Jokainen miettii sitä joskus...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mummeliisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";27019885]ei tarkota sitä että äitäis pitäs tappaa! Siitä voi erota ! Ja näin minä olen aikuinen ja minulla "siivet" yrittää ainakin kun annat neuvoa![/QUOTE]

Olin lapsi, kun ajattelin noin. Muistakseni tokaluokkalainen. Muistan vieläkin, kuinka oikeasti ajattelin,että jos se kuolee, siitä pääse heti. Ja kun se ei kuole, se pitää tappaa. Päätin tappaa heti, ku pärjään sille. Hirveää, kyllä.

Mä olen kokenut vain kuolemanpelkoa. En halua kuolla.

Kaikkein vähiten oman käden kautta.

Itsemurha on maailman itsekkäin teko, joskin itsekritiikkinä rehellistä, koska itsemurhan tehnyt ihminen ei voi olla muuta kuin kusipää.

Anteeksi rehellinen mielipiteeni.

Mikä tekee semmoisesta ihmisestä kusipään,ihmisestä joka on äärimmäisen ahdistunut ja masentunut, mutta haluaa salata sen läheisiltään ettei aiheuttaisi murhetta, ei uhkaile itsensä vahingoittamisella tms. vaan luulee tekevänsä kaikille hyvän ratkaisun kuolemalla pois?

Olen ajatellut monta kertaa, sairauksieni vuoksi. Ennen ajattelin sitä myös kokemani jatkuvan väkivallan vuoksi. Mutta en tee sitä. Joskun leikittelen pitkällekin sillä ajatuksella, kovissa kivuissa, mutta aina kun tajuan miten se sattuisi niihin jotka rakastaa mua niin lopetan sen ajattelemisen. En mä voisi tehdä sitä, enkä tee.

Itsemurha on siinä mielentilassa, sillä hetkellä ja sillä järjelisellä ajatuksella ihmiselle ainoa oikea tapa päästä ongelmistaan. Ei siinä auta muiden sättiä tai syytellä. Se on yhdentekevää siinä tilassa. Kunhan pääsee pois kaikesta.

Terveellä tapaa ajatteleva ei voi sitä ymmärtää tai mieltää järkeväksi millään tapaa. Minä en voisi tuomita, en ikimaailmassa. Sen verran olen syvissä vesissä uinut itsekin.

Alkuperäinen kirjoittaja riiviöiden äiti;27019980:
Mikä tekee semmoisesta ihmisestä kusipään,ihmisestä joka on äärimmäisen ahdistunut ja masentunut, mutta haluaa salata sen läheisiltään ettei aiheuttaisi murhetta, ei uhkaile itsensä vahingoittamisella tms. vaan luulee tekevänsä kaikille hyvän ratkaisun kuolemalla pois?

En sanoisi semmoista ihmistä kusipääksi, mutta erittäin vakavasti masentunut ja sairaudentunnoton hän kyllä on.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Minäkin ajattelin joskus noin. En enää, en sen jälkeen kun itse kävin läpi melkoisen helvetin.

Hymiö"vitsi"n tarkoitus oli osoittaa ettei mikään valmis formaatti ole täysi vastaamaan ihmisille siinä tilanteessa.

Ja kyllä, jokainen on vastuullinen valinnoistaan. Myös itsemurhasta.
Sen tekevä ajattelee aina että joku muu joutuu maksamaan hänen valinnastaan loppuikänsä ja se hänen silmissään ok?

No, ei ajattele. Päinvastoin , useinmiten. <järkevästi ajatteleva ihminen ei yleensä toteuta ajatustaan, tai osaa missään mittakaavassa miettiä sen seurauksia. <seurauksia miettii varmastikin useammin ne, jotka eivät ole niin pahassa jamassa että sen oikeasti toteuttaisivat.

Toinen lapseni oli pienenä niin itkuinen, että muistan jossain vaiheessa taaperoaikana ajatelleeni että teen itsemurhan, ja jätän lapselle kirjeen jonka hän saa avata vasta täytettyään 18 vuotta. Kirjeessä sitten kertoisin tehneeni itsemurhan hänen takiansa, kun en kestänyt hänen jatkuvaa huutamistaan, ja se olisi minun kostoni lapselle...

No en ollut tosissani aikeini kanssa, mutta aika pimeinä ajatukset käy omaa lasta kohtaan kun tarpeeksi stressaantuu jatkuvasta huudosta. Lapsella ei siis ollut mitään sairauksia tms., on vain voimakastemperamenttinen ja saattoi 1-2-vuotiaana itkeä monta tuntia päivässä kun ei saanut tahtoaan läpi.

[QUOTE="vieras";27019909]Olin lapsi, kun ajattelin noin. Muistakseni tokaluokkalainen. Muistan vieläkin, kuinka oikeasti ajattelin,että jos se kuolee, siitä pääse heti. Ja kun se ei kuole, se pitää tappaa. Päätin tappaa heti, ku pärjään sille. Hirveää, kyllä.[/QUOTE]

joku tekee pahaa sinulle sinun heti pitää tappaa! Outoo! miks nuo ajatukset? Onko kukaan ajatellut omia ajatuksia? Minä oon! Se miks haluan tappaa? toisen kun satutti! Se että satuteen nyrkeillä on eri asia kun tunteilla!

Olin 8lk koululainen. Kukaan ei varmaan edes tiennyt, että olin masentunut ja että suunnittelin keinoja millä voisin päättää päiväni. Koskaan en niitä toteen yrittänyt, mutta aika tosissani niitä jossain vaiheessa mietin. Sitten tapahtui elämässäni hetkeksi jotain, joka paransi masennuksen ja iloitsin taasen elämästäni.

Jossain vaiheessa aikuisena oli sellainen ajanjakso, jolloin en ollut masentunut ehkä väsynyt ja uupunut tai jotain. Olin iloinen enkä halunnut kuolla, mutta ajatuksiin tuli esim. sellaisia, että ajan lapset kyydissä kovalla vauhdilla jotain päin. Samoin minut yllätti viiltämisen halu, kerran jopa hain veitsen, että voin viiltää itseäni, jota en siis kuitenkaan tehnyt. Eikä edelleenkään ole aavistustakaan mistä noita ajatuksia silloin satunnaisesti päähäni tuli.

Hyväksyminen ettei hyvä ystäväni parekaan koskaan. Kun suunnitelime hänen hautajaisiaan, en tosin ymmärrä miksi halusi minut mukaan. Ja kun hän sitten kuoli kahta päivää ennen 24 v syntymäpäiviään, sain jonkinlaisen hermoromaahduksen. Olin enkä liiankin reipas hänen eläessääan mutta sen jälkeen itsetuhoiseet ajatukset valtasivat mieleni. Auttoi kun kerroin miksi en enää jaksa..

Mä ainakin silloin teininä, en olisi tappanut itseäni kenenkään kiusaksi vaan siksi, etteivät heidän enään tarvitsisi kärsiä takiani.. eli en olisi enään heidän tiellään.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Yritin tehdä itsemurhaa pari vuotta ennen avioeroani, noin kymmenen vuotta sitten.

Olin sairastunut vakavaan työuupumukseen ja masennukseen ja tajusin sen jollain lailla itsekin. Minulla oli kaksi huollettavaa lasta (10- ja 13-vuotiaat), ja avioliitto ihan perseellään. Miehelläni diagnosoitiin puoli vuotta myöhemmin bipolaarihäiriö - joka oli tokikin oireillut merkillisyyksineen jo viimeisen viiden vuoden ajan, mutta kun en sitä tajunnut, että hänen kohdalaan oli kyseessä tämmöinen tauti johon lääkkeet voisi auttaa.

Minulla oli erinäisistä syistä varmasti tietämäni kuolettavaksi riittävä annos erilaisia sydän- rauhoittavia-, kalium- ja muita lääkkeitä hallussani. Availin pakkauksia ja purkkeja ja katselin värikkäitä pillereitä lautasella. Mies nukkui, lapset nukkuivat. Istuin kylppärissä ja varasin kannullisen vettä viereeni. Olin käynyt yöllä kävelyllä viemässä vielä lääkepakkausroskat kauemmas (noin puoli km) sijaitsevalle roskikselle) Minulla oli lusikka. Mietin miten nopeasti saan nieltyä ja onko sedatiivien ja rytmihäiriöiden vaikutusajat nyt varmasti sellaiset että kuolen siististi.

Sitten mietin kuka minut löytää. Silloin jo sairas (joskaan en ymmärtänyt että oli sairas) mieheni ei kyennyt heräämään aamuisin, joten minua huoletti että tyttäreni löytäisivät minut kahdesta lukosta huolimatta. Tunsin että olen valtava musta aukko, joka vie voimaa ympäristöstään eikä tuo maailmaan mitään positiivista. Loogisesti itsemurha tuntui järkevimmältä ja inhimillisimmältä vaihtoehdolta, mutta koska olin ajatellut asiaa joskus ennemminkin, tunsin myös että tämä mitä nyt ajattelen on eri mitä ajattelin ennen.

Lopulta kaasin pillerit vessanpyttyyn ja huuhtelin. Kello oli kuusi. Menin sänkyyn ja sanoin miehelle että meinasin tappaa itseni. Mies ynähti. Aamulla hoitelin lapset kouluun ja lähdin töihin. Matkalla pysäytin auton kun itkin niin kovin etten nähnyt eteeni. Soitin työterveyshoitoon ja siitä se sitten lähti. Elämä.

Yläasteella yhen kerran, koulukiusaamisen takia ja samaan aikaan isovanhempien naapuri
ahisteli ja kiroitteli viestejä, että saa miut hyvällä tai pahalla itelleen.

Yleisesti tunnustetaan mielenterveysongelmista kärsivän henkilön syyntakeettomuus esimerkiksi rikosoikeudessa. Miten tällaisista ihmisistä tuleekin yhtäkkiä syyntakeellisia ihmisten mielissä, jos he menevätkin tappamaan itsensä? Etenkin kun mielenterveyspotilaan hoito ei läheskään aina ole asianmukaista.

Vakavasta mielenterveysongelmasta kärsivän ihmisen käsitys omasta itsestä ja ympäristöstä on vääristynyt. Itse olen käynyt lähellä psykoottista masennusta eivätkä ajatukseni ja tunteeni olleet silloin omiani. Selvisin hengissä ja niin selviää onneksi moni muukin, vielä pahemmista olotiloista kuin omani. Kaikki eivät kuitenkaan selviä, silloin sairaus vie ihmiseltä hengen. Päässäni on vikaa ja tuntuu erittäin pahalta, kun osa ihmisistä ajattelee itsemurhaviettini olevan itsekäs valinta. Tuon tyyppisen mielipiteet jopa voimistavat haluani kuolla. En minä ole valinnut tätä sairautta, joka yrittää ottaa hengen minulta, osaksi elämääni. Onneksi läheiseni kannustavat eivätkä syyllistä. Yritän hoitaa itsenäni nyt, kun tiedän mistä on kyse ja saan asianmukaista hoitoa.

Oletus kai on, että itsemurhan taustalla on mielenterveysongelmat. Harvoin mieleltään terve päätyy hyvin harvoin itsemurhaan. Siitä en kyllä oikein osaa sanoa mitään...

Minä en ole koskaan leikitellyt ajatuksella että tappaisin itseni.

En ole sitä mieltä että lapsena ajatellut "kumpa mää kualisin"-ajatukset olisivat sitä, koska niihin ei liity asian ymmärtämistä.

Saura: Todella hyvin kirjoitettu!

Itse tänään avasinkin ketjun, jossa purnasin sitä miten vihaan tätä sairautta. Vihaan sitä miten se pitää vuosikaudet otteessaan.

Nyt olen normaalina. Nyt en halua kuolla. Mutta viiden minuutin päästä voin hyperventiloida, repiä hiuksiani ja itkeä ääneen ja kamalien muistojen kuvat ja äänet tulee mieleen ja olen ihan paniikissa. En saa henkeä, pyörryttää, elämä tuntuu toivottomalta ja hoen sitä että haluan kuolla, koska muuta ulospääsyä ei tunnu olevan.

Nyt hoito on ihan hyvissä kantimissa, mutta on ollut aikoja jolloin jokainen hetki minuutista on ollut edellämainitun kaltaista. Ja kun sitä jatkuu vuosia niin ei meinaa jaksaa. Ja nimenomaan se ihminen en ole minä. Vaikka masennus ja ahdistus ovatkin muokanneet minua ihmisenä, niin niinä mustina epätoivon hetkinä se en ole oikea minä.

Olen joskus katsonut junaradan varrelta paikan, mistä hyppään junan eteen. NYT minä kykenen ajattelemaan veturikuski-parkaa. Silloin en kyennyt. Kai se sitten on itsekästä. Halusin vain pois siitä kauheasta elämästä..

(Tämä on nyt vähän sekava mutta ei voi mitään, en nyt jaksa koittaa selkeyttää...)

No joskus aiemmin tänä vuonna kun aivokemiat on olleet sakaisin. Nyt ei ole samalla tavalla, joten en ajattele myöskään samalla tavalla. Ei siinä mitään sen kummallisempaa syytä ole ollut itsemurhaa ajatella eikä mitään ajatuksista poispääsyn syytä, muuta kuin se että aivot joko ei toimi tai toimii niin kuin on tarkotuskin.

Nyt tosin voisin sanoa, että säännöllisen energian pudistuksen/meditoinnin avulla olen päässyt aika hyvin takaisin toteuttamaan omia uskomuksiani elämästä vaihteeksi omassakin elämässä (henkinen kasvu ja vastuunottaminen omasta elämästä ja valinnoista) ja olen ainakin tähän mennessä pystynyt tietoisena valintana pitämään ajatukset pinnan yläpuolella. Jokainenhan menee sinne ajatuksissaan mikä helpottaa jos on paha olla, ja jos energiat on ihan tukossa ja matalalla, helpottavin ajatus on todellakin se että pääsee pois... Että siis vastauksena varmaan, että ainoa, mikä auttaa, on se että on joku muu helpottavin ajatus, ja itselläni se on se parempi olo minkä pystyn nyt saavuttamaan ns. värähtelyä nostamalla....

Ylipäätään voisin sanoa että miksi en ole tappanut itseäni tai koskaan edes varsinaisesti yrittänyt, on 1) vahvana pohjalla ollut/oleva tieto ja usko elämään 2) jonkunlainen tolkku on säilynyt suurimmaksi osaksi, ts ei ole mikään piuha katkenut ihan täysin totaalisesti pidemmäksi aikaa 3) Tuuri (siis en kyllä usko onneen/epäonneen mutta silti.)
Kysymys:
Olisiko se ollut itsemurha, jos olisin hypännyt: Kerran pimeänä talviyönä kotiin kävellessäni kun pysähdyin satamaan ja katsoin alas hyytävään veteen, se näytti jotenkin kamalan pehmeältä ja lämpimältä ja kutsuvalta, ja jonkin aikaa oikeasti luulin että siellä olisi lämmintä ja kivaa ja teki kovasti mieli hypätä. Oli tammikuu, keskiyö, syvä satama-allas enkä osannut uida kuin auttavasti.
Elin todella outoja ja sekavia aikoja (lähinnä ihmissuhdejuttuja ja oman arvon etsimistä ym,) mutta en ollut itsetuhoinen enkä muistaakseni edes masentunut.

Kun minä ensimmäisen kerran näin mun psykoottistasoista masennusta sairastavan ystävän ( lääkitys oli jouduttu lopettamaan fyysisten haittavaikutusten takia) niin ajattelin, että mulla ei ole oikeutta pyytää sinnittelemään itseni takia. Se tuska oli jotakin niin käsinkosketeltavaa, että muistan ajatelleeni jopa tarvittaessa itsemurhassa avustamista, jos tilanne ei olisi esim. vuoden tai parin sisällä lähtenyt helpottamaan. En siis sitä tietenkään konkreettisesti olisi tehnyt, mutta mullekin tuli toisen puolesta niin paha olla, että en todellakaan olisi itseni takia pyytänyt sitä tuskaa kestämään vuodesta toiseen.

Onneksi tilanne kuitenkin nyt on parempi, mutta mä en silti unohda sitä tuskan määrää, joka selkeästi sillä hetkellä oli paljon isompi kuin minun menettämisen tuskani voisi ikinä olla.

Oletko Mummeliisa ajatellut, että sinun ajattelumallisi tavallaan arvottaa toisen kokeman kivun? Eli automaattisesti muiden kokema menetyksen tuska menisi jotenkin sen yksilön kokeman tuskan yli? Miksi? Itse ainakin monesti ajattelen, että otan mieluummin sen kivun itselleni kun katson sen kanssa kamppailemista vuosikausia..

Yhteistyössä