Joka päivä kokkausta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Tietämätön";28162110]
Eikö tuohon ruoan tekemiseen, syömiseen ja siivoamiseen mene ihan koko ilta, sitäpaitsi? Ruoan laittoon tunti, siivoamiseen puoli tuntia ja syömiseen puoli tuntia ja hups, 2 tuntia meni ja ilta oli suunnilleen siinä :o.[/QUOTE]

No mä pääsen aamuvuoroviikoilla töistä 14.00, joten ruoan teen yleensä niin, että on n. 16.30 valmis, sit syödään ja 17.00 ollaan valmiita, siinä jää aikaa hienostikin touhuta iltasin kaikkea. Iltavuoroviikoilla teen ruoan valmiiksi, nii mies ja lapset saa sitte vaan lämmitää, kun tulevat töistä/hoidosta.

Eikä mulla kyllä koskaan oo niin kamalassa kunnossa keittiö, että siivoaisin sitä puoli tuntia :D

Ainiin, eikä minkään arkiruoan tekemiseen mene aikaa tuntia. Kastikkeen tekoon menee vartti, perunat osaa kyllä kiehua kattilassa yksinäänkin, ei niitä tarvii vahtia koko aikaa.

Viimeksi muokattu:
Mä liikun niin paljon töissä + työmatkat, että tarvitsen kyllä sen päivällisen kunnollista ruokaa. Teinit, no, niillä nyt vaan tuppaa olemaan pohjaton vatsa. Ei tulis mitään jos laittaisin vain kasan voileipiä töistä tultua, johan toi 15v hihkuisi puolen tunnin päästä 'oikeeta ruokaa'. :D

Mä en osaa ajatella kokkausta työläänä, meillä siitä pitää koko perhe. Mies hoitaa aamupalat, koska mä lähden aikaisemmin töihin, lauantaisin hän tekee aina ns.paremman ruuan, viikolla auttaa iltapaloissa. Kesäisin grillaus paljolti miehen hommaa. Arkiruuassa on lapset paljon mukana, kuopus on varsinkin innostunut. Esim. eilen kuori porkkanat raasteeseen ja perunat esikoisen kanssa muusiin, tänään kuori vihanneksia minestronekeittoon. Esikoinen rakastaa puristaa sitrushedelmistä mehuja :D Meillä meneekin hedelmiä pussikaupalla. Kuopuksen ja hänen kaverinsa kanssa leivotaan paljon, esikoinen tykkää tehdä isänsä kanssa lättyjä "miehissä" jne.

harvemmin sen ruoan tekemiseen menee kauaa, esim keittoja tai laatikoita tai patoja kun tekee, aikaa toki menee kuorimiseen ja pilkkomiseen mut itsestäänhän ne sit kypsyy hellalla/uunissa
itse kypsennän nykyään lähes kaiken uunissa, siis esim broilerin suikaleet, sit on helppo vaan päälle heittää kastikeaineet ja pistää takaisin uuniin muhimaan.

tottakai ruoka tehdään 16-17.00. koulussa syödään ennen 11 että ei sillä koko päivää pärjää, itsekin syön lounaan koululla ja kyllä nälkä on jo ruoka-aikaan.

[QUOTE="vieras";28162136]Kalliimmaksi minusta tulisi elää ilta välipaloilla kuin kunnon kotiruoalla. [/QUOTE]

No tuota, mulla menee arkiviikon aamu-, väli- ja iltapaloihin ehkä noin 10-15 euroa. Riippuu siitä viitsinkö/raaskinko ostaa millaista leikettä ja/tai juustoa. Jos näistä yhden korvaisi oikealla ruoalla niin voisi olla vaivalloista keksiä jotain mikä maksaa alle euron / annos. Voisi jotain perusruokaa tehdä samaan hintaan EHKÄ, mutta ei maksa vaivaa koska en koe että mitään lisäarvoa saisin, mutta menettäisin kuitenkin aikaa.

Anteeks nyt, mutta teet asioista jotenkin kamalan vaikeita
Se on kyllä varmaan totta, en tykkää YHTÄÄN ruoanlaitosta joten se varmaan senkin takia tuntuu todella vaikealta. Lisäksi haluan että keittiö "kiiltää", joten kyllä siihen aikaa menee kun ensin pesee käsin ruoantekovälineet (ei saa pestä koneessa), sitten pyyhkii ja kiillottaa pöydät ja samalla kaakeleista tahrat jne jne... Okei, ei ehkä ihan puolta tuntia mutta ei siitä ihan vartissakaan selviä.

Ja itse olen arkisin kotona noin 17-18 maissa, joten jos siitä käyttää vielä tunti-kaksi ruoanlaittoon niin kyllä se aika ison osan vie. Lisäksi pitäisi käydä huomattavasti enemmän kaupassa joka sekin vie aikansa, nyt kun riittää se pari piipahdusta pyörällä viikossa.

Niin ja vielä se, että en tykkää ollenkaan mistään "mömmö"ruoista eli kaikki padat, laatikot, keitot jne "helpot" ruoat on ehdottomasti no-no. Mieluummin olisin nälässä kuin sellaisia söisin.

Mulla menee ruuanlaittoon n. 30 min ja keittiön siivoukseen 2 min. Enkä koskaan syö millään ruualla ähkyyn vaan pieniä annoksia joten en tajua miksi olisin enemmän ähkyssä lämpimän kuin kylmän ruuan jällkeen.

• Tykkää
Reactions: moekoe
[QUOTE="Tietämätön";28162240]Niin ja vielä se, että en tykkää ollenkaan mistään "mömmö"ruoista eli kaikki padat, laatikot, keitot jne "helpot" ruoat on ehdottomasti no-no. Mieluummin olisin nälässä kuin sellaisia söisin.[/QUOTE]

Mä teen yleensä nopeita pasta tai wokkiaterioita. Jos siis tarve ruokkia perhe äkkiä. Niissä ei mene kauaa, ja kyllä siihen keittiön siivoukseen äkkiä tulee tuntumaa ja siitä selviää nopeasti. Vaikka tekee kakskin kertaa päivässä sen mitä luettelit.

[QUOTE="Tietämätön";28162240]Niin ja vielä se, että en tykkää ollenkaan mistään "mömmö"ruoista eli kaikki padat, laatikot, keitot jne "helpot" ruoat on ehdottomasti no-no. Mieluummin olisin nälässä kuin sellaisia söisin.[/QUOTE]
jos sulla olis lapsia, sun olis vähän pakko opettaa ne syömään niitä keittoja, laatikoita ja patoja. Muuten ne eivät syö niitä siellä tarhassa ja koulussa, jos se kouluruoka usein muutenkaan menee alas.
Lapset eivät elä pelkällä leivällä. Tai meidän lapset mielellään kyllä eläisivät, mutta kun mä en suostu siihen lähtemään.
En tiedä syövätkö koulussakaan oikein mitään, joten kyllä sitä ruokaa on tarjottava myös kotona.
Ja leipä leikkeleineen on kyllä kallista, aika äkkiä se perhekoon kasvaessa alkaa kannattaa se ruoanlaitto.

• Tykkää
Reactions: SuzieQ.
Niin ja sitä keittiötä saa siivota monta kertaa päivässä, tuskin apkaan siihen käyttäisin puolta tuntia per kerta. Lapset tykkää pastoista ja keitoista eli aika perusruokia meillä.

jos sulla olis lapsia, sun olis vähän pakko opettaa ne syömään niitä keittoja, laatikoita ja patoja. Muuten ne eivät syö niitä siellä tarhassa ja koulussa, jos se kouluruoka usein muutenkaan menee alas.
Lapset eivät elä pelkällä leivällä. Tai meidän lapset mielellään kyllä eläisivät, mutta kun mä en suostu siihen lähtemään.
En tiedä syövätkö koulussakaan oikein mitään, joten kyllä sitä ruokaa on tarjottava myös kotona.
Ja leipä leikkeleineen on kyllä kallista, aika äkkiä se perhekoon kasvaessa alkaa kannattaa se ruoanlaitto.

Joo, ja sitä leipää vasta saiskin kantaa himaan säkkitolkulla! :D

[QUOTE="jenni";28162146]Juuri näin. Olen samaa mieltä. Meillä on aina syöty yks lämmin ruoka (ei lasketa sitä puuroa, joka ei ole joka ilta) myös sillo ku lapset oli pieniä ja olin heidän kans kotona. Myös viikonloppusin ja lomilla syödään yks lämmin ruoka.

Haluaisin kysyä, te, jotka syötte kaksi lämmintä ateriaa? Miten reissaatte? Syöttekö reissussa kahesti ulkona joka päivä lämpimän ruuan, vai kuinka? Hitto,tuohan maksaa!!![/QUOTE]

Reissuissa kahdesti ulkona lämmin ruoka tietenkin, kuten kotona. Ei ole onneksi palkat niin huonot, että pitäis ruoassa pihistellä... :)

Pitäisitkö lasta mielummin nälässä? Niin moni asia muuttuu sitten kun saa lapsia esim ruoka-asiat.

Kyllä meillä syödään arkena kaksi lämmintä ruokaa. Lapset syövät eskarissa/hoidossa. Mä teen usein niin että riitä kahdeksi päiväksi ja helppoja ja nopeita ruokia. Ei tarvi koko iltaa keittiössä viettää!
Jos meidän Eskari sais päättää niin varmasti eläisi mielummin pelkällä leivällä, mut sit sitä sais kantaa paljon enemmän. Kyllä normi ruoka tulee halvemmaksikin.
Viikonloppuisin monesti meillä vaan yksi lämmin ruoka päivällä, koska aamupala syödään myöhempään ja se maistuu lapsille paremmin kuin arkena kun ei tarvi heti syödä!
Lisäksi sitten esim. La iltapala on ruokaisampi kuin arkena, esim. Saunamakkaraa, tortilloja.pizzaa tms

[QUOTE="jenni";28162146]Juuri näin. Olen samaa mieltä. Meillä on aina syöty yks lämmin ruoka (ei lasketa sitä puuroa, joka ei ole joka ilta) myös sillo ku lapset oli pieniä ja olin heidän kans kotona. Myös viikonloppusin ja lomilla syödään yks lämmin ruoka.

Haluaisin kysyä, te, jotka syötte kaksi lämmintä ateriaa? Miten reissaatte? Syöttekö reissussa kahesti ulkona joka päivä lämpimän ruuan, vai kuinka? Hitto,tuohan maksaa!!![/QUOTE]

No totta kai syödään reissussa ihan kuten kotonakin :D Eikä ne välipalat - patongit, kahvilasapuskat tms. - yhtään sen halvempia ole kuin kunnon ruokakaan. Mulla on pienet lapset, mieluummin ruokin heidät kunnon ruualla kuin jollain höttövälipaloilla. Proteiinia ja kasviksia on melko vaikea saada menemään tarpeeksi jos puolet päivästä syö pelkkää leipää tai jugurttia :-O

Ehh... ok. Sulla on vaikeat ajat edessä jos joskus lapsia saat ;)

[QUOTE="hmmm";28162263]Mulla menee ruuanlaittoon n. 30 min ja keittiön siivoukseen 2 min. Enkä koskaan syö millään ruualla ähkyyn vaan pieniä annoksia joten en tajua miksi olisin enemmän ähkyssä lämpimän kuin kylmän ruuan jällkeen.[/QUOTE]

No en usko että kahdessa minuutissa ehdit
* Pestä ruoanlaittoastiat + veitset + leikkuulaudat
* Huuhdella muut astiat ja laittaa ne astianpesukoneeseen
* Pakata ruoat ja ruoantekotarvikkeet jääkaappiin takaisin
* Pestä ja pyyhkiä ruokapöydän, hellan ja keittiön muut pöydät joita käytetty

Omalla syöntityylillä siivoamiseen ei toki paljoa aikaa mene. Silloin siivous koostuu:
* Leipälautanen / jogurttilusikka / kahvikuppi suoraan astianpesukoneeseen
* Voirasia + mahd. juusto/leikkelepakkaus + maitopurkki jääkaappiin
* Murujen pyyhkäisy pöydältä kädellä lavuaariin.

TÄHÄN menee aikaa se 2 minuuttia.

Yhdelle tai kahdelle ihmiselle kun tekee ruokaa, niin on aika mahdoton tehdä vain "pieniä annoksia". TAI sitten joutuu syömään samaa ruokaa 10 kertaa peräkkäin, sillä kerralla on kuitenkin pakko tehdä vähintään kahden ihmisen normaaliannos (esim. vähemmän lihamäärän paistaminen on vaikeaa, + tulee hirveästi sotkua per annos). Olisi aika älytöntä tehdä joku desin annos vaikka pastaa ja kanaa.

Lomilla/reissuilla meillä syödään varmaan enemmän kuin arkena kotona, monesti ainakin juhlavammin ja aina jotain extraa. Enkä voisi ajatella että paljon harrastavat/urheilevat lapset pärjäisivät edes pelkällä leivällä ja tarhan/koulun tarjoamalla ruualla.

Usein reissussa jää lounas väliin. Mutta usein se kyllä tulee syötyäkin. Ruoka on ainakin itselle niin olennainen osa eri kulttuureja, että haluan maistella eri ruokia mahdollisimman paljon. Eikä syöminen paikallisten suosimissa ravintoloissa ole useinkaan erityisen tyyristä.

[QUOTE="Tietämätön";28162346]No en usko että kahdessa minuutissa ehdit
* Pestä ruoanlaittoastiat + veitset + leikkuulaudat
* Huuhdella muut astiat ja laittaa ne astianpesukoneeseen
* Pakata ruoat ja ruoantekotarvikkeet jääkaappiin takaisin
* Pestä ja pyyhkiä ruokapöydän, hellan ja keittiön muut pöydät joita käytetty

Omalla syöntityylillä siivoamiseen ei toki paljoa aikaa mene. Silloin siivous koostuu:
* Leipälautanen / jogurttilusikka / kahvikuppi suoraan astianpesukoneeseen
* Voirasia + mahd. juusto/leikkelepakkaus + maitopurkki jääkaappiin
* Murujen pyyhkäisy pöydältä kädellä lavuaariin.

TÄHÄN menee aikaa se 2 minuuttia.

Yhdelle tai kahdelle ihmiselle kun tekee ruokaa, niin on aika mahdoton tehdä vain "pieniä annoksia". TAI sitten joutuu syömään samaa ruokaa 10 kertaa peräkkäin, sillä kerralla on kuitenkin pakko tehdä vähintään kahden ihmisen normaaliannos (esim. vähemmän lihamäärän paistaminen on vaikeaa, + tulee hirveästi sotkua per annos). Olisi aika älytöntä tehdä joku desin annos vaikka pastaa ja kanaa.[/QUOTE]

Meillä menee kyllä kaikki astiat koneeseen (paitsi teflonpannut tai valurauta-astiat, joita harvemmin käytetään).

No siis se 2 min käsittää pöydän pyyhkimisen ja astiooiden huuhtelun ja koneeseen laiton ja maidon ym laittamisen jääkaappiin ja lattian pikaimuroinnin. Lasken noi hellan siivouksen ja valmistusvälineiden pesun siihen ruuanlaittoon kun teen sitä koko ajan samalla ruuan valmistuessa. Siis pesen heti käytön jälkeen leikkuulaudan ja veitsen kun ruoka kiehuu hellalla ym.

Uusimmat

Yhteistyössä