"Joka väittää, ettei voi laihtua, valehtelee"

"Noora"
Väittäisin tietäväni painonpudotuksesta jotain, koska olen dieetannut fitnesskisoihin...
Minunmielestäni sana "laihdutus" loppuu normaalipainoon. Ei 45kg:stä enää "laihduteta" kymmentä kiloa.... Normaalipainon jälkeen alkaa kiinteytyminen - siihen pisteeseen mihin sen nyt haluaakin sitten viedä. En tietenkään laske tähän nyt anoreksiaa joka on toinen lukunsa.
Painon pudottaminen normaalipainosta = rasvaprosentin pienentäminen ei todellakaan ole helppoa. Ehkä tavan pulliaisen mielestä koko touhu tuntuu lähes mahdottomalta, mutta urheilijan mielestä vain ehkä haastavalta. Niinkuin täällä on moni jo todennutkin, niin kyllä selvän ylipainon poissaaminen TERVEELLÄ ihmisellä on kohtuullisen helppoa. Paitsi henkisesti, joka monelle onkin sitten se vaikein paikka. Siihen ne kummatkin dieetit sortuu; Pää ei kestä.
 
  • Tykkää
Reactions: Tirps
Huhhuhhuu
[QUOTE="Noora";24379956]Väittäisin tietäväni painonpudotuksesta jotain, koska olen dieetannut fitnesskisoihin...
Minunmielestäni sana "laihdutus" loppuu normaalipainoon. Ei 45kg:stä enää "laihduteta" kymmentä kiloa.... Normaalipainon jälkeen alkaa kiinteytyminen - siihen pisteeseen mihin sen nyt haluaakin sitten viedä. En tietenkään laske tähän nyt anoreksiaa joka on toinen lukunsa.
Painon pudottaminen normaalipainosta = rasvaprosentin pienentäminen ei todellakaan ole helppoa. Ehkä tavan pulliaisen mielestä koko touhu tuntuu lähes mahdottomalta, mutta urheilijan mielestä vain ehkä haastavalta. Niinkuin täällä on moni jo todennutkin, niin kyllä selvän ylipainon poissaaminen TERVEELLÄ ihmisellä on kohtuullisen helppoa. Paitsi henkisesti, joka monelle onkin sitten se vaikein paikka. Siihen ne kummatkin dieetit sortuu; Pää ei kestä.[/QUOTE]
En oo sanasta sanaan nyt koko ketjua lukenu, mut ei kai kukaan väittäny että 45kg:stä laihdutetaan 10kg?
 
lihava...
miten joku osaa mulle selittää sen et miksi olen aina ollut ylipainoinen..
olen koko pienen ikäni harrastanut liikuntaa monessa muodossa, muksuna pesistä, vanhempana taistelulajeja ja juoksua..
syön kohtuudella kotiruokaa (eli syön vähemmän kuin kulutan) herkkuja syön todella harvoin kun en pidä makeasta juurikaan..
ja silti aina olen ollut ylipainoinen.. ja kyllä se on läskiä mitä minussa on ei lihasta.. lihakset ovat läskin alla piilossa..
mut miksi??? en syyllistä tästä nyt millään tasolla mitään sairauksia.. vaan olen sitä mieltä että mulle on tullut vanhemmilta geeneissä ylipainoisuus.. vanhempani kummatkin ovat ylipainoisia..

odotan innolla vastauksia joissa ehkä olisi selitystä tähän asiaan.. :)
 
"vempula"
miten joku osaa mulle selittää sen et miksi olen aina ollut ylipainoinen..
olen koko pienen ikäni harrastanut liikuntaa monessa muodossa, muksuna pesistä, vanhempana taistelulajeja ja juoksua..
syön kohtuudella kotiruokaa (eli syön vähemmän kuin kulutan) herkkuja syön todella harvoin kun en pidä makeasta juurikaan..
ja silti aina olen ollut ylipainoinen.. ja kyllä se on läskiä mitä minussa on ei lihasta.. lihakset ovat läskin alla piilossa..
mut miksi??? en syyllistä tästä nyt millään tasolla mitään sairauksia.. vaan olen sitä mieltä että mulle on tullut vanhemmilta geeneissä ylipainoisuus.. vanhempani kummatkin ovat ylipainoisia..

odotan innolla vastauksia joissa ehkä olisi selitystä tähän asiaan.. :)
selitys on siinä että sä syöt saman verran kun kulutat, ei oo mitään läski-geeniä
 
^vierailija^
(eli syön vähemmän kuin kulutan)
Asia nyt vain on se että jos syö vähemmän kuin kuluttaa, niin laihtuu. Jos et laihdu, niin sitten syöt liikaa. Vaihtoehtoisesti kulutat liian vähän.
Mistä muuten tiedät paljonko kulutat? Nuo kaikki kalorilaskurit (siis kuluvan kalorin) ovat vain suuntaa antavia. Se kulutushan riippuu kai omasta massasta ja lihasmassasta ja monen monesta muustakin syystä. Jopa lämpötila kai muuttaa sitä kalorien kulutusta?
 
Naulan kantaan minun mielestäni. Itse olin himpun ylipainoinen, enkä muka pystynyt niin millään laihduttamaan. Lopulta tajusin, että jos tahdon tarpeeksi, niin kyllä pystyn. Ja kun tuon tajusin, niin muutaman sekunnin mietin, että tahdonko minä laihduttaa vai en. Tulin tietenkin siihen tulokseen, että tahdon ja siitä eteen päin kaikki olikin melko helppoa. :)
 
"Noora"
En oo sanasta sanaan nyt koko ketjua lukenu, mut ei kai kukaan väittäny että 45kg:stä laihdutetaan 10kg?

No et näköjään lukenutkaan, koska täällä puhutaan laihduttamisesta normaali- tai jopa alipainosta. Ystäväni on 47kg, aikuinen nainen, lyhyt tosin. Hänelle tuo on normaalipaino.

Ja nimimerkille lihava; Väärän tyyppinen ruokavalio - vääräntyyppinen liikunta. Maratoonarikin voi olla pullea.
 
Laiheliini
En oo sanasta sanaan nyt koko ketjua lukenu, mut ei kai kukaan väittäny että 45kg:stä laihdutetaan 10kg?
Ketjussa sanottiin näin:

10kg on pieni painonpudotus. Olisi kiva nähdä miten Kunis olisi tiputtanut ylipainoa useita kymmeniä kiloja.
Eli ei ihan ymmärretty sitä, että normaalipainoinen ihminen kuten Mila Kunis (painanut varmaan noin 55-60kg) laihduttaa 10kg ei ole mitenkään iso juttu. Asiaa voidaan lähestyä ihan maalaisjärjellä, esimerkin kautta:

On kaksi henkilöä, jotka molemmat ovat 170cm pitkiä:
Henkilö A on normaalipainoinen ja painaa 60kg (BMI = 20.76 kg/m2 (Normaali paino))
Henkilö B on lievästi ylipainoinen ja painaa 85kg BMI = 29.41 kg/m2 (Lievä lihavuus))

Henkilöt laihduttavat 10kg:
Henkilö A on nyt "alipainoinen" ja painaa 50kg (BMI = 17.30 kg/m2 (Alipaino)))
Henkilö B on edelleen lievästi ylipainoinen ja painaa 75kg (BMI = 25.95 kg/m2 (Lievä lihavuus))

Prosentuaalisesti:
Henkilö A laihdutti 10/60 eli noin 17% painostaan.
Henkilö B laihdutti 10/85 eli noin 12% painostaan.

Henkilöllä B oli alussa lievästi ylipainoinen ja hänellä oli ylimääräistä laihdutettavaa 25kg enemmän kuin henkilöllä A. Hänelle (henkilö B) jäi vielä laihdutettavaa 15kg päästäkseen samaan painoon henkilön A:n kanssa.
 

Yhteistyössä