et tekee vaikka listat 5 viikoks kerrallaan, niin niitä voi sit käyttää aina uudestaan kun on se viis viikkoo kulunu.

Mulla menee nykyään niin, että kerran pari viikossa käyn marketissa ja ostan perusaineiden lisäksi kaikkea mitä on tarjouksessa. Niistä sitten pyöräyttelen aikasta paljon niitä perusruokia mitä on vuodesta toiseen tullut tehtyä. Välillä jostain näen jotain uusia vinkkejä ja niitä kokeilen. Eli yleensä teen ruokia, mitä kaupasta tulee kulloinkin ostettua. Sitten jos lihat ,potut, vihannekset loppuvat ennen seuraavaa kauppareissua, teen niitä tavannomaisia, joita kuivakaapista löytyy (esim. spagettia ja tonnikalaa).